بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفی نيا : | ||
نابودسازی خانههای تاریخی در روستای نمونهی گردشگری پاده به دست مردم بومی در حالی آغاز شده که مسوولان ادارهی میراث فرهنگی استان سمنان تصویب این روستا به عنوان روستای نمونهي گردشگری و ثبت آثار تاریخی آن را یک پيروزی برای خود میدانند. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی : | ||
بخشی از نگارهی نقش شده بر غار ميرملاس كه ١٢ هزار سال ديرينگی دارد، بريده شد و به سرقت رفت. اين غار در کوه سرخين شهرستان کوهدشت استان لرستان نخستين غاری است که بر روی ديوار آن رنگيننگارههايی از ١٢ هزار سال پيش يافت شده است، با اين حال اما با عدم محافظت از غار و بی توجهی در نگهبانی از آن، بخشي از سنگنگارههايش دزديده شد. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
حسين شهرستانی : | ||
در فرهنگهای انگلیسی و فرانسه نوشتهاند که واژهی کراوات از نیمه سدهی هفدهم در زبان فرانسه گسترش يافت، و البته این یک دزدی فرهنگی است. آنان شوند آنرا اينگونه می آورند: چون سربازان کروآت (اهل کرواسی) که در هنگ پادشاهی کروآت در روزگار لويی چهاردهم بودند دستمالی به گردن میبستند پس این رسم از آن روزگار آغاز شده. اما این دلیل هم در برابر آنچه که ثابت میکند آيين بستن کراوات درپيوند با نیاکان ما ایرانیان دارد بسیار ضعیف است.
شايد مردم فرانسه در سدهی هفدهم از سربازان کرواسی آموخته باشند تا دستمال گردن ببندند و حتا اگر بپذیریم که نام آن دستمال گردن را کراوات گذاشتهاند، دلیلی بر نفی این وجود ندارد زیرا که ریشه این واژهی کهن، ایرانیست چرا که اسناد و مدارکی مستند و مستدل و غیرقابل انکار به ما این چنین میگوید: در آغاز با نگاهی به اوستا کتابی که هزاران سال پیشتر از سدهی هفدهم در اختیار ایرانیان بوده خواهیم دید که در(ویدیودات فرگرد 14 آیه 9) آمده و از دوازده چیز که مرد جنگی به آنها نیازمند است نام میبرد. ... هفتم زره، هشتم کُئِرِس، و این عبارت از واژه کُئِرِت است و در برابر آن در پهلوی «گرپویان» آمده ودربارهی آن میگوید که کُئِرِت به زره بسته میشود. به این نگاره بنگريد! چهرهای است از «پاپک» پدر اردشیر که در تخت جمشید بر روی سنگ نگاشتهشده و کراوات یا چیزی شبیه به آنچه امروزه بهعنوان کراوات از آن استفاده میکنند دیده میشود. هرتسفلد نیز در Iran In The Ancient East (fig 402)آورده که آن چهرهی پاپک پدر اردشیر است و رخت مادها را به تن دارد. اینجاست که بهراستی و به خوبی روشن میشود که کُئِرِت کدام است و واژه کراوات از کجا گرفته شده! البته این کراوات پیشتر نیز بهگونهي پهنتر و پیش سینه هم بسته میشده و در نگارهها دیده میشود که پادشاهان و بزرگان سپاه آنرا میبستند و در بیشتر چهرههای کندهشده بر روی سنگ در تاق بستان و سکههای باستانی دیده میشود. و میتوانیم بگويیم که شاید پاپیون هم با اندكی دگرگونی از روی آن برداشت شده باشد. این پیش سینه را تا روزگار صفویه و پس از آن نیز بهعنوان یک آيين میبینیم. شماری از نگارههايی که بردیوار سنگی ایوان موزه تخت جمشید و آيين تاجگذاری اردشیر دوم که در تاق بستان نقش بسته را به همراه نگارههايی از پادشاهان روزگار باستان که پوشش آنان این ادعا را ثابت میکند. همچنین یادآوری میشود دکتر محمدمقدم استاد زبانشناسی دانشگاه تهران در سال 1324 خورشيدی در جزوه شمارهي سه خود که به تلاش کتاب فروشی ابن سینا با عنوان «ایران کوده» بهچاپ رسیده به ریشه واژه کراوات پرداخته و پژوهشگران گرامی میتوانند از آن بهره ببرند. در پایان این نوشتار اعتراف میکنم گرچه توان نویسنده بیش از این نبود اما همین اندازه هم میتواند گامی هر چند اندک برای آشنايی جوانان و نوجوانان با فرهنگ و تمدن سرزمینش و پیبردن به خرد نیاکانش باشد زیرا که نیاکانش هزاران سال پیش پوششی داشتند که مردمان جهان امروز بهرهگیری از آنرا شوند بزرگی خود میدانند. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفی نيا : | ||
آبشار «آتشگاه» در استان چهارمحالوبختیاری كه بلندترين آبشار ایران و یکی از گيرايی های گردشگری این استان، با اجرایی شدن دو پروژه نابود میشود. |
بنام خدا
حسین وارث آدم
حسین بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود.
این روح حسین بود که تشنه جام های لبیک بود و گرنه جسمش را ازهمان هنگام که حجۀالوداعش را در عرفات ناتمام گذارد، پاره پاره و مُثله شده دیده بود ومی دانست که می میرد.
حسین، تشنه آب نبود، همچنان که عباس نبود.
جایی خواندم که مبارزان بزرگ، آن قدر می جنگند که دیگر بدنشان جایی برای زخم خوردن نداشته باشد؛ به یاد عباس افتادم و دیدم او بزرگترین مبارز است، عباس جنگید تا جایی که دیگر بدنش جایی برای زخم خوردن نداشت؛ عباس، تشنه آب نبود، تشنه اعتقادش بود و شهادت و پرواز و لبیک حسین که وارث آدم بود.
یک نگاه احساسی، حرکتی ستاب زده و زود میرا[ست]، اما یک نگاه ذهنی و متفکر، متحرک است و محرک؛ و حسین، تشنه لبیک همین نگاه بود.
حسین، تشنه آب نبود، تشنه شناخت بود،
می خواست بداند آیا کسی خارج از ادای کلمات فهمید عمق دعای عرفه را؟
کسی فهمید چرا عرفات نا تمام ماند و به منا نرسید؟
کسی فهمید چرا حسین نه در منا که در نینوا به قربانگاه رفت و ثارالله شد؟
حسین تشنه آب نبود، تشنه لبیک بود و فهم و تفکر و معرفت ما از دین و اعتقادش، که برایش جنگید، و عقل آبی بودا را به منطق سرخ سهروردی پیوند زد و به خدایش هدیه کرد.
حسین، رویش درخت عصیانی بود که از پستی این دنیای کوتاه تا ماورا سربرداشت ... .
حسین، بیشتر از آب، تشنه لبیک بود، اما افسوس که به جای افکارش، زخم های تنش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند.
استاد دکتر علی شریعتی
امروز 8 آذر ماه
از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!
از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!! امروز 1 آذر ماه 1390
عروسی زرتشتیان و یزدیها
کلوخ اندازون؛ سنت فراموش شده ابرکوهیها
مراسم ازدواج ترکمنها
آواز کمانچه و دهل با عطر بهار نارنج و تویانه در میان عروسیهای ایرانی!
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبريار امرداد-نگار پاكدل : | ||
«عباس نوروزی»، معاون ميراثفرهنگی هرمزگان گفت: «آيين قبله دعای شهرستان جاسک به عنوان ميراث معنوی ثبت ملی می شود.» |
بنام خدا
رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 28 آبان تا 4 آذر |
گروه مردم :
شنبه 28 آبان:
- بی کفایتی شاه سلطان حسین، شورش قندهار و سقوط اصفهان، «میرویس» بزرگ قندهاری ها که برای تظلم از جور و ستم عبدالله خان حکمران اعزامی دولت صفویان رنج سفر به اصفهان را بر خود هموار کرده بود ولی موفق به دیدار شاه سلطان حسین نشده بود 19 نوامبر سال 1699 (1078 هجری خورشیدی) با دست خالی به قندهار بازگشت و سران طوایف ناحیه را به باغ خود دعوت کرد و وجود ضعف در ارکان دولتی و رواج فساد اداری و چاپلوسی در دربار صفویان را برایشان بیان داشت و گفت که شاه در محاصره عده ای کوته نظر آزمند قراردارد و کسی نمی تواند، حتی برای تظلم به او دسترسی یابد و احکام انتصابات خرید و فروش می شود و دلسوز وجود ندارد. در این شرایط راه دیگری جز این که خودمان بپاخیزیم وجود ندارد، و بذر شورش در همان روز کاشته شد و ظرف دو سال از زمین سر بر آورد. پشتونها و بویژه قندهاریها تا آن زمان سابقه نافرمانی و ضدیت با دولت متبوع، ایران، را نداشتند.
یکشنبه 29 آبان:
- اعلان جنگ ایران به روم شرقی در نوامبر 502، دولت وقت ایران بیستم نوامبر سال 502 میلادی (زمان پادشاهی قباد ساسانی) به دولت روم شرقی (قسطنطنیه) اعلان جنگ داد. این اعلان جنگ پس از سه اخطار پی در پی به دولت روم که این دولت در رعایت تعهداتی که به موجب پیمان صلح سال 442 (منعقد شده میان یزدگرد دوم و تئودور) سپرده بود تعلل کرده است صادر شده بود. در اخطاریه های کتبی سه گانه، دولت روم متهم شده بود که تعمدا در صدد اجرای چند بند از پیمان بر نیامده و تاکید شده بود که ادامه تعلل رومی ها، پیش از آن تحمل پذیر نخواهد بود.
دوشنبه 30 آبان:
- سالروز آغاز جنبش سوسیالیستی «مزدک» متفکر بزرگ ایرانی، 21 نوامبر سال 488 میلادی، درست 1360 سال پیش از انتشار «مانیفست کمونیست» از سوی کارل مارکس و انگلس، مزدک عقاید اقتصادی ــ اجتماعی (سوسیالیسم) خود را اعلام داشت و ترویج آن را آغاز کرد. مزدک پسر بامداد که یک روحانی زرتشتی در شهر استخر فارس (شیراز) بود مدعی شد که این عقاید تفسیر درست آموزشهای زرتشت است که هدفی جز نیکبختی بشر نداشته و زمانی این نیکبختی تحقق خواهد یافت که برابری انسانها تامین شود. از ابتدای سده 19 که عقاید مزدک مورد تحلیل و تفسیر اندیشمندان و مورخان بزرگ قرار گرفت «21 نوامبر» برای روشنفکران چپ، روزی گرامی بوده است.
- سامانیان بر سر کار آمدند، زبان پارسی و فرهنگ ایرانی زنده شد، مورخان «21نوامبر سال874 میلادی» را روزی ذکر کرده اند که سامانیان بر سرکار آمدند و کمر همت به احیاء زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ ایرانی و گسترش علوم و معارف بستند و در این راه لحظه ای از تلاش باز نایستادند. پایتخت سامانیان شهر بخارای خراسان بزرگتر و رودکی از شعرای بزرگ این دوران بود. برخی از مورخان سامانیان را از نسل بهرام مهران (چوبین) ژنرال معروف ایرانی که در «ری» زاده شده بود می دانند. در میان ایرانی تبارها، تاجیکها بیش از دیگران قدرشناس سامانیان هستند. دولت تاجیکستان پول ملی خود را «سامانی» نام نهاده است.
سهشنبه 1 آذر:
- در قرون وسطا، روزی که زلزله شهر تاریخی نیشابور را ویران کرد، 22 نوامبر سال 1267میلادی (666 هجری قمری) یک زمین لرزه شدید شهر تاریخی نیشابور خراسان را ویران کرد و هزاران تن را مقتول و مجروح ساخت. این شهر سه سال بعد به هزینه دولت وقت تجدید بنا شد. نیشابور که در جهان به شهر "عمر خیام" معروف است در دوران ساسانیان به صورت شهری بزرگ درآمد و یک بار هم پایتخت ایران شد. این شهر در ردیف بلخ، بخارا، هرات، سمرقند و مرو یکی از شهرهای باستانی خراسان بزرگتر بشمار می رود و طاهر ذوالیمینین در همین شهر تجدید استقلال ایران را اعلام داشت که آغاز پایان حکومت عباسیان برایران بشمار آمده است.
چهارشنبه 2 آذر:
- با فرار خسرو پرویز و در پی آن رویداد های دیگر مسیر تاریخ جهان یک بار دیگر تغییر کرد، خسرو پرویز هنوز بر جای پدر ننشسته بود که وارث دشواری های او و ضدیت ژنرال بهرام چوبین شد که با شاه متوفا درگیری پیدا کرده بود. خسرو پرویز که در تاریخ عمومی (جهان) به خسرو دوم معروف است چون یارای ایستادگی در برابر ژنرال بهرام (از مردم «ری»)را نداشت 23 نوامبر سال 589 میلادی به قسطنطنیه فرار کرد تا از موریس امپراتور روم شرقی کمک بخواهد. موریس که در انتظار چنین فرصتی بود یک سپاه کامل در اختیار خسرو دوم قرار داد و این سپاه با کمک هواداران داخلی خسرو، در جنگ سال 591 میلادی بهرام را شکست و به شمال خاوری ایران فراری دادند و خسرو دوم بر تخت نشست.
- شکست ایران در قادسیه و رد پیشنهاد انتقال پایتخت از تیسفون به شیراز ، 23 نوامبر 636 میلادی و چهار روز پس از شکست نظامی امپراتوری ایران در نبرد قادسیه (معرکة القادسیه) و عقب نشینی باقیمانده یگانها از پل عتیق و به مخاطره افتادن تیسفون (پایتخت)، جلسه بزرگان کشور برای چاره جویی در کاخ سلطنتی (ایوان مدائن ـ طاق کسرا) تشکیل شد. حاضران در جلسه پس از شنیدن گزارش جنگ پیشنهاد کردند که پایتخت به شهر استخر (شیراز) منتقل شود زیرا که عرب مهارت جنگ صحرایی دارد نه کوهستانی و رسیدن به استخر مستلزم عبور از کوهستان است.
پنجشنبه 3 آذر:
- عصیان سراسری هواداران بابک خرمدین در سال 842 میلادی، هواداران «بابک خرم دین» و پیروان عقاید اجتماعی ـ اقتصادی او از دهه سوم نوامبر 842 میلادی (آذر ماه221 خورشیدی) درآذربایجان، اصفهان، فارس و کرمان بر ضد حکومت خلیفه عباسی دست به یک عصیان گسترده زدند که به نوشته مورخان، در بیدارکردن ایرانیان موثر واقع شد.
آدینه 4 آذر:
- روزی که شهر بیشاپور ساخته شد، به گزارش کرونیکلهای جهان (روزشمار رویدادهای مهم ملل جهان در طول زمان)، شهر بیشاپور در منطقه کازرون 24 نوامبر سال 266 میلادی تکمیل شد. کار ساختن این شهر که به تصمیم شاپور یکم، شاه ساسانی وقت ساخته شد نزدیک به شش سال طول کشید. در ساختن این شهر هم از اسیران رومی استفاده شد. ارتش ایران به فرماندهی شاپور یکم در سال 260 در ناحیه «ادسا (امروز: ارفا = اورفا)» در شرق فرات (جنوب ترکیه امروز) ارتش روم را شکستی سخت داد و والرین امپراتور این کشور با 71 هزار نظامی رومی را اسیر کرد که از این اسیران برای ساختن سد شوشنر (بند قیصر)، ساختن شهر گندی شاپور در خوزستان و بیشاپور در فارس استفاده شد.
برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد- بهروز ساسانی : | ||
توليدی پوشاک و دوخت سنتی زرتشتی، از سوی انجمن زرتشتيان يزد آغاز به كار می كند و هنرجويان برای آموزش دوخت اين پوشاكک آموزش خواهند ديد. شركت كنندگان در اين كلاسها، برای دوختهای صنعتی آموزش می بينند تا بتوانند دوختهای سنتی زرتشتی همچون كشتی، دولوگ، كلاه اوستا و... را آماده كنند. پروين فرخانی، فرنشين انجمن زرتشتيان يزد، در اين باره گفت: «فرآوردههای اين گروه توليدی در فروشگاهی كه در اشكوب پايينی بنياد پورچيستا در يزد برگزار می شود، به فروش خواهد رسيد.» به گفتهی فرخانی، كسانی كه بخواهند در اين كلاسها شركت كنند، می توانند از ساعت 8 تا 11 با شماره تلفنهای 0351623774 و 03516240912 تماس بگيرند. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفی نيا : | ||
گسترهی ميراث جهانی چغازنبيل راه خوبی برای گذر چارپايان و دامها است. فضولات حيوانی در راه گردشگران و بوی بد پسابهای نيشکر در اين فصل، شوندی(:سببی) شده تا گردشگران از بازديد گسترهی جهانی چغازنبيل خودداری کنند. از سوی ديگر کارخانههای پيرامون چغازنبيل که البته فاصله بسياری تا اين اثر دارند، زمينهای بسياری را زير کشت نيشکر دارند. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
گروه مردم : | ||
روزی همه دانشمندان مردند و به بهشت رفتند. آنها تصمیم گرفتند تا قایم باشکبازی کنند. انیشتین نخستین کسی بود که باید چشم میگذاشت. او باید تا 100 میشمرد و سپس به جستجوی کسانی که قایم شده بودند میپرداخت. همه پنهان شدند به جز نیوتن. نیوتن تنها یک مربع کشید که درازای هر ضلع آن یک متر بود و درون آن ایستاد، درست روبروی انیشتین. انیشتین شمرد 97, 98, 99 و 100 و چشمانش را که باز کرد دید نیوتن جلویش ایستاده است. انیشتین فریاد زد: « نیوتن بیرون( سک سک). نیوتن بیرون( سک سک).» نیوتن با خونسردی تکذیب کرد و گفت: «من بیرون نیستم.» او ادعا کرد که اصلاً من نیوتن نیستم !!! همهی دانشمندان از مخفیگاهشان بیرون آمدند تا ببینند او چگونه میخواهد ثابت کند که نیوتن نیست. نیوتن گفت: «من در یک مربع به مساحت یک مترمربع ایستادهام. یعنی نیوتن بر مترمربع و از آنجایی که نیوتن بر متر مربع مساوی «یک پاسکال» است در نتیجه من «پاسکال» هستم، پس پاسکال باید بیرون برود (پاسکال سک سک) !!! |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
نگار پاكدل : | ||
بهرام گور،(بهرام پنجم یا وهرام)، پانزدهمین شاهنشاه ایران از دودمان ساسانی، پسر و جانشین یزدگرد اول بوده است. پس از مرگ یزدگرد بزرگان ایران شاهزاده ای را بهنام خسرو بر تخت نشاندند اما ”منذر بن نعمان“ امیر حیره، که سرپرست بهرام بود او را یاری کرد و نيرويی مجهز به فرماندهی پسر خود «نعمان بن منذر» بهسوی بهرام فرستاد، نعمان به سوی تیسفون راند و بزرگان وحشت كرده و با منذر و بهرام به گفتوگو پرداختند، در پايان، خسرو از تخت پادشاهی به زير كشيده شد و بهرام (از سال ۴۲۱ تا ۴۳۸ میلادی به مدت ١٧ سال) بر تخت پادشاهی تكيه زد، مشهور است وی برای بهدست آوردن تخت سلطنت، تاج شاهی را از میان دو شیر ربود. ياری نامه ها: |
بنام خدا
مقبره کوروش هخامنشی
تخت جمشید
از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!امروز 29 آبان ماه
بنام خدا
برنج سبوس دار حاوی ۱۵ نوع ماده مغذی است
به نوشته هلث نیوز، این برنج که نوعی کربوهیدرات پیچیده است حاوی ۱۵ نوع ماده مغذی از جمله ویتامین های B، نیاسین و پتاسیم است.
* سرشار از فیبر است و با کمک کردن به سیستم هاضمه باعث دفع ضایعات از بدن می شود.
* منبع عالی منگنز است. این ماده مغذی برای تقویت استخوان، عصب و میزان قند خون مفید است.
* سلنیم موجود در آن، از سلول های بدن محافظت و عملکرد تیروئید را منظم می کند.
* ترکیبی از سلنیم و فیبر در آن به بدن کمک می کند تا مانع از بروز سرطان روده بزرگ شود.
* برخی محققان معتقدند، برنج قهوه ای میزان کلسترول را کاهش می دهد.
* میزان فشار خون را کنترل می کند.
* ویتامین E در آن مانع از بروز ناراحتی های قلبی مادرزادی می شود.
* بررسی ها نشان می دهد، زنانی که از غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای استفاده می کنند، در دوران یائسگی کمتر در معرض خطر ناراحتی قلبی قرار می گیرند.
* برای پوست مفید است.
* سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
* رژیم غذایی حاوی غلات سبوس دار، میوه تازه و سبزی در کاهش وزن موثر است.
* مانع از بروز سردردهای میگرنی می شود.
* ماده غذایی مفیدی برای بیماران دیابت نوع ۲ محسوب می شود.
* در افرادی که غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای مصرف می کنند خطر سکته ۳۰ درصد کاهش می یابد.
بنام خدا
از اردیبهشت سال ۸۸ صحبتهایی مبنی بر ساخت جزیره مصنوعی فروهر در اطراف شهر سیراف بوشهر و در خلیج همیشه فارس آغاز شده است. این پروژه بزرگ گردشگری برای نخستین بار است که در ایران اجرا میشود.
به گزارش تکناز طرح ساخت جزیره مصنوعی به شکل نماد فروهر در شاخاب پارس (خلیج فارس) درحال تکمیل بوده و مجوزهای اولیه و موافقت اصولی این پروژه نیز دریافت شده است.
این جزیره با مساحتی بالغ بر ۶ میلیون و دویست هزار متر مربع در محدودهای به ابعاد ۳ در ۵ کیلومتر، روبروی حاشیه بندر تاریخی سیراف در استان بوشهر ساخته خواهد شد.
این جزیره شامل منطقه مسکونی، هتل، دانشگاه، پارک انرژی خورشیدی، زمین ورزش، فرهنگسرای بزرگ ملل و گفتگوی تمدن ها، رصدخانه عمومی است. همچنین مجوزهای اولیه اجرای این پروژه نیز دریافت شده است.
اسفندیار اختیاری؛ نماینده ایرانیان زرتشتی که عضو تیم مدیریت این پروژه است ضمن اعلام این خبر افزود:«در آیندهای نزدیک طرح این پروژه که بیش از ۶۰ کارشناس در حال بررسی آن هستند، آماده میشود و طرح نهایی این جزیره در نشستهایی تخصصی برای آخرین بار بررسی خواهد شد تا شاهد اجرای یک پروژه کم نظیر باشیم».
این جزیره مصنوعی درکناره منطقه پارس جنوبی و در حاشیه بندر تاریخی سیراف ساخته خواهد شد.
براساس باور ایرانیان، فروهر یکی از اجزای وجود هر آدمی است که او را به سمت پیشرفت و راستی رهنمون خواهد کرد و هریک از قسمتهای این نماد مفهومی دربردارد.
در نشست انجمن موبدان تهران با طراحان و مجریان ساخت جزیره مصنوعی فروهر در شاخاب پارس ، درمورد نگاره فروهر و مفاهیم آن گفتگو شد.
اسفندیار اختیاری به مهندس فرصت، به عنوان ایدهپرداز و سرمایهگذار طرح و همچنین طراحان همراه وی تاکید کرد که ساخت این جزیره یک پروژه معماری ساده نیست؛ زیرا هر گوشهای از فرهنگ ایرانی و زرتشتی مفاهیم بالایی را در خود دارد. به ویژه نماد فروهر که هرکدام از بخشهای این نگاره مفهوم و منظور دارد و بیحکمت نیست.
نماینده انجمن موبدان همچنین با اشاره به استفاده از نماد فروهر پیش از دوران هخامنشیان توسط ملل دیگر ادامه داد:« این نماد در ایران مهر ایرانی خورده است و با اندیشه و مفاهیم ارزشمندی همراه شده است».
همچنین وی با اشاره به معماری خانههای زرتشتیان، دقت درجهت سازهها و نمادهای عددی رمزگونه را یادآور شد و مفاهیم اسطوره ای آنها را برای طراحان حاضر که دانشجویان معماری بودند، بازگو نمود.
سپس مهندس فرصت، در سخنانی بخشهای گوناگون جزیره فروهر را برای حاضرین توضیج داد و معماری را برگرفته از سه فلسفه دانست که یکی از آنها فلسفه سهروردی است.
نماینده ایرانیان زرتشتی نیز با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب که میگویند ما افتخار میکنیم که از آغاز یکتاپرست بودیم، پرسشهایی را درباره این پروژه بزرگ گردشگری مطرح نمود.
بنام خدا
مردی کنار بیراهه ای ایستاده بود.
ابلیس را دید که با انواع طنابها به دوش درگذر است.
کنجکاو شد و پرسید: ای ابلیس ، این طنابها برای چیست؟
ابلی پاسخ داد: برای اسارت آدمیزاد.
طنابهای نازک برای افراد ضعیف النفس و سست ایمان ،
طناب های کلفت هم برای آنانی که دیر وسوسه می شوند...
سپس از کیسه ای طناب های پاره شده را بیرون ریخت و گفت : اینها را هم انسان های باایمان که راضی به رضای خدایند و اعتماد به نفس داشتند، پاره کرده اند و بند را نپذیرفتند.
مرد گفت طناب من کدام است ؟
ابلیس گفت : اگر کمکم کنی که این ریسمان های پاره را گره زنم،خطای تو را به حساب دیگران می گذارم
مرد پذیرفت .
ابلیس خنده کنان گفت : شگفتا ، با این ریسمان های پاره هم می شود انسان هایی چون تو را به بندگی گرفت...!
سخن روز : بازی زندگی بازی با بومرنگ است. افکار، اعمال و گفتههای ما خیلی زود با دقت بسیار زیاد به خودمان برمیگردد. فلارنس اسکووال شین