به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

دويست‌و شصت‌و‌سومين شماره امرداد چاپ شد



خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

«چرا قانون به فرياد دخمه‌ی زرتشتيان، نمی رسد؟» عنوان نخست دويست‌و‌شصت‌و‌سومين شماره امرداد است. دويست‌و‌شصت‌و‌سومين شماره امرداد را كه از امروز در دسترس دوستداران است، در رويه‌ی نخست خود درباره‌ی دست‌اندازی سازمان آب منطقه‌ای يزد به حريم دخمه با معاون سازمان ميراث‌فرهنگی يزد، محمدعلی دادخواه، وكيل و پروين فرخانی، فرنشين انجمن زرتشتيان يزد، در اين باره به گفت‌و‌گو نشسته است.
«آسايش به جای آرامش»، عنوان سخن نخست اين شماره به قلم بابک سلامتی، ‌سردبير امرداد، است.
ديگر بخش‌های اين رويه و همچنين رويه‌ی دوم(رويه رويداد) به خبرها و گزارش‌هايی كوتاه از رخدادهای كنونی پرداخته است.
در سومين رويه‌ی امرداد، با نوشتاری درباره‌ی انار، آغاز كرده‌ايم. بی گمان شما هم دوست داريد از آيين‌های نياكانی تان بدانيد و چرايی آن. در اين نوشتار از «انار بر سر عروس زدن» نوشته‌ايم. خواندن اين نوشتار به اندازه‌ی خوردن يک انار شيرين، گيرايی دارد. خبرهای كوتاه زيست‌بوم، «اسباب‌بازی، اسباب هزينه» و «نسل امروز، پشتوانه‌ی فردا؟» از ديگر نوشتارهای اين رويه است.
چهارمين رويه‌ی امرداد در اين شماره، ويژه‌ي ادب‌دوستان است. در رويه‌ي ادب و هنر از زبان استاد ميرجلال‌الدين كزازی، بيشتر با مرغان داستان سيمرغ منطق‌الطير، آشنا مي‌شويم. از طاووس، بلبل، هدهد و... خواهيد خواند كه هريك نماد چگونه انسان‌هايي هستند.
«توصيف در خسرو و شيرين» و «رويارويي راستي و دروغ در سخن سعدي» از ديگر نوشتارهاي اين رويه هستند كه خواندنش را به شما خوانندگان امرداد، پيشنهاد مي‌كنيم. تازه‌هاي نمايش، تازه‌هاي موسيقي و تازه‌هاي كتاب نيز از ديگر عنوان‌‌هايي است كه در اين رويه مي‌‌توانيد بيابيد.
در پنجمين رويه(انديشه) از كتاب «آرياييان، مردم كاشي، امرد، پارس و ديگر ايرانيان» نوشتاري به چاپ رسيده‌است. اين كتاب كه به كوشش زنده‌ياد دكتر جهانشاه درخشاني نوشته شده، به خاستگاه ايرانيان پرداخته است. در اين كار پژوهشي، خاستگاه ايرانيان، فلات ايران گفته شده است. بي‌‌گمان اين نوشتار و اين كتاب آدمي را به انديشه وا مي‌دارد كه پس چرا ديگران اين‌گونه به خوردمان داده‌اند كه آريايي‌ها، به اين سرزمين كوچيده‌اند. هويت‌شناسي فرهنگي و سخن‌انديشه‌برانگيز، ديگر بخش‌هاي اين رويه هستند.
رويه‌ي تاريخ(رويه ٦)، در دنباله‌ي تاريخ باستاني ايران در اين شماره به جنگ‌هاي پلوپونزي، پرداخته است. به مناسبت آغاز مهرماه، در اين رويه نوشتاري درباره‌ي آموزش و پرورش در ايران باستان را نيز خواهيد خواند.
دومين بخش از خاستگاه سومريان و ريشه‌هاي تمدن آن‌ها نيز ديگر نوشتار چاپ شده در اين شماره است.
در هفتمين رويه‌ي امرداد، همچون هر شماره خبرها و گزارش‌هايي از هازمان زرتشتي،‌جاي دارد.
هشتمين رويه كه واپسين برگ از امرداد است نيز به چگونگي راه يافتن زبان تركي به آذربايجان پرداخته است. خرده‌گيري نيز همچون چند شماره‌ي پيش، ستوني از اين رويه را به خود ويژه كرده است.‌
 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:منطق الطیر,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی