سربیشه
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

تپه باستاني سربيشه تخريب شد

 

 جام جم آنلاين: دبیر انجمن دوستداران محیط زیست تاریانا خوزستان از تخریب تپه باستانی سربیشه که یکی از نقاط تاریخی منطقه آب ماهیک شهرستان لالی در مخزن سد گتوند علیا به شمار می رود، خبر داد.

 

 مجتبی گهستونی در گفتگو با مهر اظهار داشت: روستای سربیشه یکی از روستاهای قدیمی در بخش آب ماهیک شهرستان لالی است که در آبگیری سد گتوند علیا به زیر آب خواهد رفت.

 وی افزود: این روستای قدیمی دارای بافت تاریخی منحصر به فرد شامل خانه های اعیانی، انبار غلات، گورستان، کاریز (قنات) و کوشک است. محوطه تاریخی چندین هکتاری روستای سربیشه، بدون کمترین پژوهش باستان شناسی یا نجات بخشی در هفته های آینده به زیر آب خواهد رفت.

گهستونی که از این منطقه بازدید کرده است، تاکید کرد: متاسفانه پس از درج تابلوهای خطر غرق شدن در آب دریاچه، تعدادی از مردم منطقه را ترک کرده و از همین رو تردد به این روستاها بسیار کم شد و این امر ناامنی را تشدید و زمینه را برای دستبرد سودجویان فراهم کرده است.

وی گفت: تخریب های صورت گرفته بر روی تپه باستانی سربیشه، بقایای یک بنای گچی به همراه طاق و سفالینه های خورد شده را از زیرزمین بیرون آورده و نشان می دهد که سودجویان فرصت زیادی برای این کار داشته اند.

دبیر انجمن دوستداران محیط زیست تاریانا خوزستان تصریح کرد: تعداد زیادی «بردشیر» (شیر سنگی) منحصر به فرد، بردگوری و محوطه های دارای ارزش تاریخی در روستاهای مخزن سد گتوند علیا وجود دارند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی