به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

 

زیباترین عکس سیاه و سفید جهان
 
http://s1.picofile.com/file/6513115690/c2c626f0f1e94f06912c.jpg
 




تاريخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:زیباترین عکس جهان,زیباترین عکس سیاه وسفید جهان,,
ارسال توسط سورنا

 

برخی راه کارهای ساده برای رفع مشکلات روزمره
 
 
ارسال توسط سورنا

امروز 30 فروردین ماه


http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 كاشت درختان بومی كوهستان‌های ايران در جاده چالوس

زمين را دوست بداريم، زمينی كه دوستمان است

  خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :

درختان ارس بر بلندي‌‌هاي البرز مركزي

 دوم اردیبهشت برابر است با روز جهانی «زمین». روزی كه باید اندكی در چگونگی پاسداشت از زمین، اندیشه كنیم. به مناسبت این روز، «جمعیت داوطلبان سبز ایران» به همراه همه‌ی آنانی كه خود را در برابر زمین، مسوول می‌دانند، روز آدینه، یکم اردیبهشت‌ماه، درخت می‌كارند.
به گفته‌ي هادی كاشانی از هموندان اين NGO، اين گروه، یکم ارديبهشت‌ماه، در منطقه‌ی سيراچال در جاده چالوس، ‌درخت‌های «اُرس» را كه بومی ايران هستند،‌ خواهند كاشت.
  هادی كاشانی گفت: «درخت‌های ارس، بومی ایران هستند، درختانی،‌ مقاوم به گرما، خشكی و كم‌آبی كه بلندی‌های  البرز مركزی رویشگاهشان است
به گفته‌ی وی این درختان، زمین سنگلاخی را به خوبی تاب می‌آورند و با آن سازگارند و بهترین گزینه‌ برای منطقه‌ی البرز هستند.
  هادی كاشانی، گفت: «اما تا چندی پیش، راهی برای تكثیر این گونه‌ی مناسب نداشتیم و هرچه بود، خودرو بود
وی در دنباله‌ی گفتارش به «خوشنویس»، كارشناس موسسه‌ی تحقیقات، مراتع و جنگل‌ها اشاره كرد كه از یك دهه‌‌ی گذشته‌ی روی شیوه‌ی تكثیر این گونه كار كرده است.
  كاشانی گفت: «اكنون این گونه با تلاش‌های مهندس خوشنویس، قابلیت تكثیر دارد و هرساله، در این هنگام، شماری از این نهال‌ها در این بخش از کوهستان‌های البرز مرکزی کاشته می‌شود
  كاشانی گفت: «هر كسی در هر جایی كه هست،‌ در روز زمین، به گونه‌ای در پاسداشتش خواهد كوشید، ما هم بر آنیم تا با گرد آمدن در ایستگاه تحقیقاتی موسسه‌ی‌ تحقیقاتی سیراچال به نشانی كیلومتر ٥٠ جاده‌ی چالوس، با گرفتن نهال‌هایی كه آماده‌ی كاشت هستند، این نهال‌ها را در ارتفاعات البرز مركزی بكاریم
  به گفته‌ی وی،‌همراهان این برنامه، افزون بر كمك به زمین و به آینده‌ی خود و فرزندانشان، می‌توانند آگاهی‌های بسیاری درباره‌ی این درخت بی‌همتا، بیاموزند.
  او گفت: «در البرز مركزی، اُرس‌هایی پیدا كرده‌ایم كه بیش از ١٠٠٠ سال عمر دارند. نمونه‌اش همین اُرسی است كه دو سال پیش پیدا كردیم و ٢هزار و ٢٠٠ سال دارد
  نام‌گذاری روزی به نام روز زمین، تلنگری است تا زمین را از یاد نبریم.






تاريخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:ارس,جاده چالوس,NGO,روز زمین,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

داستان قاضی القضات شدن شیخ بهایی


روزى شاه عباس صفوی به شیخ بهایى گفت: دلم می ‏خواهد ترا قاضى القضات کشور نمایم تا همانطور که معارف را نظم دادى، دادگسترى را هم سر و سامانى بدهی، بلکه حق مردم رعایت شود.

شیخ بهایى گفت : من یک هفته مهلت می ‏خواهم تا پس از گذشت آن و اتفاقاتى که پیش خواهد آمد، چنانچه باز هم اراده ی ملوکانه بر این نظر باقى بود دست به کار شوم و الا به همان کار فرهنگ بپردازم...

شاه عباس پذیرفت و فردا شیخ سوار بر الاغش شده و به مصلای  بیرون از شهر رفت و افسار الاغش را به تنه درختى بست و وضو گرفت و عصای خود را کنارى گذاشت و براى نماز ایستاد، در این حال رهگذرى که از آنجا می ‏گذشت، شیخ را شناخت، پیش آمد و سلام کرد.

شیخ پیش از نماز خواندن پاسخ سلام را داد و گفت: اى بنده خدا من می ‏دانم که ساعت مرگ من فرار رسیده و در حال نماز زمین مرا مى بلعد!!!

تو اینجا بنشین و پس از مرگ من الاغ و عصاى مرا بردار و برو به شهر به خانه من خبر بده و بگو شیخ به زمین فرو رفت و لیکن چون قدرت و جرات دیدن عزرائیل را ندارى چشمانت را بر هم بگذار و پس از خواندن هفتاد مرتبه قل هو الله احد دوباره چشم هایت را باز کن و آن وقت الاغ و عصاى مرا بردار و برو !!!

مرد با شنیدن این حرف از شیخ بهایى با ترس و لرز به روى زمین نشست و چشمان خود را بر هم نهاد و شیخ هم عمامه خود را در محل نماز به جاى گذاشته ، فوراً به پشت دیوارى رفت و از آنجا به کوچه ‏اى گریخت و پنهانی خود را به خانه خویش رسانیده و به افراد خانواده خود گفت: امروز هر کس سراغ مرا گرفت بگوئید به مصلی رفته و برنگشته ، فردا صبح زود هم من پنهانی می روم پیش شاه و قصدى دارم که بعداً معلوم می شود...

شیخ بهایى فردا صبح پیش از طلوع آفتاب به دربار رفت و چون از نزدیکان شاه بود، هنگام بیدار شدن شاه اجازه حضور خواست و چون به خدمت پادشاه رسید عرض کرد: اعلیحضرت، می خواهم کوتاهى عقل بعضى از مردم و شهادت آنها را فقط به سبب دیدن یک موضوع، به شاه نشان دهم و ببینید مردم چگونه عقل خود را از دست می دهند و مطلب را به خودشان اشتباه می فهمانند ؟!!

شاه عباس با تعجب پرسید: ماجرا چیست؟

شیخ بهایى گفت: من دیروز به رهگذرى گفتم که چشمت را هم بگذار که زمین مرا خواهد بلعید و چون چشم بر هم نهاد من خود را پنهان ساخته و به خانه رفتم و از آن ساعت تا به حال غیر از افراد خانواده ام، کسى مرا ندیده و فقط عمامه خود را با عصا و الاغ در محل مصلى گذاشتم، ولى از دیروز بعدازظهر تا به حال در شهر شایع شده که من به زمین فرو رفتم و این قدر این حرف تکرار شده که هر کس می گوید من خودم دیدم که شیخ بهایى به زمین فرو رفت!!! حالا اجازه فرمایید شهود حاضر شوند!

به دستور شاه مردم در میدان شاه و مسجد شاه و عمارت‏هاى عالى قاپو و تالارها و عمارت مطبخ و عمارت گنبد و غیره جمع شدند، جمعیت به قدرى بود که راه عبور بسته شد، لذا از طرف رئیس تشریفات امر شد که از هر محلى یک نفر شخص متدین و فاضل و مسن و عادل براى شهادت تعیین کنند تا به نمایندگى مردم آن محل به حضور شاه بیاید و درباره فقدان شیخ بهایى شهادت بدهند...

بدین ترتیب 17 نفر شخص معتمد و واجد شرایط از 17 محله ی آن زمان اصفهان تعیین شدند و چون به حضور شاه رسیدند ، هر کدام به ترتیب گفتند : به چشم خود دیدم که چگونه زمین شیخ را بلعید!

دیگرى گفت: خیلى وحشتناک بود ناگهان زمین دهان باز کرد و شیخ را مثل یک لقمه غذا در خود فرو برد.

سومى گفت: به تاج شاه قسم که دیدم چگونه شیخ التماس می کرد و به درگاه خدا گریه و زاری می نمود.

چهارمى ‏گفت: خدا را شاهد می گیرم که دیدم شیخ تا کمر در خاک فرو رفته بود و چشمانش از شدت فشارى که بر سینه ‏اش وارد می آمد از کاسه سر بیرون زده بود!!!

به همین ترتیب هر یک از آن هفده نفر شهادت دادند.

شاه با حیرت و تعجب به سخنان آنها گوش می کرد و عاقبت شاه آنها را مرخص کرد و خطاب به آنها گفت : بروید و مجلس عزا و ترحیم هم لازم نیست زیرا معلوم می شود شیخ بهایى گناهکار بوده است!

وقتى مردم و شاهدان عینى رفتند، شیخ مجدداً به حضور شاه رسید و گفت: قبله ی عالم! عقل و شعور مردم را دیدید؟

شاه گفت: آرى، ولى مقصودت از این بازى چه بود؟

شیخ عرض کرد: به من فرمودید، قاضى القضات شوم.

شاه گفت: بله ولى این موضوع چه ارتباطی به آن دارد؟

شیخ گفت: من چگونه می توانم قاضى القضات شوم با اینکه می دانم مردم هر شهادتى بدهند معلوم نیست که درست باشد، آن وقت حق گناهکاران یا بى گناهان را به گردن بگیرم. اما اگر امر می فرمایید ناچار به اطاعتم !

شاه عباس گفت: چون مقام علمى تو را به دیده ی احترام نگاه کرده و می کنم لازم نیست به قضاوت بپردازى، همان بهتر که به کار فرهنگ مشغول باشى !!!

 

 

سخن روز : مدتها پیش آموختم که نباید با خوک کشتی گرفت، خیلی کثیف می‌‌شوی و مهم‌تر آنکه خوک از این کار لذت می‌برد!!! جورج برنارد شاو





تاريخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:قاضی القضات,معارف,دادگستری,عمامه,مصلی,مصلا,عالی قاپو,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

پسرک و دخترک مشغول بازی بودند...

پسرک یک سری کامل تیله داشت و دخترک چندتایی شیرینی با خودش داشت.

پسر به دختر گفت : من همه تیله هامو بهت میدم؛ در عوض تو همه شیرینیهات رو به من بده !

دختر کوچولو پذیرفت. اما پسر کوچولو بزرگترین و قشنگترین تیله رو یواشکی واسه خودش برداشت و بقیه رو به دختر کوچولو داد...!

اما دختر کوچولو در کمال صداقت و طبق قولی که داده بود تمام شیرینیهایش را به پسرک داد... 

آن شب دختر کوچولو با آرامش تمام خوابید و راحت خوابش برد  ولی پسر کوچولو نمی توانست بخوابد ، چون به این فکر می کرد که همانطور که خودش بهترین تیله اش را یواشکی پنهان کرده شاید دختر کوچولو هم مثل او مقداری از شیرینیهایش را پنهان کرده و همه شیرینی هایش را به او نداده ...!!!

نتیجه داستان :

عذاب وجدان همیشه متعلق به كسی است كه صادق نیست اما آرامش سهم كسی است كه صادق است...

لذت دنیا متعلق به كسی نیست كه با آدم صادق زندگی می كند بلکه آرامش دنیا سهم كسی است كه با وجدان صادق زندگی میكند...

داستانی از پائولو کوئیلو

 

 

سخن روز : همه دوست دارند كار مورد علاقه شان را انجام دهند، نه كاري را بايد انجام شود! چارلی چاپلین





تاريخ : سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:عذاب وجدان,وژدان,پائولو کوئیلو,تیله,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 




تاريخ : سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:اینترنت در فرنگ,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 ناهمگونی های ساختاری در یک یادمان ملی، در یک روستای گردشگری
  روستای «بنوار»، بخشی از جغرافیای زیستی بختیاری است



  خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :
 روستای تاریخی «بنوار» با بیشمار تاق، گنبد، سنگ‌نوشته، سد، پل تاریخی و ...، با همه‌ی آن‌چه که آن را به یکی از بی‌همتاترین بخش‌ها در جغرافیای زیستی بختیاری، تبدیل کرده، این روزها تنهای تنهاست و نیاز دارد تا هنر معماری‌اش و شگفتی‌های تاریخی‌اش، بیش از پیش، درک شوند و برای نگهداری‌اش، تلاش شود. به گفته‌ی مجتبا گهستونی، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان(تاریانا)، گذر راه «لالی» و «اندیکا»، ساخت‌و‌ساز با مصالح غیربومی و ناساز و ناهماهنگ و حتا ویرانی بخش‌هایی از روستا، حریم منظری این گستره‌ی بختیاری‌نشین را مخدوش کرده است.

 
ساختار بومي روستاي بنوار
 این روستا در نقطه‌ی صفر مرزی میان اندیکا و لالی در شهریور 1386 به شماره 9964 در سیاهه‌ی یادمان‌های ملی کشور به ثبت رسیده با این همه، به گفته ی گهستونی، در جای جای این روستا، نمودهایی از بی‌توجهی در نگهداری به چشم می‌خورد. ساخت خانه‌ها و دیگر سازه‌های بلوکی ناهمگون با محیط، ساختار معماری این گستره را بر هم زده است.
 
 
ساختار ناهماهنگ با ساختار بومي بنوار

 گهستونی گفت: «بنوار هرچند این روزها روستایی بیش نیست اما در روزگار اتابکان، شهر بزرگی بوده که همه‌ی خان‌های بختیاری از طایفه چهارلنگ و هفت لنگ، برای قشلاق خود سازه‌ای ویژه در آن ساخته بودند.»
 او به سازه‌های کهنسال روستا اشاره کرد و گفت: «زاویه‌بندی، رعایت اصول معماری و قرینه‌سازی دقیق سازه‌های این یادمان ملی‌شده، چیزی نیست که از چشم بازدیدکنندگان، پنهان بماند.»
 گهستونی در پایان به گزینش یکی از افراد بومی و باستان‌شناس شهرستان لالی به فرنشینی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری این شهرستان اشاره کرد و گفت: «امیدواریم که وضعیت روستای گردشگری بنوار ساماندهی شود و از ساخت و سازهای غیر همگون در آن جلوگیری شود. امید که جلوی ویرانی‌ها گرفته شود.»






ارسال توسط سورنا

امروز 29 فروردین ماه


http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:فال روز 29 فروردین,بسیج,بسیجی,حکایت,چشمک,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

هشدار بانک مرکزی به دارندگان کارت های بانکی :

رمز خود را تغییر دهید



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


«ژئوپارک قشم» چشم به راه رای كنفرانس ژاپن، برای ماندن در سياهه‌ی يونسكو



  سورنا لطفی نيا :

 

 همگام با برگزاری کنفرانس ژئوپارک های جهان در ژاپن که در ماه می ـ اردیبهشت ماه ـ ١٣٩١ برگزار می‌شود، به احتمال فراوان، دیدگاه کارشناسان یونسکو درباره‌ی ماندن یا نماندن ژئوپارک قشم در سیاهه‌ی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو گفته می شود.
 
به گزارش میراث خبر؛ «نیما آذری»، مسوول بخش گردشگری ژئوپارک قشم گفت: «یونسکو پیش از این بابت کم کاری و پیش نرفتن برنامه‌ها در ژئوپارک، به ایران اخطار داده بود، آن‌ها گفته بودند در صورت كم كاری ایران در انجام كارهای گفته‌شده، ژئوپارک قشم از سیاهه‌ی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو بیرون خواهد رفت اما در چند ماه گذشته، كارهای خوبی انجام شده که گمان می‌رود در مثبت شدن نگاه مسوولان یونسکو سودمند بوده است
ژئوپارک قشم در سال 2006میلادی در GGN، (GLOBAL GEOPARKS NETWORK )  یا شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو به ثبت رسید. از این تاریخ تا سال 2010میلادی با آن‌كه نیاز بود برنامه‌های مدیریتی و سخت افزاری ژئوپارک انجام شود، در پایان رویداد ویژه‌ای نیفتاد. در سال 2011میلادی مسوولان یونسکو پس از بازدید به ایران هشدار دادند که چنان‌چه تا پایان سال 2011 و آغاز 2012 میلادی کم کاری‌ها در ژئوپارک را جبران نکند، ژئوپارک قشم را از سیاه‌ی یونسکو بیرون می‌کنند. پس از این هشدار تیم تازه‌ای در ژئوپارک آغاز به كار کرد. این تیم تلاش کرد در کمترین زمان بتواند تا بازگشت دوباره‌ی مسوولان یونسکو، خواست‌های آنان را برآورده کند.
 
ژئوپارک از دید یونسکو جایی است با گستردگی کافى که مرزهاى آن به روشنی مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین‌شناسى در آن جای گرفته باشد. این گستره باید بتواند در گسترش اقتصادى كشورهای پیرامون خود نقش سودمندی بازی کند. ژئوپارک ممکن است افزون بر پدیده‌هاى زمین‌شناسى از آثار تاریخى، بوم‌شناسى، باستان‌شناسى و میراث فرهنگى و طبیعى دیگر برخوردار باشد.
 
در قاره‌ی آسیا، ایران یکی از شش کشور دارای ژئوپارک (پس از چین، مالزی، کره، ژاپن و ویتنام) است.






تاريخ : یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:ژئوپارک,ژئو پارک,ژئو پارک قشم,,
ارسال توسط سورنا

یادت به خیر دائی جان ناپلئون

 

"DeleAria Group www.delearia.com"

 

کاش می شد که روزگار به هیچکسی بد نمی کرد

قلب آدما رو با تیرگی ها سنگ نمی کرد



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا


غذاهای گيلانی


فسنجان گيلانى - 
قيمه رشتى - 
گل در چمن - 
ماهى خاويار - 
ماهى گردبيج - 
ماهى افلاطونى - 
ميرزا قاسمى - 
مرغ كوكو - 
نازخاتون - 
مخلفات و مزه ها
اشپل وابيج - 
بادنجان بورانى - 
بادنجان ترشى - 
دلار - 
زيتون پرورده - 
سيرترشى - 
كاله كباب - 
هفتا بيجار - 

انار بيج - 
اشپل كوكو - 
بادنجان كباب - 
بادنجان مسما - 
باقلا كوكو - 
باقلا قاتق - 
پلا سر تره - 
پنير بوروشته - 
ترش آش - 
ترش تره - 
ترش شامى - 
جعفرى قرمه - 
چغرتمه - 
سبزى كوكو - 
شامى رشتى - 
شيرين تره - 
شيش انداز - 
غورآبه - 

توضيح بسيار بسيار مهم پزشک خانواده
طنز
به علت خوشمزه بودن غذاهای

گيلانی ريسک مبتلا شدن به بيماری پرخوری نيز در بين مصرف کنندگان آن بالا می باشد. لذا به عاشقان غذاهای گيلانی توصيه می شود حتما به توصيه های اينجانب دکتر که پزشک متخصص سايت شماليها توجه داشته باشند
  برای خواندن توصيه های

پزشک اينجا کليک کنيد.

  توضيحات لازم
 سبزيهاى معطر مثل خنش(خلواش) و شوشاق و همچنين ترش واش و ترشک از سبزيهاى ويژه شمال ايران میباشند و ممكن است تهيه آنها در همه جاى ايران ممكن نباشد. در غذاهايى كه از اين سبزيها استفاده میشود, میتوان از سبزيهاى ديگر مثل نعناع و گشنيز استفاده كرد.
 در شمال ايران رب انار بسيار ترش میباشد, زيرا اين رب از انارهاى وحشى جنگلهاى ساحلى كه ترش هستند تهيه میشود. در صورتيكه رب انار ترش در دسترس نباشد, در غذاهايى كه از آن بايد استفاده شود میتوان از آب نارنج استفاده كرد.
 براى تهيه ¨غذاهاى گيلانى¨ ازكتاب ¨هنر آشپزى در گيلان¨ نوشته زرى خاورى استفاده شده است.






ارسال توسط سورنا

امروز 27 فروردین ماه


http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:فال روز 27 فروردین,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 



آلبوم موسیقی "پرند" تکنوازی سه تار استاد جلال ذوالفنون
با همراهی دف بیژن کامکار و ضرب بیژن زنگنه


پرند - جلال ذوالفنون



کیفیت: عالی

نــوا     -    اصفهان


ZIP  دانلود کل آلبوم در یک فایل فشرده زیپ ...

Size: 47.6 Mb  Server: MediaFire     ..........  Download
 ----------------------------

 
1  مقدمه نوا ...

Size: 6.0 Mb      Server: PicoFile     ..........  Download
----------------------------
2  چهار مضراب - برگرفته از چهار مضراب صبا ...

Size: 3.5 Mb      Server: PicoFile      ..........  Download
-----------------------------
3  قطعه ضربی  ...

Size: 3.7 Mb      Server: PicoFile      ..........  Download
----------------------------

4  حزین ...

Size: 1.1 Mb      Server: PicoFile      ..........  Download
----------------------------
5  مثنوی ...

Size: 2.4 Mb      Server: PicoFile      ..........  Download
----------------------------
6  نهفت ...

Size: 3.4 Mb      Server: PicoFile      ..........  Download
----------------------------
7  قطعه ضربی ...

Size: 4.9 Mb      Server: PicoFile      ..........  Download
----------------------------
8  مقدمه اصفهان ...

Size: 1.3 Mb      Server: PicoFile      ..........  Download
----------------------------
 
9  ضربی ...

Size: 1.7 Mb      Server: PicoFile      ..........  Download
----------------------------
10  چهار مضراب ...

Size: 3.8 Mb      Server: PicoFile      ..........  Download
-----------------------------
11  بیات راجه ...

Size: 2.7 Mb      Server: PicoFile      ..........  Download
----------------------------

12  جامه دَران ...

Size: 1.3 Mb      Server: PicoFile      ..........  Download
----------------------------
13  عشاق ...

Size: 2.6 Mb      Server: PicoFile      ..........  Download
----------------------------
14  رضوی ...

Size: 6.2 Mb      Server: PicoFile      ..........  Download
----------------------------
15  مثنوی و ضربی - در مایه شور ...

Size: 4.0 Mb      Server: PicoFile      ..........  Download

----------------------------



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

مرد سرتو بالا بگیر! از چی‌ خجالت میکشی؟
 
 
 

 

خجالت رو باید کسانی‌ بکشن که نان رو از سفره ی تو دزدیدند و حساب بانکیشون رو توی کشورهای دیگه پر کردن!

اونهایی که اقا زاده ها شون یه پاشون تو انگلیس و کشورهای خارجی و یه پاشون تو ایران...





تاريخ : یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:مرد,سرتو بالا بگیر,حساب,حساب بانکی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


جالبه بدونید که نام باستانی جزیره ابوموسی ، بوماسا بوده است .

 


اسناد خليج‌فارس و جزاير سه‌گانه در بايگانی انگليسی ها

  پژوهشگری ايرانی كه از بريتانيا شكايت كرد و به بررسی اسناد بايگانی پرداخت

  خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :
  

 در پی تکرار ادعاهای واهی مسوولان اماراتی درباره‌ی مالکیت جزایر سه‌گانه ایرانی، تارنمای خبر آن‌لاین، گفت‌وگویی با مجید تفرشی، پژوهشگر، منتشر كرده كه درباره‌ی شوندهای(:دلایل) تاریخی و اسناد ایرانی‌بودن  جزایر است. بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو در زیر آمده است:

 
«کافه خبر»، اردیبهشت ماه سال گذشته میزبان مجید تفرشی، پژوهشگر ارشد ایرانی در بایگانی (آرشیو) ملی بریتانیا ‏بود. او با بیش از سه میلیون سند تاریخی در پیوند با ایران سر و کار دارد که ‏می‌تواند نوری به گوشه‌های ناپیدای روابط ایران و بریتانیا، حقوق و مالکیت‌های ‏قانونی ایران و بسیاری از ابعاد منافع ملی کشورمان در پیوند با قدرتی که سال‌های سال در خلیج فارس، فرمان می‌رانده، بیندازد. 

 


  پرسش: جزایر سه‌گانه ایرانی(تنب كوچك، تنب بزرگ و ابوموسا) به مساله‌ای سیاسی با تاریخ پر فراز و نشیب در درازای روابط ایران و کشورهای كرانه‌ی خلیج فارس تبدیل شده است. تاریخچه ‏این جزایر در اسناد بریتانیا چه مسایلی را آشکار می‌کند؟

 در کشورهای گوناگون عربی به‌ویژه ‏امارات، عربستان سعودی و حتا مصر و سوریه و عراق، به درباره‌ی نام خلیج فارس و مالکیت ادعایی امارات بر جزایر سه‌گانه گفت‌و‌گو می‌کنند. در ‏همه‌ی کتاب‌های درسی آن‌ها نام خلیج فارس به نام «خلیج عر...» آمده است.‏ بحث خلیج فارس و ادعاهایشان علیه ایران، برای کشورهای عربی بحثی منطقه‌ای و ‏نوعی گریزگاه برای پنهان کردن شکست‌ها و ناامیدی‌هایشان در شکست بر ‏سر مساله‌ی فلطسین و اسراییل و دیگر درگیری‌های جهانی است؛ در واقع نوعی برون‌افکنی ‏اعراب است. آن‌ها هم به ایران هیچ‌گاه به عنوان شریک یا دوست استراتژیک نگاه نکرده‌اند.‏
بگذارید مثالی بزنم. چند سال پیش در همایشی با حضور «جک استرا»، وزیر خارجه وقت ‏بریتانیا و سعودالفیصل، همتای سعودی او باشنده بودم. یک خبرنگار آمریکایی از وزیر ‏خارجه سعودی پرسید: «نظر شما درباره‌ی روابط عربستان و ایران و عربستان و ‏آمریکا در سنجش با هم چیست؟»

  سعود الفیصل: آدم‌ها برادر و همسایه‌هایشان را خودشان برنمی‌گزینند
  سعود الفیصل جمله‌ای گفت که به گمانم شاه‌کلید روابط اعراب با ایران است. ‏‏او گفت: «ایران برادر و همسایه‌ی امت عرب است و آمریکا دوست و متحد استراتژیک امت عرب ‏و البته آدم‌ها برادر و همسایه‌هایشان را خودشان برنمی‌گزینند و ناچارند با آن‌ها هم‌زیستی داشته باشند.»
  درباره‌ی جزایر سه‌گانه‌ی ایرانی باید توجه داشت که یکی از دشواری‌های مهم ایران در این ‏مساله آن است که سیاست واحد و هماهنگی در برخورد با مساله، در داخل ندارد؛ چه ‏در بعد پژوهشی و آکادمیک و چه در بعد تبلیغاتی و دیپلماسی عمومی.‏ من امسال از سه راه مختلف پیگیر برگزاری همایشی در آذرماه هستم به ‏مناسبت چهلمین سالگرد اعاده حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس که در ‏سی‌ام نوامبر 1971 میلادی رخ داد. (ولی برخی موارد) در میان مسوولان ایرانی در این‌باره ‏وجود دارد و پشتیبانی جدی برای کار  نیست. بیشتر پشتیبانی‌‌ها از کارهای نمایشی و ‏ظاهری است.‏

 


  حل چالش هسته‌ای زودتر ‏از موضوع جزایر سه‌گانه امكان‌پذیر است
 
به نظر می‌رسد جزایر سه‌گانه در چند سال كنونی دومین چالش بزرگ ‏منطقه‌ای و بین‌المللی ایران است. حتا گمان می‌کنم، حل چالش هسته‌ای زودتر ‏از موضوع جزایر سه‌گانه امکان‌پذیر باشد؛ چراکه مساله‌ی جزایر به کل کشورهای ‏عربی وصل است. کشورهای عربی در مساله‌ی هسته‌ای ایران سیاست آشکار ضد ایرانی ندارند ‏اما در مساله‌ی جزایر این گونه است.
سه رخداد مهم از اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر سال 1971، در فاصله یک هفته، در ‏منطقه رخ داد. نخست، خروج کامل نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس، دوم، ورود ‏نیروهای ایرانی به جزایر سه‌گانه و سوم تاسیس دولت امارات.‏
 
  قولی كه دولت بریتانیا به شیخ‌نشین‌ها داد

 از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945، دولت بریتانیا به شیخ‌نشین‌های مستعمره ‏عرب خود در منطقه گفته بود که به آن‌ها استقلال ببخشد. از سال1968 هم ‏پارلمان بریتانیا تصویب می‌کند نیروهای بریتانیا از خلیج فارس خارج شوند و ‏مناطق تحت استعمار را به شیخ‌نشین‌ها واگذار کنند. در این فاصله تا 1971 سه شیخ‌نشین از دیگران، راه خود را جدا می‌کنند. کویت در سال 1961 و زودتر از بقیه ‏استقلال می‌یابد. بحرین هم با یک رفراندوم غیرواقعی [بر پایه‌ی قوانین هنوز بحرین، یکی از استان‌های ایران است] استقلال پیدا می‌کند؛ البته ‏در آن زمان، ایران در بحرین مانند جزایر سه‌گانه نیروی مستقر نداشت اما از ‏دعاوی خود بر سر حاکمیت بحرین در سال 1970 کوتاه آمد. 
 ٢ ماه پیش از ‏خروج نیروهای بریتانیا از خلیج فارس، حکام قطر اعلام می‌کنند نمی‌خواهند در ‏چارچوب فدراسیون امارات عربی متحده باشند. از سال 68 تا 71 گفت‌و‌گوهای ‏بسیار فشرده‌ای میان ایران و بریتانیا وجود داشته و امیال و خواسته‌های کشورهای ‏عربی هم از سوی بریتانیا به ایران اعلام می‌شد. کشورهای عربی منظور دولت در ‏آستانه‌ی تاسیس امارات بود که دو شیخ‌نشین آن،‌درباره‌ی جزایر ایرانی اختلاف‌نظر ‏داشتند. (راس الخیمه درباره جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک و شارجه درباره ‏ابوموسا).


  حکومت پهلوی مطلقا حاضر به گفت‌وگو با اعراب نبود
 
اما حکومت پهلوی مطلقا حاضر به گفت‌وگو با اعراب نبود و در این‌باره منطق درستی ‏هم داشت؛ چراکه بر این باور بود آن‌ها هنوز دولتی تاسیس نکرده و رسمیتی ندارند که با ‏ایران به گفت‌و‌گو بنشینند. بر همین  پایه تنها با بریتانیا درباره جزایر،‌گفت‌و‌گو می‌شد. ‏شاه تنها در اواخر حکومت خود هیاتی از شارجه را برای گفت‌و‌گو به حضور پذیرفت که برخورد ‏با آن هم صرفا در حد معاون وزیر بود. جالب است که دو  تن در این هیات بودند؛ یک حقوقدان آمریکایی به نام «نورتکات ایلی» که عنوان مشاور حاکم شارجه را داشت و ‏دومی مهندس جوانی که از برای مذهب پدری و تبار مادری‌اش به عمد گزینش شده بود. ‏او مادری قجر و ایرانی داشت و پدرش شیعه‌ی عراقی بود. این فرد «حمید ضیاء ‏جعفر» نام دارد که هم اکنون صاحب کمپانی بزرگ و جنجالی «کرسنت» است که ‏سال‌هاست می‌خواهد گاز ایران را خریداری کند. او فردی بود که از سوی شیخ شارجه ‏به ایران آمد تا از راه گفت‌و‌گو مانع بازپس‌گیری جزایر و به‌ویژه شارجه از سوی ‏ایران شود. او در آن زمان تازه از دانشگاه کمبریج فارغ‌التحصیل شده و به امارات ‏آمده بود. ‏

 اردشیر زاهدی مانعی در برابر بریتانیا و مالكیتش بر جزایر
 
تا سال 1971 دگرگونی‌های بسیاری میان ایران و بریتانیا بر سر جزایر رخ می‌دهد و حتا دو ‏کشور تا مرز قطع روابط هم پیش می‌روند. وزیر خارجه وقت ایران یعنی اردشیر ‏زاهدی در این میان دگرگون می‌شود. به نظر سر ویلیام لوس، نماینده تام‌الاختیار لندن ‏در خلیج فارس، زاهدی مواضع بسیار سخت و غیر قابل انعطافی درباره‌ی مالکیت ‏ایران بر جزایر داشت و وجودش در دستگاه دیپلماسی ایران مانع پیشبرد ‏گفت‌و‌گوهای تهران و لندن بر سر جزایر بود.‏
  از قضا، ٢ تن از کسانی که قضاوت عمومی رخداد‌نگاران درباره‌ی آنان منفی است، بر ‏سر موضوع جزایر و مالکیت ایرانی آن، بسیار پایداری کرده‌اند. یکی عبدالحسین ‏تیمورتاش در زمان رضا شاه و دومی اردشیر زاهدی در زمان محمدرضا شاه. ‏

 پرسش: مگر موضوع جزایر سه‌گانه به دوره رضا شاه هم می‌رسید؟
 
بله موضوع جزایر دیرپاست. مساله تنها درباره‌ی جزایر سه‌گانه هم نبوده است. از آغاز سده‌ی نوزدهم، این سه جزیره و چند جزیره دیگر به‌گونه‌ی جدی مورد طمع بیگانگان بوده است. در سال 1903 در زمانی که دولت ‏مظفرالدین شاه در شرایط ناکارآمدی بود، نیروهای بریتانیایی، این ‏جزایر را اشغال می‌کنند و 68 سال این اشغال به درازا می‌انجامد.‏ نکته جالب این است که در این سال‌های اشغال هیچ یک از دولت‌های ‏ایرانی (‌از خوب تا بد، از مردمی تا غیر‌مردمی) زیر بار این تحمیل نرفتند که جزایر، ‏ایرانی نیست. تاکنون به هیچ سندی در بررسی‌های خود برخورد نکرده‌ام که دولت‌های ایرانی، پیش از اشغال جزایر، در این 68 سال و پس از آن، ادعای حاکمیت ‏عربی بر جزایر سه‌گانه را پذیرفته باشند.‏

 

 پرسش: بحث عربی بودن این جزایر از چه زمانی مطرح شد؟

 در سال 1903 به زور انگلیسی‌ها این جزایر از ایران گرفته شد. تا پیش از آن گاهی ‏دزدان دریایی به جزایر می‌آمدند یا بریتانیایی‌ها دخالت می‌کردند اما حاکمیت ‏جزایر بیشتر با ایران بود. از این سال به بعد زمانی که اقتدار بریتانیا در خلیج فارس ‏افزایش یافت، پرچم خود را در جزایر بالا بردند و جزایر را از آنِ خود دانستند.‏ نکته اینجاست که در بررسی اسناد انگلیسی متوجه شدم که مساله‌ی حضور بریتانیا در ‏جزایر خلیج فارس تنها درباره‌‌ی این سه جزیره نیست. چند جزیره دیگر در اختیار ‏ایران بود که بریتانیا به اشغال درآورد و پس از آن، ایران آن‌ها را بازپس گرفته ‏است. مانند جزیره‌ی فرور یا جزیره‌ی فارسی. اما از آنجا که دعوای جزایر سه‌گانه ‏همچنان ادامه یافته، این سه جزیره آوازه، یافته است. ‏

 اصرار انگلیسی‌ها بر خرید یا اجاره جزایر ایرانی
 
بیش از 2000 سند را اكنون به دست آورده‌ام که نشان می‌دهد در  دوره‌ی چهار ساله‌ی جنگ جهانی نخست، دولت بریتانیا اصرار بسیاری برای خرید یا اجاره ‏بلندمدت چند جزیره ایرانی از دولت ایران داشته و در این راستا از فشار سیاسی تا ‏اعمال نفوذ را به کار گرفته است. ولی با وجود شرایط سخت و مواضع ضعیف، هیچ ‏کدام از دولت‌های ایرانی آن زمان زیر بار این پیشنهادها نرفتند و با آن مخالفت ‏کردند.‏

 پرسش: پس به نظر می‌رسد جزایر سه گانه در میان ایران و اعراب به وجه‌المصالحه‌ای تبدیل شده که داستانش به دارازا کشیده است. نظر شما چیست؟
 
من بر این باورم اگر روزی مشکلات ایران و غرب و به‌ویژه ایران و آمریکا حل و فصل ‏شود، مساله جزایر سه‌گانه و حاکمیت ایرانی تثبیت و درگیری‌ها به خودی خود برطرف ‏می‌شود. اکنون مساله جزایر سه‌گانه به اهرم فشاری از سوی آمریکا بر ایران تبدیل ‏شده که نوعی گروکشی را یادآوری می‌کند. هر زمان روابط ایران و غرب تیره شده، ‏این موضوع هم بیشتر در صدر موضوعات روز قرار گرفته است. گویا اعراب در این ‏ماجرا بازیچه هستند.‏
  جالب است بدانیم که شیخ‌نشین شارجه به تنهایی چندان علاقه‌مند به طرح مسائل ‏جزایر به‌گونه‌ی مجزا از امارات نیست و فشارهای دیگر کشورهای عربی و شرکای ‏غربی، آنان را به ادامه طرح ادعاهایشان کشانده است. با این همه فشار دولت ‏امارات، قدرت‌های عربی و آمریکا در موضوع جزایر همچنان ادامه دارد. در هر حال ‏ممکن است از بعد سیاسی قدرت به نفع طرف مقابل باشد اما به لحاظ تاریخی و ‏حقوقی قدرت ایران بیشتر است.‏

 

 پرسش: اگر ممکن است درباره اسنادی که در سال‌های كنونی درباره‌ی مساله جزایر ‏سه‌گانه آزاد شده بگویید.‏
 
اسناد مربوط به موضوع بازگشت مالکیت جزایر سه‌گانه به ایران، برپایه‌ی قوانین ‏آرشیوی در بریتانیا، می‌بایست پس از یک دوره‌ی کامل ٣٠ ساله در پایان سال ‏‏2001 و یا آغاز 2002 میلادی آزاد می‌شد؛ اما اینچنین نشد. دلیلی که مسوولان دولتی ‏بریتانیا برای این امر ارائه کردند این بود که موضوع این اسناد هنوز به تاریخ نپیوسته ‏و انتشار اسناد ممکن است کفه‌ی ترازو را به سوی یکی از طرفین دعوا سنگین کند. 
  با پیشینه‌ی دور و دراز و همچنان جاری پشتیبانی لندن از ادعاهای امارات در این‌باره، ‏روشن بود که نگرانی بزرگان بریتانیایی از تقویت مواضع ایران بوده است.‏

  بر پایه‌ی قوانین بریتانیا شکایت کردم

 

 چندی پس از آن من بر پایه‌ی قوانین بریتانیا شکایت کردم و تاکنون كم‌كم توانسته‌ام  به 4000 برگ از مجموع 6000 هزار برگ سند تاریخی این موضوع دسترسی پیدا کنم. نکته اینجاست که این اسناد کاملا  تاییدكننده‌ی دیدگاه‌های ایران درباره‌ی ‏جزایر است و نشان می‌دهد که چه‌اندازه ادعای اعراب بی‌پایه است و تنها متکی به ‏زور و پشتیبانی بریتانیا بوده است.‏

  شیخ‌نشین‌ها می‌خواستند ‏با طرح ادعای مالکیت، پولی از ایران دریافت کنند

 یکی از مشکلات جدی اعراب در آن زمان فقر بالای شیخ‌نشین‌ها بود که می‌خواستند ‏با طرح ادعای مالکیت بر جزایر ایرانی، پولی از ایران دریافت کنند و از ادعای خود ‏بگذرند. در همان زمان هم شاه مبلغی حدود ١٠ میلیون دلار به شیوخ شارجه و راس‌الخیمه می‌دهد و حتا میان حاکمان این دو شیخ‌نشین برای دریافت پول بیشتر از ‏ایران دعوا بوده است؛ در واقع آن‌ها در آن زمان دنبال درآمد بودند و مالکیت، ارزشی ملی، حقوقی و ‏سیاسی چندانی برای آن‌ها نداشت. البته آن‌ها نگران آن بودند که با چشم پوشی از ‏جزایر سه‌گانه، مورد خشم تندروهای عربی در کشورهایشان قرار گیرند. حدود ٢ ‏ماه پس از آن که ایران جزایر را پس گرفت، در یک شب کودتا، شیخ خالدبن محمد ‏القاسمی، حاکم شارجه، کشته و روشن شد این نگرانی‌ها هم درست بوده است.‏


  پرسش: شما زودتر حل شدن موضوع هسته‌ای ایران را از مساله‌ی جزایر سه‌گانه ‏محتمل‌تر می‌دانید اما دگرگونی‌های جاری خاورمیانه ممکن است شرایط را تغییر ‏دهد. شما چه ارزیابی دارید؟
 
خیر، بعید می‌دانم؛ چرا که کشورهای عربی هر کدام با یکدیگر به‌ویژه در گستره‌ی ‏خلیج فارس با هم اختلاف‌نظرهای شدید مرزی دارند. مساله‌ی نام خلیج فارس و ‏جزایر سه‌گانه از اندك مواردی است که این کشورها را به هم نزدیک کرده و آن‌ها ‏تلاش دارند نشان دهند که با هم هم‌سو هستند.‏

  كاریكاتوری از شیخ‌های عرب در روزنامه انگلیسی
  به یاد دارم که نزدیک به ٣٠ سال پیش یک روزنامه‌ی انگلیسی‌زبان، کاریکاتوری را چاپ ‏کرده بود که در آن شیوخ عرب دست بر گردن همدیگر انداخته بودند اما در صحنه‌ی ‏پشت سر، آن‌ها هر کدام خنجری در دست دارند که بر پشت دیگری فرو می‌کنند.‏

 پرسش: یعنی شما گمان می‌کنید حتا دگرگونی حاکمیت دولت‌های عربی هم باز به اتحاد ‏آن‌ها بر سر رویارویی با ایران با اتکا به موضوع جزایر سه‌گانه و نام خلیج فارس آسیبی نمی‌زند؟
 
نمی‌توان با قاطعیت گفت که این اتحاد در شرایط دگرگون‌شده‌ی خاورمیانه هم ‏خواهد ماند. همه چیز بستگی به جنس پیوند این کشورها با آمریکا دارد. اکنون نوع ‏روابط مصر با آمریکا دگرگونن شده است. البته مصر دشمن آمریکا نمی‌شود اما مانند ‏گذشته دیگر متحد استراتژیک آمریکا نخواهد بود. در روابط با ایران هم همین‌‌گونه ‏است.‏

 ایران در زمینه‌ی دیپلماسی عمومی در کشورهای ‏عربی نیرومند رفتار نكرده
 
بر این باورم كه شوربختانه ایران در زمینه‌ی دیپلماسی عمومی و مردم‌محور در کشورهای ‏عربی  نیرومند رفتار نكرده است. بخشی از دید دولت‌های آینده‌ی عرب به ایران به كارهای ایران در منطقه بستگی دارد. دیپلماسی عمومی دیپلماسی‌ای نیست که تنها با ‏نمایش چند فیلم و برگزاری چند مسابقه‌ی فرهنگی و چند جشن ظاهری بتواند ‏به نتیجه برسد؛ بلکه یک کار فرهنگی ریشه‌دار و دراز مدت است که جنبه‌های گوناگون ‏دارد و نیازمند بهره‌گیری از کارشناسان تاریخی، اجتماعی و فرهنگی است.‏

 

 عرب‌ها در تلاشند تا ریشه‌های ایرانی را پاک كنند 
 
اکنون در بسیاری از کشورهای عربی منطقه تلاش‌های متمرکزی وجود دارد که ‏ریشه‌های ایرانی را در منطقه پاک کنند. برای نمونه، دولت قطر به یک ‏موسسه‌ی آمریکایی سفارش داده که کتابی با عنوان تاریخ معاصر قطر را منتشر کند. ‏خانواده شیخ قطر، تبار ایرانی و بحرینی دارند. در همه‌ی فهرست این کتاب 400 رویه‌‌ای که بنده خواندم حتا یک مورد از نام ایران دیده نمی‌شود؛ در صورتی که حتا تا 50 سال پیش دولتی به نام قطر نبود و  بیشتر ‏مراوده شیخ‌نشین‌ها تنها با ایران بوده است. این كارها برای دگرگونی هویت ‏منطقه‌ای و انزوا و یا امحای هویت و تاریخ حضور ایران در این منطقه انجام می‌شود.‏

  تاریخ شفاهی شیوخ منطقه باید گردآوری شود
 
یکی از کارهایی که در ایران کمتر انجام گرفته و خوب است به آن پرداخته شود گردآوری تاریخ شفاهی شیوخ موجود منطقه است که با ایران ارتباط داشته‌اند، مانند ‏خانواده‌ی گله‌داری در امارات. در این فرایند با ضبط خاطرات آن‌ها می‌توان ریشه‌های ‏ایرانی این شیوخ را اثبات کرد. اکنون بحرین 75 درصد شیعه دارد که این شمار بیشتر ‏ایرانی تبار هستند اما این هویت ایرانی آن‌ها در حال کم‌رنگ‌تر شدن است.‏‌

  پرسش: آیا یکی از كارهای کشورهای عربی در حذف هویت‌های ایرانی از ‏منطقه، اصرار بر نام ناراست و دروغین «خلیج عر...» است؟
 
دقیقا. در میانه‌ی دهه‌ی 60 میلادی، زمانی که برای نخستین‌بار، جمال عبدالناصر به‌گونه‌ی ‏جدی مساله‌ی خلیج عر... را مطرح کرد، بسیاری جدی نگرفتند و مسخره کردند. خود او ‏زمانی که بر سر کار آمد و خواست درباره‌ی انقلاب امت عرب سخن بگوید، با شعار «‏من الخلیج الفارسی الی المحیط الاطلسی» سخنرانی می‌کرد؛. حتا او هم از ‏واژه خلیج فارس بهره می‌برد اما كم‌كم با افزایش اختلاف‌نظر عبدالناصر و شاه ‏ایران و پذیرش دوفاکتوی اسراییل از سوی دولت وقت ایران، واژه‌ی خلیج عر... مورد ‏استفاده اعراب قرار گرفت.‏

 


  پرسش سفیر بریتانیا از اداره کل خاورمیانه درباره‌ی نام خلیج‌فارس

 در اسناد تازه آزاد شده از آرشیو وزارت خارجه بریتانیا مربوط به سال 1980 سندی ‏را پیدا کرده‌ام که نماینده بریتانیا در آمریکا از اداره کل خاورمیانه وزارت خارجه ‏کشورش دستورالعمل کار برای بهره‌گیری از نام خلیج فارس را می‌پرسد. این پرسش ١٠ سال پیش از آن هم عینا مطرح شده بود. در سال 1970 پاسخ داده شده که باید ‏تنها از عنوان خلیج فارس سود جسته شود و نام‌هایی مانند خلیج یا خلیج عر... از نظر ‏وزارت خارجه بریتانیا فاقد اعتبار رسمی، حقوقی و تاریخی است.

 در 1980 پاسخ این ‏است که «سیاست رسمی ما بهره‌گیری از نام خلیج فارس است و در نامه‌نگاری‌هایمان با ‏کشورهای عربی برای جلوگیری از خشم اعراب، از واژه‌ی خلیج، بهره می‌گیریم اما خلیج ‏عر... هرگز مورد استفاده نیست.»
در بررسی همین اسناد من دو پرانتز باز کرده‌ام و دو سند را آورده‌ام که نشان ‏می‌دهد ادعای لندن نادرست است و با وجود این تاکید، در مواردی به گونه‌ی ‏رسمی از عنوان خلیج عر... استفاده شده است.‏
  اکنون در سال 2011 میلادی شوربختانه بسیاری از دیپلمات‌ها و مقامات رسمی بریتانیا از واژه‌ی ‏خلیج عر... بهره می‌گیرند. بخشی از این مساله به دشمنی با ایران درپیوند است. ‏بخشی دیگر به دوستی راهبردی غرب با اعراب پیوند دارد اما بخش بزرگی از آن به ضعف ‏دیپلماسی عمومی ما به‌ویژه با اعراب بازمی‌گردد.‏

 پرسش: شاهدیم در زمان فعالیت جمهوری اسلامی ایران از 33 سال پیش تا‌کنون روند بهره‌گیری از واژه خلیج عر... شتاب یافته است. نظر شما چیست؟
 
بله بخشی از این مساله به مقابله با جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد. اتفاقا با ‏آمارهایی که گرفته‌ام روشن است هر زمان که رابطه ایران و غرب سرد می‌شود، ‏در رسانه‌های بریتانیایی بهره‌گیری از خلیج عر... بیشتر و برعکس هر زمان که رابطه ‏بهبود می‌یابد، بهره‌گیری از خلیج فارس بیشتر می‌شود.‏
به هر روی بخشی از مساله‌ی سمت‌گیری اعراب بر ضد ایران بر سر نام خلیج فارس در ‏پیش از انقلاب هم مطرح بوده؛ در واقع دولت بریتانیا همواره پشتیبان اعراب بوده ‏است و از زمان آغاز به کار نظام جمهوری اسلامی ایران این روند شتاب یافته است.‏

 پرسش: آیا در اسناد تاریخی نسبت به تفاوت دیدگاه ملت‌های عرب و دولت‌های ‏عربی بر سر منافع ملی ایران مستنداتی هست؟ در واقع می‌خواهم بدانم که ‏بحث تاکید ایران بر اسلام در طول عمر جمهوری اسلامی



تاريخ : یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:جزایر سه گانه,ابوموسا,بوماسا,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 نخستين شماره از امرداد در سال ١٣٩١ خورشيدي چاپ شد



  خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

 نخستین شماره امرداد در سال ١٣٩١ خورشیدی چاپ شد. باز هم با دوستداران فرهنگ و تاریخ دیرپای ایران هستیم. در این شماره که دویست و هفتاد و چهارمین شماره‌ی امرداد، است، از انوشیروان دادگر نوشته‌ایم که به دستور او نخستین بنیاد نگارش و برگردان(تالیف و ترجمه) در جهان باستان، پایه‌ریزی شد و آغاز به کار کرد. در این نوشتار درباره‌ی کارهای انوشیروان دادگر و این‌که چرا مردم او را انوشیروان نامیدند، خواهید خواند.
 
«آی مردم، ایران را بیابان می‌کنیم!»،‌عنوان سخن نخست این شماره به خامه‌ی(:قلم) سردبیر امرداد است. ستون سرخط تازه‌ها و تازه‌های کوتاه، از آن ستون‌هایی است که به خوانندگان امرداد کمک می‌کند تا از شماری از رخدادهای فرهنگی، ادبی و هنری در گستره‌ی ایران، به کوتاهی باخبر شوند. این دو ستون، در رویه‌ی نخست و رویه‌ی دوم در هر شماره از امرداد، چشم‌به راه شما خوانندگان هستند.
  در دومین رویه، افزون‌بر تازه‌های کوتاه همچون همیشه، گزارش‌هایی نیز از میراث فرهنگی و یادمان‌های تاریخی ایران خواهید خواند. خبرهایی از ثبت جهانی کوه سبلان در سیاهه‌ی میراث جهانی تا آب‌گرفتگی پاسارگاد.
  سومین رویه‌ی ‌امرداد، با ناگفته‌هایی از زندگی شادروان دکتر محمود روح‌الامینی، میزبان شما خوانندگان است. این ناگفته‌ها را «چماه کوهبنانی»، خواهرزاده‌ی دکتر روح‌الامینی، برای امرداد، ‌فرستاده است تا خوانندگان بخوانند و بیش از پیش، این دکتر مردم‌شناس را بشناسند.
  «چشمه‌ی باورها»، «نوشیدنی‌های ایرانی»، «نامه‌ای از میان نامه‌های رسیده‌ی شما» و «تازه‌های گردشگری» عنوان‌های دیگری است که در رویه‌ی مردم، خواهید خواند
  رویه‌ی چهارم در این شماره ویژه‌ی آنانی است که با شاهنامه‌ی حکیم توس، روز و شب می‌گذرانند و برای یافتن  شکوه ایرانی خود، از هیچ فرصتی برای آموختن از شاهنامه،‌دریغ نمی‌کنند. در این رویه گفت‌و‌گوی امرداد با «منصور وفایی»،‌ استاد نقاشی قهوه‌خانه‌ای را خواهید خواند. «شهرسازی و معماری در شاهنامه» عنوان دیگری است که به ساختار شهرسازی در ایران، به گواهی(استناد) شاهنامه می‌پردازد.
  «به فرهنگ باشد روان تندرست»، کتابی است که در این شماره به شما شاهنامه‌دوستان، معرفی شده است. با کتاب‌شناخت‌های رویه‌ی شاهنامه می‌توانید، کتاب شاهنامه‌ای موردعلاقه‌تان را برگزینید.
  افزون‌بر همه‌ی این ها در این شماره، نوشتاری از یک استاد نامدار از کشور افغانستان خواهید خواند. دکتر محمدیونس طغیان ساکایی، با قلمی روان، خوانندگان این رویه را با تلاش‌های شاهنامه‌شناختی استادان افغانستان آشنا می‌سازد. او از سختی‌های کار استادان این سرزمین و عدم دسترسی‌هایشان به برخی منابع گفته و در پایان از «بذرهایی سخن رانده که در شوره‌زار افکنده‌اند
  پنجمین رویه از امرداد(رویه اندیشه) به شادباش جشن اردیبهشتگان که چند روز دیگر، فراخواهد رسید، نوشتاری درباره‌ی این جشن، چرایی برگزاری آن و همچنین درباره‌ی معنای «اردیبهشت» دارد به گمان بسیار از خواندنش، لذت خواهید برد.
  «خنیاگری در روزگار ساسانیان»، نوشتاری است که به خنیا و خنیاگری در این دوره‌ی باستانی پرداخته است. در این نوشتار به گواهی سنگ‌نوشته‌ها و نقش‌برجسته‌ها و روایت رخدادنگاران، ‌بخشی از هنر خنیای ایرانی،‌ به تصویر آمده است.
در رویه‌ی اندیشه، نوشتاری دیگر نیز چشم به راه شما خوانندگان است. این نوشتار به دو سروده‌ی نامور و پرکاربرد پرداخته است. «اشم‌وهو» و «یتااهو وییریو» دو سروده‌ای هستند که به آن‌ها پرداخته شده است. معناهای گوناگون و البته نزدیک به همی که ترزبانان(مترجمان) از این سروده‌ها کرده‌اند را می‌توانید بخوانید و با دیدگاه نویسنده‌ی این نوشتار درباره‌ی معنای این سروده‌ی کوتاه اما پرمغز، آشنا شوید.
  رویه‌ی تاریخ(ششمین رویه) همچون همیشه به کند و کاو تاریخ ایران پرداخته است. در این رویه از «جنگ‌های ایران و روم» نوشته‌ایم و به این پرداخته‌ایم که چرا مردمان باخترزمین(غربی‌ها) در آثار فرهنگی و سینمایی خود از پرداختن به آن بخش از تاریخ روم که نبردهای ایران و روم را نشان می‌دهند،‌ همواره درگذشته‌اند و از تصویر کردنش، می‌هراسند.
«اسکندر گجستک و ایران» و «رادیو ایران ٧١ساله شد»،‌ دو عنوان دیگری هستند که می‌توانید در این رویه بخوانید. چهارم اردیبهشت‌ماه برابر است با سال‌روز گشایش رادیو ایران.
  رویه‌ی هفتم(زرتشتیان)، همچون هر شماره، شما خوانندگان را با خبرها و گزارش‌هایی از هازمان زرتشتی، همراهی خواهد کرد
  در هشتمین رویه یا رویه‌ی پایانی، از رخدادهای تاریخی ایران در بخش «روزشمار تاریخ» خواهید خواند. «بریده کتاب» «گردشگری»، «خوب است بدانیم» «خرده‌گیری» و «سخن بزرگ»، بخش‌های کوتاه و خواندنی واپسین رویه‌ی امرداد هستند.






تاريخ : یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:خنیا,حنیاگر,خنیاگری,دوهفته نامه امرداد,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


ایشون رو که میشناسین که ؟؟؟ !!!
 
 
بله
ایشون جناب فرج اله سلحشور هستند کارگردان سریال سراپا تحریف یوسف پیامبر
 
خوب؟ جناب سلحشور یک سری اظهار نظر در مورد سینمای ایران و همچنین زنان سینمای ایران کردند
 
این سخنان زیر از ایشان هست :
هنرپیشه‌های زن ایران خودشان یک پا آنجلیانا جولی هستند و سینمایی که «فاحشه‌خانه» است باید برای ادامه فعالیت خود فاحشه بین‌المللی بیاورد/ فارس: چرا با وجود این همه بازیگر خوب ایرانی، باید یک بازیگر هرزه بین‌المللی بیاورید؟
 
میدونید این نظرات در مورد چه کسی هست؟؟؟
در مورد عکس زیر هست :
 
ایشون کیه؟ من یه بیوگرافی ناقص میگم از ایشون :
آنجلینا جولی که هیچی نیست جز یه هرزه از نظر جناب سلحشور :
این سرکار هرزه کسی هست که :
" سفیر حسن نیت " سازمان ملل متحد در امور پناهندگان است
بهترین مادر بازیگر
همچنین او توانسته سه بار جایزه گلدن گلوب، دو بار جایزه اتحادیه بازیگران سینما و یک بار جایزه اسکار را تصاحب کند.
بله ، این خانم هرزه در عکس بالا در سومالی حضور دارند
در عکس بالا در پاکستان هستند
و عکسهای زیر ...
 
خوب ، حالا فرض بگیریم ایشان هرزه ، آخه جناب سلحشور این چه طرز بیان ؟ این چه ادبیاتیه؟
ایشون یک شخصیت شناخته شده ی بین المللی هستند ، به درک اصلا میگیم
چرا با زنان سینمای ایران چجوری حرف میزنید؟
چرا اینو میگم؟
ببین خوب !
از نظرشما ، تمامی زنان سینمای ایران یک پا آنجلینا هستند ، از نظر شما انجلینا هرزه هست ، پس در نتیجه تمامی زنان سینمای ایران هرزه هستند
درسته دیگه؟
 
اما درود بر چند شیر زن سینمای ایران که جوابی دندان شکن به هرز دهانی ایشان دادند :
 
 
پنج بازیگر زن سرشناس سینمای ایران در یادداشتی به اظهارات اخیر فرج‌الله سلحشور کارگردان مجموعه «یوسف پیامبر» پاسخ دادند. در این متن کوتاه که به امضای ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، نگار جواهریان، هانیه توسلی و باران کوثری رسیده، آمده است:
«جناب آقای سلحشور، از اینکه می‌بینیم آن همه پرداختن به زوایای نورانی زندگی پیامبران و سرمشق قرار دادن منش ایشان تاثیری در کلامتان نداشته، و در نهایت شهرتتان را از نفرت‌پراکنی و بی‌ادبی در برابر هم‌نوعانتان به دست آورده‌اید، بسیار متاسفیم.»
در ادامه این متن آمده: «ای کاش لطف کنید سینمایی را که خجالت می‌کشیم بگوییم شما را یاد کجا می‌اندازد به حال خود رها کنید، شاید که رستگار شوید و آرامش و صلح و محبت به وجدان نگرانتان بازگردد.»
 
و در آخر جوابیه آخر جناب سلحشور که زیر تمامی حرفاش زد و گفت ؟::
فرج‌الله سلحشور پس از این واکنش‌ها در خبرگزاری فارس حرفش را پس گرفت یا نقل حرفش را تکذیب کرد. وی با اعلام این مطلب که گفت‌وگویش با یکی از سایت‌ها بد منعکس شده، اظهار داشت: من گفته‌ام که آوردن بازیگری مثل «آنجلینا جولی» اهانت به خود بازیگران سینمای ایران است. متن خبر به این شرح است:

فرج‌الله سلحشور تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس درخصوص انتشار گفت‌وگو وی با یکی از سایت‌ها مبنی بر اینکه «هنرپیشه‌های زن ایران خودشان یک پا آنجلینا جولی هستند و سینمای ایران باید هم برای ادامه فعالیت خود فاحشه بین‌المللی بیاورد»، با بیان این که این مطلب بد منعکس شده است، گفت: در میان بازیگران ایران، انسان‌های پاک، هنرمند و فرهیخته وجود دارد. من در آن گفت‌وگو گفتم چرا با وجود این همه بازیگر خوب ایرانی، باید یک بازیگر هرزه بین‌المللی بیاورید.

وی افزود: منظور من این بود که آوردن یک بازیگر هرزه خارجی، پایین آوردن شأن سینمای ایران و بازیگران زن است.

سلحشور ادامه داد: ممکن است در بازیگران زن ایران، افراد نابابی هم وجود داشته باشد ولی بسیاری از آن‌ها انسان‌های سالم و درستی هستند که به نظرم این اقدام اهانت به خود بازیگران سینمای ایران است.

به گزارش فارس، در گفت‌وگویی که از قول «فرج‌الله سلحشور» با یکی از سایت‌ها تنظیم شده بود، آمده بود: «آمدن آنجلینا جولی به ایران اتفاق خوبی است، برای سینمایی که «فاحشه‌خانه» است. باید برای ادامه فعالیت خود نیز فاحشه بین‌المللی بیاورد.» این در حالی است که «سلحشور» در گفت‌وگو با فارس این اظهارات را تکذیب کرد.
 
 
جناب سلحشور ، خجالت خجالت!!!




ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 

 
    در ميان رسانه‌ها
  كهن‌ترين نقش‌های ديواری در کوه خواجه‌



  سورنا لطفی نيا :

  «مجيد کلانوری» سرپرست پايگاه پژوهشی کوه خواجه، در شهرستان زابل گفت: «كهن‌ترين نقش‌های ديواری از روزگار اشکانی را در کوه خواجه می توان ديد. نقش‌ برجسته‌های گلی اين كوه كم مانند است و کوه خواجه تنها عارضه‌ طبيعی دشت سيستان است.»
 به گزارش ايسنا؛ وی افزود: «در حوزه‌ی باستان‌شناسی، هنر، معماری، استوره‌های ملی، آيين و باورهای ملی و تاريخی، کوه خواجه ارزش‌های ويژه‌ای دارد. »
 مجيد کلانوری يادآور شد: «نگهداری از برجای مانده‌های فرهنگی، نخستين چيزی است که نگهداری و پژوهش را در کنار هم می خواهد.»
 وی با بيان اين‌كه گوشه‌سازی در گنبد برای نخستين‌بار در ايران در کوه خواجه انجام گرفت، افزود: «يکی از رکوردهای جهانی در کوه خواجه، نقاشی های به‌دست آمده از مردمان پيش است و نقش‌برجسته‌ها در بهترين و سپندترين(:مقدس‌ترين) جای دژ که آتشکده بوده است، ساخته شده‌اند.»
 کلانوری افزود: «کمپ گردشگري کوه خواجه در پايين دژ کافرون ساخته شده و آماده بهره‌برداری است. اين کمپ نمازخانه، فروشگاه صنايع دستی و رستوران دارد و اقامتگاه خوبی برای استراحت و اسکان بازديدکنندگان است.»






تاريخ : شنبه 26 فروردين 1391برچسب:مجيد کلانوری,دژ کافرون,کافرون,,
ارسال توسط سورنا

قدردانی

این پیام نه تنها برای بچه هایمان بلکه برای همه ما که در این جامعه امروزی زندگی می کنیم موثر می باشد.

 



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 26 فروردين 1391برچسب:کارگر,رختشوی,رختشویی,رخت,قدردانی,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 


آزادی مصر

 

"اخموس" فرعون مصر( آماسیس دوم یا آمازیس دوم) در آخرین سال فرمانروایی اش دیوانه شده بود بعضی معتقدند آن سال فرعون مصر را خواب گزارانش اداره می کردند . به هر شکل او خواب دیده بود دختری با چشمانی به دو رنگ سیاه و سبز در بابل (میان رودان در عراق فعلی) که جزئی از فرمانروایی ایرانیان بود زندگی می کند و آن دختر می تواند او را از بیماری زجر آوری که به آن مبتلا شده بود نجات بخشد . یک گروه سی نفری از جاسوسان خویش را به ایران فرستاده تا آن دختر را یافته و با خود ببرند آنها هر چه کشتند پیدا نکردند اما چون از بازگشت آنهم با دست خالی می ترسیدند 10 دختر چشم سبز زیبا را پنهانی ربوده و به مصر بردند . فرعون دیوانه عصبانی شد و دستور داد آن سی نفر را غذای شیران کنند آن 10 دختر را به حرمسرای شلوغش فرستاد خبر به کمبوجیه پادشاه ایران زمین و فرزند کوروش هخامنشی رسید

 

رایزنان به پادشاه ایران زمین گفتند بگذارید نامه نگاری کنیم و بخواهیم اخموس دختران بابل را بازگرداند و کمبوجیه گفت این مردک دیوانه است چندین بار تا کنون به غرب ایران یورش آورده و به تعهدات همسایه گی اش پایبند نبوده و از همه مهمتر ما برای حفظ ناموس کشورمان مذاکره نمی کنیم . همان روز سپاه ایران به سوی مصر به حرکت در آمد لشکر ایران که از صحرای سینا گذشتند هیچ سپاهی در برابر خویش ندیدند اخموس و سپاهش به سرزمینهای دیگر گریخته بودند و پادشاه ایرانزمین پس از تسخیر ممفیس پایتخت مصر ، به کاخ آمازیس گام گذاشت . در آن زمان اخموس و فرزندش "پسامتیخ سوم" در جنوب مصر پنهان شده بودند و روایت هرودوت یاوه گو و مورخین مصری که می گویند : (کمبوجیه پس از ورود به کاخ ممفیس ، دستور داد جسد اخموس را از گور بیرون آوردند و نسبت به آن بی‌حرمتی کردند و چون جسد مومیائی شده بود و شکستن آن امکان نداشت، جسد او را سوزاندند!) دروغی بیش نیست آنها خصلت های باطنی خویش را به آزاد کننده بردگان مصر و رهایی دهنده مصریان از ستم روزافزون اخموس نسبت می دهند . و بقول ارد بزرگ اندیشمند فاخر ایرانی : پیشینه نویسان باختر ، شکست های خویش را پیروزی و نابکاری خویش را مردانگی نوشتند ، همانها دروغ پردازی و خوی جانورگونه خود را به ایرانیان نسبت داده اند .
یکی از نخستین اقدامات کمبوجیه هخامنشی پس از آزاد سازی مصر باز گرداندن آن 10 دختر به خانواده هایشان بود





تاريخ : شنبه 26 فروردين 1391برچسب:آخموس,اخوس,آماسیس,آمازیس,زجر,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

درسهای بزرگی که میتوان از مورچه ها آموخت

 

"DeleAria Group www.delearia.com"

 

همه ما تلاش می‌کنیم که از افراد بزرگ درس زندگی بگیریم و دوست داریم رمز و راز

موفقیت آنها را بدانیم. اما فراموش می‌کنیم که گاهی بزرگترین درس‌های زندگی از

کوچکترین موجودات کنار ما گرفته می‌شوند.


مثلاً مورچه‌ها را در نظر بگیرید. آیا باور می‌کنید که این موجودات کوچک می‌توانند به

ما یاد بدهند که چطور باید زندگی بهتری داشته باشیم؟


از رفتار مورچه‌ها می‌توانیم چهار درس مهم بگیریم که به ما برای داشتن زندگی بهتر

کمک می‌کنند.


1. مورچه‌ها هیچوقت تسلیم نمی شوند. آیا متوجه شده‌اید که چطور مورچه‌ها

همیشه به دنبال راهی برای رد شدن از موانع هستند؟ انگشتتان را در راه یک مورچه

قرار دهید و آن را دنبال او بکشانید، یا حتی روی او. مدام به دنبال راهی برای عبور از

انگشت شما خواهد بود. هیچوقت یکجا نمی‌ایستد و گیج نمی‌ماند. هیچوقت دست

از تلاش بر نمی‌دارد و عقب نمی‌کشد.

  همه ما باید یاد بگیریم که اینچنین باشیم. همیشه موانعی در زندگی ما وجود دارد.

چالش این است که دست از تلاش برنداریم و به دنبال راه‌های جایگزین برای رسیدن

به اهدافمان باشیم.

  2. مورچه‌ها همه تابستان به فکر زمستان هستند. داستان قدیمی گنجشک و

مورچه را یادتان هست؟ در اواسط تابستان، مورچه‌ها به شدت مشغول جمع کردن

آذوقه برای زمستان خود هستند—درحالیکه گنجشک برای خود خوش می‌گذراند.

مورچه‌ها می‌دانند که تابستان—اوقات خوش—برای همیشه نمی‌ماند. بالاخره

زمستان می‌آید. این درس خیلی خوبی است. وقتی زندگی خوب می‌شود، نباید

مغرور شوید و تصور کنید که هیچوقت زندگیتان با شکست روبه‌رو نخواهد شد. با

دیگران با ملاطفت و مهربانی رفتار کنید. برای روزهای سخت پس‌انداز کنید و به فکر

آینده باشید. و یادتان باشد که اوقات خوب همیشه نیستند اما انسان های خوب

همیشه هستند.

  3. مورچه‌ها همه زمستان به فکر تابستان هستند. وقتی با سرمای طاقت‌فرسای

زمستان مواجه می‌شوند، همیشه به خودشان یادآور می‌شوند که این همیشگی

نخواهد بود و بالاخره تابستان فرا می‌رسد. و با نخستین اشعه های خورشید تابستان،

مورچه‌ها بیرون می‌آیند و آماده کار و تلاش و تفریح هستند. وقتی ناراحت و افسرده

هستید و وقتی تصور می‌کنید مشکلات تمامی ندارند، خوب است که به خودتان

یادآور شوید که این نیز می‌گذرد. اوقات خوش فرا می‌رسد و خیلی مهم است که

همیشه رویکری مثبت به زندگی داشته باشید.

  4. مورچه‌ها هرچه از توانشان برمی‌آید را انجام می‌دهند. مورچه‌ها چه مقدار غذا در

تابستان جمع می‌کنند؟ هرچقدر که بتوانند! این الگوی خیلی خوبی برای کار است.

هرچه که از دستتان برمی‌آید را انجام دهید. یک مورچه نگران این نیست که مورچه

دیگر چقدر غذا جمع کرده است. عقب نمی‌کشد و به این فکر نمی‌کند که چرا باید

اینقدر سخت تلاش کند. از حقوق کم خود هم شکایت نمی‌کند. آنها فقط سهمشان

را از کار انجام می‌دهند. موقیت و خوشبختی معمولاً درنتیجه 100% به دست

می‌آید—یعنی همه آنچه که در توان دارید را به کار گیرید. اگر به اطرافتان نگاه کنید،

افراد موفقی را می‌بینید که با هرچه در توانشان هست زحمت می‌کشند.

 

پس:

 

1) عقب نکشید.

 

2) به فکر آینده باشید.

 

3) مثبت‌اندیش باشید.

 

4) تا منتهای توان خود تلاش کنید.

 

و یک درس دیگر هم هست که می‌توانید از مورچه‌ها یاد بگیرید. آیا می‌دانستید که

مورچه‌ها می‌توانند شیئی با 20 برابر وزن خود حمل کنند؟ شاید ما هم همینطور

باشیم. ما می‌توانیم سختی‌ها را به دوش بکشیم و حجم کارهای سخت و زیاد را

مدیریت کنیم. دفعه بعد که چیزی موجب ناراحتیتان شد و تصور کردید که قادر به

تحمل آن نیستید، دلسرد نشوید. به آن مورچه کوچک فکر کنید و یادتان باشد که

شما هم می‌توانید وزن بیشتری را به دوش بکشید!





تاريخ : شنبه 26 فروردين 1391برچسب:مورچه,مور,مورچه ها,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 26 فروردين 1391برچسب:پ ن پ,پ ن پ تصویری,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


هـــــــی تــــــــــــــــــو
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.
 
.

 
 شمـا،  بله با شمام؟ چرا کار نمی کنی نشستی به جای کار وبگردی می کنی؟
حتماً یارانه هم می خوای و ادعا داری که مملکت هم خر تو خره؟




تاريخ : شنبه 26 فروردين 1391برچسب:وبگردی,یارانه,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 26 فروردين 1391برچسب:Gina Amir,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


25 فروردين، سالروز ثبت «چشمه‌علی» شهر ری در سياهه‌ی آثار ملی ايران
  «چشمه‌علی» شهر ری هنوز می جوشد



  صديقه نوده فراهانی :

٢٥  فروردین سالروز ثبت «چشمه‌علی» شهر ری در سیاهه‌ی آثار ملی ایران است. گستره‌ای باستانی که دیرینگی‌اش به نزدیک  به ۸۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد و یکی از کهن‌ترین گستره‌های باستانی، دیدنی و گردشگری شهرری به شمار می‌رود.
  این چشمه در همسایگی «گورستان ابن بابویه»، «برج طغرل»، «دژ رشکان» و در زیر باروی ری می‌جوشد. چشمه‌علی از میان صخره‌اى بزرگ خارج شده و به سوى جنوب و سپس جنوب خاوری(:شرقی) جاری است. نام باستانی این چشمه «سورینى» یا «سورنا» بوده است که گمان می‌رود به دودمانی بزرگ در دوره‌ی اشکانی و ساسانی برمی‌گردد و پس از آن به نام نخستین امام شیعیان، حضرت علی، به چشمه‌على نامور شد.
به باور کارشناسان، کنار این چشمه‌ی همیشگی بر بالای تپه‌، جای گردآمدن نخستین اجتماع‌های انسانی این دیار بوده است. نخستین نشانه‌های تمدن در چشمه‌علی، که دربردارنده‌ی تپه‌ی باستانی، برج و باروهای کهن ری و چشمه‌ی زیرزمینی است، مربوط به تولید سفالینه‌های سرخ رنگ با نقش‌های سیاه یا قهوه‌ای تیره و تصاویری که بر آن نقش شده است.

 تپه‌ی چشمه‌علی
 
در کنار چشمه، تپه‌ای است که در کاوش سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ خورشیدی به سرپرستی «اریک اشمیت» که برای «موزه هنرهای زیبای بوستون و فیلادلفیا» در آمریکا انجام شد، از آن آثاری به دست آمده است‌. اشمیت بیش از ششصد ‌متر‌مربع از گستره‌ی چشمه‌على را در سه فصل پشت سر هم بین سالهاى ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ خورشیدی کاوش کرد. کهن‌ترین نشانه‌ها به ابتدای هزاره‌ی چهارم پیش از میلاد باز می‌گردد. دستاورد آن پژوهش‌ها، پیدا شدن سه دوره‌ی مهم فرهنگى، دربردارنده‌ی لایه‌ها و آثار دوره‌های ‌اسلامى، اشکانى و پیش از تاریخ بود. هزاران تکه از اشیایى که اشمیت در چشمه‌على پیدا کرده بود، اکنون در موزه‌ها و دانشگاههاى آمریکا و بخش کوچکى از آنها نیز در «موزه‌ی ایران ‌باستان» نگهدارى می‌شود. با درگذشت اریک اشمیت، مطالعات وى ناقص ماند و چون رمزهای شماره‌گذارى آثار به‌دست‌ آمده را تنها خود او می‌دانست، تاکنون کسى موفق به مطالعه‌ی آنها نشده و تنها چند گزارش خبرى در این‌باره از وى برجا‌مانده است. در ۱۳۷۷ خورشیدی، گروهی از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دانشگاه تهران و دانشگاه ‌برادفورد، تپه‌‌ی چشمه‌على را با آرمان تاریخ‌گذارى لایه‌هاى باستانى آن کندند. ترانشه‌هایى در اندازه‌های ۲ متر در ۵ متر در خاور(:شرق) و باختر (:غرب) تپه زده شد و تا ژرفای ۱۰ مترى، آثار فرهنگى هزاره‌هاى ششم، پنجم و ابتدای چهارم پیش از میلاد مشخص شد. از نظر زمانى تپه‌ی کنونی چشمه‌على مربوط به دوره‌هاى فرهنگى «نوسنگى»، «کالکولتیک انتقالی» و «کالکولتیک کهن» است.
  در «دانشنامه‌ی جهان اسلام» آمده که ساکنان دروه‌ی نخست (نوسنگی) درگذشتگان خود را با ابزارهاى سنگى و سفالى و مهره‌هاى صدفى در کف خانه‌هایشان دفن می‌کردند. خانه‌ها با چندین اتاق و دیوارهاى خشتى است. وجود دوک نخ‌ریسى نشان‌دهنده‌ی اهلى شدن حیوانات و تولید پشم است و پیدا شدن تنورهاى پخت نان، کشت گندم را در این گستره ثابت می‌کند. بیشتر دانستنی‌های مربوط به گستره‌های باستانى چشمه‌على از سفالینه‌هاى پیدا شده به دست آمده است. این سفالها سیر تکامل سفالگرى و دگرگونی شیوه‌ی نقش‌ها در هر سه دوره را نشان می‌دهد. ساکنان دوره‌ی نخست، سفالهاى ساده‌ی نخودى رنگ با نقش‌های ابتدایى هندسى می‌ساختند و در کوره‌هاى باز می‌پختند. در دوره دوم (انتقالى کالکولتیک) دگرگونی‌های چشمگیرى در سفالگرى، روابط اجتماعى و اقتصادى و تجارت با گستره‌های دور‌دست ایجاد شد. با مخلوط گل و شن نرم سفالهاى ظریف بیشتر به رنگ قرمز تند ساخته شد، سپس با نقش‌های ترکیبىِ هندسى، گیاهى و حیوانى، سطح بیرونى ظرف آذین و با حرارت مناسب جلا داده شد و ظرافت ظرف به کمال رسید که در نوع خود در ایران بی‌مانند است. در این دوره نیز جسدها را در کف خانه‌ها دفن می‌کردند. استفاده از چرخِ کنْد سفالگرى، که تولید و فرستادن و تخصصِ ساخت سفال را بازگو می‌کند، و نیز روش فتیله‌اى ساخت سفال از ویژگیهاى سفالگرى دوره‌ی سوم بوده ‌است. در این دوره همچنین با نوآورى در شکل و نقش سفال، آبخوری‌هاى کوچک و خمره‌هاى بزرگ اندوخت غذا ساخته شده و سفالگران با حرکت آزادتر دست، در تولید آثار خود خلاقیت بیشترى به خرج داده‌اند. شیوه‌ی بیرون کشیدن مس از سنگ مس نیز در این دوره گسترش یافت شده بود.
گویا این گستره در هزاره‌ی سوم پیش از میلاد ناگهان خالی از سکنه شد و دوباره از هزاره‌ی دوم مسکونی و آباد شد.
  آثاری از روزگار پارت‌ها، ساسانی‌ها و اسلام تا روزگار تیموریان نیز در این جا به دست آمده است‌.
در  همان دانشنامه‌، به نقش برجسته‌ی یکى از شاهان ساسانى و کتیبه‌اى به خط پهلوى اشاره می‌شود که بر روى تکه سنگ بزرگ و صاف شده‌ی بالاى چشمه‌على کنده شده بوده ولی امروزه به شوند ناتمام ماندن و ویرانی کامل قابل شناسایى نیست. این نقش برجسته، مردى را که نیزه‌ی بلندى به گونه‌ی افقى در دست، کلاهى دایره‌ای شکل بر سر و چیزى شبیه گوى روى شانه‌هایش دارد، در حال تاختن با اسب نشان می‌دهد. این تصویر را به اختلاف به اردشیر نخست، شاپور نخست و بهرام‌گور نسبت می‌دهند.
  بر پایه‌ی گفته‌ها، مادر زرتشت نیز در این جا به دنیا آمده است‌.
  گفته می‌شود که آب چشمه از جاجرود و قیطریه فراهم می‌شود و پس از گذر از راه‌های زیرزمینی، از دل تپه می‌جوشد. پیش از این، فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالی‌ها و قالیچه‌های خود را با این باور که در آب این چشمه ویژگی هست که فرش را خوب تمیز می‌کند، در آب چشمه‌علی می‌شستند.

 چشمه‌علی و تپه‌ی باستانی آن در تاریخ ٢٥ فروردین ١٣١٣ خورشیدی، به شماره‌ی ٢٠٢ در سیاهه‌ی آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


٢٥  فروردين امسال در طالقان
  برپايي آيين باستانی «پنجه‌پيتک»



  سورنا لطفي نيا :
  آيين «پنجه‌پيتک» فردا از سوي هزاران‌تن از دوست‌داران آيين‌هاي سنتي در شهرستان طالقان استان البرز برگزار مي‌شود.
 به گزارش ميراث آريا «فربد فهيمی» سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگری شهرستان طالقان گفت: «با توجه به برنامه‌ريزي‌های انجام گرفته، اين آيين سنتی که بخشی از داشته‌های معنوی استان البرز به شمار مي‌آيد، با باشندگی راهنمايان بومی، براي گردشگران و دوستداران ميراث معنوی برگزار مي‌شود.»
 وی افزود: «مردم طالقان از ٢٠ تا 24 فروردين‌ماه، خود را براي برگزاری پنجه‌پيتک آماده می کنند و 25 فروردين را با بيرون رفتن از آبادی، پنجه مي‌گيرند.»
 فهيمی گفت: «مردم بايد پيش از بيرون رفتن از روستا، خانه‌ها و گذرها را پاک کنند. آن‌ها  با آوازخوانی و شادی کردن به گشت و گذار در طبيعت مي‌روند، چرا که بر اين باورند كه روز پيتک، هر گونه بگذرد، همه‌ی سال به همان روال خواهد گذشت.»
 فهيمی افزود: «پوشيدن لباس نو، پخت نان و خوراک بومی از ديگر برنامه‌های پنجه‌پيتک است که تلاش مي‌شود با شناساندن درست، گردشگران طالقان را با اين آيين بهتر آشنا کنيم.»
 سرپرست اداره ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری شهرستان طالقان يادآور شد: «با گذشت 25 روز از نوروز، بومي‌ها 25 گونه‌ی خوراکی مي‌خورند چرا که بر اين باورند با خوردن آن‌ها، سلامت خود را تا پايان سال فراهم مي‌کنند.»






تاريخ : شنبه 26 فروردين 1391برچسب:پنجه پیتک,پیتک,پنجه,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 آب‌گرفتگی در كاخ شهرياری كوروش بزرگ



  خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :
 بنابر اعلام‌ها، نوروز امسال ديدار گردشگران از مجموعه‌ی جهانی پاسارگاد، افزايش داشته‌است. با اين حال آن‌هايی كه در اين روزهاي تعطيل به ديدار كاخ شهرياري كوروش بزرگ رفته‌بودند، از نابساماني‌ها، از سوت و كوری جايی كه ميراثي جهانی است و بايد سازمان ميراث، بيش از اين‌ها، آن را دريابد، گله داشتند.
 افزون‌بر همه‌ي اين‌ها، ‌امسال در روزهاي نوروز، كمتر كسي بود كه به پاسارگاد برود و از آب‌گرفتگي اين گستره‌ی باستانی شگفت‌زده نشود. بارندگی های امسال‏‏، فضايی آب‌گرفته از يادمان‌های اين كاخ، پيش چشم گردشگران گسترانده بود.
 اين آب‌گرفتگی، افزون‌بر اين كه نمايی ناخوشايند پديد آورده بود و گردشگران را دچار زحمت كرده بود، بي‌گمان، آسيب‌های فراوانی به اين گستره‌ی باستانی خواهد زد، به ويژه اين كه يادمان‌های اين كاخ از جنس سنگ هستند.
 آب باران و در پی آن، يخ‌زدگی سنگ و خورد شدن و ريزش يادمان‌ها، كم‌ترين آسيبی است كه اين آب‌گرفتگی مي‌تواند در پی داشته باشد.
 البته تخت‌جمشيد نيز از اين آب‌گرفتگی به دور نبود، رخدادی كه سال‌هاست گريبان اين دو يادمان را گرفته است.
 






فرتورها از سياوش آريا است.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 

منشور کوروش





تاريخ : چهار شنبه 23 فروردين 1391برچسب:منشور کوروش,کوروش و یهود,کوروش و یهودیان,,
ارسال توسط سورنا
7

بنام خدا


آب انبار هفت باد گیری عصر آباد (همسایه حسن آباد و حسین آباد )

 

 در همسایگی حسن آبادما حسین آباد قرار دارد این دو آبادی از قدیم تاحالا باهم یار وهمکار وبرادرند وهیچ مشکلی باهم نداشته اند .عصر آباد هم در ضلع شرقی حسین آباد است .واما:

  در نزدیکی روستای متروک و تاریخی عصرآباد در یزد هفت بادگیر قد کشیده اطراف آب انبار، همانند دکل های کشتی غرق شده در حال دفن زیر ریگزارهای کویر هستند.

 عصر آباد روستایی متروک است که تا 60 سال پیش حدود 50 خانوار در آن زندگی می کردند اما با خشک شدن قنات محل زندگی خود را ترک کرده و دیگر به آنجا بازنگشتند.

 آب انبار هفت بادگیر موجود در این روستا مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۷۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 اما از آنجایی که روستای عصرآباد و روستاهای اطراف آن همواره مورد حمله طوفان های شنی است اکنون این آب انبار با تمام هفت بادگیرش در حال غرق شدن در میان تلی از شن های روان است.

 هر چند که سازمان میراث فرهنگی یزد چند سال پیش آب انبار را مرمت کرد اما از آن همه رسیدگی اکنون دیوار نوشته های روی آب انبار را می توان دید و حفاران غیرمجاز را که حوالی این روستا خاک ها را زیر و رو تا شاید عتیقه ای بیابند.





ارسال توسط سورنا

بنام خدا


فواید شگفت انگیز انجیر برای سلامتی

فواید سلامتی انجیر شامل درمان ضعف جنسی، یبوست، بدگواری، دیابت، سرفه، برونشیت و آسم می‌باشد. همچنین به افزایش وزن پس از بیماری نیز کمک می‌کند.

انجیر میوه فصلی است که در نواحی غربی آسیا یافت می‌شود. اما انجیر خشک همیشه در دسترس می‌باشد. درخت انجیر جزء خانواده توت می‌باشد.

فواید انجیر برای سلامتی را می‌توان با وجود موادمعدنی، ویتامین‌ها و فیبر در آن مرتبط دانست. انجیر حاوی ویتامین A، B1، B2، کلسیم، آهن، فسفر، منگنز، سدیم، پتاسیم و کلر می‌باشد.

در زیر به برخی از فواید آن اشاره می‌کنیم:

•جلوگیری از یبوست: در هر سه عدد انجیر، 5 گرم فیبر وجود دارد، از اینرو به سلامت عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

•کاهش وزن: فیبر موجود در انجیر به کاهش وزن نیز کمک می‌کند و برای افراد چاق توصیه می‌شود. دقت کنید که انجیر موجب افزایش وزن نیز می‌شود، مخصوصاً اگر همراه با شیر مصرف شود.

•پایین آوردن کلسترول: انجیر حاوی پکتین است که نوعی فیبر محلول می‌باشد. وقتی فیبر وارد دستگاه گوارش می‌شود، قطرات کلسترول را به خارج از بدن هدایت می‌کند.

•جلوگیری از بیماری قلبی کرونری: انجیر خشک حاوی فنول، امگا3 و امگا6 می‌باشد. این اسیدهای چرب خطر بیماری‌های قلبی کرونری را کاهش می‌دهند.

•پیشگیری از سرطان روده: وجود فیبر به از بین بردن مواد سرطان‌زا کمک می‌کند.

•محافظت در برابر سرطان سینه پس از یائسگی: فیبر موجود در انجیر در برابر سرطان سینه نیز از بدن محافظت می‌کند.

•پرفایده برای بیماران دیابتی: انجمت دیابت در امریکا مصرف انجیر را برای افراد دیابتی توصیه می‌کند. برگ‌های انجیر میزان انسولین لازم برای بیماران دیابتی که تزریق انسولین انجام می‌دهند را کاهش می‌دهد. انجیر سرشار از پتاسیم است که به کنترل قند خون کمک می‌کند. برگ‌های انجیر خواص آنتی‌دیابتی دارند.

•پیشگیری از فشارخون بالا: افراد معمولاً سدیم خود را به شکل نمک مصرف می‌کنند. سطح پتاسیم پایین و سدیم بالا موجب فشارخون می‌شود. انجیر مقدار بالایی پتاسیم در خود داشته و سدیم آن کم است، ازاینرو به جلوگیری از فشارخون کمک می‌کند.

•کاهش ضعف جنسی: سالیان سال است که گفته می‌شود انجیر ضعف جنسی را از بین می‌برد. 2 تا 3 عدد انجیر را شب در شیر بخوابانید و صبح میل کنید تا قدرت جنسیتان بیشتر شود. این کار به افزایش وزن نیز کمک می‌کند.

•تقویت استخوان‌ها: انجیر سرشار از کلسیم است که به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند.

•کمک به از دست رفتن کلسیم از راه ادرار: افرادیکه رژیم‌های پرنمک دارند دچار از دست رفتن کلسیم از طریق ادرار می‌شوند. محتوی پتاسیم انجیر از این مشکل جلوگیری می‌کند.

•پیشگیری از زوال ماکولا: از دست رفتن بینایی در سالخوردگان به دلیل زوال ماکولا صورت می‌گیرد. میوه‌ها و انجیر برای جلوگیری از این مشکل مفید هستند.

•برطرف کردن گلودرد: محتوی بالای لعاب انجیر، به برطرف کردن گلودرد کمک می‌کند.


انجیر برای اختلالات مختلف تنفسی مثل سرفه و آسم نیز مفید است. ازآنجاکه این میوه برای گوارش نیز فایده‌بخش است، به از بین بردن یبوست، بدگواری، دل‌درد و از این قبیل نیز کمک می‌کند. انجیر برای تب، گوش‌درد، جوش، آبسه، بیماری مقاربتی نیز مفید است و برای کبد عالی است. انجیر یک میوه قلیایی است، درنتیجه به تنظیم pH بدن کمک می‌کند. انجیر سرشار از فلاوونوئید و پلی‌فنول می‌باشد که آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. انجیر خواص آرامش‌بخش نیز دارد. انجیر مقدار کمی چربی و قند دارد.


انجیر میوه‌ای شیرین و نرم است و از خمیر آن به جای شکر استفاده می‌شود. از انجیر فراورده‌ای برای درست کردن شیرینی، پودینگ، کیک و سایر شیرینیجات، مربا، ژله و نگه‌دارنده‌ها استفاده می‌کنند.

احتیاط: مصرف زیاد انجیر می‌تواند موجب اسهال شود. انجیر خشک مقدار زیادی قند دارد و می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌ها شود.





ارسال توسط سورنا


مرجع کامل آزمایشات پیش از زایمان

تمام کسانی که می‌خواهند بچه‌دار شوند آرزو دارند که فرزندی سالم به دنیا بیاورند، اما نگران نبودن برای این مسئله چندان کار ساده‌ای نیست: اگر نوزاد یک مشکل جدی سلامتی داشت چه؟ چه باید بکنیم؟ آیا راهی برای پیشگیری از این مشکلات وجود دارد؟



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا


محل دقیق عقل مردان کشف شد !!



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 23 فروردين 1391برچسب:عقل مردان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا




Hedayati.jpg

اگه گفتید نام این فیلم چیه؟
 
1)      پول دارها هم به بهشت میروند!
2)      راه بهشت از کربلا میگ...ذشت... اکنون آسفالته شده از جردن اتوبان زدن!
3)      پیش از عمل، پس از عمليات!
4)      بعضی آدمها عوض میشن، اما بعضی ها عوضی آدم میشن!




تاريخ : چهار شنبه 23 فروردين 1391برچسب:حسین هدایتی,هدایتی,آسفالت,آسفالته,,
ارسال توسط سورنا

40 واقعیت درمورد نیمه گم شده زندگی

قصد داریم واقعیت‌های مربوط به تجربیات شما از نیمه گمشده زندگیتان را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم پس از خواندن از مطلب، بفهمید که نیمه گمشده واقعاً یعنی چه و بتوانید از این اطلاعات برای یافتن شادی و خوشبختی در روابطتان استفاده کنید.

واقعیت 1:

برخلاف آنچه از کودکی به شما قبولانده‌اند، شما بیش از یک نیمه گمشده دارید...



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 23 فروردين 1391برچسب:واقعیت,نیمه,نیمه گمشده,گمشده,,
ارسال توسط سورنا

امروز 23 فروردین ماه


http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 23 فروردين 1391برچسب:سماع,نگین,خلیفه,نبض,آلوده,فال روز 23 فروردین,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

وقتی کارگزاران انوشیروان ساسانی در حال بنا کردن کاخ کسرا بودند به او اطلاع دادند که برای پیشبرد کار ناچارند برخی از خانه هایی که در نقشه بارگاه ساسانی قرار گرفته اند را نیز به قیمتی مناسب خریداری و سپس ویران کنند تا دیوار کاخ از آنجا بگذرد، اما در این میان پیرزنی هست که در خانه ای گلی و کوچک زندگی می کند و علیرغم آنکه حاضر شده ایم خانه اش را به صد برابر قیمت واقعی اش از او خریداری کنیم باز راضی نمی شود.چه باید کرد؟!!

انوشیروان گفت : از من نپرسید که چه باید کرد . خودتان بروید و بنا به رسم عدالت و روح جوانمردی با او رفتار کنید...

کسانی که از ویرانه های کاخ کسرا (ایوان مداین) بر لب دجله عراق دیدن کرده اند حتما دیوار اصلی کاخ را هم دیده اند که در نقطه ای خاص به شکل عجیبی کج شده و پس از طی کردن مسیری اندک باز در خطی راست به جلو رفته است...

این نقطه از دیوار همان جاییست که خانه پیرزن تنها بود و بنای کاخ را به احترام حقی که داشت کج ساختند تا خانه اش ویران نشود و تا روزی هم که زنده بود همسایه دیوار به دیوار پادشاه ماند.

از آن زمان هزاران سال گذشته است اما دیوار کج کاخ کسرا باقی مانده است تا نشانه روح جوانمردی مردم ایران و عدل پادشاهانشان در عهد ساسانی باشددیوار کج کاخ کسرا بر جای مانده است تا یادآور آن پیرزن تنها و نماد روح جوانمردی مردم ایرانی و نشانه عدل و عدالت انوشیروان باشد...

 

 

سخن روز : دوست داشتن کسانی که دوستمان می‌دارند کار بزرگی نیست، مهم آن است آنهایی را که ما را دوست ندارند، دوست بداریم





ارسال توسط سورنا

بنام خدا



  آتشكده فيروزآباد، گورستان شد
  کاخ اردشیر ساسانی، تاوان بدقولی های سازمان میراث را می دهد



  خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :

 حریم درجه یک کاخ اردشیر در فیروزآباد استان فارس، گورستان درگذشتگان روستای «آتشکده» شده است. به گفته  ی سیاوش آریا از دوستداران میراث فرهنگی و هموند انجمن مهرگان، از آنجایی که سازمان میراث فرهنگی ، بدون پرداخت هزینه ای، زمین های کشاورزی پیرامون کاخ را برای ثبت حریم کاخ،  تملک کرده، چندسالی است که مردم روستای آتشکده در رویارویی با این کار سازمان میراث، مردگان خود را در حریم این یادمان هزاران ساله، به خاک می سپارند.
  سیاوش آریا گفت: «پس از گفت و گو با نگهبانان کاخ و شماری از اهالی روستای آتشکده که روستایی کوچک و سرسبز در کنار این کاخ است، فهمیدم که زمین های پیرامون کاخ اردشیر تا نزدیک به 15 سال پیش از آنٍ کشاورزان و روستاییان بوده و در آن کشاورزی می کرده اند که سازمان میراث فرهنگی آن ها را گرفته و پیرامونش یعنی گرداگرد حریم درجه یک کاخ، سیم خاردار کشیده است و البته به روستاییان پیمان همکاری داده و گفته که در برابر به آن ها زمین داده و یا پول زمین ها را پرداخت می کند.»
  به گفته ی اهالی، سازمان میراث پس از گذشت این همه سال هنوز  در ازای زمین ها، نه پولی پرداخت کرده و نه زمین معوضی داده است. از همین روی روستاییان، چندسالی است که در برابر بدقولی سازمان میراث، مردگانشان را در حریم کاخ، به خاک می سپارند تا دست کم هزینه ای برای گورها نپردازند.
  به گفته ی آريا، بنابر شواهد و گفته ی اهالی، سازمان میراث نیز با این کار روستاییان، مخالفتی نکرده است. سياوش آريا گفت: «یکی از اهالی روستا گفته؛ هنگامی که میراث فرهنگی به پیمان خود وفادار نبوده و بر بازمانده های نیاکانی ارزشی نمی گذارد از مردمان این روستا چه چشمداشتی دارید؟ »
  به هر روی این روزها هر گردشگری، حتا  از نوع ارزآورش، اگر به کاخ اردشیر بابکان، سردودمان سلسله ی ساسانی سری بزند، در چند قدمی این کاخ تاریخی، سنگ قبرهایی می بیند که هیچ گونه هم خوانی با فضا و مکان این جایگاه ندارد.
 در و دیوار این کاخ که در برخی نوشته ها به آتشکده فيروزآباد، نامور است چندگاهی است که همچون گردشگران تا چشم می گشایند، مرگ را به چشم می بینند و مویه ها را به نظاره نشسته اند.

 






فرتورها از سياوش آريا است.






تاريخ : چهار شنبه 23 فروردين 1391برچسب:سیاوش آریا,کاخ اردشیر,حریم کاخ,حریم,آتشکده فیروز آباد,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:کلاغ,زاغ,کلاغ عاشق,قناری,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


  درمان بی اختیاری ادرار با ساخت حسگر پزشکی مینیاتوری:

http://myup.ir/images/82142293695123437777.jpg


  استاد ایرانی کمک صداهای خارجی مانند امواج آکوستیک موسیقی شارژ می شود و به کمک آن می توان بی اختیاری ادرار در معلولان و دیگربیماران را کنترل کرد. این حسگر که به دست پروفسور بابک ضیایی و گروه تحقیقاتی وی ساخته شده است در ابعاد دو سانتیمتر و شامل یک پایه ارتعاشی است که مانند بورد مینیاتوری به انتهای دستگاه متصل می شود.

  پایه ارتعاشی از مواد سرامیکی به نام تیتانات زیرکونات سرب درست شده اند. از این فناوری می توان برای کنترل بی اختیاری ادرار در افراد معلول با چک کردن میزان فشار مثانه و تحریک نخاعی برای بستن اسفنکتر جهت کنترل جریان ادرار از مثانه استفاده کرد. این حسگر قادر به اندازه گیری فشار ادرار در مثانه و فشار خون در رگ های آسیب دیده در اثر آنوریسم است.

 
پیوستن حشرات به یگان های پلیس و امداد:

http://myup.ir/images/23809470165167783277.jpg


  از این پس جست و جو در مناطق خطرناک به «حشرات دوربین دار» محول می شود. یک دانشمند ایرانی در حال ساخت نوعی فناوری نجات است که در آن از حشرات برای بازیابی افراد زندانی در آوارها و مناطق خطرناک استفاده می شود.

  پروفسور خلیل نجفی از دانشگاه میشیگان قصد دارد تا روی حشرات، دوربین های کوچکی نصب کرده و از آنها در صحنه جست و جوها برای بازماندگان زلزله در عملیات نجات استفاده کند. این دستگاه های ریز، انرژی موردنیاز خود را از حرکت بال حشرات به دست می آورند. محققان قصد دارند این حشرات را پس از نصب دوربین و میکروفن در ساختمان های تخریب شده و ویران رها کنند.
از این حشرات همچنین می توان در صحنه های نظامی یا اماکنی که حضور انسان در آن خطرناک است، استفاده کرد.

 
ساخت لنز طبی مجهز به حسگر گلوکز:

http://myup.ir/images/67631109928773701541.jpg


  استاد ایرانی دانشگاه واشنگتن با همکاری مرکز تحقیقاتی مایکروسافت، نوعی لنز الکترونیکی ابداع کرده است که از قابلیت کنترل سطح قند خون برخوردار است. اکنون دانشگاه واشنگتن و شرکت مایکروسافت در پروژه ای مشترک درصدد ساخت این لنزهای طبی مجهز به حسگر گلوکزی هستند. دکتر بابک امیرپرویز، استاد ایرانی دپارتمان مهندسی الکترونیک دانشگاه واشنگتن در سیاتل در خلاصه ای از تحقیقات خود اظهار کرد: ما تاکنون توانسته ایم یک حسگر گلوکز را در لنزهای تماسی قرار داده تا بتوانیم میزان گلوکز را در غشای اشک شناسایی کنیم. مبتلایان به دیابت نوع یک باید سطح قند خون خود را طی چندین بار در طول روز مورد نظارت قرار دهند. در این شیوه. باید پوست را در معرض یک سوزن قرار داده و خون بدن را برای مشاهده سطح قند آزمایش کرد. محققان امیدوارند که این لنزهای تماسی کاربردی بتوانند در آینده به حذف نیاز به این شیوه های نظارت مهاجم منجر شوند.

 
تکنیک جدید نبرد با سلول های سرطانی:

http://myup.ir/images/29649706519449001838.jpg


  یک دانشمند ایرانی دانشگاه هاروارد با همراهی محققان موسسه فناوری ماساچوست موفق به ساخت سیستم انتقال دارو شده که می تواند مقادیر بسیار زیادی از داروهای شیمی درمانی را به سلول های سرطانی پروستات منتقل کرده و سلول ها را وادار به بلعیدن سم انتقال یافته کند.

دکتر امید فرخزاد، استاد دانشگاه پزشکی هاروارد و تیم وی در ساخت این سیستم از استراتژی استفاده کردند که به آنها اجازه انتخاب لیگاندهایی با قابلیت هدف قراردادن سلول های سرطانی پروستات می دهد. محققان سپس نانوذرات حاوی داروی شیمی درمانی را که در اینجا از داکتاکسل استفاده شده بود، به این لیگاندهای دستچین اضافه کردند.





ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

گویند شیخ ابو سعید ابوالخیر چند درهم اندوخته بود تا به زیارت كعبه رود.

با كاروانی همراه شد و چون توانائی پرداخت برای مركبی نداشت پیاده سفر كرده و خدمت دیگران میكرد.

تا در منزلی فرود آمدند و شیخ برای جمع آوری هیزم به اطراف رفت ...

در زیر درختی مرد ژنده پوشی با حالی پریشان دید از احوال وی جویا شد و دریافت كه از خجالت اهل و عیال در عدم كسب روزی به اینجا پناه اورده است و هفته ای است كه خود و خانواده اش در گرسنگی بسر برد ه اند...

چند درهم اندوخته خود را به وی داد و گفت برو .

مرد بینوا گفت : مرا رضایت نیست تو در سفر حج در حرج باشی تا من برای فرزندانم توشه ای ببرم.

شیخ گفت حج من ، تو بودی و اگر هفت بار گرد تو طواف كنم به زانكه هفتاد بار زیارت آن بنا كنم...

 

 

سخن روز : ای قوم به حج رفته کجایید کجایید  -  معشوق همین جاست بیایید بیایید!!





تاريخ : سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:درهم,ابوسعید,زیارت کعبه,هیزم,بینوا,بی نوا,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا



نمایشگاهی از آثار سیامک جمشیدی زاده، هنرمند زرتشتی
     مادرم انار دوست دارد



  خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :

  «مادَرَم انار دوست دارد»، عنوان نمایشگاهی از آثار سیامک جمشیدی زاده است که آدینه، 25 فروردین ماه در کافه استیناس، گشایش خواهد یافت. 
 این نمایشگاه که دربردارنده ی آثار فتومونتاژ این هنرمند زرتشتی است، ساعت 17روز آدینه، گشایش می یابد.
 سیامک جمشیدی زاده که پیش از این او را با طرح های گرافیکی و نمایشگاه های نقاشی اش می شناختیم، در گفت گو با خبرنگار امرداد، گفت: «این نخستین تجربه ام در زمینه فتومونتاژ است.»
 فتومونتاژ یک سبک عکاسی است. در این شیوه از ترکیب چند عکس متفاوت روی هم، معنا و ترکیب نوینی، به نمایش درمی آید.
 به گفته ی این هنرمند، در گذشته با مونتاژ نگاتیوهای عکس یا با اجرای تکنیک های عکاسی، عکس های فتومونتاژ، تهیه می شد اما این روزها با پیشرفت های رخ داده در این زمینه، با آمدن رایانه و عکاسی دیجیتال، این کار را به گونه دیجیتال نیز می توان انجام داد.
دوستداران برای بازدید از این کارها می توانند از 25 فروردین ماه تا 22 اردیبهشت ماه به کافه استیناس  به نشانی ضلع غربی میدان شیخ بهایی، مرکز خرید سئول، جنب فروشگاه برنس بروند.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


 مهندسی گردشگری را فراموش نکنیم

 دارا حسین‌زاده نمین:
 چندی پیش در اخبار گردشگری از جذب سرمایه‌گذاری اسپانیایی‌ها برای ساخت سرویس‌های بهداشتی گزارشی به چاپ رسیده بود.

 این روزها رونق گردشگری و توسعه آن بحث‌های جذابی را رقم زده است. از این دست بحث‌ها تحت عنوان جذب سرمایه‌گذار، موضوع ساخت سرویس‌های بهداشتی است که هر ایرانی را هم به تاسف و هم به تفکر وا می‌دارد،‌که چطور کشور ما با داشتن این همه مهندسان سازه و عمران و معماران و طراحان برجسته که این همه برج‌‌ و کاخ‌  را در کشور بنا کرده‌اند، نمی‌توانندچند سرویس بهداشتی استاندارد طراحی کرده و بسازند ‌و چیزی کمتر از معماران «گینجر و بونو»‌که متعلق به شرکت اسپانیایی و مامور ساخت سرویس‌های بهداشتی برای ما هستند دارند.  آیا همان مهندسان ایرانی که برج میلاد را ساختند نمی‌توانستند از عهده ساخت این تعداد مجموعه سرویس‌های بهداشتی برای کشور خود بربیایند و مانع از خروج ارز از کشور بشوند؟!

 براساس آمار«FAO» اسپانیا تنها 12 درصد از کل تولید زعفران دنیا را در اختیار دارد ولی‌نامش در فهرست صادرکنندگان جهانی قرار گرفته است و ایران که 81 درصد این تولید جهانی را که بیش از 170تن بوده و 80درصد آن را به اسپانیا صادر می‌کند  نامی در این فهرست ندارد! و این کشور این میزان زعفران را پس از بسته‌بندی در کشور خود به نام محصول اسپانیا به کشورهای جهان صادر می‌کند!!

از طرف دیگر‌ بهای هر کیلوگرم زعفران به کشاورزان در ایران معادل 250یورو بوده در صورتی که  پرداخت بهای هر کیلوگرم زعفران به کشاورزان در اسپانیا معادل 1280یورو  است. توزیع‌کنندگان زعفران در ایران، زعفران را هر کیلوگرم ‌1000-800  یورو به فروش می‌رسانند در صورتی که در اسپانیا همین مقدار زعفران به قیمت 3000یورو به فروش می‌رود. ‌

  *عضو کانون دانش‌آموختگان اقتصاد کشور





ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی