به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا

بنابر گفته‌ی مدير كل ميراث‌فرهنگی و گردشگری استان تهران
دبستان «گيو»، ثبت ملی می شود
   
 
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

نمايي از دبستان گيودبستان دخترانه‌ی گيو، به آموزشگاه‌های ثبت‌ملي‌شده‌ي ايران، خواهد پيوست.
بنابر سخنان محمد ابراهیم لاریجانی، مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، ٣٦ آموزشگاه، در استان تهران شناسايي شده‌اند كه دربردارنده‌ي ارزش تاريخي و فرهنگي هستند.
دبستان گيو، يكي از اين ٣٦ گزينه‌ي شناسايی شده است. از ميان آموزشگاه‌های زرتشتی، پس از دبيرستان پسرانه‌ی فيروزبهرام و دبيرستان دخترانه‌ی انوشيروان، اكنون نوبت به دبستان گيو رسيده كه به سياهه‌ی يادگارهای ملی بپيوندند.
دبستان گيو از دهش ارباب رستم گيو، ساخته شده است. اين دبستان بيش از نيم‌سده از عمرش می گذرد.





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:دبستان گیو,گیو,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


در میان رسانه‌ها

 

واگذاری ٢٠٠ هکتار از پارک ملی «بمو» به پالایشگاه شیراز و مسکن مهر

 


چوب حراج سازمان حفاظت محیط زیست بر تن «بمو»

سلیمان لطفی‌نیا :

فرنشین(:رییس) سازمان حفاظت محیط‌زیست، محمدجواد محمدی‌زاده، در سفر خود به استان فارس، که مهرماه انجام شد، با واگذاری ٢١٥ هکتار از زمین‌های پارک ملی بمو برای طرح‌های عمرانی موافقت کرد؛ ١١٥ هکتار برای طرح گسترش پالایشگاه شیراز و ١٠٠ هکتار دیگر هم برای شهرک صنعتی و مسکن‌ مهر لپویی.


ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

 

رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 9 تا 15 مهر

 



گروه مردم :

 
شنبه 9 مهر:

  • سالروز سومین جنگ اسکندر با ایرانیان، سومین جنگ اسکندر مقدونی با ایرانیان (امپراتوری پارسیان) سی ام سپتامبر سال 331 پیش از میلاد در Gaugamela واقع درمنطقه اربلا (اربیل ـ کردستان امروز عراق) روی داد که در این جنگ هم ایران به دلیل ضعف فرماندهی و وجود اختلاف میان سران خاندان هخامنشی و سوء مدیریت داریوش سوم ـ شاه وقت ـ موفق نبود و دست به عقب نشینی زد. داریوش سوم پس از نخستین جنگ، فرصت کافی برای آماده کردن ارتش داشت، زیرا اسکندر به مصر رفته بود.
  • شکست بطلمیوس سوم از پارسیان، یکم اکتبر سال 243 پیش از میلاد بطلمیوس سوم از دودمان بطلمیوسیان (جانشینان اسکندر در مصر) عقب نشینی از شوش را آغاز کرد. وی چندماه پیش از این، در زمانی که سران حکومت سلوکیان (جانشینان اسکندر در ایران زمین) در شمال خاوری ایران زیر ضربات اشکانیان قرار داشتند، تصمیم به تصرف قسمتی از قلمرو آنان گرفت و با سپاهی از اسکندریه از راه دریا وارد غزه شد و پس از تصرف مناطق غرب فرات و بابل از دجله گذشت و شوش را متصرف شد، اما در شرق این منطقه از نیروهای محلی حکام ایرانی شهرهای پارس شکست خورد، به شوش بازگشت و تصمیم به تخلیه مناطق اشغالی گرفت و عازم مصر شد.
  • آغاز «کهل خیزون» نهمین ماه سال در گاهشماری کوهدشت لرستان
  • روز جهانی سالمندان

یکشنبه 10 مهر:

  • جشن مهرگان، در روز مهر از ماه مهر، شانزدهمین روز از ماه مهر بر اساس گاهشماری ایران باستان(10 مهر کنونی) برگزار می‌شود. این جشن مربوط از به فرشته مهر که در اوستا میترا نامیده می‌شود و به معنی نور خورشید و مهر و محبت و عهد و پیمان است.
  • سالروز شاه شدن داریوش بزرگ پدر ناسیونالیسم ایرانی، داریوش هخامنشی پسر ویشتاسپ از بزرگان پارس در نخستین روز از جشنهای مهرگان( پس از تطبیق با تقویم میلادی؛ دوم اکتبر) در سال 522 پیش از میلاد، شاه ایران شد. در دوران حکومت 36 ساله داریوش بزرگ، قلمرو ایران از دره سند ( Indus) تا سواحل لیبی در افریقا، و از شمال دریای مرمره ( Thrace در اروپا ) تا کوههای پامیر در آسیا شامل همه خاورمیانه امروز، آسیای میانه، قسمتی از آسیای جنوبی، قفقاز ، مصر و قسمتی از سودان بود که به استانهای متعدد (ساتراپی) تقسیم شده و مستقیما زیر نظر حکومت مرکزی و بر پایه قوانین واحد اداره می شدند و به آن قسمت که سه طایفه ایرانی در آن سکونت داشته، دارای نیاکان و فرهنگ مشترک بوده و آیین های نوروز را گرامی داشته و یکسان برگزار کرده اند "ایران زمین" گفته اند(مادها از « ری » به سمت غرب و شمالغربی از جمله کردها و آذری ها، پارسها از منطقه ری به جنوب تاجزایر خلیج فارس و از شرق تا آن سوی هندوکش و انتهای بدخشان، و پارتها در شمال شرقی).

دوشنبه 11 مهر:

  • نشست " لوکا " برضد ایران، سوم اکتبر سال 56 پیش از میلاد سران دولت روم و مشاوران و ژنرالهای آن کشور در نشست لوکا Luca تصمیم گرفتند که مناطق غرب رود فرات در آسیا و اراضی شمال و شمال غرب گٌل (فرانسه امروز) تا نزدیکی برلن و جزایر بریتانیا در اروپا ضمیمه قلمرو روم شود. با توجه به قیام اسپارتاکوس در سالهای 71 - 72 پیش از میلاد، قرار شد "پمپی" یکی از سه عضو شورای عالی جمهوریت روم در شهر رم باقی بماند تا از قیام احتمالی دیگری که مردم طبقه 3 روم و بردگان مستعد آن بودند جلوگیری کند و امنیت از دست نرود، ژولیوس سزار عضو دیگر شورا برای ادامه فتوحات به فرانسه برود و کراسوس رییس دوره ای شورا که شهرت به آزمندی و جمع مال داشت داوطلب شد که به شرق لشکر بکشد و برای تصرف اراضی غرب فرات با ایران در آویزد.
  • ازدواج اردشیر پاپکان با میترا دختر اردوان پنجم، طبق حکایات و بر این پایه پس از تطبیق تقویم ها، سوم اکتبر سال 226 میلادی زمانی به دست داده شده است که در آن روز اردشیر پاپکان که خود را شاه همه ایران زمین اعلام کرده بود در جریان جشن های مهرگان در شهر تیسفون با میترا دختر اردوان پنجم ازدواج کرد تا کدورت اشکانیان از او که بر اردوان غلبه کرده و اردوان جان خود را از دست داده بود برطرف شود.
  • آغاز به کار نخستین فرستنده تلوزیونی ایران در سال 1337 خورشیدی


سه‌شنبه 12 مهر:

  • نفوذ فرهنگ ایرانی در چین، به نوشته کرونیکل رویدادهای تاریخی، بسط فرهنگ ایرانی در چین سبب شده بود که تا اکتبر سال 50 پیش از میلاد (مهرماه 2059 سال پیش) تقریبا در همه چین واژه ایرانی «ساتراپ (نگهبان و پاسدار شهرستان و ایالت)» را برای سران ایالتها بکار برند. مناسبات دیپلماتیک ایران و چین (داشتن سفیر دائم و مستقر در پایتخت) که در پامیر (تاجیکستان امروز) و مناطق شمالی آن با ایران همسایه بود از سال 213 پیش از میلاد (دو هزار و 222 سال پیش ـ زمان پادشاهی تیرداد یکم) برقرار شده بود.
  • مراسم هزاره فردوسی و گشایش ساختمان تازه آرامگاه فردوسی، 12 مهرماه 1313 جشن های هزاره فردوسی با شرکت ادیبان، دانشمندان، سیاستمداران و دولتمردان کشور و بیش از چهل مستشرق از سایر کشورها در تهران آغاز بکار کرد و 15 روز طول کشید و ضمن آن به فردوسی که گفته است «چو ایران نباشد تن من مباد» لقب «میهندوسترین ایرانیان» داده شد که عمر خود را بدون چشمداشت و داوطلبانه صرف خدمت به ایران، تاریخ آن و زبان پارسی کرد و تاریخ ایران (شاهنامه) را به شعر در آورد. 

چهارشنبه 13 مهر:

  • آخرین پیروزی مهم ارتش ایران در زمان انوشیروان دادگر، پنجم اکتبر 579 میلادی، ارتش ایران مرکب از 40 هزار سوار و یکصد هزار پیاده، سوریه را از دست رومی‌ها خارج کرد و نزدیک به 20 هزار رومی را به اسارت گرفت. ژوستین دوم امپراتور روم که دو بار از خسروانوشیروان شکست نظامی خورده و از فرط اندوه خود را بازنشسته و خانه نشین کرده بود پیش از کناره گیری، ژنرال تیبریوس را جانشین خود ساخته بود تا بتواند از عهده ارتش ایران برآید که تیبریوس هم در جنگ اکتبر 579 شکست خورد، ولی دیگر ژوستین دوم زنده نبود تا خبر این شکست را بشنود. 

پنجشنبه 14 مهر:

  • اعتراف به اشتباه در مراسم مهرگان، سپاهی که فرهاد دوم، شاه ایران از دودمان اشکانی، از اسیران مقدونی ـ یونانی به منظور سرکوب کردن یاغیان شمال شرقی ایران تشکیل داده بود اواخر سپتامبر سال 131 پیش از میلاد به جای جنگ، به یاغیان پیوستند و فرهاد چند روز بعد در مراسمی در چهارمین روز از جشن های مهرگان ضمن اعلام این موضوع، اعتراف به اشتباه خود کرد و از سردارانش که از آغاز مخالف این کار بودند پوزش خواست.

 برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده 

 





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:بطلمیوس,اسکندر,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

داستان‌های ادبی کلاسیک 1

 

داستان بزرگمهر با خسرو انوشیروان

 



سورنا لطفی نیا :

 روزگاری داستان جایگاهی بس بالاتر از امروز در میان مردم داشت. همگان چه پیر و چه جوان، هم گفتن و هم شنیدن داستان را دوست داشتند. بزرگترها می گفتند و كوچكترها می‌شنیدند. شب‌ها، كودكان بی‌آنكه خود را به‌جای قهرمان داستان مادرهایشان بگذارند، به خواب نمی‌رفتند.كمتر پدر و مادری پیدا می‌شد كه چندین داستان را از بر نباشد. گویا شب‌های دراز گذشتگان، بی‌روشنایی چراغ داستان، راهی‌ به روز نمی‌برد. اما امروز، داستان از آن جایگاه‌اش كمی پایین آمده‌است.

امرداد برآن است كه برای پیوند هرچه بیشتر خوانندگانش با داستان، در هر شماره، یك یا دو داستان برگزیده از كتاب‌هایی چون كَلیله‌ودَ‏‏ًٌٌٍَُُ‏ََمَنه، مرزبان نامه و قابوس نامه را به گونه‌ایی كوتاه و روان ارایه دهد. امیدواریم كه خوانندگان را خوش آید.

«مرزبان نامه» نوشته‌ایست پندآموز، دربرگیرنده‌ی ٩ فصل، كه آن را «مرزبان بن رستم شروین» از شاهزادگان تبرستان، درسال‌های پایانی سده‌ی چهارم هجری مهی(:قمری) نوشته است. این كتاب را «سعدالدین وراوینی» در سال‌های نخست سده‌ی هفتم مهی، تصحیح كرده است:

 آورده‌اند كه، بزرگمهر، همیشه شبگیر(:پگاه) به پیشگاه خسرو انوشیروان دادگر می‌رفت و به او می گفت: «شب‌خیز باش تا كامروا باشی.» این گفته‌ی بزرگمهر چندان به پسند خسرو نمی‌آمد، و آن را چون سرزنشی می‌پنداشت. از این‌رو خسرو یك روز چاكران را دستور داد تا هنگام پگاه كه بزرگمهر به دربار می‌آید، راه را بر او بسته و جامه‌ی او بستانند. پس چاكران با بزرگمهر چنانكه خسرو دستور داده بود كردند.بزرگمهر,خسرو انوشیروان,سورنا لطفی نیا,انوشیروان,,

ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شعبان جعفری معروف به شعبان بی‌مخ یکی از نام‌های جنجالی تاریخ معاصر ایران و از بازیگران اصلی کودتای ۲۸ مرداد بود. وی زورخانه دار و باستانی کار ایرانی بود که بیشتر به خاطر حضورش در حرکات سیاسی به خصوص در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ شهرت داشت.

51000(1).jpg.png

 




تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:شعبون,شعبون بی مخ,نورمن,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

در ميان رسانه‌ها
بی مانندترين سازه‌ی آبی روزگار هخامنشی براي هميشه نابود شد
   
 
سليمان لطفی نيا :


عكس از ميراث خبریکی از بی‌مانندترین سازه‌های آبی بازمانده از زمان هخامنشیان که در ۱۰۰ کیلومتری شمال خاوری(:شرقی) شهر شیراز و ۶۰ کیلومتری شمال خاوری تخت‌جمشید جای دارد، برای همیشه نابود شد.
به گزارش ميراث خبر؛ اين سازه آبی تاریخی، كه «برد بریده» نام دارد، در گستره‌ي سد «درود زن» استان فارس و یکی از بي‌مانندترين سازه‌های آبی بازمانده از روزگار هخامنشيان است.
سازمان آب بدون هیچ گونه نگرانی از برخورد مسوولان دولتی، برای پاک‌سازی راه رفت و آمد ماشین‌آلات و همچنین، كندن ترانشه برای لوله‌گذاری، بخش‌هایی از تخته‌ سنگ‌های برد بریده وهمه‌ي سازه‌ي زیرین بخش جنوبی را نابود و جا به جا کرد.
«مازیار کاظمی»، مدیر پيشين گستره‌ی تخت جمشید در اين باره، گفت: «‌كارهاي سازمان آب باعث شد که ایران یکی از بی‌مانندترین سازه‌های آبی هخامنشی را برای همیشه از دست بدهد، درحالی که این سازه‌آبی يكي از سازه‌های آبی نگهداري شده بود.»
به گفته این کارشناس بهسازی(:مرمت)، نخستین بار، «کارل برگنر» معمار آلمانی در سال۱۳۱۴ خورشيدي(:شمسی) از این اثر بازدید و گزارشی همراه با عکس و تصویر و نقشه تهیه و پس ازدو سال، در مجله «AMI» به زبان آلمانی چاپ کرد. در سال ۱۳۴۵ یک گروه۲۵ نفره باستان شناس به سرپرستی دکتر «موری نیکُل» با كندن ترانشه باستان شناسی، پژوهش‌های دقیقی بر روی آن انجام دادند و دريافتند که این سازه هخامنشی بخشی از یک پل است كه بر روي راهي كه به تخت جمشيد مي‌رسيده‌، ساخته شده و از ارزش بسياري برخوردار بوده است. پس از وی «ویلیام سامنر» ديدگاه‌های برگنر و نیکل را دركنار هم گذاشت و خود ديدگاهی دربرگيرنده‌ی، ديدگاه‌های  آن دو ارايه کرد.
کاظمی با پافشاري بر ارزش این سازه‌ي آبی و این‌که تحت نظارت سازمان میراث بوده است، گفت: «وجود سازه‌های آبی روزگار هخامنشی در پيرامون تخت‌جمشید و پاسارگاد نشان از فناوری ساخت این‌گونه سازه ها در آن روزگار است و باید برای نگهداری از آن‌ها به گونه‌ی ملی كار كرد.»
پژوهش و بررسی‌های کارشناسان میراث گویای آن است که سازه‌های آبی به ما نشان می دهند که چگونه در روزگار هخامنشیان بندهای تنظیمی آب، براي استفاده بهینه از آب رودخانه و جابه‌جا كردن آن به دوردست‌ها، به‌كار مي‌رفته است.





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:میراث خبر,مرمت,کارل برگنر,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

شاه ايران، درخواست امپراتور روم را رد كرد
بهرام ساسانی به امپراتور روم گفت: صلح آری اما تقسيم،‌ نه
   
 
نگار پاكدل :

بنابر آن‌چه رخدادنگاران نوشته‌اند، ٢٨سپتامبر سال ٢٨٠ ميلادی‏‏، كه اكنون برپايه‌ی برابرگذاری ها، همان ششم مهرماه، برآورد شده‌است، «بهرام دوم»، شاه ساسانی به فرستاده امپراتور روم گفت: « دولت روم بايد دست خود را از آسيا كوتاه كند و از مديترانه شرقی پا فراتر نگذارد، اما ايران آماده است با روم در صلح و دوستی به سر برد.»
«بهرام دوم»، پيشنهاد «پروبوس» امپراتور روم را برای تقسيم خاورزمين ميان دو ابرقدرت ايران و روم رد كرد.
فرستاده‌ی امپراتور روم، از سوی امپراتور پيشنهاد تقسيم خاورزمين ميان دو‌ ابرقدرت را آورده بود كه بهرام، آن را رد كرد و گفت: «دولت روم بايد دست خود را از آسيا كوتاه كند. اما ايران آماده است با روم در صلح و دوستي به سر برد.»
فرستاده‌ی امپراتور روم درخواست كرد، شاه ايران نماينده‌ای با او به رم بفرستد تا اين پيشنهاد شاه ايران را در آنجا بازگويد. بنابراين بهرام ساسانی دبير اول دفتر خود را با وی به رم فرستاد و يک صلح كوتاه‌مدت ميان دو كشور برقرار شد.
    رخدادنگارانی كه زمان رد اين پيشنهاد را پس از برآوردهای تقويمی تازه، در آستانه‌ی جشن سالانه‌ی مهرگان به دست داده‌اند، نوشته‌اند كه؛ اين نخستين پيشنهاد تقسيم خاورزمين بود كه بعدها و به‌ويژه در سده‌های جديد و كنونی چندبار از سوی قدرت‌های وقت‌(قدرت‌های اروپايی ميان خود) تكرار شد اما هيچ‌گاه عملی نشد.
 ياری نامه:نوشيروان كيهانی زاده





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:نگار پاکدل,بهرام ساسانی,پربوس,خاورزمین,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  پيدا شدن لاک پشتی كه لاكش نرم است در لرستان
  همه‌ی لاک پشت‌ها، سخت‌لاک نيستند
 
سليمان لطفی نيا :

گونه‌ی نادری از لاک‌پشت، که دارای لاک نرم و سه انگشت پرده‌دار است، در رودخانه‌ی «کشکان» در استان لرستان، ديده شد.
به گزارش مهر؛ «نبی الله قائد رحمتی» معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان لرستان در این باره گفت: «این گونه با شناسه‌هاي یاد شده به «لاک‌پشت فراتی» نامور است و از گونه‌های روبه نابودي به شمار می رود.»
وي افزود:  «اين گونه تنها لاک پشت  با لاك نرم است و امروزه در سياهه‌ي(:فهرست) سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی جای دارد و رو به نابودی است.»
این لاک‌پشت در رودخانه‌های «دجله» و «فرات» و شاخه‌هاي آن‌ها در کشورهای ترکیه، سوریه و عراق یافت می‌شود و اين نخستين‌بار است كه در رود خانه‌ی كشكان ديده مي‌شود. 
قائد رحمتی درباره‌ی ويژگی های این لاک‌پشت یادآور شد: «این گونه از خانواده‌ی لاک‌پشت‌های سه انگشتی است و تنها گونه‌ی لاک‌پشت سه انگشتی در ایران به ‌شمار مي‌رود. این لاک‌پشت بیشتر زندگی خود را در زیر آب زندگی می‌کند، و لي گاهي آن را می‌توان در زیر گل ولای رودخانه‌ها و ماسه‌ها ديد و تنها برای گرفتن آفتاب و تخم‌گذاری از آب بیرون می‌آید و بیشتر در رودخانه‌های فرعی با جریان آهسته و یا مرداب‌های کم ژرفای زندگی کند. لاک‌پشت يافت شده در لرستان، هفت کیلو وزن دارد.»

 





تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:کشکان,لاک پشت,دجله,فرات,پرآب,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

درود
كتایون ریاحی بازیگر و نویسنده، با هدف كمک به مردم سومالی، به شهر گارسیا در 600 كیلومتری مرز كنیا و سومالی سفر كرده است. در این سفر، غوغا بیات، عكاس سینمایی مطرح، نیز او را همراهی می‌كند. ریاحی در این سفر، ضمن اهدای كمك‌های شخصی خود و بخشی از كمك‌های موسسه " مهرآفرین پناه عصر "به مردم سومالی، در شهر گارسیا از یك كلاس درس، مكتب‌خانه آموزش قرآن، و كمپ نگهداری از قطحی زدگان بازدید كرده و ضمن اهدای كمك های نقدی به صورت نمادین نیز یك دستگاه تانكر آب را نصب و آبگیری كرد.
 
 
 
 
آقا اصلا بیخود میکنه کسی بگه که این کار زیبا نیست ، بگه این کار بده ، این کار خیلی هم خوبه
بابا داره کمک میکنه ، قبول
 
اما سرکار خانم ریاحی ، سوالی برای بنده مطرحه ! یا شاید بگم سوالهایی مطرحه
 
اول : برای چی با خودتون عکاس سینمایی بردین؟ آیا این کار شما کاری غیر تبلیغاتی بود؟؟
دوم: آیا فقط و فقط هزینه ی سفر شما به انجا چندین کودک فقیر ایرانی رو در ایران سیر نمیکرد؟
 
خانم ریاحی بر منکرش لعنت که کمک به مردم سومالی واجبه ، ولی به خدا اولا احتیاج نبود اونجا برید و دوما ما در ایران خودمون فقیر کم داریم؟
 
به خدا لازم نیست کمکهاتون رو خبری کنید ، فقط کافیه کمک کنید ، از همه جای دنیا دارن به سومالی کمک میکنند ، آیا بهتر نیست اول به فکر مردم خودمون باشیم که اکثرشون در فقر به سر میبرند؟
 
 
به خدا خودم جاهایی رو میشناسم که برای به دست آوردن آب جنگ میکنند
 
 
اینها واقعیه
 
 
و کافیه یه سر به انبار نون خشکی در جنوب تهران بزنی تا ببینی ما هم فقیریم ...
 
 




تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:کتایون ریحی,سومالی,غوغا بیات,غوغا,بیات,,
ارسال توسط سورنا


گردشگران از ماسوله جنس چينی سوغات می آورند!

گردشگران از ماسوله جنس چيني سوغات مي‌آورند!



تا زماني كه گردشگري را فرصتي اقتصادي بدانيم و چيرگي پول‌مداري در آن وجود داشته باشد، طبيعت، فرهنگ و بافت اجتماعي ما از آسيب‌ها مصون نمي‌مانند.



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:ماسوله,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

سومین روستای شگفت‌انگیز جهان در ایران!

کندوان
نوعی از معماری روستایی که در تمام جهان کم‌نظیر است و انقدر حیرت آور است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود می‌خواند، آنقدر که دیگر اهالی روستا....
 
 طبق تصور بیشتر ایرانی‌ها روستای کندوان، یکی از 3 روستای سنگی - صخره‌ای دنیا، در حوالی تونل کندوان قرار دارد اما در حقیقت اینطور نیست و این روستای شگفت‌انگیز و منحصربه فرد در استان آذربایجان شرقی، تبریز قرار دارد.
 
پروفسور دیوید رول، باستان شناس مشهور انگلیسی معتقد است این روستا محل هبوط حضرت آدم است و احتمالا بهشت عدن در آن جا واقع شده است. در حالی‌که اطمینانی در صحت گفته‌های این باستان شناس انگلیسی وجود ندارد.
 
 
روستایی که مردمان آن سال‌هاست در دل کوه‌ها و صخره‌های سنگی زندگی می‌کنند. این سال ها یعنی 700 سال قبل همزمان با یورش مغول ها؛ یعنی 700 سال است مردم روستای کندوان در دل خانه‌هایی فرو رفته در صخره‌های ماسه‌ی فشرده زندگی می‌کنند.
 

نوعی از معماری روستایی که در تمام دنیا کم‌نظیر است و انقدر حیرت آور است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود می‌خواند، آنقدر که دیگر اهالی روستا از دید و بازدیدهای گردشگران کلافه شده‌اند و از حضور آنها در روستا گلایه می‌کنند!
 
 
خانه‌های مخروطی و دوکی شکل 2 تا 3 طبقه مهم‌ترین ویژگی این روستا و دلیل جذب گردشگران هستند. این روستا به عقیده کارشناسان با نوع معماری خاص خود نشان دهنده شکل ویژه‌ای از معماری و الگوی سکونت انسان‌ها، نمونه منحصر به فردی از نحوة استقرار و زندگی جماعت‌های اولیه انسانی در دوره‌های بسیار دور تاریخی است.
 
 
تاریخ نگاران می‌گویند اهالی این روستا در قرن هفتم هجری برای در امان ماندن از حمله مغول‌ها به دشت مقابل روستای کندوان فعلی مهاجرت کرده و بعد از گذشت مدت زمانی به تدریج حفاری را شروع کرده و خانه‌های سنگی خود را ساخته و در آن پناه گرفته‌اند.
غارهای دستکن و خانه‌های کله قندی این روستا که توسط اهالی حفاری شده‌اند شگفت انگیرترین آثار تاریخی بشری را در تمام دنیا رقم زده‌اند.
 
 
در دل تپه‌های این روستا صدها آغل، انبار و اتاقک حفاری شده است و البته در کنار خانه‌های شگفت انگیز خود چشمه آب معدنی دارد که اهالی می‌گویند برای درمان بیماری‌های کلیوی مفید است.
 

این روستا جزو 3 روستای شگفت انگیز دنیا و یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. اگربه این روستای بی نظیر سفر کردید بدانید عسل سوغات مسافران کندوان است.
هتل صخره‌ای کندوان هم پیشنهادی برای اقامت در این روستای زیبا است. این روستا آنقدر جاذبه‌های طبیعی و زمین شناسی و مردمی دارد که حتی اگر یک هفته هم در آن اتراق کنید باز وقت رفتن دوست ندارید روستا را ترک کنید.
 
 
راه دسترسی: برای سفر به كندوان، از تبریز باید به سمت اسكو در دامنه سهند حركت كرد، اسكو در جنوب شرقی تبریز واقع شده است.




تاريخ : چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:دیوید رول,بهشت عدن,عدن,کندوان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  عکسی که رسانه های کانادایی از ویلای محمودرضا خاوری، مدیر عامل سابق بانک ملی منتشر کرده اند.

 





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

مکان هایی که حتما باید دید!

 

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. البته بعضی ها دوست دارند که پخته شوند و از مواهب سفر هم استفاده کنند اما نه وقت سفرهای طولانی را دارند و نه پولش را خواندن این مطلب به این دسته از دوستان اکیدا توصیه می شود.

در این ایمیل به صورت فهرست وار شما را با برخی از دیدنی های اطراف تهران آشنا می کنیم تا در فرصت کوتاه باقی مانده از تعطیلات تابستانی از لحظه لحظه هایتان بیشترین استفاده را ببرید.

 

1.تنگه واشی و آبشار ساواشی


 

واشي يا سوباشي به معني سر - چشمه ( به زبان تركی ) ميباشد . براي رفتن به اين تنگه پس از پیمودن مسير ۱۲۰ كيلو متر از تهران به سمت جاده فيروزكوه و حدود ۲ كيلومتر مانده به شهر فيروزكوه - وارد يک جاده فرعی سمت چپ ( جنب بيمارستان ) ميشويم . پس از پیمودن ۱۳ كيلومتر به روستای سرسبز جليزجند با كشتزارهای حاصلخيز و يک رودخانه پر آب ميرسيم .

 بلندی آب در بعضی از نقاط تا يک متر هم ميرسد. پس نترسيد با كفش كتانی به دل آب بزنيد .

در همان تنگه انخست كتيبه ای را مشاهده خواهيد كرد كه از دوران قاجار به يادگار مانده . اين كتيبه كه جزو سه كتيبه معروف دوران قاجار است به دستور فتحعلي شاه حكاكی شده است . اين كتيبه ها در تنگه واشی، چشمه علی شهر ری و تونل وافه در جاده هراز ميباشند.
اين كتيبه كه بصورت نقش برجسته و به ابعاد ۶ متر عرض و ۷ متر طول است، فتحعلي شاه را در حين شكار گوزن با نيزه و همچنين عباس ميرزا، علی قلی ميرزا و علی نقی ميرزا، پسران فتحعلی شاه و نواده گانشان را نشان ميدهد.


پس از گذر از تنگه نخست به مرغزارس سرسبز و پر از گل و گياه وارد مي شويم كه سزاوار براي اطراق با عطر خوش گياهان است. پس از اين مرغزار زيبا به تنگه دوم ميرسيم كه زيباتر از تنگه اول است.

در انتهاي آن آبشار ساواشي ( سوباشي ) با ۸ متر ارتفاع واقع شده كه در تابستان سرماي آن حریف مي طلبد و عظمت خود را به رخ مي كشد.


 

2.شهرستانک


 

روستای شهرستانک از توابع آسارای کرج در 55 کیلومتری شمال شرق کرج و 90 کیلومتری تهران واقع شده است .ارتفاع این روستا از سطح دریا 2190 متر است و آب و هوای آن در زمستان ها سرد و تابستان معتدل و دلپذیر است .

با توجه به آثار تاریخی به جا مانده ، قدمت این روستا به سده ششم هجری قمری می رسد . قلعه دزد بند ( قلعه دختر) ، تپه شنستون ( شن ستون ) و کاخ شهرستانک ( کاخ ناصر الدین شاهی ) از آثار تاریخی این روستاست .

روستای شهرستانک در پاییز انصافا" دیدنی و جذاب است و تغییر رنگ درختان با طیف های گوناگون در رنگهای زرد، لیمویی، سبز، نارنجی، قرمز و . . . حیرت انگیز است . واقعا" فصل پاییز زیباترین فصله ، راسته که میگن پاییز پادشاه فصل هاست .

 

3.شهر ری


 

يكي از شهرهاي باستاني كشور پهناور ايران است كه در حدود 300 سال قبل از ميلاد يكي از جانشينان اسكندر ( سلوكوس ) نام اوريوس را بر روي آن نهاد ، اما اين نام در زمان اشكانيان به ارساكيا و ارشكيه و در زمان ساسانيان به ري تغيير يافت .

اين شهر در دوره اسلامي مركز فرمانروايان بني اميه بود و در دوره مغولان و تيموريان هم چندين بار مورد تاخت و تاز قرار گرفت كه وجود آثار تاريخي متعدد ، نشانه قدمت تاريخي آن است.

 

4. برج نقاره خانه
 



برج نقاره خانه ، برجي است آجري و هشت وجهي كه ارتفاع آن به 3 متر مي رسد و در حدود 1000 سال پيش به دست شخصي بنام بزرگ اميد ساخته شده است .

بعضي از پژوهشگران بر اين اعتقادند كه ممكن است اين مكان مقبره يكي از شاهان يا شهرياران سلجوقي باشد .

 

5.سوهانک


 

سوهانک، دهكده و همچنين محله ای است در شمال شرق تهران كه از جنوب به جاده مينی سيتی - لشكرگ و از شمال به دامنه جنوبی البرز و از سوی غرب به گردنه قوچک منتهی ميشود. اين دهكده ۱۷۸۵ متر از سطح دريا ارتفاع دارد و با گسترش شهر تهران هم اكنون جزيی از تهران بزرگ است .

سوهانک هم اكنون محله ای از بخش شميرانات تهران بشمار می آيد و در ده كيلومتری ميدان تجريش و يک كيلومتری شمال جاده لشكرگ است .

البته تهران هزاران مکان دیدنی دیگر هم دارد که شاید حتی تا این لحظه نام آنها را هم نشنیده باشید.

حتی در درون محدوده جغرافیای شهر تهران مکان هایی چون ده زیبای کن ,امامزاده داوود و ... وجود دارد بنابراین بهانه گیری را کنار بگذارید و از لحظات خود بهترین استفاده را ببرید.

 





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

پنجم مهرماه
سالروز درگذشت وحشی‌بافقی شاعر سده‌ي دهم
   
 
نگار پاکدل :

دایرةالمعارف شعر به زبان انگلیسی، سالروز درگذشت وحشی بافقی شاعر ایرانی را برابر با پنجم مهر ماه سال 961 خورشیدی ذکر کرده است.
مولانا شمس‌الدین یا کمال‌الدین محمد وحشی‌بافقی در نیمه اول سده‌ي دهم درشهر بافق (که بر سر راه یزد و کرمان واقع است)، چشم به جهان گشود و چون بافق را گاهی از توابع کرمان و گاه از توابع یزد به حساب می آورند، وحشی را گاهی یزدی و گاهی کرمانی گفته اند.
او شاعری را تنها برای بیان اندیشه ها و احساسات خود به کار می گرفت و نه برای کسب مال و زراندوزی.
وی دوره شکوفاییش در شاعری را در یزد گذراند و برای به دست آوردن روزی خود، تنها رجال و بزرگان یزد و کرمان را مدح کرد.
وی در جواني‌  از دانشمندان‌ و سخنگويان‌  شهر یزد علم آموخت و پس‌ از چند سال‌ به‌ كاشان‌ رفت و شغل‌ مكتب‌ داري‌ را برگزيد. وحشی  پس‌ از روزگاري‌ اقامت‌ در كاشان‌ و سفر به‌ بندر هرمز و هندوستان‌، در نیمه عمر به‌ يزد بازگشت‌ و تا پايان‌ عمر در اين‌ شهر زندگي‌ كرد وبه شعر و مدح پادشاهان آن شهر مشغول بود تا اینکه  در گذشت، دوران زندگی او با پادشاهی تهماسب صفوی و شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده هم ‌زمان بود.
آثار وحشی بافقی عبارت اند از:
ــ" کلیات وحشی "
ــ " ناظر و منظور" مثنوی به اقتباس از خسرو و شیرین نظامی
ــ " فرهاد و شیرین " مثنوی به اقتباس از خسرو و شیرین نظامی که از شاهکارهای ادب دراماتیک پارسی است.
ــ " خلد برین " مثنوی معروف دیگری که وحشی به پیروی از نظامی سروده است و بر وزن مخزن‌الاسرار و مرتب بهشت روضه.
باید یادآور شد، مثنوی‌های کوتاهی از وحشی در مدح و هجو و نظایر آنها بازمانده که اهمیت منظومه‌های یادشده را ندارد.
غزل های او سرآمد اشعارش است و از نظر ارزش و مقام، جزو رتبه های اول شعر غنایی پارسی است، در بیشترآنها، احساسات و عواطف شدید و درد و رنج درونی شاعر با زبانی ساده و روان و دلپذیر بیان شده است،
مثنوی های وحشی بیشتر به استقبال و در مقام جوابگویی به نظامی سروده شده است.
اين‌ شاعر بزرگ‌ روزگار خود را با اندوه‌ و سختي‌ و تنگدستي‌ و تنهایي‌ گذراند و دراشعار زيبا و دلكش‌ او سوز و گداز اين‌ سالهاي‌ تنهايي‌ كاملا پيداست، وي‌ غزل‌ سراي‌ بزرگي‌ بود و در غزليات‌ خود از عشقهاي‌ نافرجام‌ ،زندگي‌ سخت‌ و مشكلات‌ خود ياد كرده‌ است‌. علاوه‌ بر اين‌ وحشي‌ رباعيات‌ ، ترجيع‌ بند، تركيب‌ بند و مثنوي‌هاي‌ زيبايي‌ از خود به‌ يادگار گذاشته‌ كه ‌مهارت او را بر شعر و ادبيات‌ فارسي‌ نشان‌ مي‌دهد.
وحشی شاعری بلند همت، حساس، وارسته و گوشه گیر بود
بافقی بی شک یکی از شاعران نام آور دوره صفوی است که اهمیت او در سبک خاص بیان اوست، مضمون ها و ظرایف شاعرانه و بیان احساسات و عواطف و نازک خیالهای او آن‌چنان با زبانی ساده و روان بیان شده که گاه آنها را با زبان گفتگو بیان می کند و گاهی چنان است که گویی حرف های روزمره اش را می زند و همین به شاعری او ارزش و اعتبار فراوان می دهد،او زبانی ساده و پر از صداقت را بر می گزیند و همین دلیلی است که در دوره خود به عنوان تواناترین شاعر به شمار مي‌رود، در اشعار وی، واژه های مشکل و ترکیب های عربی بسیار کم دیده می شود‏، اما به جای آن از واژه ها و ترکیب های رایج زمان خود بسیار استفاده کرده است.
استاد محمد کریم پیرنیا از استادان برجسته معماری سنتی ایران زمانی که درباره جابجايي خانه پدری اش صحبت می کند به قبر وحشی بافقی در يزد اشاره می کند و می نویسد: «خانه جديدمان در نزدیکی قبر وحشی بافقی که بنایی بسیار زیبا بود كه آن را تخريب كرده و اداره دارایی را ساختند، سنگ قبر، گمان مي‌رود هنوز در همان مکان به گونه اي پنهان نگهداری می شود، اين بنا مانند مقبره حافظ بود اما به سبك ایرانی تر.»
 وصیت نامه وحشی بافقی که منتسب شده به اصغر وفادار را می خوانیم:  
روز مرگم، هر که شیون کند از دور و برم دور کنید
همه را مســــت و خراب از مــــی انــــگور کنیـــــد

مزد غـسـال مرا سیــــر شــــرابــــــش بدهید
مست مست از همه جا حـــال خرابش بدهید

بر مزارم مــگــذاریــد بـیـــاید واعــــــظ
پـیــر میخانه بخواند غــزلــی از حــــافـــظ

جای تلقــیـن به بالای سرم دف بـــزنیـــد
شاهدی رقص کند جمله شما کـــف بزنید

روز مرگــم وسط سینه من چـــاک زنیـد
اندرون دل مــن یک قـلمه تـاک زنـیـــــــد

روی قــبـــرم بنویـسیــد وفــــادار برفـــت
آن جگر سوخته خسته از این دار برفــــت





تاريخ : شنبه 9 مهر 1390برچسب:وحشی بافقی,,
ارسال توسط سورنا

به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید | BestIranGroups



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 9 مهر 1390برچسب:زمستان ماسوله,ماسوله,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

بزرگترین قرعه کشی بانک صادرات ایران

با جوایزی کاملا متفاوت و استثنائی
 
 
سه هزار میلیارد تومان برای یک نفر
یک  بیلاخ  برای هفتاد میلیون نفر




تاريخ : چهار شنبه 6 مهر 1390برچسب:بیلاخ,بانک صادرات,بانک صادرات ایران,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

با سه هزار میلیارد تومان چه کارها که نمیشه کرد ...

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در ابتدا خبر کوتاه بود: "اختلاس سه‌هزار میلیارد تومان توسط یک نفر از بانک‌های ایران" ! گرچه این فساد مالی در ابتدا آنقدر عجیب و غیرقابل باور بود و با انکار و تکذیب های برخی افراد این ناباوری را دوچندان می کرد ولی با تأیید مسئولان بانکی کشور همگان را در شوک فرو برد که چطور امکان سوء استفاده گروه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا از ابزارهای تأمین مالی بانکی بوجود آمده و چگونه یک نفر توانسته در چنین حجم گسترده ای از منابع کشور اختلاس کند؟!

بگذریم که هنوز ابعاد این موضوع به طور كامل منتشر نشده و مشخص هم نیست که از کی این پروژه آغاز گردیده و مهمتر اینکه چگونه لو رفته است. اما از چگونگی این اختلاس کم سابقه و بزرگ که بگذریم با نگاهی مقایسه‌ای و برای درک عمق فاجعه می‌توان چرتکه ای ساده انداخت و فهمید که با 3.000.000.000.000 تومان چه کارها که نمبشود کرد ...

- می‌توان ۳۰ هزار واحد آپارتمان ۵۰ متری خریداری کرد.

میانگین قیمت هر متر در تهران دو میلیون تومان است.


- می‌توان ۶۷ میلیون فقره به افراد تحت پوشش کمیته امداد پرداخت کرد.


حقوق ماهانه‌ی هر تحت پوشش ۴۵ هزار تومان است.


- می‌توان ۳۵۳ هزار پراید خریداری کرد.


قیمت هر پراید حدود هشت ‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.


- می‌توان ۴۲۸ هزار و ۵۷۱ وام خودرو پرداخت کرد.


بانک‌ها اغلب وام هفت‌میلیون تومانی برای خرید خودرو می‌دهند.


- می‌توان ۶۰۰ هزار شغل خانگی ایجاد کرد.


برای اشتغال خانگی پنج‌میلیون تومان وام داده می شود.


- می‌‌توان ۱۰۰ هزار شغل پایدار ایجاد کرد.


برای ایجاد هر شغل پایدار ۳۰‌میلیون تومان باید هزینه کرد.


- می‌توان به ۹ میلیون و ۸۲ هزار و ۶۵۲ کارگر حقوق پرداخت کرد.


حداقل حقوق کارگران برای سال ۹۰ چیزی نزدیک ۳۳۰هزار و ۴۰۰تومان است.


- می‌توان شش‌بار صنعت نساجی را نوسازی کرد.


برای نوسازی صنعت نساجی به ۵۰۰‌میلیون دلار نیاز است.


- می‌توان ۱۲میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داد.


سرانه هر دانش‌آموز با محاسبه انرژی ۲۵۰هزار تومان محاسبه شده است.


- می‌توان طی دو سال، شهروندان ایرانی را بطور رایگان درمان کرد.


سرانه درمان برای ایران پنج‌درصد حداقل حقوق کارگران است.


- می‌توان ۲۷میلیون و پانصد هزار بشکه نفت خریداری کرد. (درآمد ۱۴روز فروش نفت ایران)


قیمت هر بشکه نفت صادراتی ایران ۱۰۹ دلار است.


- می‌توان برای ۲۴سال به صادر‌کنندگان جایزه پرداخت کرد.


بدهی دولت برای جوایز صادراتی از سال ۸۶ تاکنون به رقم ۴۵۰میلیارد تومان شده است.


- می‌توان ۶۰۰هزار زندانی را آزاد کرد.


آن دسته از زندانی‎هایی که تعهدی کمتر از پنج‌میلیون تومان دارند.


- می‌توان ۷۵هزار کلاس درس تحویل آموزش و پرورش داد.


با ۴۰میلیون تومان می‌توان بین ۲۰ تا ۳۰ کلاس درس برای دانش‌آموزان ساخت.


- می‌توان پنج‌میلیون و ۲۰۰هزار سکه خریداری کرد.


در حال حاضر هر سکه حدود ۶۰۰ هزار تومان است.


- می‌توان ۶۰۰ میلیون پرس غذا خریداری کرد.


قیمت میانگین هر پرس غذا پنج‌هزار تومان است.


- می‌توان در یک دوره به ۶۷ میلیون نفر از شهروندان ایران یارانه داد.





تاريخ : چهار شنبه 6 مهر 1390برچسب:اختلاس,اختلاس 3 هزار میلیاردی,,
ارسال توسط سورنا

 

گوزن حفاظت شده در اردبیل کشته شد

گوزن حفاظت شده در اردبیل کشته شد



مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: به دلیل نداشتن اسلحه بی‌هوشی و یا بی‌حسی در مواقع اضطراری برای رام کردن حیوانات وحشی گوزن حفاظت شده سایت فندقلوی اردبیل در حادثه اخیر کشته شد.

 



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 5 مهر 1390برچسب:گوزن,,
ارسال توسط سورنا

 

۱۰ کار مبتذل که هر روز شاهد آن هستیم!

 

 

۱- غیبت و دخالت در امور خصوصی و شخصی دیگران

یکی از سوژه های اصلی محاورات که به شدت بین مردم مرسوم شده است عمل زشت غیبت می باشد. این روزها زمانی که افراد همدیگر را ملاقات می کنند و یا در میهمانی ها حاظر میشوند عملاً حرفی جز غیبت کردن درمورد دیگران ندارند و با هیجان کامل به این کار مبادرت می کنند. برخی هم به خود اجازه میدهند در حریم خصوصی ترین مسائل دیگران وارد شوند و به امر و نهی و دخالتهای بی مورد بپردازند.

۲- عدم رعایت حق عابرین پیاده

در اکثر نقاط دنیا دیدن یک عابر پیاده در خیابان به معنای فرمان ایست و احتیاط برای راننده مقابل است در صورتیکه در ایران برخی رانندگان به محض دیدن عابر پیاده سرعت خود را بیشتر نموده و بدون لحاظ کردن مسائل ایمنی و حق تقدم با بی رحمی تمام و با ایجاد رعب و وحشت برای عابرین پیاده به مسیر خود ادامه میدهند.

۳- حفظ نشانه های نو بودن کالا

همسایه تان اتومبیلی نو خریداری کرده اما بعد از سپری شدن یک هفته هنوز برچسب شماره اولیه که بصورت تکه کاغذی روی شیشه جلو چسبیده است را جدا نکرده و حتی فومهایی که بصورت ضربه گیر در اطراف دربهای ماشین نصب شده است کماکان وجود دارند. دوستتان نیز بعد از گذشت یک هفته هنوز برچسب روی نمایشگر گوشی موبایل جدیدش را جدا نکرده!

۴- تنبلی و از زیر کار در رفتن

متوسط ساعت مفید کار در ایران کمتر از یک ساعت و سی دقیقه میباشد که دلیل آن نبودن فرهنگ کار، فقدان انگیزه، تنبلی و بی مسئولیتی افراد است. این امر باعث نارضایتی ارباب رجوع، پایین آمدن کارایی و بهره وری و در کل کاهش پیشرفت ملی خواهد شد. در اغلب شرکتها، ادارات و سازمانها اینگونه باب شده که کسی زرنگ و با ذکاوت است که تا حد امکان از انجام مسئولیتهایش شانه خالی کند و کم کاری را استراتژی اصلیش بداند و در عین حال حقوق و مزایایش را بصورت تمام و کمال دریافت نماید. کارمندان هیچ تلاشی در راستای بالابردن کیفیت و راندمان شرکت انجام نداده و در عین حال انتظار بالا رفتن درآمد خود را دارند. به ارباب رجوع کمتر احترام گذارده میشود و طلب کارانه با وی برخورد میشود.

۵- تجمل گرایی و مصرفی شدن

امروزه شاهد آن هستیم که جامعه با سرعتی باور نکردنی به سوی مصرفی شدن در حال حرکت است. افراد بجای سرمایه گذاری پول خود در مکان مناسب و برای تولید بیشتر و اشتغال زایی ملی، ترجیح میدهند با خرید اتومبیلهای گران و کالاهای لوکس مصرفی ظاهری معقول کسب نموده و اعتبار خود را در بین اطرافیانشان بالا ببرند. چشم و هم چشمی های فراوان، گرفتار وامها و قرضهای سنگین شدن و استرس از جمله پیامدهای این مسئله است. اکثر مردم خوشبختی را در تجملات و برتری مالی می دانند و بین نیازها و خواسته هایشان تمایزی قائل نمی شوند. مسابقات و رالی خرید امری ناپسند ولی متداول در جامعه ایرانی است.

۶- فقدان فرهنگ تشکر و احترام

از کوچه و خیابان گرفته تا دانشگاه و محل کار و اماکن عمومی، کمتر شاهد شنیده شدن جملاتی مانند ?از لطف شما ممنونم?، ?خواهش میکنم?، ?اختیار دارید?، ?تمنا می کنم?، ?بفرمایید?، ?بزرگوارید?، ? هستیم. بجای آن فضای زیرآب زنی، استفاده از الفاظ ناشایست، بی حرمتی به افراد مسن، به سخره گرفتن افراد، بالا بردن تن صدا،? امری متداول شده است. مردم باید بیاموزند احترام به دیگران، احترام به هویت ملی یک کشور محسوب میشود. اگر افراد یک مملکت به یکدیگر احترام نگذارند چگونه میتوانند انتظار کسب احترام از ملتهای دیگر را داشته باشند؟!

۷- عدم رعایت نظافت شخصی و شهری

احتیاج به توضیح ندارد که متاسفانه نظافت شخصی و اجتماعی از طرف برخی افراد جامعه رعایت نمیگردد. از طرز لباس پوشیدن تا بوی بدن و دهان و آرایش موها گرفته تا ریختن زباله در محیطهای شهری و تفریحی.

۸- درگیری در صف و نوبت

صف ها هرکجا و به هر علتی که تشکیل شوند معمولاً تبدیل به جولانگاه بی نظمی، درگیری، فحاشی و هتاکی عده ای از افراد به اصطلاح ?زرنگ? خواهند شد. حفظ نظم و ترتیب در صف نشان دهنده بالا بودن رتبه اجتماعی و فرهنگ کسانی است که در صف حضور دارند. متاسفانه شاهد آن هستیم که در برخی امور مذهبی و خیریه مانند سرو غذای نذری نیز چنین بی نظمی ها و زد و خوردهایی بوجود می آیند. احتمالاً باید برخورد کرده باشید در مجالس عروسی گاهی زمان سرو شام جمعیت با چه سرعتی به سمت میز سلف سرویس هجوم می آورند!

۹- پرورش اندام برای رعب و ترس

شاید دیده باشید پسرانی که با اندامهای پرورش یافته و عضلانی درحالی که بازو و سینه های خود را در معرض نمایش گذاشته اند با چهره ای مهاجم و آماده درگیری در همه جا پرسه می زنند! آنها با نگاه خود اطرافیانشان را به مبارزه می طلبند! چه نکوهیده است زمانی که برخی افراد انگیزه های اصلی ورزش و تناسب را فراموش کرده و صرفاً برای عرض اندام، قلدری و جلب توجه در سطح جامعه اقدام به حجیم کردن عضلات خود می کنند.

۱۰- اسراف، اسراف، اسراف!

اسراف یعنی زیاده روی در مصرف، بیهوده مصرف کردن، بیش از نیاز مصرف کردن، مصرف کنترل نشده، دور ریختن چیزی که میتوان از آن استفاده کرد. کافیست با محاسباتی ابتدایی متوجه شوید که میزان اسرافی که در کشور به عناوین مختلف همه روز در حال انجام است اگر جلوگیری می شد، چه میزان در صرفه جویی خانوادگی و ملی اثر می گذاشت و مشکلات چه تعداد از مردم حل می شد.





تاريخ : سه شنبه 5 مهر 1390برچسب:اسراف,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

در ميان رسانه‌ها 
کوهی که همیشه می‌سوزد
 
 
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

رامهرمز را كه به سمت رود زرد برويد در راه خیجه و ماماتین پس از روستای گنبد لران، کوهی آتشین هست که از گذشته‌های دور تا‌کنون شبانه‌روز می‌سوخته و هنوز هم فروزان است. مردم محلی به این کوه «تشکوه» می‌گویند.
به گفته‌ی زمین‌شناسان فروزانی آتش از گوگردی است كه در زمین است و از متصاعد شدن گاز طبیعی كه از ژرفای زمین به سطح می‌آيد.
به گزارش البرز نيوز، روشنايی آتش این کوه در تاریکی شب، نمود زیبایی دارد، آن ‌اندازه که تاكنون گردشگران بسياري را در شب به سوی خود كشانده است. اما شوربختانه با همه‌ي گيرايي كه تشكوه دارد، هیچ تابلویی برای نشان دادن این جاذبه‌ي گردشگری و نفتی خوزستان در كار نيست و گردشگران برای رسیدن به آن بايد از مردم استان کمک بگيرند.
به جز تشکوه در نزدیکی شهر صنعتی امیدیه و در منطقه آغاجاری نیز کوهی هست که مردم محلی آن را کوه سوخته می‌نامند. از لابه‌لای خاک و سنگ‌های کوه سوخته زبانه‌های آتش بیرون می‌آید و دود سیاهی را راهی آسمان می‌کند.
 کوه سوخته کوچک‌تر از تشکوه است. رنگ سیاه کوه آن را از كوه‌‌هاي پيرامونش جدا کرده است. در قله کوه در اثر زمین لغزش یا رانش زمین شکاف ژرفي هست که دهانه‌ي اصلی خروج گاز بوده و آتش از درون آن شعله‌ور است.
کوه سوخته امیدیه با برجاي‌مانده‌‌هاي هیدروکربوری در سطح زمین یک اثر ژئوتوریسمی ارزشمند و گرانبها در بخش زمین‌شناسی است که نه تنها برای زمین شناسان بلکه برای همه‌ي دوستداران طبیعت دیدنی است. 

  
 







تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:رامهرمز,تشکوه,رود زرد,خیجه,ماماتین,گنبد لران,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

٢٤٥٣ سال پيش برابر‌با ٢٩‌شهريور 
ساختن كشتی دو ـ بادبانه در ايران
   
 
نگار پاكدل :

تاريخ كشتی سازی و دريانوردی نشان می دهد كه در آستانه پاييز (اواخر سپتامبر) سال 442 پيش از ميلاد، اردشير يكم (به نوشته رخداد‌نگاران يونان باستان: اردشير درازدست) شاه وقت ايران از دودمان هخامنشيان اعتبار لازم برای ساختن كشتی دو ـ بادبانه را از خزانه دولت در اختيار كشتی سازان فنيقی (سوری ـ لبنانی) قرارداد تا در كارگاههای كشتی سازی (شيپ يارد) بندر صور (تير) چنين كشتی هايی را بسازند.
 اردشير اين تصميم را هنگامی گرفت كه آگاهی يافت مهاجران يونانی مقيم جنوب ايتاليا سال 450 پيش از ميلاد، اين نوع كشتی را اختراع كرده بودند،كشتی‌ای كه نياز به پاروزن نداشت و در خلاف وزش باد می توانست حركت كند، زيرا كه بادبان (Mast) بزرگ‌تر باد را می‌گرفت و با فشار زياد به بادبان كوچک‌تر پس می‌فرستاد و كشتی در خلاف جهت باد حركت می‌كرد. چهار سال طول كشيد تا فنيقی ها (در آن زمان از اتباع ايران) كشتی دو ـ بادبانه برای ايران ساختند.
 اين كشتی‌ها در فاصله زمانی ميان صلح ايران با اتحاديه يونانی‌ها و آغاز جنگ پلوپونز (جنگ داخلی يونانی ها) آماده شدند كه دولت ايران تعدادی از آنها را در اختيار اسپارت قرار داد تا آتنی ها را بشكند و با اين مداخله، مورخان يونانی در تاليفات خود ايران را «امپرياليست» لقب دادند كه اين اصطلاح از همان زمان باقی مانده و دولت‌های برتری جو و مداخله گر با آن صفت خطاب می‌شوند.
ياری‌نامه:دكتر انوشيروان كيهانی‌زاده





تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:شیپ یارد,پلوپونز,امپریالیست,,
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:یاشار,شهریری,,
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:همایون مهرزاد,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

سالروز جنگ نادر با اشرف قندهاری

   
 

نگار پاکدل :

در جریان جنگ داخلی ایرانیان ١٩سپتامبر سال ۱۷۲۹ (۲۸ شهریور) روزیست که یگان‌های نظامی خراسان به فرماندهی  نادرقلی افشار (در آن زمان، ژنرال و سپهسالار ایران) با اشرف قندهاری (افغان) در میهماندوست دامغان است. میدان این نبرد خونین یکروزه در ۲۰ کیلومتری شمال دامغان و کنار رود کوچک میهماندوست بود.
به نوشته کوکل انگلیسی، در این نبرد یک روزه
۱۲ هزار تن از نیروهای اشرف کشته و نادر نیز ۴ هزار تن کشته داشت. عده سربازان نادر (سپاه خراسان از جمله شهرهای هرات، بلخ، مرو و بخارا) در این نبرد ۲۵ هزار تن و شمار نیروهای اشرف ۵۰ هزار تن بود.
دلیل پیروزی نادر در این نبرد، انضباط شدید نظامیان او بود که نادر اکیدا دستور داده بود که در زمان جنگ، کورکورانه از افسران فرمانده پیروی کنند. در برابر، افغانها به جای فرمانده کل، فقط از سران قبایل خود دستور می گرفتند و ضمن نبرد، گاهی حملات در یک جهت نبود. این نخستین برخورد نادر با افغانها بود.
پس از اینکه نادر اشرف را شکست داد وی دست به عقب نشینی زد و از طریق ورامین و تهران به اصفهان رفت و از آنجا عازم نبرد با نادر‌شاه شد که وی را دنبال می کرد، ولی در مورچه خورت هم که صحنه این نبرد (دومین نبرد) بود شکست خورد، به اصفهان بازگشت و با خزائن به فارس گریخت.
اشرف در زرقان فارس نیز از نادر شکست خورد و به شورش قندهاری ها علیه دولت مرکزی پایان داده شد. نادر سپس قندهار را گرفت و در تعقیب فراریان این شهر به هند رفت و دهلی را هم تصرف کرد.
یاری نامه:انوشیروان کیهانی زاده

 





تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:اشرف افغان,نادر شاه افشار,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 
ديرينگی «ساعت آبی» در ايران
   
 
نگار پاكدل :

«كاليستنس» تاريخ‌نگار و فيلسوف يونانی (از شاگردان ارسطو) كه در لشكركشی اسكندر مقدونی به ايران همراه او بود، رويدادهای روز و مشاهداتش را پی در پی يادداشت می كرد. وی در يادداشتی كه بعدها با آمارگيری‌های سال‌نامه‌ای پديدار شد كه متعلق به سپتامبر 328 پيش از ميلاد (برابر با ٢٨ شهريور ماه) نوشته است، در اينجا (ايران)، در دهكده ها كه آب را برحسب نوبت به كشاورزان برای كشاورزی می دهند، يک فرد از ميان آنان (كشاورزان) انتخاب می شود تا بر زمان نوبت، پايش (:نظارت) داشته باشد. اين فرد در كنارآبراه اصلی و جايگاه پراكندگی(:انشعاب) آن، ميان كشاورزان، بر سكويی می نشيند وكاسه‌ای فلزی را كه سوراخ بسيار ريزی در آن  تعبيه شده است در ظرفی بزرگتر و پر از آب قرار می دهد كه پس از پر شدن ظرف كوچک (يک بار و يا چند بار) كه به آهستگی و بر‌حسب آمارگيری‌های پيشين ابعاد سوراخ آن صورت می گيرد، آب را قطع و آن را به جوی كشاورز ديگر باز می كند و اين كارهميشگی است و اين وسيله (ساعت آبی)، دادگری را گسترده و كشاورزان را از درگيری و كشمكش بر سر آب بازمی‌داشت.
    اين تاريخ‌نگار در پايان اين يادداشت افزوده است كه اين‌گونه نظم را تاكنون در چندين نقطه اين سرزمين (ايران) ديده است و چاره‌انديشی خوبی است. در بيشتر جاهای اين سرزمين (ايران)، كشاورزان بر‌حسب توان خود دارای زمين كشاورزی هستند و اين روش برای برداشت محصول بهترياری‌دهنده بوده است.
    اين يادداشت كاليستنس اين گمان را به وجود آورده كه ايرانيان نخستين مخترع ساعت آبی بوده اند، يا يونانی ها؟
 بسياری از رخدادنگاران اروپايی سده‌های باستان نوشته اند كه ساعت آبی از دهه 380 پيش از ميلاد و از زمان افلاتون در يونان بكار رفته است.  ديگر رخدادنگاران به اين انديشه  شک كرده و بر ‌اين باورند كه با وسايل ارتباطی آن دوران، امكان جابجايی اختراع، ساعت آبی از يونان به ايران در درازای 50 سال (زمان مشاهدات كاليستنس) و استفاده از آن ميان كشاورزان (كه دور از شهرها زندگی می كنند) برای بهره برداری دور از ذهن است.
ياری‌نامه:تارنمای انوشيروان كيهانی‌زاده

 





تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:کالیستنس,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

گزارش تصویری  
 
 
  اگر وضع چنين ادامه داشته باشد 
تخت‌جمشيد تا ٣٠ سال آينده نخواهد بود
  پالايشگاه و پتروشيمی، بلای جان تخت‌جمشيد
 
خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :
فرسايش، تخت جمشيد را دارد كمرنگ و كمرنگ‌تر مي‌كند.  به گفته‌ی كاميار عبدی، باستان‌شناس، اگر فرسايش به همين‌گونه پيش رود و براي كاستن از شتاب آن،  انديشه‌اي نشود، ٣٠ سال ديگر، از تخت‌جمشيد خبری نخواهد بود.
عوامل طبيعی و انسانی با دست‌اندازی‌های انجام شده، شتاب بيشتری به فرسايش اين يادگار هزاران ساله داده است.
عبدی گفت: «باد و باران و نور خورشيد، عوامل طبيعی فرسايش هستند اما مواد شيميايی كه اين روزها در هوا هستند، سرعت فرسايش را چندين برابر كرده‌اند.»
آن‌گونه كه عبدی گفت، پتروشيمی مرودشت، پالايشگاه شيراز، كارخانه‌های كوچک و بزرگ منطقه‌ی مرودشت همچون كارخانه‌ی ارج، فضا را پر از مواد شيميايی كرده‌اند كه اين مواد به همراه آب باران يا به خودی خود، بر روی سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌‌های تراش‌خورده‌ی اين گستره‌ی تاريخی می‌نشينند و در حال ويران كردنش هستند.
او گفت: «تلخ‌تر از همه، اين كه زباله‌های شهر مرودشت، درست پشت كوه مهر(همان كوهی كه در دامنه‌اش، تخت‌جمشيد ساخته شده)، سوزانده می‌شود.»
به گفته‌ی وی چه توقعی می‌توان داشت، هنگامی كه دود و گازهای پر از مواد شيميايی بر روی اين آثار می‌نشينند و ذره‌ذره، آن را می‌خورند.
او گفت: «همه‌ی درگاهی‌های كاخ صدستون خرد شده‌اند و به تلنگری فرو می‌ريزند.»
به گفته‌ی وی از دودكش پالايشگاه و پتروشيمی و كارخانه‌ها، هزار گونه ماده‌ی شيميايی بيرون می‌آيد كه همه‌ی اين‌ها روی هم، فرسودگی اين سازه‌ی بی‌همتای جهانی را در پی داشته‌اند.
دكتر عبدی به افزايش جمعيت شهر مرودشت نيز اشاره كرد و گفت: «جمعيت مرودشت كه در نزديكی تخت‌جمشيد است نيز، افزون شده و اين يعنی گرم شدن. و گرم شدن و دگرگونی دمای هوا نيز يكی ديگر از عوامل فرسايش است.»
عبدی گفت: «اگر سازمان ميراث فرهنگی اقتدار می‌داشت نبايد اجازه می‌داد كه پالايشگاه و پتروشيمی و اين‌ كارخانه‌های بزرگ و كوچک ساخته شود.»
  
 
 
 


















عكس‌ها از پروين سعادتی است.





تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:تخت جمشید,کوه مهر,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

   اَرداویراف نامه، شرح‌حال مردی پاک‌دین

 

               

 آرش دلجوان :

 

پژوهش در نوشته‌های باستانی از سه دید دینی، تاریخی و زبان‌شناسی ارزش بالایی دارد. یکی از نوشته‌های باارزش پهلوی «ارداویراف‌نامه» است. «ارداویراف‌نامه» دارای 8800 واژه و 101 بخش می‌باشد. کتاب شرح‌حال مردی پاک‌دین است که از جهان مادی به جهان مینوی می‌رود و نتیجه‌ی کارهای نیک و بد مردمان در آن جهان را می‌بیند. هرچند متن نوشته که برگرفته از روزگار ساسانی است ارزش ادبی چندانی ندارد و بدون زیبایی و عصاره‌ی شعری است، اما از بسیاری جهت‌ها همان‌گونه که در بالا یادآور شد، دارای ارزش‌های والایی است.

نام این کتاب از سه واژه ترکیب یافته است. پاره‌ی نخست، که با اختلاف «اَرتای»، «اَرتاک»، «اَردای» و «اَرداگ» خوانده شده همسنگ «اَشه» در اوستا و «رَته» در سانسکریت به‌معنی راستی و درستی و پاکی است. واژگانی چون «اَشَه‌وَهیشتا»(= اردشیر) و «اَرتَه‌پان»(= اردوان) از این ریشه هستند. پاره‌ی دوم، «ویراف» از ریشه‌ی «ویرَه» اوستایی، به‌معنی مرد، هوش، خرد، دریافت و حافظه آمده. با این توضیحات معنی واژه‌ی «ارداویراف» به مرد سپنت یا دارنده‌ی هوش و خرد سپنت، می‌شود.

همان‌گونه که در مقدمه آورده شد این نامه دارای 101 بخش می‌باشد. از سه بخش نخست که مقدمه‌ی داستان است، روشن است «ارداویراف» در روزگار «اردشیر بابکان» می‌زیسته است. اما چون در مقدمه‌های(سه بخش نخست) موجود اختلاف‌هایی دیده می‌شود، پژوهشگران بر این باورند که زمان داستان و زمان نگارش آن یکسان نبوده است. زمان زندگی «ارداویراف» را باتوجه به نامی که از «آذرباد مهراسپندان» در کتاب آمده، از میانه‌ی سده‌ی چهارم میلادی تا 650 میلادی می‌دانند. شوندی (:دلیل) که داستان را جدیدتر از آن نمی‌دانند این است که، در کتاب از یورش «اسکندر گُجستک» و روزگار «سُلوکی» و «پارتی» سخن رفته است، اما هیچ سخنی از یورش تازیان به ایران در آن دیده نمی‌شود، پس اَرداویراف باید پیش از یورش تازیان می‌زیسته است. با این وجود با توجه به نامبردن کتاب «دینْکرد» در بخش نخست «ارداویراف‌نامه»، روزگار نگارش «ارداویراف‌نامه» باید از نیمه‌ی سده‌ی  نه میلادی و پس از آن باشد. البته با توجه به وجود نسخه‌ی دست‌نویس که در سال‌های نخستین سده‌ی چهارده نوشته شده است، روشن می‌شود که زمان نگارش کتاب در این بازه‌ی (=فاصله) زمانی بوده است.

در این کتاب می‌بینیم پس از یورش «اسکندر» و راه‌یافتن فساد در دین، مردم در آتشگاه «آذرفَرَنبغ» انجمن می‌کنند و از میان پاک‌ترین مردمان، «ارداویراف»‌ را برمی‌گزینند که به نزد امشاسپندان رفته و ببیند که راه و آیین درست پرستش چیست و آیا آنها به راه درست هستند یا نه؟ در این کتاب، «ارداویراف»‌ به همراهی ایزدان سروش، آذر، مهر و رشن پس از گذر از «چینوَد پُل» نخست به «هَمِسْتَکان»(جایگاه روان‌هایی که گناه و خوبی‌شان برابر است) رفته، سپس به جایگاه اندیشه‌ی نیک، گفتار نیک و کردار نیک و در پایان به «گُروسِمان»(سرای نور بی‌پایان) راه می‌یابد. اهورامزدا را در آنجا نیایش می‌کند و فروهر «کیومرس»، «زرتشت» و «فَرشوشْتر» و دیگر پاک‌دینان را می‌بیند. سپس از آنجا فرود آمده و به جایگاه اندیشه‌ی بد، گفتار بد و کردار بد پا می‌نهد و در چهارمین گام به دوزخ می‌رسد. سفر «ارداویراف»‌ با این سخنان اهورامزدا پایان می‌یابد؛ نیک‌بنده‌ای هستی تو ای «ارداویراف‌» که پیام بر بهدینانی. به جهان گیتایی برو و هرآنچه دیدی به‌راستی با جهانیان بگو. هرکه راست بگوید من می‌شناسمش و من با توام. «اَرداویراف»‌ پس از بازگشت، ٨١ گونه کیفر را که دیده بود نام می‌برد. همچنین وی به خوشی‌های آن جهان هرچند کوتاه‌تر، اشاره دارد. بی‌گمان «ارداویراف‌نامه» تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر نوشته‌های گوناگون که در این باره هستند چون رساله‌ی «الغفران» از «ابی‌العلا معری» و «کمدی الهی» «دانته»، داشته است.

هرچند نویسنده‌ی ناشناس کتاب از سرچشمه‌هایی چون اوستا به‌ویژه «هادُخت‌نَسک»، «بهمن‌یشت» و «وَندیداد» بهره برده است، اما در مجموع هیچ نمونه‌ای دیرینه‌تر از «ارداویراف‌نامه» برای این کتاب نمی‌توانیم پیدا کنیم. و کتاب را باید نوشته‌ای نوآورانه و به‌راستی اندیشمندانه از نویسنده‌ی گمنامش دانست. نخستین بار «پوپ» در سال 1816 میلادی این کتاب را به اروپاییان شناساند و پس از آن، برگردان‌های بسیاری از این کتاب به دست بزرگ‌ترین زبان‌شناسان به زبان‌های فرانسه، آلمانی و ... چاپ شد. از بین چکامه‌سرایانی که کتاب را به نظم درآوردند، می‌توان نام‌آورترین آنها را «زَرتُشت‌بهرام پژدو» نام برد که سروده‌ی خویش را چنین آغاز می‌کند:

به نام خداوند جهان‌دار   /   کنم آغاز از این نغز گفتار

حدیثی گویم اندر راه این دین   /   ز من بشنو تو این گفتار به‌دین

همچنین آقای «حسین سمیعی»(ادیب‌السلطنه) فرنشین سال‌‌های دور فرهنگستان ایران نیز این کتاب را به نظم درآورده است که از دیگر چکامه‌سرایان بهتر از عهده‌ی این کار برآمده است:

سپاس و ستایش خداوند را   /   خداوند بی‌مثل و مانند را

که ما را ز یک مشت گل آفرید   /   در آن مشت گل جان و دل آفرید

بیاراست ما را به پندار نیک   /   بیاموخت گفتار و کردار نیک

 





تاريخ : دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:ارداویراف نامه,آرش دلجوان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

روستایی که راه زمینی ندارد + تصاویر



 

به نقل از صراط پیش از پی ریزی سد کرج 50 خانوار در این روستا زندگی می‌کردند، اما این روزها خالی از سکنه است و به یکی از قطب های گردشگری استان البرز تبدیل شده است. تا به حال با قایق به روستایی در دامنه کوه رفته‌اید؟ سفر به روستایی که در دامنه کوه و در جوار دریاچه ای حاصل از ساخت سد قرار دارد می‌تواند تجربه جذاب و هیجان انگیزی باشد، برای اولین فرصتی که برای سفر و تفرج به دست می‌آورید. روستای منحصر به فرد «واریان» واقع در حاشیه سدکرج و در دامنه کوه، در مسیر جاده کرج به چالوس قرار دارد.
پیش از پی ریزی سد کرج 50 خانوار در این روستا زندگی می‌کردند، اما این روزها خالی از سکنه بوده و به یکی از قطب های گردشگری استان البرز تبدیل شده است.
 
www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
 
جاده کرج– چالوس از زیباترین جاده های دنیا است و «واریان» جزیره‌ مانند کوچکی در آنسوی آب‌های سد کرج، زیبایی ‌های این جاده را چند برابر کرده است.
 
www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
 
«واریان» در بین 6 روستای گردشگری منطقه تنها روستایی است که راه دسترسی زمینی ندارد و تنها با قایق می‌شود به این روستا سفر کرد. در گذشته هم بعد از پی ریزی سد کرج ساکنان این روستا با قایق به شهر رفت و آمد می‌کردند.
 
www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌
 
بعد از ساخت و سازها و پی ریزی سد کرج، ساکنان روستای واریان به منطقه دیگری جا به جا شدند. آنچه روستای واریان را از سایر مناطق مستثنی می‌کند، زیبایی منحصر به فرد این روستا است که بخش اعظم آن مدیون زیبایی دریاچه حاصل از ساخت سد کرج یا سد امیر کبیر است.
در این سفر می‌توانید با یک تیر 3نشان را هدف بگیرید؛ سفر به جاده چالوس، بازدید از روستای واریان و دیدار با اولین سد چند منظوره کشور. فرزندان اهالی واریان به دلیل زندگی در جوار دریاچه به شنا، اسکی و قایق رانی می‌پرداختند. جالب است بدانید درست به همین دلیل تعدادی از آنها به درجه قهرمانی ملی در این سه رشته ورزشی رسیدند.

www.iranvij.ir | گروه اینترنتی ايران ويج ‌

در حال حاضر همه اهالی روستای واریان در کرج زندگی می‌کنند. واریانی‌ها سنت‍‌های زیبایی دارند، آنها در اولین روز سال به عیادت از خانواده‌های داغدار می‌روند و به این دید و بازدید «نوعید» می‌گویند. اگر از لغت نامه دهخدا درباره این روستا سراغ بگیرید، می‌خوانید: «واریان » نام دهی است از دهستان ارنگه کرج از شهرستان تهران واقع در 25 هزارگزی شمال شرقی کرج و کنار جادهٔ کرج به چالوس در درهٔ رود کرج. ناحیه ای است سردسیر و دارای 1068 تن سکنه است. آب آن از رود کرج و چشمه سار تامین می‌شود و محصول آن غلات و میوه و لبنیات و عسل و دارای باغهای میوه است. شغل اهالی زراعت و گله داری و کرباس بافی و گیوه سازی است دارای دبستان و راه ماشین رو است.





تاريخ : یک شنبه 27 شهريور 1390برچسب:ارنگه,واریان,,
ارسال توسط سورنا

 

 ناصرالدین شاه، رستم و کمال‌الملک به این روستا سفر کرده‌اند!

کندلوس

بدون شک این روستا از زیباترین مناطقی است که تا به حال و در همه عمرتان دیده اید. روستای 4 هزار ساله ای که همه زیبایی‌هایش را جایی میان....



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 23 شهريور 1390برچسب:روستای کندلوس,کندلوس,کمال الملک,صاحبقرانیه,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

به بهانه ثبت آتشکده‌ی زرتشتیان یزد در فهرست آثار ملی ایران در سال 1313 خورشیدی

آتشکده زرتشتیان ، مقصد اصلی گردشگران شهر یزد

   
 

مهیندخت دهنادی :

نوروز که می‌شود جای سوزن انداختن نیست، همه‌ی گردشگرانی که به یزد می‌روند می‌خواهند آتشکده، این زیارتگاه را ببینند. روزهای دیگر سال هم البته نه به اندازه نوروز ولی هر روز بازدیدکننده دارد.
آتشکده یزد، گرچه بنایی بسیار کهن ندارد و بنایش نزدیک به 80 سال پیشینه دارد اما آتشی که درون آن می‌سوزد بیش از 1500 سال است که روشن است. این آتش، فروزه‌ای است از آتش آتشکده‌ی کاریان پارس در «لارستان» که به «عقدای» یزد آورده شد و نزدیک به 700 سال در آنجا روشن نگه داشته شد و سپس در سال 522 خورشیدی از عقدا به اردکان برده شد و نزدیک به 300 سال نیز در اردکان یزد بود. در سال 852 خورشیدی آتش را از اردکان به شهر یزد آوردند. نخست در محله‌ای به نام «خلف خان علی» در خانه‌ی یکی از موبدان بزرگ به نام موبد تیرانداز آذرگشسب نگهداری می‌شد و در سال   1313 خورشیدی پس از ساخته شدن این آتشکده، آتش به درون آن برده شد.
همین پیشینه و دیرینگی است که شگفتی این نیایشگاه را دوچندان کرده است.  این سازه، از هشت سال پیش که در سیاهه‌ی بناهای ملی ثبت شد، در به روی گردشگران گشود. گرچه این موضوع، مخالفت بسیاری از زرتشتیان را برانگیخت زیرا آنجا جای نیایش به درگاه خداوند است و آنها دوست نداشتند که با ورود گردشگر، هم آرامش  آنجا به هم بریزد و هم پاکیزگی این جایگاه مقدس(:سپند) که در دین زرتشتی از ارزش بالایی برخوردار است، از میان برود. اما به هر روی به شوند درخواست بالای گردشگران برای بازدید از این آتشکده، بخشی از آن برای بازدید همگان درنظر گرفته شده است.
اما چرا در میان آن، آتش سپند(:مقدس) گذاشته‌اند. همان‌‌گونه که پرستش‌سو(:قبله) مسلمانان کعبه است. و در کلیساها مسیحی‌ها روبه تمثال عیسا، حضرت مریم و یا چلیپا (صلیب) نیایش می‌کنند و کلیمی ها هم در کنیسه روبه سوی خاور(:شرق) و خارج از آن به سوی بیت‌المقدس نماز می‌خوانند، پرستش‌سوی زرتشتیان هم روشنایی و نور است، به هر شکلی که وجود داشته باشد، خواه این نور از خورشید و ماه باشد، یا از آتش سوزان یا چراغی فروزان، چراکه آتش عنصری است زندگی‌بخش، پاکیزه و نشانی از وجود خداوند.
در ایران باستان، آدریان(:آتشکده) تنها جای نیایش نبود، بلکه به عنوان دادگاه، درمانگاه و دبستان نیز از آن بهره‌می‌بردند. حتا آدریان جایی برای دادرسی و یا آموزش کودکان بود و در بخشی از آن هم به مداوای بیماران می‌پرداختند.
کم وبیش نمای آتشکده‌ها در همه‌ی شهرهای ایران وجود داشت، همانند هم بود. آتش‌گاه در میان آدریان بود که پیوسته آتش سپند در آن می‌سوخته است. هر آدریان هشت درگاه و چند اتاق هشت‌گوشه داشته است. نمونه‌ی زنده‌ی آن را می‌توان در شهر یزد یافت. آتشکده‌ی یزد در خیابان آیت‌الله کاشانی یزد است. ساختمان کنونی آن در آبان ماه 1313 خورشیدی با سرمایه‌ی یک زرتشتی پارسی به نام «همابائی» ساخته‌شد. آتشکده بر روی زمینی که از سوی چندتن از زرتشتیان ایران ازجمله برادران امانت به نامگاه پدرشان اردشیرمهربان رستم امانت وقف شد، ساخته شد.
نقشه‌ی این بنا از سوی مهندسان پارسی کشیده شد و شادروان «ارباب جمشید امانت» سرپرستی و نظارت ساخت این بنا را بر دوش داشت.  وی در یادداشت‌های خود نوشته است که برای جلب توجه پارسیان هندوستان، پنج‌بار به آن دیار سفر کرده است. چهاربار با کشتی¬های بخار بر روی آب‌های خروشان اقیانوس هند و یک بار پیاده و با شتر در ریگزارهای بلوچستان ایران و پاکستان تا سرانجام انجمن پارسیان هند، پرداخت هزینه‌ی ساختمان آتش ورهرام یزد را پذیرفته است.
ساختمان اصلی آتشکده بر بلندای نزدیک به 21 متر از زمین و در میان حیاط بزرگی که درختان همیشه سرسبز سرو و کاج آن را پوشانده، قراردارد. نگاره‌ی فروهر و سرستون‌های سنگی آن زیبایی ویژه‌ای بدان بخشیده و روبه‌روی این بنا حوض آبی است که البته این یکی از ویژگی‌ آتشکده‌ها است که کنار آب باشند.
سرستون‌های سنگی جلوی تالار ساختمان اصلی و سنگ‌های گلدار پای دیوارها، کار هنرمندان اصفهانی است که در اصفهان سنگ‌ها تراشیده شده و سپس تا یزد برده‌اند. نگار کاشی‌های فروهر بر بالای سردر ورودی کار هنرمندان کاشی کار یزدی است.
ورود به این نیایشگاه همیشه برای نیایش‌کنندگان با آدابی همراه بوده است. از جمله پاکیزگی زنان و مردان و دیگر آن‌که مردان می‌بایست با کلاه سفید وزنان با روسری و پوشش رنگی روشن و سفید و البته همگی باید بدون کفش وارد شوند.
آتش سپند و کهن، درون آتشدان بزرگی از جنس برنز است و شخصی به نام «هیربد»، نگاهدار و پاسدار روشنایی آتش است.
بازدیدکنندگان این آتشکده می توانند این آتش همیشه فروزان را از پشت دیوار شیشه‌ای ببینند.

 


یاری‌نامه: فرهنگ زرتشتیان یزد. نوشته صدیقه رمضان خانی

 





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

سالروز جنگ «هرمزدگان» و روی کار آمدن دودمان «ساسانی»

   
 

نگار پاکدل :

بنابر برابرگذاری‌های تاریخ، دیروز، ٢٠ شهریورماه، برابر بود با سالروز جنگ هرمزدگان، جنگی که به روی کار آمدن اردشیر بابکان و دودمان ساسانی انجامید. شماری از رخدادنگاران، یازدهم سپتامبر سال 226 میلادی (شهریور ماه) را سالروز جنگ هرمزدگان (نزدیک بهبهان)، برخوانده‌اند. با پایان این جنگ، دودمان اشکانی که نزدیک به ٥ سده، بر ایران فرمان راند، زمانش به سرآمد.

دولت اشکانیان به 5 سده پایید، از زمان بلاش اول به بعد، در هر گوشه‌ای از ایران یک مدعی بر تخت می‌نشست.

بنابر روایت‌های ایرانی، ساسان، موبدی در تخت‌جمشید بود. پسرش بابک، فرمانروایی کوچکی در خور را در دست داشت. بابک توانست بر تخت شاهی فارس تکیه زند و شاه آن سامان شود. پس از او، فرزندش شاپور بر تخت نشست اما حادثه امان نداد و شاپور درگذشت. پس از شاپور، برادرش اردشیر جانشین وی شد، اردشیر فرزند بابک که نیایش، ساسان بود. اردشیری که به نام اردشیر بابکان می‌شناسیم از خاندان ساسان.

آن زمان، اردوان پنجم، واپسین پادشاه پارت یا اشکانی بود. اردوان از شناسایی این سلسله‌ی جدید محلی خوداری کرد، بنابراین اردشیر به جنگ با وی رفت و پس از 3 جنگ، سپاه اردوان را در جلگه‌ی هرمزدگان (میان بهبهان و شوشتر) شکست داد.

در این نبرد، اردوان پنجم، شاه اشکانی کشته شد و اردشیر، شاهنشاه شد. اردشیر ساسانی که شیوه‌ی فرمانروایی ملوک‌الطوایفی اشکانیان را نمی‌پسندید، شهریاری نیرومندی را بنیان گذارد که با تشکیلات اداری متمرکز اما رو به گسترش امور را می‌گذراند.

آنگاه که اردشیر، شاهنشاه ایران شد، گمان بر این بود که او کرمان را به پایتختی خود برمی‌گزیند، اما او پایتخت را از تیسفون‌(کنار دجله و 35 کیلومتری جنوب بغداد امروز) منتقل نکرد و تیسفون همچنان پایتخت ایران ماند.

اردشیر با به روی کار آمدنش، به پشتیبانی از روحانیون زرتشتی پرداخت و با رسمی کردن دین زرتشتی در ایران، پشتیبانی روحانیون را از آن خود و شهریاری‌اش کرد.

او با اعلام این‌که نفوذ هلنیستی(دوره‌ی تفکر فلسفی یونان) را در ایران برخواهد انداخت و انتقام داریوش سوم را از جانشیان اسکندر خواهد گرفت و همه‌ی سرزمین‌های شاهان هخامنشی را باز‌خواهد ستاند، غرور مردم را برانگیخت.

البته با نگاهی گذرا بر تاریخ می‌توان دریافت که او به همه‌ی وعده‌های خود وفا کرد. با نبردهایش ایران را در شمال‌خاوری(:شرقی) تا جیحون و در باختر(:غرب) تا فرات گسترش داد.

دولت ساسانیان دوست داشت اقوام ایرانی در خاور کشور را نیز در زیر یک پرچم، گرد هم آورد از همین روی شماری از بزرگ‌زادگان پارس را به همراه افراد خانواده با سپاهی روانه‌ی آن سوی رود سند کرد. به نوشته‌ی «رای زاده دونیچند بالی» در کتاب «تاریخ گاکهر»، این ساسانیان در بخشی از پنجاب امروز که به راولپندی، می‌رسد، استقرار یافتند و نام خانوادگی «کیانی» و «کی» بر خود گذاردند. آنان به پیشه‌ی سپاهیگری ادامه دادند. پس از فروپاشی شاهنشاهی ساسانی، این کیانیان که به اصالت پارسی خود می‌بالیدند در گوشه‌ای از پنجاب یک دولت محلی تشکیل دادند. هم‌اکنون، ژنرال اشفاق پرویز کیانی، فرنشین ستاد ارتش پاکستان از همین کیانیان است.

ساسانیان در درازای چهار سده‌ای که فرمانروایان ایران بودند نگذاشتند حکومت روم در آسیا پیشروی کند، آیین زرتشت را دین رسمی ایرانیان گذاشتند و رومیان را وادار کردند که پیروان آیین زرتشت را در سرزمین خود به ویژه در بالکان محترم شمارند.

 

   برگرفته از تارنمای انوشیروان کیهانی‌زاده

 





تاريخ : سه شنبه 22 شهريور 1390برچسب:هرمزدگان,تاریخ گاکهر,گاکهر,بالکان,نگار پاکدل,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

ایوان کرخه در آستانه نابودی؛ هیچ‌كس به فكر نیست

   
 

خبرنگار امرداد - میترا دهموبد :

مجتبا گهستونی، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: «ایوان کرخه در شهرستان شوش در آستانه‌ی نابودی کامل است.»
به گفته‌ی وی این گستره‌ی تاریخی هنوز تعیین عرصه و حریم نشده است و در حالی‌كه در سال‌های گذشته قرار بود برای این كار 200 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شود هنوز این كار اجرایی نشده است.سيلويي كه در گستره ايوان كرخه ساخته شده است
گهستونی گفت: «یكی از آن‌چه كه نابودی این گستره را شتاب بخشیده، ساخت‌و سازها در آن است. ساخت سیلوهای 30 هزار تنی در این گستره، نمونه‌ای از دست‌اندازی‌ها به حریم این گستره‌ی باستانی است. سیلویی كه قرار بود، ٣٠ هزار تنی باشد اما به50 هزار تنی شد.»
به گفته‌ی گهستونی بلندای(:ارتفاع) این سیلوها بسیار است، به اندازه‌ای که شوند(:باعث) اختلاف در حریم منظری این اثر تاریخی شده است.
وی با اشاره به مجوز صادر شده برای ساخت این سیلوها گفت: «مجوز این سیلوها برپایه‌ی سیلوهای پیش‌ساخته با مصالح فلزی بود، ولی اكنون در گستره‌ی باستانی ایوان كرخه، سیلوهایی بتونی ساخته شده که خلاف مجوز صادرشده است.»

 





تاريخ : سه شنبه 22 شهريور 1390برچسب:ایوان کرخه,کرخه,سیلو,,
ارسال توسط سورنا

 

خبرنگار امرداد :
 
بخش فرتورهای رسیده، از سوي گروه عكس امرداد راه‌اندازي شده‌است. اين بخش، فرتورهاي رسيده‌ي شما، از جشن‌ها، آيين‌ها و هرآنچه كه درباره‌ي فرهنگ، آداب و رسوم ايران باشد، را دربرمي‌گيرد.
فرتورهاي خود را مي‌توانيد به نشاني ایمیل گروه عكس به نشانی amordadpic@gmail.com  بفرستيد تا پس از ويرايش، به نام خودتان در تارنما، آورده‌شود.
فرتورهای همايون مهرزاد را از گوشه و كنار كوچه‌های تهران را در ادامه ببينيد.

 



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 22 شهريور 1390برچسب:همایون مهرزاد,رستم گیو,,
ارسال توسط سورنا

  رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 19 تا 25 شهریور

  گروه مردم :

 

 شنبه 19 شهریور:

مهستان ایران مهرداد سوم را از شاهی برکنار کرد، دهم سپتامبر سال 56 پیش از میلاد مهستان Mehestan (سنای ایران) در پی وصول شکایتهای متعدد از مهرداد سوم، با اکثریت آراء وی را از شاهی ایران برکنار کرد و برادرش «ارد Orod» را به شاهی برگزید. مهرداد سوم با این که در دوره کوتاه سلطنت خود در جنگ با رومیان و طوایف غیرایرانی آن سوی سیردریا به پیروزی نائل شده بود مردی خودسر و ستمگر بود و دست به تصفیه بدون دلیل مقامات کشوری و لشکری زده بود و بدون دادرسی، به چند مورد مصادره اموال اقدام کرده بود و باعث گسترش نارضایی در کشور شده بود.

 یکشنبه 20  شهریور:

 جنگ هرمزدگان و روی کار آمدن دودمان ساسانیان، پاره‌ای از مورخان، یازدهم سپتامبر سال 226 میلادی (شهریور ماه) را سالروز جنگ هرمزدگان (نزدیکان بهبهان) ذکر کرده اند و از آن به نام جنگ داخلی ایرانیان نام برده اند. در این جنگ اردشیر پاپکان حاکم پارس بر اردوان پنجم شاه اشکانی غلبه کرد که با کشته شدن وی حکومت 476 ساله اشکانیان پایان یافت. اردشیر برغم علاقه ای که به کرمان داشت و پیش بینی می شد که این شهر را مرکز حکومت خود قرار دهد، پایتخت را از تیسفون (کنار دجله و 35 کیلومتری جنوب بغداد امروز) منتقل نکرد.

 دوشنبه 21  شهریور:

 تصرف تراکیه برای ایران، 12 سپتامبر سال 492 پیش از میلاد «مردونیا ــ مردونیه» ژنرال ایرانی که از سوی داریوش مامور حل مسئله منطقه ایونی (یونانی نژاد های آناتولی و جزایر دریای اژه) شده بود تراکیه را تصرف کرد (تراکیا، منطقه وسیعی در اروپای جنوبی است که غرب و شرق و جنوب آن را سه دریای سیاه، اژه و مرمره محدود می کنند و اینک در سه کشور ترکیه، بلغارستان و یونان قرار گرفته است ـ استانبول اروپا در تراکیه قرار دارد). مردونیا که داماد داریوش و شوهر آرتوزوسترا (تلفظ، یونانی است) بود پس از عبور از هلس پونت (داردانل) تراکیه را متصرف شده بود.

 روز سینما

 سه‌شنبه 22 شهریور:

سالروز جنگ ماراتن که 490 سال پیش از میلاد روی داد، 13 سپتامبر سالروز نبرد یک روزه ماراتن Marathon است که در سال 490 پیش از میلاد روی داد و نیروی دریابرد ایران در آن موفق نبود و با تحمل تلفات عقب نشینی کرد. داریوش بزرگ، تنها با هدف گوشمالی آتنی ها - نه تصرف آتن-  که یونانی زبانهای آسیای صغیر (شهرها و جزایر ایونی) قلمرو ایران را تحریک به شورش و نافرمانی می کردند یک سپاه پیاده و سوار را با کشتی روانه سرزمین اصلی یونان کرد که به صورت کشور-  شهر یا ایالات متحده اداره می شد.

 ثبت آتشکده زرتشتیان یزد و محوطه آن از 1313 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران

 چهارشنبه 23 شهریور:

ضرب سکه «داریک» در ایران، چهاردهم سپتامبر سال 488 پیش از میلاد را روزی به دست داده اند که در آن روز داریوش بزرگ (Darius the Great) شاه وقت ایران دستور ضرب سکه ای را داد با وزن و شکل و عیار مشخص و یکنواخت تا واحد پول ایران قرارگیرد که مورخان یونانی در کتابهای خود آن را «داریک Daric (منتسب به داریوش)» نوشته اند. تا زمان رواج داریک، معاملات تجاری به صورت مبادله اجناس صورت می گرفت که کاری پیچیده بود و بازار همیشه نوسان داشت. ملل دیگر از طلا برای مبادله کالا و خدمات استفاده می کردند ولی نه بصورت سکه یکنواخت با عیار و وزن و شکل واحد. به عبارت دیگر تا سپتامبر 488 پیش از میلاد، بازرگانان و افراد شکل و عیار طلای «وسیله مبادله» را تعیین می کردند نه دولتها.

 روزی که هارون الرشید خلیفه عباسی شد، چهاردهم سپتامبر سال 786 میلادی هارون الرشید 23 ساله در بغداد بر جای برادر خود الهادی که تنها یک سال بر سر کار بود نشست و خلیفه پنجم عباسیان شد. وی پسر المهدی خلیفه سوم عباسی بود.

 پنجشنبه 24 شهریور:

زادروز ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی، ابوریحان محمد بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی15 سپتامبر 973 میلادی درمنطقه خوارزم که در قلمرو دولت سامانیان بود به دنیا آمد. طبق تقویم میلادی قدیم (ژولیان)، بیرونی پنجم سپتامبر آن سال متولد شده بود. زادگاه او که در آن زمان روستای کوچکی بود بعدا به «بیرونی» تجدید نام داده شده است. بیرونی که 75 سال عمر کرد 13 دسامبر سال 1048 میلادی (22 آذر) در شهر غزنه (افغانستان امروز) وفات یافت.

 آدینه 25 شهریور:

 روز بزرگداشت سالخوردگان در ایران باستان ، ایرانیان عهد باستان نخستین مردمی بوده اند که برای ادای احترام و بزرگداشت و سپاسگزاری از سالخوردگان روز مشخصی را در سال تعیین کرده بودند و این روز، 25 شهریور ماه هر سال بود و قدمت آن به 3 سه هزار سال می رسد. در آن زمان و تا 14 قرن پیش، روزهای هر ماه ایرانی نام خاص داشت و روز 25 شهریور "اشیش وانگ Ashish vangh" خوانده می شد که روز رحمت خدا، اخلاقیات و معنویات و روان پاک بود. 

  برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده





تاريخ : سه شنبه 22 شهريور 1390برچسب:داردانل,تراکیه,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

در میان رسانه‌ها

احتمال حذف تالاب چغاخور از سیاهه‌ی جهانی

   
 

سلیمان لطفی‌نیا :

آن‌چه در حال رخ دادن در تالاب «چغاخور» است از امکان حذف زودهنگام پسوند «بین المللی» از این تالاب ارزشمند و حتا برداشتن نام چغاخور از سیاهه‌ی تالاب‌های ایران خبر می‌دهد.
به گزارش مهر، «هومان خاکپور»، كارشناس محیط‌زیست؛ در باره‌ی پروژه‌ی تونل جابه‌جایی آب سبزکوه، که می‌تواند تالاب بین‌المللی چغاخور را به نابودی بكشاند، گفت: «بر پایه‌ی مطالعات اجرایی طرح، باید برای تامین آب خوردن، صنعت و کشاورزی شهرستان "بروجن"، سالانه نزدیک به 67 میلیارد مترمکعب آب حوضه‌ی سبزکوه، از راه تونل جابه‌جایی آب
۱۰ کیلومتری،  به تالاب چغاخور سرازیر شود.»فرتور از اينترنت
وی افزود: «البته پیش زمینه‌ی جابه‌جایی این حجم آب همان افزایش بلندای سد ساخته شده در محل آبریز تالاب چغاخور از
۶ متر به ۱۱ متر است که هم اکنون به شوند(:علت) دشواری‌‌های اجتماعی و نبود توافق مالکان زمین‌های پیرامون تالاب با وزارت نیرو، این پروژه‌ی افزایش بلندای سد متوقف شده است.»
به گفته‌ی خاکپور، هرچند پس از توافق نكردن مالکان زمین‌های پیرامون تالاب با وزارت نیرو بر سر قیمت زمین‌هایی که در اثر اجرای طرح افزایش بلندای سد به زیر آب خواهند رفت، گزینه جابه‌جایی آب از راه کانال به بیرون از چغاخور گفته شد واندكی خیال دوست‌داران زیست‌بوم و حتا سازمان حفاظت محیط‌زیست را از مرگ و نابودی تالاب بین‌المللی چغاخور آرام کرد، اما شواهد گویای كاری همانند برای چغاخور است.
به گمان وی، حقیقت ماجرا این است که به رغم اعلام گزینه جایگزین برای جابه‌جایی آب از کناره‌های تالاب، اما هیچگونه دگرگونی‌ای در نقشه اجرایی ساخت تونل انجام نگرفته است و خروجی تونل حکایت از آن دارد که گزینه‌‌ای مگر سرازیر شدن آب تونل به درون تالاب وجود ندارد و با پایان یافتن ساخت تونل، سازمان حفاظت محیط‌زیست با كار انجام شده روبه‌رو شده و چاره‌ای مگر دگرگون کردن چغاخور به دریاچه‌ی ذخیره و جابه‌جایی آب و پذیرش مرگ و نابودی این تالاب بین المللی نخواهد داشت.
خاکپور افزود: «این رخداد کارشناسی نشده و طبیعت ستیزانه، برخی شاخص‌های روشن تالاب‌ها، مانند میزان استاندارد بلندای آب را از بین برده، نرخ رسوب گذاری در تالاب را به سختی افزایش داده و همچنین، با ریزش آب رودخانه‌‌ها به چغاخور شوند بر هم خوردن اکوسیستم تالاب شده و روند بحرانی شدن شرایط آن را شتابی نگران کننده و برگشت ناپذیرمی دهد.
به گفته وی، در جاهای حساس و آسیب‌پذیر كناره‌ی تالاب که در درون خود، بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری را پرورش می دهند و بهترین جاهای حضور حیات وحش و به ویژه پرندگان هستند و از اهمیت زیست محیطی بسیاری برخوردارند، ریختن صدها تن خاک حاصل از كارهای خاکبرداری ساخت تونل جابه‌جایی آب در مرغزارهای كناره‌ی تالاب، که در گذشته برای سودی زودگذر و اندك تغییر کاربری یافته و زمین های کشاورزی شده‌اند، نیز پرسش برانگیز است که بدون کمترین مقاومتی از سوی نهادهای متولی بدست پیمانکار پروژه، در كناره‌های چغاخور، البته با توافق و گنجاندن سود مدعیان مالکیت آن زمین‌ها انجام می گیرد.
خاکپور افزودند: «شاید برخوردار نبودن سازمان حفاظت محیط‌زیست از ابزارهای قانونی و نیروی رویارویی با دیگر دستگاه‌های ثروتمند دولتی، شوند بروز این ناهنجاری‌های شگفت‌آور باشد، که همواره مجریان پروژه‌های بزرگ عمرانی از این سازمان کم سرمایه جلوتر هستند .

 





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

روستای تیس آثار تاریخی بسیاری دارد، به این دلیل که در دوران هخامنشیان از بندر‌های مهم ایران در دریای مکران بوده است. البته در آن زمان این روستا را تیز می خواندند.

روستای دوهزار وپانصد ساله تیس البته سه قلعه باستانی دارد. قلعه نخست “تیس” است که مربوط به دوران سلجوقی است. قلعه بعدی “پیروزگیت” است که بازدید از آن جز برای کوهنوردان برای کسی آسان نیست. قلعه سوم هم “بلوچ گیت” است که آن هم بر فراز کوه قرار دارد.در سفر به تیس می توانید “مقبره‎های جنانی گچ “که به باور محلی ‌ها محل سکونت جن ها بوده است و “پیل بند “و “غارهای بان مسیتی” و نقاشی های عجیب و غریب داخل آن را ببینید.چاه باستانی “تیس کوپان” و گورهای مرموز” تپه نهادی” را هم می بینید. سفربه روستای ساحلی تیس قطعا می تواند تجربه‌ای شگفت انگیز باشد.

افضل ‏الدین ابوحامدبن‏حامد در كتاب عقدالعلى ‏للموفق‏ الاعلى كه در سال 584 هجری قمری نوشته از بندر تیز (تیس) و تجارت بازرگانى آن نوشته است.

بندر چابهار در نزدیکی تیس قرار دارد.روستای ساحلی تیس از راه نیک شهر و جاده چابهار در دسترس است.

تیس روستایی باستانی بازمانده از دوره هخامنشیان است. این روستا که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد از توابع شهرستان چابهار است و درناحیه‌ای کوهپایه‌ای در شمال غربی چابهار واقع شده است.

منبع: برنا





تاريخ : دو شنبه 21 شهريور 1390برچسب:تیس,دریای مکران,پیروز گیت,بلوچ گیت,نیک شهر,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

ما مشکل داریم چون
 
· یک ساعت در ترافیک بزرگراه همت معطل می شویم و ککمان نمی گزد ولی سر تقاطع به اندازه ده ثانیه نمی توانیم منتظر عبور ماشین روبرویی باشیم.
· آنقدر راحت طلب و بی ارداه ایم که مشتری اول محصولاتی مانند قرص لاغری، کفش افزایش قد، شربت ترک اعتیاد، داروی افزایش میل جنسی و... در دنیائیم.
· وقتی در ایستگاه صادقیه می خواهیم سوار قطار شهری بشویم مثل زمانی که در مهدکودک بازی صندلی می کردیم چنان به سوی قطار هجوم می بریم که متوجه پیرمرد بغل دستی که عینکش افتاد و شکست نمی شویم.
· به محض رد کردن خروجی مورد نظر در اتوبان جفت پا روی ترمز می رویم و با اعتماد به نفس کامل دنده عقب می گیریم.
· برای بچه خردسالمان هر روز چیپس و پفک و نوشابه می خریم ولی نمی دانیم آخرین بار کی یک لیوان شیر خورده است.
· فاصله ظرف جمع آوری زباله تا در خانه مان 50 متر است ولی ترجیح می دهیم کیسه را همان روبروی خانه داخل بوته های کنار پیاده رو پرت کنیم.
· پشت شیشه ماشین می نویسیم "میروم تا انتقام مادرم زهرا را بگیرم" ولی ناموس مردم در کوچه و خیابان از دستمان در امان نیستند.
· در تاکسی مکالمات تلفنی خود را با صدایی کاملا رسا انجام می دهیم بدون اینکه متوجه باشیم تاکسی حریم خصوصی افراد نیست و حقوق دیگران را نباید تضییع کرد.
· آخرین باری که کتابی را ورق زده ایم مربوط به سالها پیش می شود.
· حاضریم به هر قیمتی ولو ثبت نام در دانشگاه مجازی دوقوزآباد سفلی مدرک بگیریم و میلیونها خرج کنیم ولی پس از فارغ التحصیلی تنها چیزی که به دردمان نمی خورد همان مدرک است.
· برای اینکه وارد محدوده طرح بشویم روی پلاک ماشین لنگ خیس می اندازیم تا دوربین شماره پلاک را ثبت نکند.
· یک شب را بدون ماهواره نمی توانیم سر کنیم ولی شبهای متعدد بدون اینکه چند دقیقه ای با همسر خود گفتگو کنیم می خوابیم.
· برای ماشین پنج میلیونی که اقساطی خریده ایم، سه میلیون لوازم اضافی وصل می کنیم ولی پول رفتن به دندانپزشک برای معالجه دندان خرابمان را نداریم.
· برای سه روز تعطیلی صندوق خودرو و باربند را تا خرخره پر می کنیم و با شش نفر راهی شمال می شویم و از سه روز تعطیلی را دو روز در ترافیک جاده چالوس و هراز و فیرزوکوه می مانیم. ولی نمی دانیم دریاچه گهر کجاست!
· روز آشتی با طبیعت (13 فروردین) چنان بلایی به سر طبیعت می آوریم که تا یکسال خودش را پیدا نمی کند.

و از همه بدتر خودمان را پشت چهارده هزار سال پیشینه تاریخی ایران و آخرین دین توحیدی جهان پنهان می کنیم و حاضر نیستیم بپذیریم که نه میهن دوست هستیم و نه دیندار و در نتیجه هیچ وقت شروع به تغییر و اصلاح نمی کنیم اما بومیان آدمخوار جزایر اقیانوس آرام تنها طی چند نسل توانستند خود را اصلاح کنند و به پیشرفت برسند چون پذیرفتند عقب هستند و ایراد دارند و باید اصلاح شوند.




تاريخ : شنبه 19 شهريور 1390برچسب:صندوق,دوقوزآباد,,
ارسال توسط سورنا

 

 
 تصاویری از زندگی مردم محروم جنوب کرمان

به گزارش خبرگزاری مهر، واحد کرمان مردم محروم جنوب کرمان از کمترین حقوق شهروندی برخوردار نبوده و از مشکلات زیادی رنج می برند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 19 شهريور 1390برچسب:فلسطین,سومالی,بورکینافاسو,,
ارسال توسط سورنا

 

http://groups.smskade.ir/img/soje-4.jpg

 

 

 

 

 



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 17 شهريور 1390برچسب:همسر دوم,آفتابه,نماز جماعت,,
ارسال توسط سورنا

 

به دیدن پیرترین شیر ایران بروید!

به دیدن پیرترین شیر ایران بروید!



می‌گویند شیر هم شیرهای قدیم ک البته راست هم می‌گویند؛ در این دوره و زمانه کدام شیری را می‌شناسید که دست‌کم بیش از 1700 سال عمر کرده باشد!



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 17 شهريور 1390برچسب:هفته نامه سیاحت و تجارت,سیاحت,شیرسنگی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

نبود امکانات گردشگری در شهری با 330 اثر تاریخی

   
 

سلیمان لطفی‌نیا :

شهرستان کازرون در استان فارس با داشتن 330 اثر تاریخی ثبت شده و آماده‌ی ثبت، پس از شیراز، دومین شهری است كه بیشترین یادگارهای تاریخی را در خود دارد. اما نبود امکانات رفاهی و زیرساختی در کازرون، شوند(:سبب) سرگردانی گردشگران در خیابان‌‌های این شهر شده است.
بزرگ‌ترین و تنها تندیس سنگی ساسانی كه همان تندیس «شاپور یكم» است، 9 نقش‌برجسته از 30 نقش‌برجسته‌ی روزگار ساسانی، شهر تاریخی بیشاپور، آتشکده‌های گوناگون و آثار تاریخی دیگر بخشی از یادگارهای برجسته‌ی این شهرستان به شمار می روند که گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی را برای بازدید به كازرون می‌كشد.
به گزارش مهر، با این همه، این شهرستان كمترین زیرساخت‌های گردشگری را نیز برای بازدیدکنندگان ندارد از همین روی دشواری‌هایی برای گردشگران پدید آمده و می‌آید.
«محسن عباسپور»، هموند(:عضو) شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان شهرستان کازرون؛ با اشاره به این‌که از توانمندی‌های این شهر تاریخی به خوبی سود برده نمی‌شود، گفت: «در این شهرستان چند حمام تاریخی هست که می‌توان با بهسازی، نسبت به تبدیل این حمام‌ها به سفره‌خانه‌ی سنتی اقدام کرد و جای مناسبی را برای جذب گردشگر پدید آورد.»
عباسپور بر پشتیبانی از سرمایه‌گذاری در كازرون، پافشاری کرد و گفت: «در این راستا باید بسترها برای سرمایه‌گذار گستره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری، فراهم شود.»
عباسپور افزود: «فراهم کردن زیرساخت‌ها در کازرون می‌تواند در جذب گردشگر سودمند باشد و مردم از این راه درآمد به‌دست آورند.»
«سرافراز موصلی‌» شهردار کازرون نیز، از كمبود امكانات گردشگری در این شهر گلایه كرد. او گفت: «شوربختانه در این بخش، كار مناسبی انجام نشده اما شهرداری کازرون برای پشتیبانی از سرمایه‌گذار در بخش گردشگری و ساخت رستوران و هتل، آمادگی خود را اعلام می‌کند و حاضر است هم از بخش خصوصی و هم بخش دولتی در این‌باره پشتیبانی کند.»

 

 

شهر تاريخي بيشابور

روستاي دوسيران

گرمابه‌ی تاريخي




تاريخ : چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:کازرون,گرمابه ی تاریخی,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

١٠ مهرماه: 
برگزاري جشن مهرگان با هنرنمايي هنرمندان
   
 
خبرنگارامرداد :

جشن مهرگان، با هنرمندي هنرمندان خانه‌ی فرهنگ و هنر زرتشتيان، با همكاري انجمن زرتشتيان تهران برگزارمی‌شود.
 روز ١٤ شهريورماه، در نشست هفتگي انجمن زرتشتيان، مصوب شد تا هنرجويان خانه‌ی فرهنگ و هنر زرتشتيان، به اجرای برنامه بپردازند.
برنامه‌ها دربردارنده نمايشنامه، برنامه شاد عروسكی و برنامه‌های ديگر با هماهنگی انجمن زرتشتيان تهران خواهدبود.
جشن مهرگان ١٠ مهرماه، در ماركار تهران پارس با باشندگي زرتشتیان برپامی‌شود.





تاريخ : چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:10 مهر,10 مهرماه,جشن مهرگان,جشن مهر,,
ارسال توسط سورنا

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



ادامه مطلب...

تاريخ : چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:خوی,گل آفتابگردان,آفتابگردان,تخمه,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

عادت های جالب و عجیب ما ایرانی ها !!!

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در این ایمیل ۱۰ عادت جالب اما عجیبی که در بین ما ایرانی ها رواج داره و متاسفانه هر روز در اجتماعی که درش زندگی می کنیم شاهد اون هستیم و میشه گفت پولدار و فقیر بودن هم برای اینجور عادت ها ملاک نیست رو مرور می کنیم که امیدوارم حداقل شما دوست عزیز پرشین استاری که مطالب زیر را از نظر خواهید گذراند یا دارای چنین رفتارهایی نباشید و اگر هم کم و بیش از بعضی از اونها بی بهره نیستید؛ بدون هیچ حساسیتی نکات این ایمیل یک یادآور باشه برای تجدید نظر در مورد چنین عادت هایی :


1. غیبت و دخالت در امور خصوصی دیگران

یکی از سوژه های اصلی محاورات که به شدت بین مردم مرسوم شده است عمل زشت غیبت می باشد. این روزها زمانی که افراد همدیگر را ملاقات می کنند و یا در میهمانی ها حاضر میشوند عملاً حرفی جز غیبت کردن در مورد دیگران ندارند و با هیجان کامل به این کار مبادرت می کنند. برخی هم به خود اجازه میدهند در حریم خصوصی ترین مسائل دیگران وارد شوند و به امر و نهی و دخالتهای بی مورد بپردازند.

2. عدم رعایت حق عابرین پیاده

در اکثر نقاط دنیا دیدن یک عابر پیاده در خیابان به معنای فرمان ایست و احتیاط برای راننده مقابل است در صورتیکه در ایران برخی رانندگان به محض دیدن عابر پیاده سرعت خود را بیشتر نموده و بدون لحاظ کردن مسائل ایمنی و حق تقدم با بی رحمی تمام و با ایجاد رعب و وحشت برای عابرین پیاده به مسیر خود ادامه میدهند.

3. حفظ نشانه های نو بودن کالا

همسایه تان اتومبیلی نو خریداری کرده اما بعد از سپری شدن یک هفته هنوز برچسب شماره اولیه که بصورت تکه کاغذی روی شیشه جلو چسبیده است را جدا نکرده و حتی فومهایی که بصورت ضربه گیر در اطراف دربهای ماشین نصب شده است کماکان وجود دارند. دوستتان نیز بعد از گذشت یک هفته هنوز برچسب روی نمایشگر گوشی موبایل جدیدش را جدا نکرده!

4. تنبلی و از زیر کار در رفتن

متوسط ساعت مفید کار در ایران کمتر از یک ساعت و سی دقیقه میباشد که دلیل آن نبودن فرهنگ کار، فقدان انگیزه، تنبلی و بی مسئولیتی افراد است. این امر باعث نارضایتی ارباب رجوع، پایین آمدن کارایی و بهره وری و در کل کاهش پیشرفت ملی خواهد شد. در اغلب شرکتها، ادارات و سازمانها اینگونه باب شده که کسی زرنگ و باذکاوت است که تا حد امکان از انجام مسئولیتهایش شانه خالی کند و کم کاری را استراتژی اصلیش بداند و در عین حال حقوق و مزایایش را بصورت تمام و کمال دریافت نماید. کارمندان هیچ تلاشی در راستای بالابردن کیفیت و راندمان شرکت انجام نداده و در عین حال انتظار بالا رفتن درآمد خود را دارند. به ارباب رجوع کمتر احترام گذارده میشود و طلبکارانه با وی برخورد میشود.

5. تجمل گرایی و مصرفی شدن

امروزه شاهد آن هستیم که جامعه با سرعتی باور نکردنی به سوی مصرفی شدن در حال حرکت است. افراد بجای سرمایه گذاری پول خود در مکان مناسب و برای تولید بیشتر و اشتغال زایی ملی، ترجیح میدهند با خرید اتومبیلهای گران و کالاهای لوکس مصرفی ظاهری معقول کسب نموده و اعتبار خود را در بین اطرافیانشان بالا ببرند. چشم و هم چشمی های فراوان، گرفتار وامها و قرضهای سنگین شدن و استرس از جمله پیامدهای این مسئله است. اکثر مردم خوشبختی را در تجملات و برتری مالی می دانند و بین نیازها و خواسته هایشان تمایزی قائل نمی شوند. مسابقات و رالی خرید امری ناپسند ولی متداول در جامعه ایرانی است.

6. فقدان فرهنگ تشکر و احترام

از کوچه و خیابان گرفته تا دانشگاه و محل کار و اماکن عمومی، کمتر شاهد شنیده شدن جملاتی مانند "از لطف شما ممنونم"، "خواهش میکنم"، "اختیار دارید"، "تمنا می کنم"، "بفرمایید"، "بزرگوارید"، … هستیم. بجای آن فضای زیرآب زنی، استفاده از الفاظ ناشایست، بی حرمتی به افراد مسن، به سخره گرفتن افراد، بالا بردن تن صدا،… امری متداول شده است. مردم باید بیاموزند احترام به دیگران، احترام به هویت ملی یک کشور محسوب میشود. اگر افراد یک مملکت به یکدیگر احترام نگذارند چگونه میتوانند انتظار کسب احترام از ملتهای دیگر را داشته باشند؟!

7. عدم رعایت نظافت شخصی و شهری

احتیاج به توضیح ندارد که متاسفانه نظافت شخصی و اجتماعی از طرف برخی افراد جامعه رعایت نمیگردد. از طرز لباس پوشیدن تا بوی بدن و دهان و آرایش موها گرفته تا ریختن زباله در محیطهای شهری و تفریحی اهم موارد عدم رعایت نظافت است.

8. درگیری در صف و نوبت
صف ها هرکجا و به هر علتی که تشکیل شوند معمولاً تبدیل به جولانگاه بی نظمی، درگیری، فحاشی و هتاکی عده ای از افراد به اصطلاح "زرنگ" خواهند شد. حفظ نظم و ترتیب در صف نشان دهنده بالا بودن رتبه اجتماعی و فرهنگ کسانی است که در صف حضور دارند. متاسفانه شاهد آن هستیم که در برخی امور مذهبی و خیریه مانند سرو غذای نذری نیز چنین بی نظمی ها و زد و خوردهایی بوجود می آیند. احتمالاً باید برخورد کرده باشید در مجالس عروسی گاهی زمان سرو شام جمعیت با چه سرعتی به سمت میز سلف سرویس هجوم می آورند!

9. پرورش اندام برای رعب و ترس

شاید دیده باشید پسرانی که با اندامهای پرورش یافته و عضلانی درحالی که بازو و سینه های خود را در معرض نمایش گذاشته اند با چهره ای مهاجم و آماده درگیری در همه جا پرسه می زنند! آنها با نگاه خود اطرافیانشان را به مبارزه می طلبند! چه نکوهیده است زمانی که برخی افراد انگیزه های اصلی ورزش و تناسب را فراموش کرده و صرفاً برای عرض اندام، قلدری و جلب توجه در سطح جامعه اقدام به حجیم کردن عضلات خود می کنند.

10. اسراف، اسراف، اسراف!

اسراف یعنی زیاده روی در مصرف، بیهوده مصرف کردن، بیش از نیاز مصرف کردن، مصرف کنترل نشده، دور ریختن چیزی که میتوان از آن استفاده کرد. کافیست با محاسباتی ابتدایی متوجه شوید که میزان اسرافی که در کشور به عناوین مختلف همه روز در حال انجام است اگر جلوگیری می شد، چه میزان در صرفه جویی خانوادگی و ملی اثر می گذاشت و مشکلات چه تعداد از مردم حل می شد





تاريخ : چهار شنبه 16 شهريور 1390برچسب:عادات ایرانی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

در بخشی از موزه‌ی صنعت چاپ ايران: 
صنعت چاپ زرتشتيان به موزه رفت
   
 
خبرنگار امرداد - فیروزه فرودی :

صنعت چاپ زرتشتيان  به ياد روانشاد كيخسرو خسرويانی(راستی)  بخشی از موزه‌ي صنعت چاپ ايران را كه امروز يكشنبه ١٣ شهريور ساعت ١٥ گشايش می‌يابد، به خود ويژه كرده‌است.
پريرخ خسرويانی ناشر سالنمای راستی در اين باره گفت:« نمايشگاه صنعت چاپ در كتابخانه‌ي موزه‌ی مجلس شورای اسلامی برپا می‌شود و در آيين گشايش آن رسول جعفريان فرنشين كتابخانه‌ی مجلس، اسمعيل دميرچی از كارگران پيشين صنعت چاپ، محمد كلاری از پيشكسوتان اين صنعت و قاسم صافی پژوهشگر در اين حوزه سخنرانی می‌كنند.
در اين آيين، پيشكشی از سوی اسفنديار اختياری نماينده‌ی زرتشتيان در مجلس، رستم خسرويانی فرنشين انجمن زرتشتيان تهران و پريرخ خسرويانی ناشر سالنمای راستی به ياد شادروانان، ارباب كيخسرو شاهرخ بنيادگذار كتابخانه‌ی مجلس و كيخسرو خسرويانی (راستی) بنيادگذار صنعت چاپ زرتشتيان در ايران، به اسمعيل دميرچی كه برای برپايی اين موزه تلاش بسيار كرده‌است، اهدا می‌شود.
شركت در آيين گشايش صنعت چاپ عمومی نيست و در روزهای آينده زرتشتیان می‌توانند با هماهنگی چاپخانه‌ی راستی از موزه بازديد كنند





تاريخ : دو شنبه 14 شهريور 1390برچسب:چاپخانه راستی,رستم خسرویانی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

در میان رسانه‌ها

جنگل‌های ایلام، سیاه‌پوش هم‌قطارانشان هستند

 

خشكسالی و آتش‌سوزی، امان از بلوط‌ها ربوده است

 

سلیمان لطفی‌نیا :

نزدیك به 87 درصد از مساحت استان ایلام، گستره‌های(:عرصه‌های) طبیعی و نزدیك به ۶۴۰ هزار هکتار آن بلوط‌‌‌‌‌‌زار و جنگل‌های تنک (جنگل‌های کم‌پوشش) است. این در حالی است که شوربختانه جنگل‌های استان ایلام اكنون به شوند(:علت) آتش سوزی و خشکسالی سیاه پوش شده‌اند.
به گزارش مهر، بی‌گمان باید جنگل‌های ایلام را به شوند آتش‌سوزی و خشکسالی در سیاهه‌ی سیاه منابع طبیعی روبه نابودی گذاشت.
خشکسالی همراه با گرد و‌غبار، میزان بالایی از درختان بلوط استان ایلام را نابود كرده است، ولی هنوز هیچ كار پیش‌گیرانه‌ای انجام نگرفته است. در فصل تابستان به شوندهای(:دلایل) گوناگون، جنگل‌های استان دچار آتش‌سوزی می‌شوند که این میزان هر ساله روبه افزایش است.
«داریوش قنبری»، نماینده‌ی مردم ایلام در مجلس؛ با اشاره به این‌که افزایش آتش‌سوزی در چند سال گذشته، شوند نابودی جنگل‌های استان شده است، افزود: «امسال سال ناخوشایندی برای جنگل‌های منطقه است، به گونه‌ای که اکنون وضعیت جنگل‌ها بحرانی است و هر روز امکان آتش‌سوزی هست.»
او گفت: «سازمان منابع‌طبیعی استان مسوول نگهداری از جنگل‌های منطقه است اما شوربختانه این سازمان با کمبود اعتبار و امکانات رو‌به‌رو است.»
به گفته‌ی داریوش قنبری، مسوولان باید برای جلوگیری از نابودی جنگل‌های ایلام برنامه‌ریزی مناسبی را انجام دهند. كاری كه تا به امروز انجام نشده است.
انبوه درختان بلوط در ایلام گیرایی ویژه‌ای به این سرزمین بخشیده زیبایی كه می‌توان آن را در «پارک جنگلی چغاسبز»، «گردشگاه خوران ایوان»، «ششدار»، «تنگ دالاهو و کلم» و «بدره» دید.
اما خشكسالی نه تنها، کاهش تولیدات زراعی و حاصلخیزی جنگل‌ها و مراتع را به دنبال دارد، بلكه شوند افزایش خطر آتش‌سوزی، افزایش میزان مرگ‌و‌میر دام، آسیب به زیستگاه ماهیان و حیات وحش، کاهش اندوخته‌‌های آب، پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، کاهش کیفیت آب‌های سطحی و زیرزمینی، افزایش دما و در خشکسالی‌های شدید، حتا مرگ و میر انسان‌ها‌، نیز شده است.
از دیگر پیامدهای خشکسالی می‌توان به آسیب به صنعت گردشگری، نابودی برخی گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، افزایش بیابان‌ها، آسیب به جاهای فرهنگی، مذهبی و باستانی و ... را نام برد.

 





تاريخ : دو شنبه 14 شهريور 1390برچسب:بلوط,سیاه پوش,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

              رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 12 تا 18 شهریور

          

گروه مردم :

شنبه 12 شهریور:

آغاز کار نوسازی آرامگاه فردوسی در توس، سوم سپتامبر 1928 (12 شهریور 1307) کار نوسازی آرامگاه فردوسی، ایرانی بزرگی که خود را وقف خدمت به ایران و زبان پارسی کرده بود در توس خراسان آغاز شد. این ساختمان باشکوه پس از تکمیل و آنگاه تزیین مجدد، بیستم مهرماه سال 1313 هجری طی مراسمی کم نظیر با حضور رضا شاه و مستشرقین و ایرانشناسان سراسر جهان، ادیبان کشور و مقامات فرهنگی و دولتی گشایش یافت.

درگذشت پروفسور محمود حسابی، دانشمند و فیزیکدان ایرانی در بیمارستان دانشگاه ژنو سوئیس

سه‌شنبه 15 شهریور:

آغاز شاهنشاهی بهرام چهارم، سیزدهمین شاه ساسانی پس از مرگ پدرش شاپور سوم در سال 388 میلادی

یکشنبه 13 شهریور:

روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی

چهارشنبه 16 شهریور:

افتادن زودگذر تبریز به دست سلطان سلیم عثمانی، هفتم سپتامبر سال 1514 (16 شهریور) نظامیان عثمانی وارد تبریز شدند. این یگانها به فرماندهی مستقیم سلیم اول سلطان عثمانی 23 آگوست (15 روز پیش از آن) در دشت چالدران نیروهای شاه اسماعیل صفوی را شکست داده بودند. سلطان سلیم و نظامیانش بر اثر حملات غیر منظم (چریکی) نیروهای شاه اسماعیل و مقاومت مردم تبریز نتوانستند مدت طولانی در این شهر بمانند و بیرون رفتند.

پنجشنبه 17 شهریور:

اعطای نخستین مدرک دکترای ادبیات پارسی در ایران به دکتر محمد معین در سال 1321 خورشیدی

آدینه 18 شهریور:

روزی که فرهاد دوم وارثان اسکندررا از آسیا بیرون راند، در آخرین ماه تابستان 129 پیش از میلاد و طبق بعضی از تاریخها، نهم سپتامبر این سال، فرهاد دوم شاه اشکانی در جنگی که با سلوکیها در سوریه کرد، برای همیشه وارثان اسکندر مقدونی را از آسیا بیرون راند و شکست ایران از ارتش اسکندر تلافی شد. در این جنگ 17 هزار سلوکی کشته و 12 هزار و هفتصد تن اسیر شدند و این اسراء هرگز آزاد نشدند. علت پیروزی اسکندر مقدونی بر هخامنشیان این بود که در نخستین جنگ، فرماندهان محلی ارتش (و به احتمال زیاد با موافقت شاه هخامنشی وقت – داریوش سوم) عمدتا از جنگجویان مزدور خارجی (مرسنر) استفاده کرده بودند.

آغاز جنگ‌های معروف به جنگ‌های هفت‌ساله میان ایران و روم در زمان شاهنشاهی خسرو انوشیروان ساسانی در سال 572 میلادی





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

آیا میدانستید: کلمه “مات” در شطرنج ، واژه ای پارسی است ، به معنی “شاه مرده ”

آیا میدانستید: کوچکترین استخوان در بدن انسان در گوش او قرار دارد .

آیا میدانستید: کتاب رکودهای گینس ،رکورددار دزدیدهشدن از کتابخانه های عمومی می باشد

آیا میدانستید: در بیمارستان ها مریض را (بیدار) میکنند تا قرص خوابشو بخوره !

آیا میدانستید: هر فرد در سوئیس ، در طی یک سال ۱۰ کیلو شکلات استفاده میکنید .

آیا میدانستید: رعد و برق میتواند حرارتی معادل ۳۰,۰۰۰ درجه سانتی گراد تولید کند .

آیا میدانستید: طولانی ترین خیابان جهان Yonge در تورنتو کانادا است با طول ۱۸۹۶کیلومتر .

آیا میدانستید: گربه ها میتوانند بیش از ۱۰۰ صدا تولید کندد ، در حالی که سگ ها تنها در حدود ۱۰ صدا

آیا میدانستید: مردمک چشم اختاپوس مستطیل شکل است .

آیا میدانستید: کانادا یک کلمه هندی به معنی “روستای بزرگ” است.

آیا میدانستید:هر نوع سوسمار بزرگ می تواند در زیر آب به مدت ۲۸ دقیقه باقی بماند.

آیا میدانستید: فرورفتگی ناخن پا ، ارثی است .

آیا میدانستید: دوئل در پاراگوئه آزاد است به شرطی که طرفین خون خود را بر گردن بگیرند !

آیا میدانستید: سریع ترین ماهی جهانSail Fishمیباشد۱۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.

آیا میدانستید:خورشید در مدار کهکشان شیری باسرعت ۹۰۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت میکند.

آیا میدانستید: حدود ۲۵۰ ایرانی در ناسا محقق داریم.

آیا میدانستید: نهنگ ها هم عاشق میشوند و در سفر ها با هم آواز دست جمعی میخوانند.

آیا میدانستید: کوسه ها فاصله های دورتر از ۵ متر را مطلقا نمی بینند.

آیا میدانستید: گنجشک ۳۵۰۰ پر در بدنش دارد که میتواند درسرد ترین روز حرارت بدنش را به ۴۱ برسانند.

آیا میدانستید : کودکانی که بیشتر از گیاهان و سبزیجات و مواد خام غذایی می خورند از دیگران با هوش ترند.

آیا میدانستید: در لامپ یک جریان کم از رشته تنگستن میگذرد و دمای ان را به بیش از دو هزار درجه میرساند.

آیا میدانستید: بدن انسان ۵۰ هزار کیلومتر رشته عصبی دارد.

آیا میدانستید: نور میتواند دور کره ی زمین (خط استوا) را ۷٫۵ بار در ۱ ثانیه طی کند.

آیا میدانستید: موش های صحرایی در مواجه شدن با مشکلات حل نشدنی ناخن های خود را می جوند.

آیا میدانستید: مدت عصبانیت مردان فرانسوی از همه ی مردان روی زمین بیشتر است.

آیا میدانستید: رشد تعداد خودرو در جهان ۳ برابر رشد جمعیت انسانهاست.

آیا میدانستید: چشمان ما اندازه ی زمان تولدمان است و تغییری نمیکنند؟

آیا میدانستید: نخستین مردانی که عطر را برای خوش بو شدن ساختن ایرانیان بودند.

آیا میدانستید: وسعت اقیانوس هند حدود ۷۵ میلیون کیلومتر مربع می شود.

آیا میدانستید: از بین رنگها رنگ سفید برای زنبور ارمش دهنده و رنگ قهوه ای ناراحت کننده.

آیا میدانستید: تقریبا نیمی از کل نشریات جهان در دو کشور آمریکا و کانادا منتشر می شوند.

آیا میدانستید: نپال تنها کشور ی است که پرچمش مستطیلی نیست.





تاريخ : دو شنبه 14 شهريور 1390برچسب:مات,نپال,اختاپوس,شاه مرده,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

امرداد اين شماره به ياد فرهاد دوم و پاكسازي آسيا از سلوكيان، چاپ شد
   
 
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :

دویست‌و‌شصتمین شماره‌ی امرداد به شكوه و خجستگی تاراندن سلوكیان تا پشت دروازه‌های آسیا، چاپ شد. در این شماره از فرهاد دوم اشكانی گفته‌ایم، شهریاری كه به تدبیر خویش، سلوكیان را كه نزدیك به ٣٠٠ سال بر ایران و دیگر مرزهای پیرامون، حكومت می‌كردند از آسیا تاراند.
در سخن نخست این شماره از زبان‌خدایی‌مان، سخن گفته‌ایم، از موسیقی ایرانی كه آسمانی است و فراسویی، ولی این‌روزها بنابر ناآگاهی‌های ما رو به فراموشی است. در رویه‌ی نخست و رویه‌ی دوم، رویدادهایی از سرزمینمان ایران را نیز، به چاپ رسانده‌ایم.
در سومین رویه‌ی امرداد(رویه مردم)، از دارالفنون نوشته‌ایم، گهواره‌ی دانش و دانش‌پروری، مدرسه‌ای كه نزدیک به ٢٠٠ سال از عمرش می‌گذرد. از سكوت مرگبار این روزهای دارالفنون و كوتاهی‌ها در بازسازی‌اش نوشته‌ایم. پدر دیگری از پدرهای ایرانی و بازی دیگری از میان بازی‌های بومی این سرزمین بخش دیگری از نوشتارهای رویه‌ی مردم هستند. خبرهای گردشگری، تلنگر و الوامرداد كه پرسش‌های شما و پاسخ‌های امرداد است، نیز در این رویه، میزبان شما خواهند بود.
چهارمین رویه از امرداد در این شماره، رویه‌ی شاهنامه است. در این رویه از بانوگشسب‌نامه خواهید خواند. شاید بسیاری ندانید كه بانو گشسب دختر رستم، پهلوان استوره‌ای ایران است. در این گزارش كه از بانوگشسب‌نامه و به قلم دكتر روح‌انگیز كراچی، به نگارش درآمده از پهلوانی‌های دخت رستم می‌خوانید و اشاره‌هایی كه در دیگر كتاب‌های ایرانی به این پهلوان‌بانو شده است. بی‌گمان از خواندن این نوشتار لذت خواهید برد.
نوشتاری دیگر كه گزارشی از سخنان دكتر جلیل دوستخواه است نیز، دیگر نوشتار این رویه است. بی‌‌گمان آنانی كه دكتر دوستخواه را می‌شناسند به خواندن این گزارش، همت می‌گمارند و آنان كه با او و پژوهش‌هایش آشنا نیستند، شاید با خواندن این نوشتار بابی بگشایند بر همراه شدن با شهنامه.
كسانی كه داستان‌های شاهنامه را دنبال می‌كنند در این شماره می‌توانند ادامه‌ی پادشاهی منوچهر را بخوانند و از میان دشمنان ایران با دیوان، آشنا شوند.
در پنجمین رویه(رویه اندیشه) در نوشتاری كه بخش نخست آن، پیش از این چاپ شده بود، در بخش دوم نیز «چگونگی زندگی ایرانیان در زمانه‌ی سرایش یشت‌ها» را دنبال خواهیم كرد. این نوشتار پژوهشی در بخش دوم  به «بهرام‌یشت»، «رام‌یشت» و «دین‌یشت» پرداخته است. سخن اندیشه برانگیز، «پرده، ساز و آهنگ در فرهنگ ایرانی» و «كتاب هرودوت، آكنده از بزرگنمایی‌های ماهرانه» دیگر عنوان‌هایی است كه می‌توانید در این رویه بخوانید.
گفت‌و‌گو با پریچهر نامدار، هنرمند و نقاش زرتشتی كه تنها زن دارنده‌ی نشان شوالیه‌ی هنر ایتالیا است، گفت‌و‌گویی است كه خوانندگان می‌توانند در رویه‌ی «جوان» آن را بخوانند. دوستداران جدول بی‌گمان این رویه را به خوبی می‌شناسند. رویه‌ی جوان باز هم با یك جدول دیگر به دیدار خوانندگان آمده است. «بیاموزیم پهلوان باشیم نه قهرمان» به مناسبت ١٦ شهریورماه، روز مصوب شدن طرح اجباری شدن ورزش در آموزشگاه‌های كشور از سال ١٣٠٩ خورشیدی، عنوان نوشتار دیگری در این رویه است. آنانی كه نوشتارهای «سرزمین هزار چهره» را دنبال می‌كنند این بار از چگونگی بخش شدن ایران میان روس و انگلیس و پیدایش «مهرگان» و رسمی شدن آن در دربار هخامنشیان، خواهند خواند.
هفتمین رویه‌ی امرداد(زرتشتیان) نیز همچون همیشه به خبرها و گزارش‌هایی از هازمان زرتشتی، ویژه‌ شده است.
در واپسین رویه‌ی امرداد باز هم به زبان پارسی و هویت ایرانی پرداخته‌ایم. در این شماره از زبان «تاتی»، یار پرتوان زبان فارسی، نوشته‌ایم. ستون خرده‌گیری نیز كه از چند شماره‌ پیش، در این رویه برای خود جایی باز كرده از «كنترلرها در باس‌لاین بی. آر. تی، استندبای هستند!» درددل كرده است.
امرداد شماره‌ی ٢٦٠ را از امروز از روزنامه‌فروشی‌‌ها می‌توانید خریداری كنید.





تاريخ : سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:امرداد,دختر رستم,دارالفنون,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی