به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

همت محمدی، مسوول میراث‏فرهنگی، صنایع‏دستی و گردشگری شهرستان کازرون گفت: «‌سه پایه از بنای چهار‌تاقی جره‌(بالاده) كه سازه‌ای از روزگارساسانی است نوسازی می‌شود.»فرتور از اينترنت
به گزارش میراث آریا و به گفته‌ی محمدی، نوسازی از  دوم خرداد ماه آغاز شده و تا پایان تیر ماه ادامه خواهد داشت و بیش از160میلیون ریال هزینه‌ی این بازسازی می‌شود.
محمدی گفت: «‌نوسازی  این سازه‌ی تاریخی زیر نظر استادکاران برجسته‌ی سازمان میراث‏فرهنگی که پیش‏تر نیز پیشینه‌ی نوسازی چهار‌تاقی‌ها را داشته‌اند، انجام می‌شود و به هیچ‌روی به ساختار بنیادی آسیبی وارد نشده و پایه‏ها برپایه‌ی الگوی گذشته نوسازی می‌شوند.»
آتشکده‌ی جره به دست «مهر نرسه»، وزیر بهرام پنجم، پادشاه ساسانی و در بخش جره و بالاده، در 55 کیلومتری کازرون در راه کازرون به فراشبند ساخته شده است. این آتشگاه بر یک بلندی مشرف به رودخانه‌ی جره است. بر این بلندی برجای‌مانده‌های‌ ساختمان‏هایی دیده می‌شود که نشان می‏دهد در این مکان، شهری كهن بوده است.





تاريخ : سه شنبه 14 تير 1390برچسب:آتشکده جره,آتشکده ساسانی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

آرش نورآقایی، فرنشین هیات‌مدیره‌ی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران گفت: «مسوولان شهر نوش‌آباد کاشان بخشی از دیواره‌ی بادگیر آب‌انبار كنار شهر زیرزمینی نوش‌آباد را ویران کرده و برای آن در گذاشته‌اند تا مصالح ساختمانی را از آن گذر دهند» عكس از مهر
به گزارش مهر و به گفته‌ی آرش نورآقایی، آب‌انبار این شهر در سیاهه‌ی آثار ملی ثبت‌شده و شهر زیرزمینی نیز به گفته‌ی مسوولان سازمان میراث فرهنگی گنجایش ثبت در سیاهه‌ی میراث جهانی را دارد اما با وجود چنین دست‌اندازی‌هایی چگونه می‌توان به ثبت جهانی این شهر زیرزمینی امیدوار بود؟
او گفت:«این آب‌انبار یک اثر ملی و تاریخی است بنابراین حتا اگر با شهر زیرزمینی پیوندی هم نداشته باشد؛ کسی نمی‌تواند به حریم آن خدشه‌ای وارد کند.»
به گفته‌ی وی سازمان میراث فرهنگی و یا شهرداری کاشان به جز تجاوز به عرصه و حریم آب‌انبار؛ دیواره یکی از بادگیرهای آن را سوراخ کرده و برای آن در گذاشته‌اند.
گویا این در را برای ورود و خروج مصالح ساختمانی کار گذاشته‌اند. بر همین پایه، نورآقایی گفت: «روشن نیست این مصالح از کجا و برای انجام چه کاری درون شهر زیرزمینی جابه جا می‌شود.»
شهر زیرزمین اویی یا شهر زیرزمینی نوش‌آباد، شهری 3 اشكوبه است و کاملا دست ساز که اشكوب نخست آن در ژرفای 3 متری و اشكوب سوم در ژرفای 16 متری از سطح زمین ساخته شده است.
نورآقایی گفت: «گودبرداری روی سقف شهر زیرزمینی برای ایجاد فضای سبز یا دست‌انداز دو موضوعی نامشخص بود که در میان اهالی محل شایع شده بود. اما اگر این گودبرداری برای ایجاد فضای سبز باشد مشخص نیست که چرا تا این اندازه گود‌برداری شده است. اصلا چگونه است که شهرداری تهران کف جوی آب را ایزوگام می‌کنند تا آب به سقف مترو نشت نکند و این ایزوگام به بهای خشکیدن درخت‌های چنار تمام می‌شود. اما در محوطه‌ی شهرزیرزمینی می‌خواهند کف خیابانی را که سقف شهر زیرزمینی نوش‌آباد به شمار می‌آید، چمن بکارند درحالی که چمن آب می‌خواهد و آب نفوذ می‌کند. آیا هیچ‌کس در این اندیشه نیست که ممکن است سقف شهر فرو بریزد؟»
شهر زيرزميني نوش‌اباداو گفت: «از سوی دیگر شنیدم قرار است در این گستره، دست‌انداز ایجاد شود تا خودروهای سنگین در این گستره و کنار آب‌انبار نتوانند پارک کنند اما مگر برای ایجاد دست‌انداز باید زمین را کند؟ مگر نمی‌شود میله‌ای روی زمین گذاشت و دست‌انداز ایجاد کرد؟»
به گمان می‌آید این شهر در زمان یورش مغول بسیار كاربری داشته و حتا تا اواخر قاجار هم از آن، سود می‌جسته‌اند.

 

 





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 12 تير 1390برچسب:جمشید کاشانی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

كوه بيستون

 این روزها  قرار است بر روی بازمانده‌های گستره‌ی پارتی و شهر اشکانی بیستون که هشتمین اثر ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است یک پارک و محوطه تفریحی ساخته شود.
در این محوطه نشانه‌های تاریخی بسیاری مانند تپه نادری، پل معروف به صفوی بیستون، دژ تاریخی مدفون، مر خریل، مر تاریک، مرآفتاب، مر دودر ، بقایای گورستان پارتی، آتشدان پارتی- بقایای شهر پارتی، سنگ بلاش، مجسمه هرکول، غار شکارچیان، نقش‌برجسته میتریدات دوم، نقش‌برجسته گودرز، وقف‌نامه شیخ علیخان زنگنه، کتیبه داریوش بزرگ، نیایشگاه مادی، سراب بیستون، جاده تاریخی حاشیه سراب، فرهادتراش، بقایای بنای ساسانی، بقایای کاروانسرای اوایل دوره اسلامی، کاروانسرای صفوی، بقایای بنای ایلخانی، پل دوره ساسانی - پل خسرو، بقایای دیوار دوره ساسانی، بقایای سد دوره ساسانی و سنگ‌های تراش خورده ساسانی قرار دارد.كتيبه بيستون
سجاد علی ‌بیگی،کارشناس باستان‌شناسی می‌گوید: «پاییز و زمستان سال 88 این محوطه را کاوش کردیم و تاریخی بودن آن بارز و مشخص است، با این همه آن‌گونه که اعلام شده، قرار است در طرح ساماندهی این مجموعه‏، در این محل پارکی ساخته شود. بی‌گمان انجام این عمل در شرایطی که کاوش‌های صورت گرفته نیز ارزش تاریخی محوطه را تایید می‌کند‌، برای یک اثر جهانی و شناخته شده مناسب نیست و حتا خطرآفرین و آسیب‌زاست.»
سنگ‌نبشته‌ی نامدار داریوش در باختر(: غرب)  ایران را بسیاری، ملکه سنگ‌نبشته‌ها‌ی خاور باستان و آسیا می‌دانند. این سنگ‌نبشته، اثری است که در دی‌ماه سال1310 به شماره 70 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و 75 سال پس از آن در 22 تیرماه 1385 در سی‌امین اجلاس یونسکو در شهر ویلنیوس لیتوانی با شماره 1222 در فهرست میراث‌جهانی یونسکو وارد شد. وجود تپه‌ها و نشانه‌های فراوان موجود در دشت بیستون نیز گواه این است که این منطقه در پیش از تاریخ از مهم‌ترین مناطق سکونتی منطقه زاگرس و به طور کلی ایران بوده است.                                           
بیستون مکانی تاریخی است که در 30 کیلومتری شرق کرمانشاه که داریوش هخامنشی در بلندای 100 متری بر روی صخره‌ای سنگ‌نبشته‌ی نامدار خود را کنده است. چشمه بیستون آسایشگاه کاروان‌ها در دوران‌های گوناگون بوده است برای همین مسافران زیادی سنگ‌نبشته‌ی داریوش را دیده‌اند و شرحی از آن را در سفرنامه‌ها یا خاطراتشان گفته‌اند.

 





تاريخ : یک شنبه 12 تير 1390برچسب:پارتی,بیستون,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

"خسرو" (اشک بیست و چهارم) فرمانروای ایران پس از آنکه توسط مجلس مهستان به پادشاهی دودمان اشکانیان ایران انتخاب شد .
شنید عده ایی از رایزنان دربار به شاهزادگان " اُمیت " و " روژوه " ، فرزندان "پاکور" پادشاه پیشین ایرانزمین نهیب می زنند که پادشاهی از آن شماست و نه عمویتان خسرو!
هر دو برادر با این سخنان سرافکنده و سرشکسته می شدند ، بیشتر روزها در انزوا و تنها بودند .
پادشاه ایران ماجرای این دو را شنید از این روی امیت و روژوه را فراخواند و به آنها گفت : ریش سفیدان و خردمندان ایران مرا به فرمانروایی برگزیده اند اما باز هم برای من ارزش برادرم پاکور که اکنون در بین ما نیست و شما فرزندان او، بسیار مهمتر از این عنوان است . حال اگر هر دو شما به این نتیجه رسیده اید که بهتر است من در این موقعیت نباشم نامه ایی برای مجلس مهستان می نویسم و از آنها خواهم خواست این عنوان را به کس دیگری بدهند ، شاید انتخاب آنها شما باشید .
فرمانروا ، پسران پادشاه پیشین را تنها گذاشت تا فکر کنند . وقتی برگشت دید در مقابل تخت پادشاهی دو تاج شاهزادگی پسران پاکور است و این بدان معنا بود که آنها به شرایط تازه تن داده و نظر مجلس مهستان را پذیرفته اند و دیگر سهمی از قدرت برای خود قائل نیستند .
خسرو دستور داد تاج ها را به آنها برگردانند و از آنها خواست در کشورداری تنهایش نگذارند . و به آنها گفت قوی باشند و به سخن بدخواهان توجه نکنند و خود باشند یک اشکانی نجیب زاده ، اندیشمند کشورمان ارد بزرگ می گوید : آدم خودساخته ، بازیچه بادهایی که به هر سو روانند نمی گردد . و اینچنین بود که در طی 19 سال پادشاهی خسرو پادشاه اشکانی ، این دو برادر یاور او و افسرانی شجاع برای کشورمان ایران بودند .

دو نام "امیت" و "روژوه" که ریشه از زبان پهلوی باستان دارند امروز "امید" و "روزبه" خوانده می شوند





تاريخ : یک شنبه 12 تير 1390برچسب:امیت,روژوه,پاکور,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 6 تير 1390برچسب:آفتاب یزدانی,آتشکده آتشکوه,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 4 تا 10 تیر

امرداد: :
شنبه 4 تیر:
خشم خراسانی ها از قتل ابومسلم ،20  روزطول کشید تا خبر قتل ابومسلم خراسانی از بغداد به توس (خراسان) برسد و خشم خراسانی ها را باعث آید. ابومسلم خراسانی 5 ژوئن سال 755 میلادی در میان رودان (عراق امروز) به تحریک منصور خلیفه عباسی ترور شده بود. 


یکشنبه 5 تیر: 
26 ژوئن سال 363 میلادی (روزی چون امروز) و در جریان جنگ دو امپراتوری روم و ایران، ژولیان
Flavius Claudius Julianus (فلاویوس کلاودیوس ژولیانوس) امپراتور روم از دودمان کنستانتینیان که در حال فرار از برابر ارتش توانمند ایران بود در منطقه سامرا (عراق امروز) هدف زوبین یک سرباز ایرانی قرار گرفت، شدیدا زخمی شد و چند ساعت بعد (27 ژوئن) درگذشت.
تصرف شهر باکو از سوی روسیه در سال 1723 میلادی

دوشنبه 6 تیر:
روزی که ایرانیان دوباره بر سراسر ایران حاکم شدند، ایالت کرمان 27 ژوئن سال 967 میلادی (ششم تیرماه) به متصرفات فناخسرو دیلمی پیوست. در آن زمان ایالت کرمان که جنوب آن را  شاخاب پارس و دریای عمان تشکیل می داد به مراتب وسیعتر از امروز بود. با پیوستن کرمان به قلمرو عضدالدوله، سراسر ایران دارای حکومت های ایرانی شد که سامانیان و آل بویه سهم بیشتری داشتند. قلمرو عضدالدوله پس از پیوستن کرمان، شامل سراسر جنوب و مرکز ایران بود.
بخارا، سمرقند و تاشکند به دست چینیان، پس از سقوط ساسانیان و فروپاشی امپراتوری ایران، منطقه فرارود (خراسان بزرگتر) بیش از مناطق دیگر ایرانزمین دچار خلاء قدرت شده بود. «فرارود» آخرین منطقه ای بود که یزدگرد سوم (آخرین شاه ساسانی) جهت ایستادگی در برابر عرب به آنجا رفته بود. پس از ترور او در مرو، پادگانهای ایرانی در مرزهای شمال شرقی میهن هم (که در منطقه فرارود به «مرزبان» موسوم بودند و بزرگترین پاسگاه آنها در «خجند» استقرارداشت) منحل شدند.


سه شنبه 7 تیر:
پناهنده شدن امپراتور شکست خورده هند به ایران، بیست و هشتم ژوئن سال 1540 میلادی به دربار قزوین- پایتخت آن زمان ایران- خبر رسید که همایون شاه امپراتور هند قصد پناهنده شدن به ایران (دربار شاه طهماسب صفوی) را دارد. همایون شاه در جنگ هفدهم ماه می آن سال، از یک خان پشتون (افغان) شکست خورده بود و چون در دهلی هم معارضان و مخالفان فراوان داشت ترجیح داده بود که به ایران بیاید و پناهنده شود. در آن روز شاه طهماسب قصد دیدار از زنجان را داشت که این خبر را دریافت کرد.
روزی که قائم مقام در باغ نگارستان اعدام شد!  در این روز در سال 1835 میلادی به دستور محمد شاه قاجار، میرزا ابوالقاسم قائم مقام صدر اعظم وقت ایران را که خود او بارها گفته بود که سلطنتش را مدیون کاردانی وی می داند تنها به این سبب که در صدد تغییر فرمانده گارد سلطنتی برآمده بود در باغ نگارستان (محل فعلی ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد - دیوار به دیوار بهارستان) خفه کردند، زیرا شاه سوگند خورده بود که خونش را نریزد!

چهارشنبه 8 تیر:
نخستین قرارداد مرزی تاریخ بشر که میان ایران و لیدی بسته شد، طبق آثار و اسناد به دست آمده، 29 ژوئن سال 590 پیش از میلاد (هشتم تیرماه)، میان دولت ایران (حکومت مادها یا
Medes به پایتختی همدان) و دولت لیدی (Liadia = Lydia آناتولی غربی - قسمتی از غرب ترکیه امروز) قرارداد تعیین مرز بسته شد که نخستین قرارداد از این دست در تاریخ جهان به شمار می رود و نخستین فصل کتاب «تاریخ انعقاد پیمان های سیاسی» با آن آغاز شده است.


پنجشنبه 9 تیر:
گوشه ای از ضدیت آلمانی ها و انگلیسی ها با یکدیگر در ایران در جریان جنگ جهانی اول، سی ام ژوئن 1916 (نهم تیرماه و در جریان جنگ جهانی اول) نیروهای انگلیسی (عمدتا هندی) به فرماندهی ژنرال «پرسی سایکس (که برای ما تاریخ هم نوشت و دهها سال، حتی در دانشکده های ما به دانشجویان تلقین می شد که به کتاب او استناد کنند!)» به نام راندن آلمانیها و نیروهای هوادارشان از منطقه تحت نفوذ انگلستان در ایران (جنوب و جنوب شرقی کشور) وارد شهر کرمان شدند و آلمانیها که مورد حمایت نیروی ژاندارم و گروهی از مردم محل بودند منطقه را تخلیه کردند. نظامیان ژنرال پرسی سایکس قبلا با کشتی از هند به بندر عباس منتقل شده بودند. 

آدینه 10 تیر:
نافرمانی مصریان از حکمرانان ایرانی خود و سرکوب شدن آنان توسط سربازان اعزامی از کرمان و فارس، تا یکم ژوئیه سال 425 پیش از میلاد، دیگر برحکمران ایرانی مصر مسلم شده بود که آتنی ها بار دیگر به تحریک مصریان بر ضد شاهنشاهی ایران دست زده بودند. مصریان در یکصدمین سال حکومت ایرانیان بر آنان، در پرداخت مالیات به حکمران ایرانی مصر تعلل می کردند و این تعلل که به تدریج عمومیت یافته بود سوء ظن حکمران را برانگیخته بود و در این زمینه دست به بررسی گسترده زده بود.
جشن تیرگان





تاريخ : یک شنبه 5 تير 1390برچسب:جشن تیرگان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

پيش از آن‌كه، ثبت ملي شود، خاک شد 
پل ساسانی «پاپيلا» ويران شد
   
 
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

پل باستانی «پاپيلا» كه از يادگارهای تاريخی روزگار ساسانی است، فرو ريخت. اين پل پيش از آن كه به ثبت ملی برسد در پی حفاری‌های غيرمجاز و آمد و شد بيل‌های مکانيکی كه همچنان سرگرم برداشت شن وماسه هستند، ماندگاری هزار و اندی‌سالهی خود را به خاک نشست.
به گفته‌ی مجتبا گهستونی سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان(تاريانا)  ناآگاهی كسانی كه با بيل‌های مكانيكی در پيرامون اين پل تاريخی، سرگرم برداشت بی‌رويه از معادن شن و ماسه و از بستر رودخانه‌ها هستند، يكی از مهم‌ترين شوندهايی(:دلايلی) است كه نابودی اين پل را در پی داشته است.
وی با گلايه از روند كند ثبت آثار تاريخی در سياهه‌ی يادگارهای ملی، گفت: «پيش از آن‌که سازمان ميراث فرهنگی برای نگهداری و بازسازی اين پا كاری بكند، بخش بزرگی از پل پاپيلا به تاريخ پيوست.»
بنابر سخنان وی، اكنون، مهم‌ترين بخش‌های اين پل، نابود شده است. پل ساسانی پاپيلا در روستای ططرآباد در شهرستان لالی  از استان خوزستان است. اين پل که بر رودخانه زيو‌رود ساخته شده است.
به گفته ی گهستونی خبر ويرانی پل تاريخی پاپيلا چندين بار به آگاهی فرمانده‌ی يگان حفاظت استان خوزستان رسانده شد اما شوربختانه خبر تعرض‌ها و ويرانی‌ها از شهرستان به استان و از استان به تهران انتقال داده نمی‌شود.





تاريخ : پنج شنبه 2 تير 1390برچسب:پاپیلا,پل پاپیلا,لالی,تاریانا,,
ارسال توسط سورنا

 

 شهرستان تالش با مساحتی حدود ۲۳۷۳ کیلومتر مربع که در شمال غرب گیلان قرار دارد.تالش در اصل نام یکی از تیره‌های آریایی است که سکونتگاه اصلی آن‌ها در البرز غربی از جنوب شرقی جمهوری آذربایجان آغاز شده و تا شمال غربی استان گیلان و استان اردبیل ادامه دارد.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 28 خورداد تا 3 تیر


شنبه 28 خورداد:
18ژوئن 232 ميلادي جنگ دیگری میان ایران و امپراتوری روم آغاز شد. در طول جنگ، فرماندهی ارتش ايران را اردشير پاپكان (ساسانی) موسس دودمان ساسانیان برعهده داشت.
سالروز درگذشت ابوعلی سينا دانشمند، فيلسوف و اديب بزرگ ايران.
یکشنبه 29 خورداد:
شاپور دوم (ذوالاكتاف) از دودمان ساسانيان كه 17 ساله شده بود از آخرين روز بهار سال 326 میلادی (21 ژوئن = 31 خرداد)، خود به عنوان شاه رسما زمام امور ايران را به دست گرفت.
چهارشنبه 1 تیر:
شهر كرمان در نخستين روز تابستان سال 654 ميلادي (در آن سال؛ 22 ژوئن و برابر يكم تيرماه) به تصرف تازیان (اعراب) درآمد که «مجاشع بن مسعود سلمی» فرماندهی آنان را بر عهده داشت.

پنجشنبه 2 تیر:
23 ژوئن سال226 ميلادی (دوم تیرماه) اردشير پاپكان در نیایشگاه (معبد) آناهيد تاجگذاری كرد و شاه ايران شد و ناسيوناليسم ايرانی را بر محور ملت گرايی و آموزشهای زرتشت زنده كرد.
درگذشت جمشيد كاشانی رياضيدان بزرگ ايرانی در سال 1429 ميلادی.
دوم تير ماه 1287 هجری خورشيدی (23 ژوئن 1908) سرهنگ لياخوف فرمانده روس واحد مركزی قزاق دستور داد كه ساختمان مجلس در ميدان تاريخی بهارستان را با توپ گلوله باران كنند.





ارسال توسط سورنا

 

هم‌نشینی با موجودات فضایی در دره ستاره‌ها

ماندن در دره ستاره‌ها پس از غروب آفتاب برای عده‌ای، نگران كننده است، چون با سكوت شب موجودات فرازمینی در استاره كفته گرد هم می‌آیند.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

ارزش مهستان و آزادی

چند روز مانده به برگزاری مجلس تابستانه مهستان بود یکی از رایزنان اردوان یکم پادشاه ایران به او گفت آنگونه که پیداست اگر مجلس در زمان خود برگزار گردد این احتمال زیاد است که ریش سفیدان به خاطر کندی مبارزه در خاور ایران و اینکه شما نیز همانند فرهاد دوم نتوانستید نگرانی را دور نماید و سکاییان توانستند در درنگیانه ( نام پیشین سیستان ) استقرار یابند ، پادشاه ایران را برکنار نموده و کس دیگری را جایگزین شما کنند .
پادشاه به کوهستان دور می نگریست . رایزن ادامه داد در صورت دستور فرمانروا ، تاریخ برگزاری مهستان زمانی دیگر باشد !
اردوان فرمانروای ایران گفت : نیرویی که در رای مهستان است در وجود من نیست ، و ادامه داد : نمایندگان مهستان ، مردم ایران هستند و آنها نیروی پادشاهی اند ، پس من چگونه و با کدام نیرو راه خودم را از آنها جدا کنم ؟!
باید برای آنها ریشه دردها را بشکافم و آنها را از دردسرهای کشور آگاه سازم .
منش اردوان پادشاه شجاع ایران مصداق بارز این سخن ارد بزرگ اندیشمند نامدار کشورمان است که :

 آزادگان میهن پرست در مرداب خودستایی فرو نمی روند .


مجلس مهستان برپا شد و نمایندگان پس از شنیدن سخنان فرمانروا رای به ادامه کار او دادند و همه دلگرمش نمودند اما بدبختانه دو ماه پس از آن در شهریور سال ۱۲4 پیش از میلاد پادشاه آزاده ایران زمین اردوان اشکانی در میدان نبرد با دشمنان میهن در حالی که در صف نخست سپاه ایران دلیرانه می جنگید کشته شد .
اردوان اداره کشور را در اوج درگیری ها بر دوش گرفت اما با این حال هیچگاه به بهانه شرایط نامناسب کشور ، آزادی های مردم را کم نکرد و بدین خاطر در روز سوگ او از سراسر ایران آزادگان با چشمان پر اشک پیکرش را همراهی نمودند .
زمان شوم از تارک مرزهای میهن خیلی زود دور شد و جوانان ایرانی دوباره مجد و شکوه کشورمان را باز گردانیدند ...





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 

آرامگاه باستانی زرتشتیان در معرض تخریب

 



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 28 خرداد 1390برچسب:دخمه,دخمه زرتشتیان,آتشگاه,,
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 25 خرداد 1390برچسب:تخت جمشید,,
ارسال توسط سورنا

بنام خداوند پدر (کوروش) آفرین

این هم شعری از شاعر باذوق "صادق علی حق پرست" که منشور کوروش را به نظم کشیده است.

جهان در سیاهی فرو رفته بود                      به بهبود گیتی امیدی نبود

نه شایسته بودی شهنشاه مرد                         رسوم نیاکان فراموش کرد

بنا کرد معبد به شلاق و زور                        نه چون ما برای خداوند نور

پی کار ناخوب دیوان گرفت                       خلاف نیاکان به قربان گرفت

نکرده اراده به خوبی مهر                      در
آویخت با خالق این سپهر

در آواز مردم به جایی رسید                      که کس را نبودی به فردا، امید

به درگاه مردوک یزدان پاک                     نهادند بابل همه سر به خاک

شده روزمان بدتر از روز پیش                   ستمهای شاهست هر روز بیش

خداوند گیتی و هفت آسمان                         ز رحمت نظرکرد بر حالشان

برآن شد که مردی بس دادگر                    به شاهی گمارد در این بوم و
بر

چنین خواست مردوک تا در جهان               به شاهی رسد کوروش مهربان

سراسر زمینهای گوتی وماد                     به کوروش شه راست کردار داد

منم کوروش و پادشاه جهان                     به شاهی من شادمان مردمان

منم شاه گیتی شه دادگر                         نیاکان من شاه بود و پدر

روان شد سپاهم چو سیلاب و رود               به بابل که در رنج و آزار بود

بر این بود مردوک پروردگار                    که پیروز گردم در این کارزار

سرانجام بی جنگ و خون ریختن               به بابل درآمد ، سپاهی ز من
رها کردم این سرزمین را زمرگ                      هم امید دادم همی ساز وبرگ

به بابل چو وارد شدم بی نبرد                          سپاه من آزار مردم نکرد

اراده است اینگونه مردوک را                          که دلهای بابل بخواهد مرا

مرا غم فزون آمد از رنجشان                          ز شادی ندیدم در آنها نشان

نبونید را مردمان برده بود                              به مردم چو بیدادها کرده بود

من این برده داری برانداختم                            به کار ستمدیده پرداختم

کسی را نباشد به کس برتری                           برابر بود مسگر و لشکری

پرستش به فرمانم آزاد شد                              معابد دگر باره آباد شد

به دستور من صلح شد برقرار                        که بیزار بودم من از کارزار

به گیتی هر آن کس نشیند به تخت                   از او دارد این را نه از کار بخت

میان دو دریا در این سرزمین                        خراجم دهد شاه و چادر نشین

ز نو ساختم شهر ویرانه را                          سپس خانه دادم به آواره ها

نبونید بس پیکر ایزدان                                به این شهر آورده از هر مکان

به جای خودش برده ام هر کدام                      که دارند هر یک به جایی مقام

ز درگاه مردوک عمری دراز                         بخواهند این ایزدانم به راز

مرا در جهان هدیه آرامش است                      به گیتی شکوفایی دانش است

غم مردمم رنج و شادی نکوست                      مرا شادی مردمان آرزوست

چو روزی مرا عمر پایان رسید                      زمانی که جانم ز تن پر کشید
نه تابوت باید مرا بر بدن                           نه با مومیایی کنیدم کفن

که هر بند این پیکرم بعد از این                    شود جزئی از خاک ایران زمین


درود بر کوروش بزرگ که باعث افتخار ایران زمین و تمام آزاد اندیشان سراسر گیتی است.

راستی ، ای پدر کوروش هخامنشی ، روزت شادباش باد!!





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 کتیبه‌‌هایی به خط پهلوی «هام دبیره» و «نیم‌گشته» در کوه‌های جنوب خاوری (:شرقی) شهرستان خمین، در گستره‌ی تیمره، پیدا و خوانش شد.
محمد ناصری‌فرد، پژوهشگر سنگ‌نگاره‌های ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار امرداد از پیدا شدن دو کتیبه‌ به خط پهلوی «هام دبیره» و «نیم‌گشته» در پژوهش‌های میدانی خود در کوه‌های جنوب خاوری‌(:شرقی) شهرستان خمین خبر داد.
به گفته‌ی وی، کتیبه‌ای که به خط «هام دبیره» نوشته شده در بالای خود نگاره‌ای از یک سوار، دارد. در زیر این نگاره نوشته‌ای آمده که به معنی «فرخان شاه» است. برپایه‌ی بررسی‌های انجام شده، فرخان شاه نام یکی از سرداران یزدگرد سوم بوده که مرزهای لبنان و فلسطین امروزی را گشوده است.
بنابر سخنان ناصری‌فرد کتیبه‌ای که به خط ‌«نیم‌گشته» پیدا شده، زیبایی خیره‌کننده‌ی دارد و این‌گونه نگاره با چنین خطی تاکنون در جایی دیده نشده است. وی در این راستا افزود: «کتیبه‌ای که به خط «نیم گشته» نگارش شده یکی از زیباترین گونه‌ی نگارش این خط است که توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. این نوشته در نگاه نخست به شکل تصویر به نظر می‌آید در صورتی‌که گونه‌ای خط پهلوی است که حروف آن با زیبایی و هنر گرافیکی ویژه و به‌گونه‌ی سر هم نوشته شده است. متن کتیبه‌ی نیم‌گشته به معنی سیم (سوم) هر ماه است که شاید اشاره به برگزاری آیین‌های دینی که در این روز از ماه برگزار می‌شده دارد.»
پژوهشگر سنگ‌‌نگاره‌های ایران، با اشاره به پیشینه‌ی این کتیبه‌ها که به زمان ساسانی برمی‌گردد، گفت: «کتیبه‌ی نیم‌گشته به شوند‌(:دلیل) تیره‌تر بودن، دیرینگی بیشتری نسبت به کتیبه‌ی هام‌دبیره دارد و به گمان بسیار به آغاز روزگار ساسانی یا سال‌های پایانی روزگار اشکانی مربوط می‌شود.»
به باور وی آسیب‌های انسانی‏، عوامل طبیعی مانند باران، سرما و گرما و همچنین رویش گل‌سنگ‌ها از مهم‌ترین تهدیدهای پیش روی این سنگ‌نگاره‌هاست.
علاقه‌ی شخصی به هنرهای صخره‌ای به ویژه سنگ‌ نگاره‌ها، ناصری‌فرد را شناسایی این مبانی تاریخ، فرهنگ و هنر ایران‌زمین کشانده است. به گفته‌ی وی نخستین گام برای این آرمان، مکان‌یابی است. پس از آن باید در جهت مکان‌نمایی و شناسایی گام برداریم. از آنجایی که یک متخصص به تنهایی نمی‌تواند کتیبه‌ها را رمزگشایی کند، بهره بردن از تخصص‌های کارشناسان دانش‌های گوناگون همچون انسان‌شناسی، باستان‌شناسی، جامعه‌شناسی، هنر، اقلیم‌شناسی، نجوم، شیمی و بسیاری دیگر برای یافتن حلقه‌های مفقوده‌ی این هنر-فرهنگ، بایسته است.





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

پايه‌ستون‌هايی كه پيرامون پاسارگاد، رها شده‌اند

 

 

 



تخته‌سنگ‌ها و پایه‌ستون‌های هخامنشی كه در كاوش‌هاي «تنگه بلاغی» يافت شده‌اند، اين روزها زیر نور آفتاب روبه‌روی در نگهبانی گستره‌ی تاریخی پاسارگاد به حال خود رها شده‌اند. اين در حالی است كه این يافته‌ها، بنا بود در گنجينه‌ای نگهداری شود. البته اين موزه که از زمان پهلوی در این گستره در دست ساخت است، هنوز ساختش پايان نيافته است كه يافته‌ها را بتوان در آن، نگهداري كرد.
به گزارش مهر، اگر به گستره‌ی تاریخی پاسارگاد در شیراز برويد همان جلوی در نگهبانی، سمت چپ سنگ‌ها و پایه‌ستون‌های تاریخی بسياري را خواهید دید.
اگر از نگهبانان آنجا بپرسید این تکه‌سنگ‌های تاریخی از کجا آمده‌اند که این‌گونه بی‌اعتنا در این گستره رها شده‌اند می‌گوید: «این‌ها يافته‌های تنگه‌بلاغی است. اما چون جایی برای نگهداری آنها نداشتیم در این مکان رها شده اند تا بلکه ساخت موزه‌ای که از دروزگار پهلوی آغاز شده، روزی پايان يابد و این سنگ‌ها به آن موزه منتقل شوند.
اين پايه‌ستون‌ها و سنگ‌ها را هرچند گروه نجات‌بخشي پاسارگاد از وضعيت پيشينش رهانده‌اند اما هنوز هم با اين شيوه‌ی نگهداری، در وضعیت نابسامانی به سر می‌برند.
به گمان می‌آيد كه در استان فارس، آن اندازه اثر تاریخی هست که دیگر نگهداری از این چند تخته‌سنگ و پایه‌ستون هخامنشی برای متولیان پاسداری از میراث فرهنگی، ارزش چندانی ندارد که چنین در برابر نور آفتاب و بارش باران رها شده‌اند!





تاريخ : دو شنبه 23 خرداد 1390برچسب:تخته سنگ,تنگه بلاغی,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

   

جام زرين خشايارشا
تاريخ کشف: ۱۳۲۳
محل کشف: همدان
ارتفاع: ۱۱ سانتيمتر
قطر دهانه: ۲۰,٥ سانتيمتر
وزن: ۱۴۰٧ گرم
پياله ی طلايی با نبشته ی خشايارشا به فارسی باستان، عيلامی و بابلی.

 
         
   

جام زرين با نقش چهار گاو بالدار
دوره: هزاره ی اول پيش از ميلاد
تاريخ کشف: ۱۳۴۰-۴۱
محل کشف: مارليک
ارتفاع: ۱٧,٥ سانتيمتر
قطر دهانه: ۱۴ سانتيمتر
وزن: ۳۱۶ گرم
حفار: دکتر عزت الله نگهبان
جام طلا با نقش چهار گاو بالدار که سر گاو ها کاملاً برجسته است و دو درخت زندگی. انتهای ظرف نقش گل رُز است که دور آن نقوش برگی شکل حکاکی شده است.

 
         
   

جام زرين
دوره: هزاره ی نخست پيش از ميلاد
محل کشف: کلار دشت مازندران
ارتفاع: ٩ سانتيمتر
قطر دهانه: ۱۱,٥ سانتيمتر
وزن: ۲۳۰ گرم
جام طلا با نقش سه شيربا سر برجسته که يکی سر ندارد.

 
         
   

جام زرين با نقش اسب شاخدار
دوره: اواخر هزاره ی دوم و اوايل هزاره ی نخست پيش از ميلاد
تاريخ کشف: ۱۳۴۰-۴۱
محل کشف: مارليک
ارتفاع: ۱٧,٥ سانتيمتر
قطر دهانه: ۱۲ سانتيمتر
وزن: ۲۲۶ گرم
حفار: دکتر عزت الله نگهبان
جام طلا با نقوش برجسته اسب شاخدار که در دو رديف افقی تکرار شده است و در بالای سر هر کدام از اسب ها نقش يک رُزت ديده می شود. در زير لبه ی جام يک حاشيه ی تزيينی بافته زنجيره ای در سه رديف دورادور جام نقش بسته است. در بين دو صحنه ی اصلی يک نوار جناغی و در قسمت نزديک کف ظرف، حاشيه ی تزيينی مارپيچ سه خطی دورتادور ظرف ديده می شود. کف جام با نقش مثلث های استليزه تزيين يافته است.

 
         
   

جام زرين عمارلو
دوره: هزاره ی اول پيش از ميلاد
محل کشف: عمارلو (گيلان)
ارتفاع: ۱۲ سانتيمتر
قطر بزرگ دهانه: ٩ سانتيمتر
قطر کوچک دهانه: ٧ سانتيمتر
وزن: ٨۳ گرم
حفار: دکتر عزت الله نگهبان
جام طلا با دهانه ی بيضی شکل که بر روی آن دو رديف نقش برجسته ديده
می شود. در رديف اول صحنه ی جدال شير و گوزن و در رديف دوم
انسان هايی که به زانو نشسته اند و در ميان آنها گياهی وجود دارد، نقش بسته است.

 
         
   

ريتون زرين شير بالدار
محل کشف: همدان
طول: ۲۲,۳ سانتيمتر
عرض: ۱٨ سانتيمتر
وزن: ٨٩۲ گرم
چگونگی دستيابی: توقيفی
دهانه ی مخروطی ريتون، دارای شيار های افقی و در لبه ی جام، يک رديف نوار دالبری منتهی به ميوه ی کاج و گل لوتوس است. سر و نيم تنه ی شير از انتهای جام بيرون زده و دارای دو بال پهن با نوک برگشته و نوارهای عمودی با برجستگی های افقی است.

 

 





ارسال توسط سورنا

 

   حدود هفت هزار سال پیش، تمدنهایی در جلگه های مرکزی ایران در حال شکل گرفتن بود. در مورد این تمدن ها اطلاعات زیادی در دست نیست. باستان شناسان توانسته اند آثار شگفت انگیزی از این تمدن ها را در تپه های باستانی سیلک (نزدیک کاشان)، مارلیک (جنوب گیلان) و حسنلو (جنوب دریاچه ارومیه) و همچنین شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان بیابند.
اخیرا
ً زیگورات (معبد) بزرگی بهمراه اشیایی سنگی در نزدیکی جیرفت در استان کرمان پیدا شده است. باستان شناسان با تحقیق روی این آثار حدس می زنند که هزاران سال پیش در جیرفت تمدنی بسیار غنی، برابر و حتی برجسته تر از قدیمی ترین تمدن های شناخته شده در جهان (یعنی تمدن سومر) شکوفا بوده است.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا

رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 21 تا 27 خورداد

 

شنبه 21 خورداد:

  • اردشير پاپكان بنيادگذار دودمان ساسانيان يازدهم ژوئن (مصادف با 21 خورداد) در سال 226 ميلادي سكه زرين «شعله جاويدان» را پول ملي (سراسری) ايران اعلام داشت و به جريان گذارد.
  • تاسيس بزرگترين کتابخانه جهان باستان و نخستين کتابخانه عمومی ـ پژوهشی جهان در گندی شاپور.

یکشنبه 22 خورداد:

  • روزی كه «همدان» پايتخت ايران شد در سال 625 پيش از ميلاد.
  • نبرد همدان و پيروزی خيره كننده ايرانيان استقلال طلب  در 12 ژوئن سال 813 ميلادي  .

دوشنبه 23 خورداد:

  • سالروز درگذشت اسكندر مقدونی در سال 323 پيش از ميلاد.

چهارشنبه 25 خورداد:

  • دستور احياء صنعت فرش ايران با اصالت باستانی اش از سوی شاه اسماعيل صفوی.




ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 21 خرداد 1390برچسب:اله آباد,زارچ,یزد,اردکان,عصرآباد,,
ارسال توسط سورنا

 

نام این قلعه حتی در کتاب اوستا وقتی صحبت از «وارنای کهن» به میان آمده نیز مطرح شده است. فکرش را نمی‌توان کرد که در استانی که همیشه با شلوغی‌های پایتخت دست به گریبان است، بتوان یک قلعه باستانی را پیدا کرد.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 21 خرداد 1390برچسب:ماخونیک,غروب آفتاب,ایک,,
ارسال توسط سورنا

  ده ونک" دهی در دل شهر

 ●  زالزالکه، زالزالکه ....... میوه ی باغ ونکه



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 19 خرداد 1390برچسب:ده ونک,ونک,قلعه ارامنه,اسب یدک,,
ارسال توسط سورنا

بنام نامدارترین نامها

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

در بناهای بزرگ جهان مانند دیوار چین و اهرام سه گانه (ثلاثه) کتیبه هایی یافت شده که این عبارات در آن حکاکی شده بود :

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

 

اگر برده ای در هنگام کار آسیب دید او را گردن بزنید !

ولی در تخت جمشید ، در گل نوشته های (کتیبه ها) پیدا شده نوشته شده است اگر کارگری ( فرق کارگر با برده بسیار زیاد است ) در هنگام کار در این بنا آسیب دید حکومت موظف است تا پایان زندگی (عمر) وسایل گذران زندگی او را بدون هیچ منت و چشم داشتی پرداخت نماید!!!

www.Iranvij.ir | گروه اینترنتی ایران ویج ‌

پس بر بانی این بنا ، داریوش بزرگ درود باد!!!



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 19 خرداد 1390برچسب:کتیبه,داریوش بزرگ,گلنوشته,کارگر,آسیب,,
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 17 خرداد 1390برچسب:غار کرفتو,کرفتو,,
ارسال توسط سورنا



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:کبوترخانه,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 
 سليمان لطفي‌نيا :

سكه‌ي ضرب شده به دستور پوران‌دختشاهنشاهي بزرگ ساساني نزديك به نيمي از يك هزاره را بر ايران و بسياري از كشورهاي جهان فرمان راند. نزديك به ٣٥ شاه در اين فرمانروايي تاج بر سر نهادند كه نام دو زن نيز در ميان آنها ديده مي‌شود؛ «آذرميدخت» و «پوراندخت» كه هر دو از دختران خسرو پرويز بودند.
پوران‌دخت بر پايه‌ي آن‌چه تاريخ‌دانان يوناني نوشته‌اند در ٢١ مه سال ٦٣٠ ميلادي‌(١٣٨١ سال پيش) و پس از كشته شدن سپهبد شهربراز، شاه ايران شد. آغاز شهرياري وي برابر با روزهاي پاياني خلافت ابوبكر و شروع خلافت عمر بود.
در تاريخ از اين پادشاه به نيكي ياد شده است. او را به معناي راستين واژه، مي‌توان يك  انسان ميهن‌دوست ناميد، آنجا كه مي‌گويد: «پادشاه چه زن باشد چه مرد بايد سرزمينش را نگه دارد و به داد رفتار كند.»



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 2 خرداد 1390برچسب:پوراندخت,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 
رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 31 اردیبهشت تا 6 خرداد
 
 
 
 شنبه 31 اردیبهشت:
  • سالروز شاه شدن «پوراندخت» در سال 630 ميلادي
 یکشنبه 1 خرداد:
  • روزی که کوروش بزرگ در لشکرکشی سال 545 پیش از میلاد، دولت لیدی را برچید.
  • ورود نخستين چاپخانه مدل گوتنبرگ به ايران در سال 1640 ميلادي یعنی 370 سال پيش
  • روز بزرگداشت ملاصدرا
 دوشنبه 2 خرداد:
  • شاه اسماعیل صفوی در سال 1524 میلادی پس از 23 سال سلطنت درگذشت.
  • روز آزادسازی خرمشهر در سال 1361 خورشیدی
 سه شنبه 3 خرداد:
  • روز زاده شدن اسماعیل سامانی در سال 849 میلادی، مردی که پرچم زنده کردن زبان پارسی و فرهنگ ایرانی را بر دوش گرفت.
 چهارشنبه 4 خرداد:
  • جشن خوردادگان
 پنجشنبه 5 خرداد:
  • نخستین چاه نفت ایران در مسجد سلیمان در 5 خرداد 1287 به نفت رسید.
 آدینه 6 خرداد:
  • آغاز به کار نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در ساختمان سنای پیشین در سال 1359 خورشیدی
  • در سال 1309 خورشیدی امتیاز چاپ اسکناس های ایران که تا آن زمان منحصرا در دست انگلیسی ها بود لغو شد.
     





ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390برچسب:خانه عامری ها,عامر,عامری ها,عامری,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدای یگانه

 

من 
"آریایی ام"
  
اصالتم 
"ایران"
  
خدای من
"اهورامزدا"
  
پیامبر من 
"اشو زرتشت"
  
رهبران من 
"داریوش بزرگ، خشایار شاه، انوشیروان دادگر، خسروپرویز ، یزدگرد"
  
الگوی من 
"کاوه آهنگر"
  
روحانیون من
"فردوسی ، خیام ، سعدی ، حافظ ، پروین ، سهراب"
  
کتاب مقدس من 
"اوستا"
  
اصول و فروع دین من 
"منشور حقوق بشر کورش بزرگ"
  
شهدای من
"رستم فرخزاد و بابک خرمدین"
  
پرچم من 
"درفش کاویانی"
  
بهشت من 
"آزادی"
  
دین من
"عشق و دانش"
  
روزنامه ام 
"شاهنامه"
  
جشن من
" نوروز و مهرگان"




تاريخ : سه شنبه 27 ارديبهشت 1390برچسب:رستم فرخزاد,بابک خرمدین,منشور حقوق بشر کوروش بزرگ,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام تنها دادگر هستی

تندیس انوشیروان دادگر

 

حکایت نوشین‌روان از حکیم سخن، سعدی شیرازی

آورده‌اند که نوشین‌روان دادگر را در شکارگاهی، صیدکباب کردند و نمک نبود

غلامی به روستا رفت تا نمک آرد.

نوشیروان گفت: «نمک به قیمت بستان تا رسمی نشود و ده خراب نگردد

گفتند : «از این قدر چه خلل آید؟»

گفت: «بنیاد ستم در جهان اندکی بوده است، هر که آمد برو مزیدی کرده تا بدین غایت رسیده

اگر از باغ رعیت ملک خورد سیبی                  برآرند غلامان او درخت از بیخ

 





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

نقشه اي كه انگليسي ها را مات كرد

نقشه اي كه انگليسي ها را مات كرد

 بر اساس منابع تاريخي كه در نمايشگاه نقشه هاي تاريخي به آنها استناد شده است، در سالهاي 1877 و 1888 ميلادي و در پي بروز برخي اختلاف نظرها در خصوص جزاير سه گانه ايراني در خليج فارس، ناصرالدين شاه از دولت انگلستان درخواست كرد كه نسخه اي از نقشه تازه ايران را كه در شش برگ و توسط اداره كل جنگ انگلستان تهيه شده در اختيار داشته باشد.



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خداوند توانا

کوه عقاب در ایران


نامش را از پیش شنیده‌ای و می‌دانی چنین کوهی وجود دارد؛ اما از دور وقتی به عقاب کوه نزدیک می‌شوی، باورت نمی‌شود. ممکن است یک کوه اینقدر شبیه به یک عقاب باشد؟

این کوه از زوایای متعدد شبیه به یک عقاب نشسته بر پهنه کویر است. این عقاب سنگی در کنار روستای اسلامیه واقع شده و مانند یک مجسمه بسیار بزرگ خودنمایی می‌کند.

شیرکوه، نیز نام مجموعه کوه‌هایی در استان یزد است که بلندی آن در بالا‌ترین نقطه به 4075 متر می‌رسد. برف و یخ زمستانی در این کوه آب بخش‌های زیادی از استان یزد را تامین می‌کند. دامنه شیرکوه روستاهای سرسبز، زیبا و ییلاق‌‌های بی‌نظیری را در حاشیه کویر به دست آورده است.
 





ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی