بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد - بهنام مرادیان : | ||
نشست معرفی و رونمایی کتاب «تاریخ شهر و شهرنشینی» نوشته جهانشاه پاکزاد، که به دست انجمن مفاخر معماری ایران در موزه هنر برگزار شد، پیرامون یک پرسش چالشبرانگیز درباره شکلگیری نخستین شهرهای ایرانی، گفت و گوهای بسیاری را برانگیخت. در این نشست که در پسین روز 9 مهرماه برگزار شده بود، احمد سعیدنیا، با بیان اینکه آموزش تاریخ شهرنشینی در دانشگاهها، همواره با کاستی رو به رو بوده است، این پرسش را مطرح کرد که چرا در این کتاب، آورده شده که در بخش خاوری(:شرق) ایران، در پیش از اسلام شهری نبوده است. سعدنیا برای روشن شدن سخنش به این استدلال پرداخت که شهرهایی مانند مرو یا هرات شهرهای بزرگی در این دوران بودهاند. افزون بر این که هنگامی که ما نقش ارتباطی ایران به عنوان گلوگاه جاده ابریشم را میبینیم، پس ابزارها و سکهها باید در شهرهایی ساخته شده باشند. جهانشاه پاکزاد، استاد دانشگاه شهید بهشتی و نویسنده این کتاب، درباره انگیزههای خود از نگارش این کتاب گفت: من دوران جوانی خود را تا زمان دکترا در آلمان سپری کردم و همواره این پرسش برای من مطرح بود که ایران و غرب را با یکدیگر مقایسه کنم. این کتاب پاسخی است به این نیاز که تاریخ شهرهای ما و زندگی شهری و مدنی ما چیست. من در این کتاب کوشیدهام بیطرفی در پیش گیرم و درباره ایران پیش و پس از ساسانیان، تعصبی به خرج ندادهام. این کتاب هر چند نگاهی بر پایه دانش معماری و شهرسازی و تاریخ آن دارد اما در درون خود نشان میدهد که گرفتاری ما در ایجاد یک جامعه مدنی کجاست؟ ما تا کی میخواهیم بگوییم استعمار با ما چنان کرد. این درست است که استعمار به ما آسیب زد. اما در یک دعوا هم اگر یک طرف نداند که سوی دیگر ناتوان است، درگیری را آغاز نمیکند و این سستی ما بوده است که استعمار را تشویق به استعمار کرده است. پاکزاد در ادامه افزود: برداشت کنونی ما از شهر، همان شهرهای کلاسیک اروپایی است که آن هم از سدههای وسطی، پدید آمدهاند و در کنار روستاها، بدین گونه تعریف شدهاند تقسیمکاری میان صنعت و بازرگانی در شهرها و کشاورزی و دامداری در روستاها وجود داشته است. اما این دستهبندی در دورهتاریخی ایران آشکار نیست. برای نمونه ری یا نیشابور، منطقه هستند نه شهر. همانگونه که هنوز هم ما وقتی میگوییم سمنان، قزوین، اصفهان، یزد نمیدانیم درباره شهرستان، شهر یا استان سخن میگوییم. وی در ادامه گفت: زندگی ایرانی بیشتر روستایی بوده است و روستاها خود، ابزارهای کشاورزی یا جنگی را میساختهاند و سکه نیز در ارگها ضرب میشده است. پاکزاد در پایان گفت: من در این سالها دریافتم که جهان ما و غرب دو جهان متفاوت است و سادهانگاری است که بخواهیم در زمینههایی «کپیبرداری» کنیم. سهراب مشهودی دیگر سخنران این نشست، با سپاس از جهانشاه پاکزاد به این روی که پس از پایان تحصیل در باخترزمین به ایران بازگشت و هیچگاه نکوشید یک نگرش باختری را بر معماری ایرانی تحمیل کند گفت: این کتاب به بررسی تفاوت شهر با سکونتگاه پرداخته و این پدیده را نشان داده است که شهر در دورههای تاریخی گوناگون گاه به معنای ایالت و گاه به معنای فرمانروایی محلی بوده است. از همین رو است که در این کتاب، نخستین شهر در گستردگی و نوع شغلهای آن، از زمان شاپور دوم ساسانی شکل میگیرد. فرح حبیب، سخنران دیگر این نشست، با اشاره به اینکه از زمانی که دانشجوی دکتر پاکزاد بوده است تا کنون، وی را در حال پژوهش در این زمینه دیده است به برخی ویژگیهای برتر این کتاب همچون چند سویه بودن، جدولبندی زمانی رویدادها، واژهنامه تخصصی و امانتداری علمی دقیق، اشاره کرد. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
گروه مردم : | ||
يک روز شاهعباس با لباس مبدل گذرش به باغ انارى افتاد. باغبان به رسم میهماننوازی يکى از انارها را از درخت کند و آبش را گرفت و در جام ریخت و جام پر شد. شاهعباس جام را از دست باغبان گرفت و سر کشيد. وزير هم يک جام از آب انار نوشيد. مىخواستند بروند که وزير به شاهعباس گفت: «پادشاه به سلامت باشد، شما شاه اين مملکت هستيد و چنين باغ انارى نداري. نیک است ماليات اين باغ را زيادتر کنيم». شاهعباس و وزير رفتند به شکار و فردا روز که از شکار بازگشتند، باز هم هلاک و تشنه آمدند به باغ انار. شاهعباس به باغبان گفت: «آب يکى از انارها را بگير». باغبان يکى از انارها را از درخت کند و آبش را در جام ريخت. جام پر نشد. آب دومى را گرفت، جام پر نشد، تا سومى و چهارمى و پنجمى و ششمى و دهمى و بيستمي. شاهعباس شگفت زده شد و گفت: «باغبان! تو ديروز آب يکى از انارها را گرفتي، جام پر شد. الآن آب بيست انار را گرفتى و جام پر نشد»! باغبان که شاه عباس را نمىشناخت، چون شاهعباس هيچگاه با لباس شاهى ظاهر نمىشد، گفت:«فکر کنم خداى نکرده عقیدهی شاه از من برگشته و چشم طمع بر باغ من دوخته است». شاه آن هنگام عقيدهاش را برگرداند و پيش خودش گفت: «انصاف نيست من ماليات باغ را زياد کنم. اين باغبان زحمت مىکشد و نانى مىخورد». باغبان دستش را بلند کرد و انارى کند و آبش را ريخت درون جام و جام پر شد. باغبان گفت: «خدا را سپاس که عقيدهی شاه صاف شد و بهخوبى برگشت». |
بنام خدا
این دیگه واقعا سوژه گریه هست یا خنده !
آخر عاقبت آثار باستانی ایران و تخت جمشید ....
بنام خدا
بلند ترين برج آجری جهان ثبت جهانی می شود!
وی با بيان اينكه فرصت به اندازه كافی برای مناسبسازی فضای اطراف و آزادسازی حريم برج وجود دارد، افزود: اگر ارزيابی گروه ارزياب اول فوريه برسد برج قابوس در سال 2012 به ثبت جهانی در يونسكو خواهد رسيد.
وطندوست گفت: بلندترين برج آجری جهان ظرفيت جهانی شدن را دارد اما همكاری همه جانبه مسئولان را می طلبد.
نماينده ايران در ميراث جهانی يونسكو بر تشكيل پرونده آمادهسازی برج قابوس تاكيد كرد و افزود: اين پرونده بايد به زبان انگليسی هم ترجمه شود.
وی در تشريح اقدامات لازم براي ثبت برج قابوس در ميراث جهانی يونسكو خاطرنشان كرد: پس از آمادهسازی برج يک گروه ارزياب می آيد و برج را بررسی می كند و مجموعه گزارشهای ارزياب به كميسيون اجلاس جهانی ارائه می شود اگر پذیرفته شود اين اثر تاريخی ثبت جهانی میشود.
نماينده سازمان پروندههای ميراث فرهنگی نيز در اين نشست با اشاره به اهميت موضوع ثبت جهانی برج قابوس برای كشور گفت: ثبت جهانی اينگونه آثار ظرفيتهای بسياری را در كشور فراهم می كند.
محمدحسن طالبيان بر تبيين برنامه مديريتی آمادهسازی برج قابوس براي ثبت جهانی تاكيد كرد.
فريدون فعالی مدير كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری گلستان نيز در اين نشست با بيان اهميت ثبت جهانی برج تاريخی قابوس بر تعامل دستگاههای اجرايی برای ثبت آن در يونسكو تاكيد كرد.
بنام پروردگار کوروش آفرین
:: سخنان بزرگان جهان در مورد کوروش بزرگ ::
آنچه در زیر می خوانید سخنانیست که به صورت مشتیی از خروار از میان گفته های بزرگان و مشاهیر دنیا در مورد مردی که بی شک از تاثیر گذارترین ، بر جسته ترین و ستایش شده ترین افراد در طول تاریخ تمدن بشریت بوده و هست. مردی که تورات او را «مسیح » و یونانیان او را «سرور» و « قانونگذار»می نامند و دوست و دشمن به بزرگمنشی و آزادگی او شهادت داده اند:صاحب نخستین منشور حقوق بشر در دنیا: کورش بزرگ
● افلاطون (۴۷۷ تا ۳۴۷ پیش از میلاد):
پارسیان در زمان شاهنشاهی کورش اندازه میان بردگی و آزادگی را نگاه می داشتند. از اینرو نخست خود آزاد شدند و سپس سرور بسیاری از ملتهای جهان شدند. در زمان او (کورش بزرگ) فرمانروایان به زیر دستان خود آزادی میدادند و آنان را به رعایت قوانین انسان دوستانه و برابری ها راهنمایی می کردند. مردمان رابطه خوبی با پادشاهان خود داشتند از این رو در موقع خطر به یاری آنان می شتافتند و در جنگ ها شرکت می کردند. از این رو شاهنشاه در راس سپاه آنان را همراهی می کرد و به آنان اندرز می داد. آزادی و مهرورزی و رعایت حقوق مختلف اجتماعی به زیبایی انجام می گرفت.
● گزنفون (۴۴۵ پیش از میلاد):
مهمترین صفت کورش دین داری او بود. او هر روز قربانیان برای ستایش خداوند می کرد. این رسوم و دینداری آنان هنوز در زمان اردشیر دوم هم وجود دارد و عمل می شود. از صفت های برجسته دیگر کورش عدل و گسترش عدالت و حق بود.
ما در این باره فکر کردیم که چرا کورش به این اندازه برای فرانروایی عادل مردمان ساخته شده بود. سه دلیل را برایش پیدا کردیم. نخست نژاد اصیل آریایی او و بعد استعداد طبیعی و سپس نبوغ پروش او از کودکی بوده است.
کورش نابغه ای بزرگ، انسانی والامنش، صلح طلب و نیک منش بود. او دوست انسانها و طالب علم و حکمت و راستی بود. کورش عقیده داشت پیروزی بر کشوری این حق را به کشور فاتح نمی دهد تا هر تجاوز و کار غیر انسانی را مرتکب شود. او برای دفاع از کشورش که هر ساله مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار می گرفت امپراتوری قدرتمند و انسانی را پایه گذاشت که سابقه نداشت. او در نبردها آتش جنگ را متوجه کشاورزان و افراد عام کشور نمی کرد. او ملتهای مغلوب را شیفته خود کرد به صورتی که اقوام شکست خورده که کورش آنان را از دست پادشاهان خودکامه نجات داده بود وی را خداوندگار می نامیدند. او برترین مرد تاریخ، بزرگترین، بخشنده ترین، پاک دل ترین انسان تا این زمان بود.
● هرودوت ( ۴۸۴ تا ۴۲۵ پیش از میلاد):
هیچ پارسی یافت نمی شد که بتواند خود را با کورش مقایسه کند. از اینرو من کتابم را درباره ایران و یونان نوشتم تا کردارهای شگفت انگیز و بزرگ این دو ملت عظیم هیچگاه به فراموشی سپرده نشود. کورش سرداری بزرگ بود. در زمان او ایرانیان از آزادی برخوردار بودند و بر بسیاری از ملتهای دیگر فرمانروایی می نمودند بعلاوه او به همه مللی که زیر فرمانروایی او بودند آزادی می بخشید و همه او را ستایش می نمودند. سربازان او پیوسته برای وی آماده جانفشانی بودند و به خاطر او از هر خطری استقبال می کردند.
● ویل دورانت :
کورش از افرادی بوده که برای فرمانروایی آفریده شده بود. به گفته امرسون همه از وجود او شاد بودند. روش او در کشور گشایی حیرت انگیز بود. او با شکست خوردگان با جوانمردی و بزرگواری برخورد می نمود. بهمین دلیل یونانیان که دشمن ایران بودند نتوانستد از آن بگذرند و درباره او داستانهای بیشماری نوشته اند و او را بزرگترین جهان قهرمان پیش از اسکندر می نامند. او کرزوس را پس از شکست از سوختن در میان هیزم های آتش نجات داد و بزرگش داشت و او را مشاور خود ساخت و یهودیان در بند را آزاد نمود. کورش سرداری بود که بیش از هر پادشاه دیگری در آن زمان محبوبیت داشت و پایه های شاهنشاهی اش را بر سخاوت و جوانمردی بنیان گذاشت.
● ویکتورهوگو:
هم چنان که کوروش در بابل عمل کرده بود ناپلئون نیز آرزو داشت از سراسر جهان یک تاج و تخت بسازد و از همه مردم گیتی یک ملت پدید آورد.
هارولد لمب (دانشمند امریکایی) :
در شاهنشاهی ایران باستان که کورش سمبول آنان است آریایی ها در تاجگذاری به پندار نیک گفتار نیک کردار نیک سوگند یاد می کردند که طرفدار ملت و کشورشان باشند و نه خودشان. که این امر در صدها نبرد آنان به وضوح دیده می شود که خود شاهنشاه در راس ارتش به سوی دشمن برای حفظ کیان کشورشان می تاخته است.
● پاپ کلمنت پنجم(در وصف کورش بزرگ):
برای ما همین قدر که تو جانشین عادل هستی کافی است که ترا با نظر احترام بنگریم.
● پرفسور ایلیف انگلیسی:
در جهان امروز بارزترین شخصیت جهان باستان کورش شناخته شده است. زیرا نبوغ و عظمت او در بنیانگذاری امپراتوری چندین دهه ای ایران مایه شگفتی است. آزادی به یهودیان و ملتهای منطقه و کشورهای مسخر شده که در گذشته نه تنها وجود نداشت بلکه کاری عجیب به نظر می رسیده است از شگفتی های اوست.
● دکتر هانری بر( دانشمند فرانسوی) :
این پادشاه بزرگ یعنی کورش هخامنشی برعکس سلاطین بی رحم و ظالم بابل و آسور بسیار عادل و رحیم و مهربان بود زیرا اخلاق روح ایرانی اساسش تعلیمات زردشت بوده. به همین سبب بود که شاهنشاهان هخامنشی خود را مظهر صفات (خشترا) می شمردند و همه قوا و اقتدار خود را از خدواند دانسته و آنرا برای خیر بشر و آسایش و سعادت جامعه انسان صرف می کردند.
ژنرال سرپرسی سایکس(ژنرال، نویسنده، و جغرافیدان انگلیسی) (پس از دیدار از آرامگاه کورش بزرگ):
من خود سه بار این آرامگاه را دیدار کرده ام، و توانسته ام اندک تعمیری نیز در آنجا بکنم، و در هر سه بار این نکته را یاد آورده شده ام که زیارت آرامگاه اصلی کورش، پادشاه بزرگ و شاهنشاه جهان، امتیاز کوچکی نیست و من بسی خوشبخت بوده ام که به چنین افتخاری دست یافته ام. براستی من در گمانم که آیا برای ما مردم آریایی (هند و اروپایی) هیچ بنای دیگری هست که از آرامگاه بنیادگذار دولت پارس و ایران ارجمندتر و مهمتر باشد.
● کنت دوگوبینو فرانسوی :
شاهنشاهی کورش هیچگاه در عالم نظیر نداشت. او به راستی یک مسیح بود زیرا به جرات میتوان گفت که تقدیر او را چنین برای مردمان آفرید تا برتر از همه جهان آن روز خود باشد. نیکلای دمشقی کورش شاهنشاه پارسیان در فلسفه بیش از هر کس دیگر آگاهی داشت. این دانش را نزد مغان زرتشتی آموخته بود.
● پرفسور کریستن سن( ایران شناس شهیر) :
شاهنشاه کورش بزرگ نمونه یک پادشاه “جوانمرد” بوده است. این صفت برجسته اخلاقی او در روابط سیاسی اش دیده می شده. در قواینن او احترام به حقوق ملتهای دیگر و فرستادگان کشورهای دیگر وجود داشته است و سر لوحه دولتش بوده. که این قوانین امروز روابط بین الملل نام گرفته است.
● آلبر شاندور فرانسوی :
کورش یکسال پس از فتح بابل برای درگذشت پادشاه بابل عزای ملی اعلام نمود. برای کسی که دشمن خودش بود. او مطابق رسم آزادمنشی اش و برای اینکه ثابت کند که هدف فتح و جنگ و کشتار ندارد و تنها به عنوان پادشاهی که ملتش او را برای صلح پذیرفته اند قدم به بابل گذاشته است و در آنجا تاجگذاری نمود. او آمده بود تا به آنان آزادی اجتماعی و دینی و سیاسی بدهد. در همین حین کتیبه های شاهان همزمان او حاکی از برده داری و تکه تکه کردن انسان های بی گناه و بریدن دست و پای آنان خبر می دهد.
● پرفسور گیریشمن :
کمتر پادشاهی است که پس از خود چنین نام نیکی باقی گذاشته باشد. کورش سرداری بزرگ و نیکوخواه بود. او آنقدر خردمند بود که هر زمانی کشور تازه ای را تسخیر می کرد به آنها آزادی مذهب میداد و فرمانروای جدید را از بین بومیان آن سرزمین انتخاب می نمود. او شهر ها را ویران نمی نمود و قتل عام و کشتار نمی کرد. ایرانیان کورش را پدر و یونانیان که سرزمینشان بوسیله کورش تسخیر شده بود وی را سرور و قانونگذار می نامیدند و یهودیان او را مسیح خداوند می خوانند.
● کنت دوگوبینو (مورخ فرانسوی):
تا کنون هیچ انسانی موفق نشده است اثری را که کوروش در تاریخ جهان باقی گذاشت، در افکار میلیون ها مردم جهان بوجود آورد. من باور دارم که اسکندر و سزار و کورش که سه مرد اول جهان شده اند کورش در صدر آنها قرار دارد. تا کنون کسی در جهان بوجود نیامده است که بتواند با او برابری کند و او همانطور که در کتابهای ما آمده است مسیح خداوند است. قوانینی که او صادر کرد در تاریخ آن زمان که انسانها به راحتی قربانی خدایان می شدند بی سابقه بود.
● کلمان هوار :
کوروش بزرگ در سال ۵۵۰ پیش از میلاد بر اریکه پادشاهی ایران نشست. وی با فتوحاتی ناگهانی و شگفت انگیز امپراتوری و شاهنشاهی پهناوری را از خود بر جای گذاشت که تا آن روزگار کسی به جهان ندیده بود. کوروش سرداری بزرگ و سرآمد دنیای آن روزگار بود. او اقوام مختلف را مطیع خود کرد. او اولین دولت مقتدر و منظم را در جهان پایه ریزی کرد. برای احترام به مردمان کشورهای دیگر معابدشان را بازسازی کرد. وی پیرو دین یکتا پرستی مزدیسنا بود. ولی به هیچ عنوان دین خود را بر ملل مغلوب تحمیل ننمود.
● اخیلوس (آشیل) شاعر نامدار یونانی (در تراژدی پارسه):
کورش یک تن فانی سعادتمند بود. او به ملل گوناگون خود آرامش بخشید. خدایان او را دوست داشتند. او دارای عقلی سرشار از بزرگی بود.
● بوسویه(سیاستمدار وشاعر فرانسوی)( ۱۷۶۸ ۱۸۴۸ میلادی):
ایرانیان از دوران حکومت کوروش به بعد عظمت و بزرگواری معنوی خاصی را اساس حکومت خود قرار دادند براستی چیزی عالی تر از آن وحشت فطری نیست که ایشان از دروغ گفتن داشتند و همیشه آن را گناهی شرم آور می دانستند.
● مولانا ابوالکلام احمد آزاد فیلسوف هندی :
کوروش همان ذوالقرنین قرآن است. وی پیامبر ایران بود زیرا انسانیت و منش و کردار نیک را به مردمان ایران و جهان هدیه داد. سنگ نگاره او با بالهای کشیده شده به سوی خداوند در پاسارگاد وجود دارد.
● دیودوروس سیسولوس (۱۰۰ پس از میلاد):
کوروش پسر کمبوجیه و ماندان در دلاوری و کارآیی خردمندانه حزم و سایر خصایص نیکو سرآمد روزگار خود بود. در رفتار با دشمنان دارای شجاعتی کم نظیر و در کردار نسبت به زیر دستان به مهر و عطوفت رفتار میکرد. پارسیان او را پدر می خواندند.
● فرانسوا شاتوبراین نویسنده بزرگ فرانسوی :
کوروش بزرگ که تاج پادشاهی ماد و پارس را بر سر نهاده بود بزرگترین امپراتوری دوران کهن را بوجود آورد ولی اداره این امپراتوری را بر اساس حکومت مطلقه قرار نداد،زیرا نیمی از قدرت به شورایی تعلق داشت که قسمتی از مقام سلطنت را تشکیل می داد.از لحاظ عدل و قوانین که او برای حکومت وضع کرد و بعدا قوانین قضایی حکومتی ایران شد ، قوانین بی آلایش بود.
● بن مایه ها:
کوروش کبیر( بنیانگذار شاهنشاهی هخامشیان) اثر هارولد آلبرت لمب با ترجمه دکتر صادق رضازاده شفق به کوشش شرکت مطالعات نشر کتاب پارسه
تاریخ هردوت اثر جرج راولینسن و با ترجمه وحید مازندرانی به کوشش انتشارات علمی و فرهنگ
کوروش کبیر تالیف هارولد آلبرت لمب با ترجمه دکتر صادق رضازاده شفق انتشارات پارسه
دکتر هانری بر دانشمند فرانسوی تمدن ایران باستان
کورش کبیر آلبر شاندور/محمد قاضی انتشارات زرین
کورش کبیر مولانا ابوالکلام آزادعلممحمد ابراهیم باستانی پاریزی
تاریخ ایران/ژنرال سرپرسی سایکس
ایران از آغاز تا اسلام ~رومن گیرشمن&
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی : | ||
«چرا قانون به فرياد دخمهی زرتشتيان، نمی رسد؟» عنوان نخست دويستوشصتوسومين شماره امرداد است. دويستوشصتوسومين شماره امرداد را كه از امروز در دسترس دوستداران است، در رويهی نخست خود دربارهی دستاندازی سازمان آب منطقهای يزد به حريم دخمه با معاون سازمان ميراثفرهنگی يزد، محمدعلی دادخواه، وكيل و پروين فرخانی، فرنشين انجمن زرتشتيان يزد، در اين باره به گفتوگو نشسته است. |
بنام خدا
رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 16 تا 22 مهر |
گروه مردم :
شنبه 16 مهر:
- حل اختلاف ایران و عثمانی برسر بین النهرین (عراق امروز)، هشتم اکتبر سال 1746 (16 مهر) دولت عثمانی که ارتش آن کشور در سال 1745 در منطقه «قارص» از ارتش ایران شکست خورده بود به نادرشاه پیشنهاد کرد که یک پیمان صلح دائم برای حل همه اختلافات دو دولت تنظیم و امضاء شود. نادرشاه در آگوست 1743 بغداد و بصره را از دست عثمانی خارج و پادگان نظامیان این دولت در کرکوک را گلوله باران کرده بود. عثمانی ها پیشتر و در چند مورد شرایط صلحی را که میان آن دولت و دولت صفویه امضاء شده بود نقض کرده بودند.
- روز جهانی کودک
یکشنبه 17 مهر:
- دیدار نخستین هیات دیپلماتیک دائم ایران در چین، نهم اکتبر سال 516 میلادی نخستین سفیر دائمی ایران در چین که با 90 تن همراهان خود وارد پایتخت این کشور شده بود طی تشریفات مفصلی نامه خود را به وودی Wudi امپراتور تسلیم و همرانش را معرفی کرد. درمیان همراهان سفیر ؛ یک موبد زرتشتی، 21 نظامی، سه دیپترتار(دفتردار ـ یا منشی) ، 4 مترجم، دو معمار و ... دیده می شدند. این نخستین بار بود که ایران با یک هیات دیپلماتیک، روحانی به یک کشور بیگانه می فرستاد، زیرا دولت وقت ایران در صدد تحمیل دین ایرانیان به ملل دیگر نبود.
دوشنبه 18 مهر:
- سالگشت مرگ مامون، خلیفهای که مادرش ایرانی بود، دهم اکتبر سال 833 میلادی مامون هفتمین خلیفه عباسی که مادرش یک ایرانی بود، در جریان لشکرکشی به آناتولی (ترکیه آسیا) برای جنگ با روم شرقی، در شهر سارد ناگهان درگذشت. وی 47 ساله بود و 20 سال خلافت کرده بود. هارون الرشید پدر او، پیشتر مامون را به عنوان جانشین امین (پسر دیگرش) اعلام کرده و وی را فرمانداری کل خراسان داده بود که پس از مرگ پدر، امین فرزند خود موسی را جانشین اعلام کرد و این کار، فرصت مناسبی به دست میهن دوستان استقلال طلب ایرانی داد تا به نام حمایت از مامون بپاخیزند، ارتش امین را در سه نبرد از جمله جنگ ری شکست دهند ،بغداد را بگیرند و سر امین را برای مامون به خراسان بفرستند.
- جشن انار در روستای سنگان، در این روز باغداران با نواختن ساز و دهل به باغهای خود رفته، پس از پایان جشن مجاز به چیدن انار میشوند.
سهشنبه 19 مهر:
- روزی که ایران دارای قانون وظیفه عمومی (سربازی) شد، در این روز از مهر ماه سال 1305 هجری خورشیدی در تهران اعلام شد که از دهم آبان همان سال (31 اکتبر 1926) قانون نظام وظیفه عمومی در ایران به اجرا درمی آید و پسران 18 ساله به بالای ایرانی مشمول خدمت سربازی خواهند بود و این خدمت ملی دو سال طول خواهد کشید. هنگام طرح لایحه این قانون در مجلس که خواست رضا شاه (پهلوی یکم) بود، برخی از روحانیون وقت با آن مخالفت کرده بودند.
چهارشنبه 20 مهر:
- برگزاری آیین بیست و پنجمین سده تاسیس امپراتوری ایران در پاسارگاد، بیستم مهرماه سال 1350 (اکتبر 1971) به مناسبت بیست و پنجمین سده ایجاد دولت مرکزی و تاسیس امپراتوری پهناور پارسیان، بزرگترین کنگره ایران شناسی با شرکت تقریبا همه شرق شناسان جهان و مورخان مربوط در میهن ما گشایش یافت. ایجاد دولت مرکزی ایران به دست کوروش بزرگ (سیروس = سایرس) در اکتبر سال 559 پیش از میلاد صورت گرفته بود. وی در اکتبر سال 539 و پس از تصرف شهر بابل که 12 و یا 13 اکتبر صورت گرفت تاسیس امپراتوری (ایران واحد بعلاوه سرزمین های متصرفی) را اعلام داشت.
- گشایش ساختمان تازه آرامگاه فردوسی در توس، بیستم مهرماه سال 1313 خورشیدی (11 اکتبر 1934) رضا شاه پهلوی ساختمان باشکوه آرامگاه فردوسی را در توس خراسان طی مراسمی با حضور مستشرقین و ایرانشناسان سراسر جهان، ادیبان کشور و مقامات فرهنگی و دولتی گشود.
- روز بزرگداشت حافظ
پنجشنبه 21 مهر:
- سالروز اعلام تاسیس امپراتوری ایران، صدور نخستین منشور ملل و اعلامیه حقوق بشر از سوی کوروش بزرگ، سیزدهم اکتبرسال 539 پیش از میلاد، کوروش بزرگ بنیادگذار کشور ایران و نخستین شاه سراسری آن، بابل (بابیلونBabylon) را متصرف شد که دولت آن از زمان نبوکدنزر دومNebuchadnezzar (بخت النصر) راه ستمگری نسبت به مردم خود و ملل دیگر در پیش گرفته بود. 13 اکتبر را «پروفسور بلیک» به استناد کتب دینی در دایره المعارف کلیسای مسیح درج کرده است و آن را کاملا دقیق می داند. تصرف قلمرو امپراتوری بابل به دست ارتش ایران 29 اکتبر همین سال (16 روز بعد) تکمیل شد و در همین روز (29 اکتبر 539 پیش از میلاد) اعلامیه تاریخی کوروش که از آن به عنوان نخستین «منشور ملل و حقوق انسان» نام برده می شود و سفال نبشته اش معروف به استوانه کوروش (عکس بالا) موجود است صادر شد.
آدینه 22 مهر:
- سان و رژه به مناسبت پیروزی نظامی اکتبر 579 ایران بر روم ـ ابتکار خسروانوشیروان و اقتباس لنین، 14 اکتبر سال 579 میلادی جارکش ها در خیابانهای تیسفون (مدائن = سلمان پاک ــ 36 کیلومتری جنوب بغداد) پایتخت آن زمان ایران به راه افتادند تا خبر پیروزی سپاه اعزامی ایران بر رومی ها در سوریه و بازپس گرفتن این سرزمین را به آگاهی مردم برسانند و بگویند که خودرا برای مراسم سان و رژه و جشن نظامی که پس از ورود اسیران رومی و پرچمهای گرفته شده از ایشان به تیسفون برگزار خواهد شد آماده کنند.
برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
|
||
مهيندخت دهنادی : |
رنگارنگ است، پر از رنگ. زرد و قرمز و نارنجی و سبز. از در و دیوار، پارچههای خوش رنگ و خوشنقش آویزان است. اینجا بازار کرمانشاه است.
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سلبمان لطفی نيا : | ||
تالاب بینالمللی درگه سنگی در سه راهی محمدیار خشک شد. به گزارش «مهر»، «حسن عباس نژاد» مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی افزون بر اين خبر، گفت: «به شوند(:دلیل) گرمای هوا و تبخیر آب، تالاب بینالمللی درگه سنگی در سه راهی محمدیار خشک شد.» این تالاب با گستردگی 735 هکتار در یککیلومتری سه راهی محمدیار جای دارد و زیستگاه خوبی براي زمستان گذرانی، تغذیه، زادآوری و استراحت بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند فلامینگو، قو،انواع مرغابی و ... است و در سال 1354 به عنوان تالاب بینالمللی در سایت رامسر ثبت شده است. مديركل محيط زيست آذربايجان غربي افزود: « منبع فراهم كردن آب تالاب از بارندگيهاي فصلي، مازاد جریان آب رودها، نشتی رودخانهی گدارچای، و معیشت آبهای زیرزمینی و جریان چشمه هاست که در اثر بالا بودن میزان گرما و تبخیر خشک شد.» |
بنام خدا
چنارسوخته حسن آباد اسفراین از سیلاب در امان ماند
طی یک عملیات نجات بخشی توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری خراسان شمالی درخت کهنسال جنار سوخته حسن آباد اسفراین که به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت شده است از سیلاب در امان ماند. |
اینجا تهران است، باور كنید!
تهران - میدان تجریش / این میدان در شمال شهر قرار دارد... زمستان بر سر بی خانمان های تهران چه می آید؟!
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد - میترا دهموبد : | ||
باز هم يک خبر. باز هم يک خبر كه به جای يكبار، سه بار خواندمش. اين خبر را امروز در «آفتاب» خواندم. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
مردم : | ||
روزی بزرگان ایرانی و مریدان ایرانی از کوروش بزرگ خواستند که برای ایرانزمین دعای نیک کند و ایشان پس از ایستادن در کنار آتش مقدس اینگونه دعا کرد: «خداوندا، اهورامزدای بزرگ، آفرینندهی این سرزمین بزرگ، سرزمینم و مردمم را از دروغ و دروغگویی به دور بدار.» |
بنام خدا
لجن درمانی در درياچه نیمه خشک اروميه
بنام خدا
|
||
|
||
خبریار امرداد- صدیقه نوده فراهانی : | ||
هم زمان با برپايی هفتهی فرهنگی استان مرکزی، «جوزقند» به عنوان گرانترين شيرينی محلی کشور در غرفهی شهر نراق عرضه می شود. |
بنام خدا
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
|
||
آناهید خذیر : | ||
شاهنامه بایسنقری یکی از نسخههای قدیمی و خاص شاهنامه در سطح جهان است که ۲۲ نقاشی مینیاتور به سبک هرات دارد و در سال ۱۴۳۰ (میلادی) به سفارش بایسنقر (نوه تیمور لنگ) تهیه شده است. |
شاهنامه شاه طهماسبی احتمالاً در اواخر عمر شاه اسماعیل یکم و در نیمه اول سدهی دهم هجری قمری به کارگاه هنرهای کتابسازی کتابخانه دربار سفارش داده شده است. سفارش دهنده شخص شاه اسماعیل اول بوده که شاهنامه را بسیار گرامی میشمرده و نامهای شاهنامهای بر پسرانش گذاشته است.
جمعی از مهمترین هنرمندان آن زمان که در کتابخانه تبریز گرد آمده بودند، به احتمال زیاد زیر نگاه «سلطان محمد نقاش» کار بر روی این کتاب را آغاز و پس از 20 سال در زمان حکومت شاه طهماسب آن را به سرانجام میرسانند. خوشنویسی و کتابت نستعلیق عالی کتاب، کار تنها یک خوشنویس نیست و به همین علت امضای خوشنویس بر آن به چشم نمیخورد، همان طور که نقاشیهای این کتاب نیز کار یک نفر نیست. از نقاشان، کار «سلطان محمد» کاملاً مشخص است و امضای دو نقاش دیگر «میر مصور» و «دوست محمد» بر پای آثارشان به چشم میخورد. دیگر نقاشان نیز احتمالاً «میر علی»، «سید علی»، «مظفر علی»، «میرزا علی»، «عبدالصمد» و «شیخ محمد» بودهاند.
در نیمه دوم سدهی دهم، این شاهنامه به عنوان هدیهای رسمی برای سلطان به عثمانی فرستاده میشود و پیدا نیست که بعدها چگونه از قسطنطنیه خارج و در مجموعه «بارون ادموند دور تچیلد» قرار میگیرد. در 1959 آمریکایی پولداری به نام «آرتور هوتن» این شاهنامه را میخرد و شهرت و همچنین پاره پاره شدن این اثر نفیس آغاز میشود. «هوتن» یک بار 78 صفحه نقاشی شده از کتاب را جدا و به موزه «متروپولیتن» میبخشد؛ 7 نقاشی را در حراج «کریستیز»، 41 نقاشی را در گالری «آگنیو» و 14 نقاشی را در اکتبر 1988 در همان حراجی «کریستیز» به فروش میرساند.
باقیمانده این شاهنامه، شامل 118 نقاشی از کل 258 نقاشی، 708 صفحه خوشنویسی شده، همراه با جلد سوخت طلایی و معرق آن در سال 1373 با اثری از «ویلم دکونینگ» نقاش هلندی الاصل که در اختیار موزه هنرهای معاصر تهران بود معاوضه و به ایران بازگردانده میشود.
در نگارههای ایرانی به ویژه دو شاهنامه بایسنقری و طهماسبی توجه به عالم خیال و مثال به صورت جدی نمود مییابد؛ توجهی که به پیوند بین بهشت آسمانی و زمین بهشتی مجال نمایش داده و هنرمند را برای دست یافتن به این گوهر ثابت یا جوهره مثالی تربیت کرده است.
بر تخت نشستن کیومرث در شاهنامه بزرگ ایلخانی نشان میدهد نگاره از سه عنصر، انسان(کیومرث و درباریان)، طبیعت (آسمان، زمین، گلها و چشمه) و حیوان(پلنگهای آرمیده)، به علاوه نقش روایت متخیلانه که جزو تفکیک ناپذیر نگاره بهشمار میآید تشکیل شده است. کیومرث نخستین پادشاه اساطیری در قلب نگاره بین درباریان و افراد حاضر در یک ترکیب نیم دایرهای قرار گرفتهاند.
بر تخت نشستن کیکاووس در شاهنامه بایسنقری نیز نشان میدهد که تصویر از سه مضمون اصلی انسان و طبیعت و نقش کلیدی عالم خیال(عنصر اصلی نگاره) در قالب تخیل روایتگر تشکیل شده است.
شاهنامهی بزرگ ایلخانی، نقطه اوج و درخشش نگارگری عهد ایلخانی متعلق به مکتب تبریز اول در زمان حکومت ابوسعید واپسین حاکم مغول است که بیشتر با توجه به تأثیرپذیری هنری از چین در کلیت تصویر، همچنین آموزههای بینالنهرینی، در نحوه ترسیم صورت و اندام و تأثیرات بیزانسی و هلنی در فرم چین و شکندار لباسها شکل گرفته است. شاهنامهی بزرگ ایلخانی، بیشتر، داستانهای حماسی و مبارزات تن به تن با جانوران شگفتانگیز و مجالس سوگواری را شامل میشود.
شاهنامهی بایسنقری، به اوایل قرن هشتم، مکتب هرات و زمان حکومت بایسنقر میرزا ـ شاهزاده تیموری ـ تعلق دارد. مکتب هرات یکی از مکاتبی است که سبک خاص ایرانی در آن به وضوح دیده میشود و در نگارههای شاهنامه بایسنقری به انعکاس سبک زیبای درباری، ترکیببندیهای مستحکم و هویت ویژه ایرانی در ترکیببندی میپردازد.
وجود هستیشناسانه آیین و تأثیر آن بر نمایشهای شرقی، از رئالیسم تا جریان سیال ذهن، انتخابات و مبارزات انتخاباتی، از رسانه تا مخاطب، بررسی عوامل فردی و اجتماعی موثر بر گرایش دانشآموزان به فعالیتهای فرهنگی و هنری، ساماندهی الگوی گردشگری در استان مازندران و باستانگرایی یا شیوه علمی از دیگر مطالب این ماهنامه تخصصی است.
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفینیا : | ||
آوردهاند كه، خسرو انوشيروان، به شوند(:سبب) مردمداری و دادگستری، كه در سرشت او بود، برای آنكه روزگار مردم خوب بگذرد و كسی بر ديگری ستم نكند هركاری انجام می داد. او می دانست كه اگر ستم ديدگان، خودشان نتوانند داد خود را بستانند، ديگران اين كار را به خوبی برای آنها انجام نمی دهند و در دادخواهی آنها كوتاهی می شود. بنابراين، دستور داد تا رسنی(بندی) از ابريشم بتافتند و زنگهايی به آن آويختند، و آن را به نزديک اتاق او بستند، تا هر ستمديدهايی كه جويای دادخواهی است، آن رسن را كشيده و زنگها را بزند تا خسرو خود به كارش رسيدگی كند.روزی كه پيرامون كاخ از مردم تهی شده بود، خری از آنجا گذشت. خر كه به شوند ناتوانی و لاغری، خارش در پوستش افتاده بود، برای خاراندن خود، بدنش را به ديوارهای كاخ می ماليد كه به رسن خورد و زنگها را زد.انوشيروان كه هميشه در انديشهی مردم بود، برای دادخواهی از جای برخواست و به ايوان كاخ رفت. هنگامی كه نگاه كرد، آن خر را ديد. پرسيد صاحب اين خرٌٌُِ چه كسی است؟ گفتند كه خر آسيابان است كه پير و لاغر شده و از كار افتاده و از بار كشيدن فرو مانده، و آسيابان از آن دست كشيده، و او را از خانه رانده است.پس خسرو دستور داد تا آسيابان، خر را به خانه برده ومانند هميشه به او آب و علف بدهد وتا هنگام مرگ او را نرنجاند و به كار نگيرد. سپس دستور داد تا در شهر آواز دهند كه: «هر كس چارپايی را در جوانی دركار داشته است، بايد او را در هنگام پيری از خانه نراند و نكشد.»
«مرزبان نامه» نوشتهايست پندآموز، دربرگيرندهی ٩ فصل، كه آن را «مرزبان بن رستم شروين» از شاهزادگان تبرستان، درسالهای پايانی سدهی چهارم هجری مهی(:قمری) نوشته است. اين كتاب را «سعدالدين وراوينی» در سالهای نخست سدهی هفتم مهی، تصحيح كرده است. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی : | ||
مجموعهی جهانی آذرگشسب يا تخت سلیمان با همکاری گروه طراحی سازه دانشگاه درسدن آلمان مرمت خواهد شد. |
بنام خدا
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سليمان لطفی نيا : | ||
«محمدتقی قزل سفلی»، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار گنبدکاووس به نزديک بودن سفر نمایندهي یونسکو به این شهرستان برای بازدید از بلندترین برج آجری جهان، برای بررسی پيشزمينههای ثبت جهانی گنبد قابوس خبر داد.
«محمدتقی قزل سفلی»، گفت: «نمایندهي یونسکو برای بازدید از وضعیت بلندترین برج آجری جهان و روند آزادسازی پيرامون برج قابوس شهريور ماه به شهرستان گنبدکاووس خواهد آمد از همين روي همهي دستگاههای اجرایی درگير آزادسازی گسترههاي پيراموني برج قابوس، باید همکاری و همراهي كنند و هر چه زودتر تعهدات خود در این زمینه به انجام رسانند.» به گزارش مهر، واپسين تلاشهای مسوولان براي آنكه برج گنبدقابوس بتواند ثبت جهاني شود در چند روزمانده به سفر نمايندهی يونسكو به ايران، اميد به ثبت جهاني شدن اين سازهی بيمانند را افزايش دادهاست. او گفت: «پس از نشستهاي گوناگون و توافقهاي انجام شده، ادارهاي آموزش و پرورش، تربیتبدنی و شرکت توزیع برق، پايبند شدند که ساختمانهای پيرامون برج که در اختیار آنها است را به میراث فرهنگی و گردشگری واگذار کنند، که این کار انجام شد و در آييني با حضور معاونان استاندار و فرماندار شهرستان گنبدکاووس و مسوولان مربوطه، كار نابودسازی تالارهای ورزشی و تالار فرهنگی هنری آموزش و پرورش در همان روز آغاز شد.» او افزود: «ويرانسازی تالارهای ورزشی به شوند كارهای هیاتهای ورزشی شهرستان کامل انجام نشد که بايد هر چه زودتر این كار انجام بگیرد.» گنبدقابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان تنها اثر شمال کشور است که ثبت جهانی میشود، این اثر سازهاي تاریخی از سدهی چهارم هجری است. |
بنام خدا
مزار شمس گلباران می شود
همايش "مولانا در آيينه شمس" روز پنجشنبه با حضور مهمانان داخلی و خارجی در خوی برگزار می شود.
میهمانان همایش «مولانا در آینه شمس» از روز چهارشنبه 13 مهرماه وارد خوی میشوند و این همایش فردا با گلباران مزار شمس به طور رسمی آغاز میشود.
دبیر اجرایی همایش «مولانا در آینه شمس» گفت: این همایش روز پنجشنبه 14 در شهر خوی آغاز میشود که سرآغاز آن گلباران مزار شمس تبریزی از ساعت 9 صبح خواهد بود.
علی محبوبی،افزود: در ادامه همایش تخصصی «مولانا در آینه شمس» آغاز میشود که تعدادی از مولاناپژوهان از جمله کریم زمانی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، توفیق سبحانی، مشهور و محمدجواد ادبی و ... سخنرانیهای علمی خود را ارائه میکنند .
" همچنین چند مقام مسئول چون استاندار آذربایجان غربی، استاندار قونیه، محسنی، رئیس دانشگاه آزاد واحد خوی، مسئولانی از شهر نیشابور و ... به ایراد سخن خواهند پرداخت."
دبیر اجرایی همایش «مولانا در آینه شمس» به اجرای تصنیف توسط علی جهاندار اشاره کرده و گفت: عصر فردا هم مراسم اهدای کلید طلایی شهر خوی به شهرداران نیشابور و قونیه و اجرای موسیقی گروه استاد ذوالفنون را خواهیم داشت.
محبوبی اشاره کرد: از ظهر امروز چهارشنبه 13 مهرماه میهمانان همایش از شهرهای تهران و نیشابور و کشور ترکیه وارد خوی میشوند.
رایزن فرهنگی ترکیه در ایران، شهردار قونیه، رئیس بارگاه مولانا، رئیس و معاون دانشگاه سلجوق و والی قونیه، علی عسگری معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سیدطه مرقاتی، نایب رییس بنیاد شمس و مولانا، موید حسینیصدر نماینده مجلس و عضو بنیاد شمس و مولانا، محمدجواد ادبی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، شهردار نیشابور، رییس شورای شهر نیشابور، رییس دانشگاه آزاد نیشابور و تعدادی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه، از جمله میهمانان همایش هستند.
منبع: مهر
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
نگار پاكدل : | ||
داريوش هخامنشي، پسر ويشتاسپ از بزرگان پارس در نخستين روز از جشن مهرگان در سال ٥٢٢ پيش از ميلاد، به كمک سران هفت خانوادهی اشرافی پارسی بر تخت شاهی تكيه زد و مدت ٣٦ سال شاهنشاه ايران بود. ديروز، بنابر برابرگذاری های تاريخی، برابر بود با برتختنشينی داريوششاه. |
بنام خدا
قطار جان تپه باستانی دامغان را گرفت |
● |
تپه ای ٧هزارساله، قربانی قطار |
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی :
تپهی ٧هزار سالهی «تپه حصار» در شهر دامغان با گذر شبانهروزی دهها قطاری که از تهران به مشهد میروند، ویران شده است بهگونهای که اکنون دیگر اثری از کاخ ساسانی این گستره، دیده نمیشود.
در کتاب شهر دامغان که 50 سال پیش به كوشش شماری از پژوهشگران همچون دکتر ملک شهمیرزادی و بهزادیان نوشته شده دربارهی این تپه تاریخی آمده که کاخی ساسانی در سالهای 1310 تا 1311 پیدا شده و بسیاری از بخشهای آن سالم است. به هر روی اکنون با این آمد و شدهای قطار، اثری از این کاخ ساسانی نیست.
به گزارش مهر، تپهی تاریخی معروف به حصار در جنوب شهر دامغان استان سمنان از آن دوران تمدن پیش از تاریخ از هزارهی چهارم تا هزارهی نخست پیش از میلاد است. در این تپه، سفال خاکستری یا سیاه درخشان هست که نشانهی عصر آهن در ایران است.
با آغاز نصب ریلهای راهآهن قطار تهران ــ مشهد و گذر از شهر دامغان، راه ریلها از روی تپه حصار گذشت. تپهای که نشان از تمدنی هفت هزار ساله است.
مسوولان وقت سازمان میراث فرهنگی در سال 73 برای ساخت این خط با دریافت صد میلیون ریال غرامت، مجوز قانونی ساخت آن را صادر کردند.
این در حالی است كه باستانشناسان بر این باورند که اگر کاوشها در این گستره، با جدیت بیشتری دنبال میشد، بخشهای تاریكی از زندگی این دورهی تاریخی آشکار میشد.
تپهحصار دارای 12 هکتار زمین باستانی است که با محدودهی باستانی پیرامون آن به 81 هکتار نیز میرسد اما از این میزان تنها نزدیك به هشت هکتار زیر کشت نیست! ریل قطار نیز درست از میانهی همین زمین میگذرد. حتا در این گستره هیچ نگهبانی نیز نیست تا دستكم موتورسواران، این تپه را به پیست موتورسواری تبدیل نکنند.
در این تپه باستانی هنوز هم میتوان تکههایی از ظرفها و آبکشهای قدیمی و سفالهای خاکستری رنگ فراوانی را پیدا کرد.
حتا در این گستره، ساختمانی از دورهی قاجاریه نیز بود که دیگر اثری از آن هم نیست.
پیش از این، مدیر کل راهآهن شمالشرق گفته بود: «امکان ایجاد راه جدیدی در این منطقه وجود ندارد. چون این خط در نزدیکی ورودی ایستگاه است و نیازی به صرف هزینههای کلان و ایجاد مسیر جدید نیست.»
|
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سليمان لطفی نيا : | ||
منطقه آزاد قشم پروانهی(:مجوز) ساخت مجتمع تجاری، در 35 هکتار از زمینهای ساحلی و دریای «درگهان» را به بخش ويژه(:خصوصی) داده است. ازاينرو، سواحل گلی «درگهان» که جاي تخمگذاری میگو است خشک شده و به جای آن پاساژهای تجاری و لوکس ساخته میشود. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی : | ||
دبستان دخترانهی گيو، به آموزشگاههای ثبتمليشدهي ايران، خواهد پيوست. |
بنام خدا
در میان رسانهها |
● |
واگذاری ٢٠٠ هکتار از پارک ملی «بمو» به پالایشگاه شیراز و مسکن مهر |
چوب حراج سازمان حفاظت محیط زیست بر تن «بمو» |
سلیمان لطفینیا :
فرنشین(:رییس) سازمان حفاظت محیطزیست، محمدجواد محمدیزاده، در سفر خود به استان فارس، که مهرماه انجام شد، با واگذاری ٢١٥ هکتار از زمینهای پارک ملی بمو برای طرحهای عمرانی موافقت کرد؛ ١١٥ هکتار برای طرح گسترش پالایشگاه شیراز و ١٠٠ هکتار دیگر هم برای شهرک صنعتی و مسکن مهر لپویی.
بنام خدا
|
● |
رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 9 تا 15 مهر |
گروه مردم :
شنبه 9 مهر:
- سالروز سومین جنگ اسکندر با ایرانیان، سومین جنگ اسکندر مقدونی با ایرانیان (امپراتوری پارسیان) سی ام سپتامبر سال 331 پیش از میلاد در Gaugamela واقع درمنطقه اربلا (اربیل ـ کردستان امروز عراق) روی داد که در این جنگ هم ایران به دلیل ضعف فرماندهی و وجود اختلاف میان سران خاندان هخامنشی و سوء مدیریت داریوش سوم ـ شاه وقت ـ موفق نبود و دست به عقب نشینی زد. داریوش سوم پس از نخستین جنگ، فرصت کافی برای آماده کردن ارتش داشت، زیرا اسکندر به مصر رفته بود.
- شکست بطلمیوس سوم از پارسیان، یکم اکتبر سال 243 پیش از میلاد بطلمیوس سوم از دودمان بطلمیوسیان (جانشینان اسکندر در مصر) عقب نشینی از شوش را آغاز کرد. وی چندماه پیش از این، در زمانی که سران حکومت سلوکیان (جانشینان اسکندر در ایران زمین) در شمال خاوری ایران زیر ضربات اشکانیان قرار داشتند، تصمیم به تصرف قسمتی از قلمرو آنان گرفت و با سپاهی از اسکندریه از راه دریا وارد غزه شد و پس از تصرف مناطق غرب فرات و بابل از دجله گذشت و شوش را متصرف شد، اما در شرق این منطقه از نیروهای محلی حکام ایرانی شهرهای پارس شکست خورد، به شوش بازگشت و تصمیم به تخلیه مناطق اشغالی گرفت و عازم مصر شد.
- آغاز «کهل خیزون» نهمین ماه سال در گاهشماری کوهدشت لرستان
- روز جهانی سالمندان
یکشنبه 10 مهر:
- جشن مهرگان، در روز مهر از ماه مهر، شانزدهمین روز از ماه مهر بر اساس گاهشماری ایران باستان(10 مهر کنونی) برگزار میشود. این جشن مربوط از به فرشته مهر که در اوستا میترا نامیده میشود و به معنی نور خورشید و مهر و محبت و عهد و پیمان است.
- سالروز شاه شدن داریوش بزرگ پدر ناسیونالیسم ایرانی، داریوش هخامنشی پسر ویشتاسپ از بزرگان پارس در نخستین روز از جشنهای مهرگان( پس از تطبیق با تقویم میلادی؛ دوم اکتبر) در سال 522 پیش از میلاد، شاه ایران شد. در دوران حکومت 36 ساله داریوش بزرگ، قلمرو ایران از دره سند ( Indus) تا سواحل لیبی در افریقا، و از شمال دریای مرمره ( Thrace در اروپا ) تا کوههای پامیر در آسیا شامل همه خاورمیانه امروز، آسیای میانه، قسمتی از آسیای جنوبی، قفقاز ، مصر و قسمتی از سودان بود که به استانهای متعدد (ساتراپی) تقسیم شده و مستقیما زیر نظر حکومت مرکزی و بر پایه قوانین واحد اداره می شدند و به آن قسمت که سه طایفه ایرانی در آن سکونت داشته، دارای نیاکان و فرهنگ مشترک بوده و آیین های نوروز را گرامی داشته و یکسان برگزار کرده اند "ایران زمین" گفته اند(مادها از « ری » به سمت غرب و شمالغربی از جمله کردها و آذری ها، پارسها از منطقه ری به جنوب تاجزایر خلیج فارس و از شرق تا آن سوی هندوکش و انتهای بدخشان، و پارتها در شمال شرقی).
دوشنبه 11 مهر:
- نشست " لوکا " برضد ایران، سوم اکتبر سال 56 پیش از میلاد سران دولت روم و مشاوران و ژنرالهای آن کشور در نشست لوکا Luca تصمیم گرفتند که مناطق غرب رود فرات در آسیا و اراضی شمال و شمال غرب گٌل (فرانسه امروز) تا نزدیکی برلن و جزایر بریتانیا در اروپا ضمیمه قلمرو روم شود. با توجه به قیام اسپارتاکوس در سالهای 71 - 72 پیش از میلاد، قرار شد "پمپی" یکی از سه عضو شورای عالی جمهوریت روم در شهر رم باقی بماند تا از قیام احتمالی دیگری که مردم طبقه 3 روم و بردگان مستعد آن بودند جلوگیری کند و امنیت از دست نرود، ژولیوس سزار عضو دیگر شورا برای ادامه فتوحات به فرانسه برود و کراسوس رییس دوره ای شورا که شهرت به آزمندی و جمع مال داشت داوطلب شد که به شرق لشکر بکشد و برای تصرف اراضی غرب فرات با ایران در آویزد.
- ازدواج اردشیر پاپکان با میترا دختر اردوان پنجم، طبق حکایات و بر این پایه پس از تطبیق تقویم ها، سوم اکتبر سال 226 میلادی زمانی به دست داده شده است که در آن روز اردشیر پاپکان که خود را شاه همه ایران زمین اعلام کرده بود در جریان جشن های مهرگان در شهر تیسفون با میترا دختر اردوان پنجم ازدواج کرد تا کدورت اشکانیان از او که بر اردوان غلبه کرده و اردوان جان خود را از دست داده بود برطرف شود.
- آغاز به کار نخستین فرستنده تلوزیونی ایران در سال 1337 خورشیدی
سهشنبه 12 مهر:
- نفوذ فرهنگ ایرانی در چین، به نوشته کرونیکل رویدادهای تاریخی، بسط فرهنگ ایرانی در چین سبب شده بود که تا اکتبر سال 50 پیش از میلاد (مهرماه 2059 سال پیش) تقریبا در همه چین واژه ایرانی «ساتراپ (نگهبان و پاسدار شهرستان و ایالت)» را برای سران ایالتها بکار برند. مناسبات دیپلماتیک ایران و چین (داشتن سفیر دائم و مستقر در پایتخت) که در پامیر (تاجیکستان امروز) و مناطق شمالی آن با ایران همسایه بود از سال 213 پیش از میلاد (دو هزار و 222 سال پیش ـ زمان پادشاهی تیرداد یکم) برقرار شده بود.
- مراسم هزاره فردوسی و گشایش ساختمان تازه آرامگاه فردوسی، 12 مهرماه 1313 جشن های هزاره فردوسی با شرکت ادیبان، دانشمندان، سیاستمداران و دولتمردان کشور و بیش از چهل مستشرق از سایر کشورها در تهران آغاز بکار کرد و 15 روز طول کشید و ضمن آن به فردوسی که گفته است «چو ایران نباشد تن من مباد» لقب «میهندوسترین ایرانیان» داده شد که عمر خود را بدون چشمداشت و داوطلبانه صرف خدمت به ایران، تاریخ آن و زبان پارسی کرد و تاریخ ایران (شاهنامه) را به شعر در آورد.
چهارشنبه 13 مهر:
- آخرین پیروزی مهم ارتش ایران در زمان انوشیروان دادگر، پنجم اکتبر 579 میلادی، ارتش ایران مرکب از 40 هزار سوار و یکصد هزار پیاده، سوریه را از دست رومیها خارج کرد و نزدیک به 20 هزار رومی را به اسارت گرفت. ژوستین دوم امپراتور روم که دو بار از خسروانوشیروان شکست نظامی خورده و از فرط اندوه خود را بازنشسته و خانه نشین کرده بود پیش از کناره گیری، ژنرال تیبریوس را جانشین خود ساخته بود تا بتواند از عهده ارتش ایران برآید که تیبریوس هم در جنگ اکتبر 579 شکست خورد، ولی دیگر ژوستین دوم زنده نبود تا خبر این شکست را بشنود.
پنجشنبه 14 مهر:
- اعتراف به اشتباه در مراسم مهرگان، سپاهی که فرهاد دوم، شاه ایران از دودمان اشکانی، از اسیران مقدونی ـ یونانی به منظور سرکوب کردن یاغیان شمال شرقی ایران تشکیل داده بود اواخر سپتامبر سال 131 پیش از میلاد به جای جنگ، به یاغیان پیوستند و فرهاد چند روز بعد در مراسمی در چهارمین روز از جشن های مهرگان ضمن اعلام این موضوع، اعتراف به اشتباه خود کرد و از سردارانش که از آغاز مخالف این کار بودند پوزش خواست.
برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده
بنام خدا
داستانهای ادبی کلاسیک 1 |
● |
داستان بزرگمهر با خسرو انوشیروان |
سورنا لطفی نیا :
روزگاری داستان جایگاهی بس بالاتر از امروز در میان مردم داشت. همگان چه پیر و چه جوان، هم گفتن و هم شنیدن داستان را دوست داشتند. بزرگترها می گفتند و كوچكترها میشنیدند. شبها، كودكان بیآنكه خود را بهجای قهرمان داستان مادرهایشان بگذارند، به خواب نمیرفتند.كمتر پدر و مادری پیدا میشد كه چندین داستان را از بر نباشد. گویا شبهای دراز گذشتگان، بیروشنایی چراغ داستان، راهی به روز نمیبرد. اما امروز، داستان از آن جایگاهاش كمی پایین آمدهاست.
امرداد برآن است كه برای پیوند هرچه بیشتر خوانندگانش با داستان، در هر شماره، یك یا دو داستان برگزیده از كتابهایی چون كَلیلهودًٌٌٍََََُُمَنه، مرزبان نامه و قابوس نامه را به گونهایی كوتاه و روان ارایه دهد. امیدواریم كه خوانندگان را خوش آید.
«مرزبان نامه» نوشتهایست پندآموز، دربرگیرندهی ٩ فصل، كه آن را «مرزبان بن رستم شروین» از شاهزادگان تبرستان، درسالهای پایانی سدهی چهارم هجری مهی(:قمری) نوشته است. این كتاب را «سعدالدین وراوینی» در سالهای نخست سدهی هفتم مهی، تصحیح كرده است:
آوردهاند كه، بزرگمهر، همیشه شبگیر(:پگاه) به پیشگاه خسرو انوشیروان دادگر میرفت و به او می گفت: «شبخیز باش تا كامروا باشی.» این گفتهی بزرگمهر چندان به پسند خسرو نمیآمد، و آن را چون سرزنشی میپنداشت. از اینرو خسرو یك روز چاكران را دستور داد تا هنگام پگاه كه بزرگمهر به دربار میآید، راه را بر او بسته و جامهی او بستانند. پس چاكران با بزرگمهر چنانكه خسرو دستور داده بود كردند.بزرگمهر,خسرو انوشیروان,سورنا لطفی نیا,انوشیروان,,