جزیره ای گمشده در خلیج فارس!
اینجا گویا دالانی دریایی است که سال هاست که کسی از آن عبور نکرده و حتی قدمی برای نفس کشیدن بر آن نگذاشته است.
بنام خدا
«جلفا»، محلهای که روزگاری تنها ارامنه در آن زندگی ميکردند، امروز از مناطق پر رفت و آمد اصفهان شده است و ديگر مخصوص اقليت خاصی نيست.
به گزارش ايسنا، خانههای خشت و گلی و معماريهای کهن جلفا، از قدمت تاريخی کوچهها و خيابانهايش خبر دارد که اين روزها با ريسههای رنگي چراغانی شدهاند و خبر نو شدن سال ميلادی را نويد ميدهند.
از کوچه پس کوچههای جلفا که ميگذري، پشت شيشه خانههاي ارامنه نمادی از حال و هواي عيد را ميبينی. به همين بهانه و همزمان با سال نو ميلادی، با يکی از ارامنه جلفاي اصفهان گفتوگويی كرديم تا با حال و هوای عيد اين همشهريان در اقليت، بيشتر آشنا شويم.
«کارين درمادرسيان» (27 ساله)، بانويي از جامعه ارامنه اصفهان، در گفتوگو با ايسنا، درباره آداب و رسوم عيد ارامنه در ايران، گفت: از بارزترين آداب عيد نزد مسيحيان ايراني، تزيين درخت کاج است که نماد سرسبزي و برکت در زندگي بوده و در چهارفصل سبز است و هم بهدليل شکل مثلثي درخت، يادآور ثليث است و از قرن 17 ميلادي در اروپا و سپس همه دنيا مسيحيت مرسوم شده است.
وي با بيان اين كه اين رسم ريشه آلماني دارد؛ گفت: هرچند در اديان باستان ارامنه، پرستش درخت و گياه مرسوم بوده است.
درمادرسيان درباره شيوه تزئينات درخت كاج نيز اظهار كرد: بيشتر از شيرينيجات و خوراکيهاي شيرين يا نمادهايي از آنها استفاده ميشود که در واقع هم شيريني را به خانه بياورد و هم هديهاي از درخت براي کودکان باشد. در راس درخت هم ستارهاي قرار ميگيرد که نماد تولد عيسي مسيح(ع) است. در عهد عتيق آمده، زماني که منجي متولد ميشود، ستارهاي در آسمان ظهور ميکند.
وي در مورد آداب و رسوم عيد ارامنه و آميختگي آن با آداب و رسوم ايراني نيز، تصريح كرد: عدهاي از ارامنه 25 دسامبر را به عنوان سالروز تولد عيسي(ع) قبول دارند که همزمان است با تولد ميترا و شب يلداي ايراني. به اين علت که تولد ميترا روز شکوهمندي بوده و کليساي ارتودکس روز تولد مسيح را از 6 ژانويه به 25 دسامبر تغيير ميدهد و به عنوان تولد خورشيد حقيقت، اين روز را جشن ميگيرد.
درمادرسيان در خصوص شباهت اين عيد با اعياد ملي ايراني نيز گفت: رسم خانه تکاني و خريد شب عيد و نوکردن فضاي بيروني به اميد نو شدن فضاي دروني و ديد و بازديد سال نو و بجز اين رسم خوردن خوراک خاص در شب تولد مسيح است که الهام گرفته از نوروز باستاني است که از جمله غذاها ماهي و کوکوسبزي است که تنها در ميان ارامنه ايران مرسوم است.
وي افزود: ظاهرا کوکوسبزي همان نماد سرسبزي و برکت در خانواده و ماهي هم نماد مسيحيان است. همانطور که در نقاشي غارها هر کجا نقش ماهي وجود داشت، نشان از حضور عدهاي مسيحي در آن مکان بوده است.
درمادرسيان درباره رسم و رسوم عيدي دادن نيز، گفت: عيدی دادن هم از رسوم مشترک همه اديان است با اين تفاوت که در فرهنگ مسيحيان عيدي از طرف شخصي که به «بابانوئل» مشهور است، آورده ميشود.
وي در خصوص «بابانوئل» نيز توضيح داد: بابانوئل نيز خاستگاه آلماني دارد و موجودي خيالي است که از سرزمين دوردست سردسيری ميآمده به نام «لاپلاندی» مشهور به «سانتاکلوس» که برميگردد به شخصی به نام «سنت نيکلاس» در سده چهار كه آدم خيری بوده و شبانه و بهصورت پنهانی در خانه فقرا سکه طلا ميانداخته است تا شبها بهويژه شبهای عيد نیازمندیهای خود را فراهم کنند. نوئل به معنی خير و نيکی و بابا هم که منشاء و منبع معني ميدهد و در کل بابانوئل سنبل «نيکي مخفيانه در جهان» است. ارامنه تصميم بر اين دارند که سنت «کاقان بابا» را که نمايي از همان بابانوئل، اما با باوری ارمنی و پوششی متفاوت دارد، احيا کنند.
درمادرسيان در زمينه سنت سال نو در جامعه ارامنه نيز اظهار كرد: در گذشته خانوادههاي بيشتري در کنار هم بودند و جشن سال نو باشکوهتر بود، امروزه به دليل مشکلات عمومي فرصتها محدودتر شده، اما رسم بر اين است که خانواده زمان تحويل سال کنار يکديگر در کنار درخت تزيين شده خود بنشينند و دعا کنند و پس از آن در مراسم کليسا شرکت ميکنند.
وي با بيان اين كه بچهها در اين عيد سهم اصلي را دارند، ادامه داد: از اين جهت که باورهاي کودکانه آنها رنگ و بوي خاصي به عيد ميدهد، همان باور به هديهاي از سمت بابانوئل و تلاش بزرگترها براي واقعيتر جلوه دادن اين نماد حال و هواي خاصي در مدارس و خانهها دارد.
درمادرسيان در مورد تهيه درخت کاج نيز گفت: سالها پیش هر کس خودش مسئول تهيه درخت بود، اما چند سالی است سازمان حفاظت از جنگلها قطع درخت کاج را ويژه عيد مسيحيان محدود کرده و به ناچار مسيحيان ايرانی از درخت مصنوعی استفاده ميکنند و هديههای سال نو را زير درخت ميگذارند و جشن ميگيرند.
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفينيا : | ||
گونهی نادر یوزپلنگ آسیایی هم اکنون در استانهای سمنان، یزد، خراسان شمالی، کرمان و اصفهان ديده شده است که شمار آنها به صد قلاده میرسد.
به گزارش مهر؛ با توجه به اینکه 20 قلاده از این یوزپلنگها در استان سمنان زندگی میکنند منطقههای حفاظت شده پارک ملی کویر گرمسار و توران شاهرود در این استان از ارزشمندترين زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی هستند. پروژه بینالمللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از سال 1380 با پشتيباني مالی سازمانمللمتحد و سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد. «علیرضا جورابچیان»، فرنشين(:مدیر) پروژه بینالمللی نگهداري از یوزپلنگ آسیایی، از افزایش 50 درصدی خوراكهای یوزپلنگ خبر داد. وي گفت: «شمار یوزپلنگهای آسیایی در کشور چهار تا پنج درصد افزایش یافته است.» وی قوچ و میش، کل و بز، جبیر و آهو را از خوراكهاي اين گونهي نادر و روبه انقراض، برشمرد. جورابچیان برآورد شمار گوشتخواران را سخت دانست و گفت: «با توجه به روند افزایشی شمار طعمهها در زیستگاهها بيگمان، شمار یوزها نیز افزایش یافته است.» جورابچیان افزود: «پارک ملی کویر استان سمنان، پارک ملی پناهگاه حیات وحش و زیستگاه خارتوران شاهرود، پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس شمال خاوري(:شرقی) استان یزد، گسترهي حفاظت شده بافق استان یزد و گسترهي شکار ممنوع دره انجیر استان یزد، برخی از زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی هستند.»
«اصغرمحمدی فاضل» معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور نيز، با ناخرسندي از نابودي گونهي ببر مازندران، دربارهی دادن مجوز شکار در كشور، سخن گفت. وی گفت: «شوربختانه به آسانی پروانه شکار داده میشود. هرکس که مجوز حمل اسلحه داشته باشد و سوپيشينه نیز نداشته باشد، میتواند پروانهی شکار دریافت کند.»
«حمید ظهرابی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز از افزایش شمار یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان خبر داد و گفت: «در هر هفته، دو تا چهار قلاده یوزپلنگ در منطقه توران استان سمنان ديده میشود.» ظهرابي، گفت: «کمبود محیطبان با توجه به گستردگي مناطق حفاظت شده در استان سمنان يكي از كمبودها است. هم اکنون۱۲۰محيطبان در گسترهي تحت حفاظت، فعالیت دارند که این شمار باید به ٢٥٠ تن برسد تا كمبود رفع شود |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفينيا : | ||
شهرداری شهر پلدختر از استان لرستان، نزديک بهيک سال است با بريدن درختان شهر و فروش آنها، کسب و کار درخت فروشی را رونق داده است.
به گزارش فارس؛ در حالی فضای سبز شهرستان پلدختر هم اکنون در وضعيت خوبی نيست که به تازگی، شهروندان پلدختر بريده شدن بيرويهی درختان را در شهر ميبينند. اين در حالی است که رييسجمهوری، قانونی را ابلاغ کرده که بر پايهی آن بريدن هر گونه درخت و يا نابود کردن آن به هر راهی در حريم شهرها، بدون اجازهی شهرداری و رعايت ضوابط ممنوع شده است. بر پايهي اين قانون، هر کس درختان پيرامون شهرها را آگاهانه و وارون(:برخلاف) قانون ببرد يا زمينهي نابودي آنها را فراهم آورد، افزونبر جبران آسيب، به جزاي نقدي از يک ميليون ريال تا 10 ميليون ريال براي هر درخت و در صورتي که شمار درختان بريده شده بيش از 30 اصله باشد، به حبس تعزيري از شش ماه تا سه سال محکوم ميشود. يک شهروند پلدختر در اينباره گفت: «در يک كار شگفتانگيز و با وجود هشدار دلسوزان و دوستداران محيطزيست در شهرستان پلدختر ما هنوز هم بايد بريده شدن درختان شهر به دست نيروهاي شهرداري را ببينيم.» «شرفي نصيري»، شهردار پلدختر، با پذيرفتن بريده شدن و فروش درختان شهر گفت: «اين کار بر پايهي مجوز شوراي شهر انجام ميگيرد.»
شرفی نصيری افزود: «شهرداری پلدختر امسال دست به كار کاشت نهال در سطح شهر شده است.» با اين همه و با توجه به شرايط اقليمي و گرمسيري بودن شهرستان پلدختر که در فصل گرما دمای هوای آن به بيش از 50 درجه ميرسد و همچنين ارجمندي درختان در زندگی انسانها، ايکاش شهرداری پلدختر تا تبديل شدن اين نهالها به درخت از بريدن درختان تنومند که عمر آنها به بيش از 20 سال هم ميرسد، دست بردارد. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی : | ||
قصر شيرين، اين روزها از شهرهای مرزی ايران بهشمار ميآيد. در اين شهر، يادمانهای تاريخی و باستانی بسياری ميتوان يافت. آتشكدهای كه به آتشكدهی چهارقاپو يا چهار قاپی نامور است، يكی از همين يادگارها است، يادگارها و يادمانهايی كه گذر تاريخ و آمد و شد روزگار، هنوز نتوانسته آن را از پاي درآورد. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفينيا : | ||
گستردگی شهر باستانی بیشاپور تا 15برابر ارگ بم و 20 برابر کاخهای تخت جمشید برآورد شده است، اما هنوز سه درصد این شهر کاوش شده و 97 درصد گسترهي بیشاپور همچنان در زیر خاک است. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفی نيا : | ||
يافتههای ارزشمندی در بخش شمالی شهر تاریخی جزیرهی کیش با آغاز کاوشهای تازه، از زیر خاک بیرون آورده شد.
به گزارش مهر؛ «مصطفا راستیدوست»، سرپرست هیات کاوش شهر «حریره» کیش با اشاره به اینکه بخش حفاری شده، نزدیکترین جای این شهر تاریخی به دریا است گفت: «این گستره نزديک به 8500 متر مربع، گستردگی دارد.» به گفتهی وی باتوجه به یافتههای كنونی هنوز دربارهی کاربری این محل نمیتوان نظر قطعی داد ولی با توجه به موقعیت محل و شکل سازهها به گمان میرسد اینجا یک مرکز اداری همچون گمرک، بارگیری محموله یا حتا یک دژ و مرکز سیاسی بوده باشد. مصطفا راستیدوست، یافتههای سطحی در این محل را شیشه، سفال و سکههای مسی برخواند و گفت: «در این محل یک مجموعهي کامل معماری وجود دارد که سازههای آن پایه و تنهستون، اتاق و درگاه است که به وسیله گچبریهای قالبی، دندانموشی و کنگرهای آذين شدهاند و در بخش باختري این مجموعه نیز یک فضای پایه و پلکان است که به حصار این مجموعه با پشتیبانهای مدور میرسد.» سرپرست هیات کاوش شهر حریرهی کیش دو فضای اتاقمانند به ابعاد سه در ١٥ متر که در این گستره پيدا شده را از یافتههای اصلی این مجموعه خواند و افزود: «در این دو اتاق تاقچههای گوناگون 80 تا 90 سانتیمتری به بلنداي یک متر و همچنین یک حوضچه به درازای دو متر و پهناي 50 سانتیمتر یافت شده که کف آنها به گونهي خزینه است و گمان میکنیم مایعاتی مانند شیره خرما و یا انگور در آنها نگهداری میشده است.» به گفتهی وی ١٠ ستون در اینجا یافت شده که بسياری از آنها افتاده است. آنها را به وسیله کنار هم جاي دادن سنگهای سخت، با بهرهگيري از ملاتی سفت و سخت ساختهاند که روی آنها را با دولایه اندود کردهاند. لایهي نخست؛ «آمود» نام دارد که به استواري ستونها کمک میکرده و از یک لایهي نازک «ترکه»، برای آذين سود می جستهاند. این باستانشناس دربارهی روی همافتادگی ستونها گفت: «یکی از گمانهها ایناست که زلزله شوند(:باعث) ويرانی این ستونها شده است.»
شهر تاریخی حریره به گستردگي 120 هکتار در شمال جزیرهي کیش جاي دارد و از واپسين کاوشها در سال 1370 تا آغاز بهكار مدیر تازهی سازمان منطقه آزاد کیش در آغاز سال جاری هیچ كاري برای ادامهی کاوش و کشف آثار معماری آن انجام نشده بود. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی : | ||
سكههايی باستانی از روزگار ساسانی تا هنگامهی يورش مغول، در «داراب»، پيدا شد.
اين سكهها كه شمار آنها به ٤٠ عدد می رسد، دوم دیماه، در شهر باستانی داراب از شهرهای باستانی استان فارس، پيدا شده است. سكهها به تلاش يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگی استان فارس، يافت شده است. شهر داراب از کهنشهرهای ایرانی است كه ديرينگی اش را به روزگار هخامنشيان نسبت می دهند. این شهر در گذشته، «دارابگرد» نامیده میشده است. دارابگرد، چنانكه از برخی نگاشتههای كهن، برمی آيد، پايگاه و جايگاه اردشیر پاپکان سردودمان ساسانيان بوده است. در كتابهای تاريخی آمده كه یکی از بزرگترین ضرابخانههای ايران در شهر دارابگرد، برپا بوده است و تا پس از ساسانيان نيز همچنان، ضرب سكه در آن انجام می شده است. اين شهر كه طرحی دايره مانند داشته در میان دشت بزرگی، ساخته شده است و پیرامون آن کَندَگ یا خندق بزرگی برای پاسداشت شهر از دشمنان، ايجاد كرده بودند. با توجه به تپههای باستانی كه در اين گستره يافت شده، باستانشناسان، پيشينهی منطقه را چندين هزاره برآورد كردهاند. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفی نيا : | ||
«پاسارگاد» يكی از مجموعههای ثبتشدهی ايران در سياههی ميراث جهانی است. موضوع تازهای كه برخي دوستداران ميراث فرهنگی را نگران اين يادگار جهانی كرده، ساخت يک شهرک صنعتی در نزديكی آن است. |
بنام خدا
رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 3 تا 9 دی |
گروه مردم :
شنبه 3 دی:
- کریم خان زند امپراتور هند را که به انگلستان امتیاز داده بود تقبیح کرد، 24 دسامبر سال 1765 میلادی کریم خان زند رئیس وقت کشور ایران در دفتر کار خود در شیراز (موزه پارس امروز) به منشی اش گفت که نامه ای به «شاه عالم» امپراتور هند بنویسد و این اقدام او را که به انگلیسی ها امتیاز و اختیار داده است تقبیح و محکوم کند. بنویسد که اجازه داد و ستد در بندر؛ بله، ولی امتیاز و اختیار؛ نه. کریمخان به منشی اش تاکید کرده بود که نامه همان روز باید به مهر و امضای او برسد و ارسال شود. در آن روز کریم خان خشمگین به نظر می آمد، که در او این حالت به ندرت دیده می شد.
یکشنبه 4 دی:
- زاد روز "رودکی" پدر شعر پارسی نوین و نگاهی گذرا به او و کارهایش، بیشتر مورخان و کرونیکلرها در این که رودکی پدر شعر پارسی نوین (پارسی معاصر) 25 دسامبر سال 858 میلادی به دنیا آمده است متفق القولند و برخی هم با محاسبات خود، وقوع آن را در همان روز ولی در سال 860 میلادی نوشته اند. سال درگذشت وی 940 میلادی است که چند پژوهشگر، درست آن را سال 941 میلادی می دانند. رودکی شاعر مشترک همه پارسیان جهان و از عوامل وحدت فرهنگی مردمی است که در قطعات منفصله ایرانزمین زندگی می کنند و نیاکان و درنتیجه خصلت ها و منش مشترک دارند.
- خرید دستگاه ضرب سکه برای ایران، از بروکسل، 25 دسامبر 1834 دولت وقت ایران یک دستگاه ضرب سکه از اروپا (بروکسل) خریداری کرد تا سکه ها دارای شکلی زیباتر و صد درصد یکنواخت باشند تا هنگام داد و ستد نیاز به توزین آنها نباشد. این دستگاه که تصمیم به خرید آن در آخرین سال حیات فتحعلی شاه قاجار داده شده بود نخستین ماشین ضرب مسکوک است که از اروپا برای ایران خریداری شده بود. می دانیم که ایران از زمان داریوش بزرگ دارای پول ملی (سکه داریک) شده بود و نخستین کشور جهان بود که نظام پولی داشت.
دوشنبه 5 دی:
- اشتباه استراتژیک و ضعف به تعرض چنگیز خان انجامید، اصلی که کهنه نشده است، تاریخنگاران آغاز زمستان سال 596 خورشیدی (اواخر دسامبر 1217 میلادی ) را پایان کار حکومت قرا ختائیان و غوریان در آسیای میانه ، و همسایه شدن قلمرو سلطان محمد خوارزمشاه با قلمرو چنگیز خان نوشته اند . خوارزمشاه با از میان برداشتن قراختائیان که میان قلمرو او و قلمرو چنگیز خان حایل بودند مرتکب یک اشتباه سیاسی بزرگ شد.
- زمین لرزه ویرانگر شهر تاریخی «بم»، ساعت 5 و 26 دقیقه بامداد روزی چون امروز در سال 1382 (26 دسامبر 2003) یک زمین لرزه به شدت شش و شش دهم در مقیاس ریشتر شهر بم در استان کرمان را ویران ساخت و طبق آماری که انتشار یافت بیش از 26 هزار تن را کشت و دهها هزار انسان دیگر را زخمی ساخت. این زلزله به ارگ تاریخی و نواحی اطراف بم نیز آسیب شدید وارد ساخت. بم که خرمای آن در جهان معروف است در دوران حکومت اشکانیان ساخته شده است. طبق افسانه های ایرانی، بهمن پسر اسفندیار پس از غلبه بر فرامرز، در محل پیروزی خود شهری با یک دژ نظامی مستحکم بساخت و نام خود را بر آن گذارد که به مرور زمان واژه بهمن به «بم» تبدیل شده است.
سهشنبه 6 دی:
- زادروز رازی دانشمند بزرگ ایران، دسامبر ماهی است که ابوبکر محمد ابن زکریای رازی دانشمند بزرگ ایران در آن در سال 864 میلادی در «ری» به دنیا آمد و بسیاری از واژگانی که او در علم شیمی بکار برده است جهانی شده اند از جمله واژه شیمی که از «کیمیا» و الکل که از «الکحل» گرفته شده اند که رازی در کتابهای خود بکار گرفته است.
چهارشنبه 7 دی:
- افتادن غزه به دست ارتش ایران در دسامبر دو هراز و پانصد و 35 سال پیش، ارتش ایران در سر راه خود به مصر برای تصرف این کشور و تکمیل جامعه مشترک المنافع جهانی که از برنامه های کوروش بزرگ بود اواخر دسامبر سال 526 پیش از میلاد شهر استراتژیک غزّه واقع در ساحل مدیترانه را تصرف کرد و در اینجا منتظر رسیدن کشتی هایی شد که حکمران قبرس و نیز "پولیکراتس" حکمران جزیره یونانی ساموس وعده فرستادن آنها را داده بودند. قرار بود که این کشتی ها و کشتی های فنیقی ها پیاده نظام ایران را به دلتای رود نیل منتقل کنند و سوارنظام پارسی هم از طریق حاشیه ساحلی صحرای سینا خودرا به آنجا برساند.
- فارسی دری و تاکید یعقوب لیث صفاری بر گفتن و نوشتن به فارسی، مورخان زبانشناسی به این نتیجه رسیده اند که منظور یعقوب لیث صفاری قهرمان ملی همه ایرانیان و ایرانی تبارها از رسمی ساختن دوباره زبان فارسی که در سال 868 آن را در کرمان اعلام داشت و در سال 875 میلادی با جزئیات بیشتر آن را باردیگر مورد تاکید قرارداد، بکارگیری همان لهجه ای بوده است که در دربار ساسانیان به آن تکلم می شد و مکاتبات رسمی به آن صورت می گرفت. از همان زمان این پارسی را "پارسی دری (پارسی دربار)" خوانده اند. مورخان تحولات زبان، این نتیجه گیری خودرا در نشست دسامبر 1968 (و در جلسه بیست و هشتم این ماه) اعلام داشتند.
پنجشنبه 8 دی:
- برنامه اصلاحات پوراندخت، شاه وقت ایران، امضاء قرارداد صلح با روم، پوراندخت، شاه ساسانی که سیاست خارجی و داخلی تازه ای را در پیش گرفته بود تا امپراتوری ایران را نجات دهد، 25 دسامبر سال 630 میلادی (طبق برخی تواریخ: 29 دسامبر آن سال) با دولت روم شرقی قرارداد تازه صلح امضاء کرد تا فرصت یابد دست به اصلاحات داخلی بزند. پوراندخت (دختر خسرو پرویز)، یکی از دو بانویی که بر ایران حکومت کردند می دانست که ایرانیان از جامعه طبقاتی که به آنان تحمیل شده بود شدیدا ناراضی هستند، قضات از عدالت و انصاف دور شده اند و سران ایالت ها برای خود اختیارات تازه خلق کرده و حتی سکه ضرب کرده اند. برای حل این مسائل بود که پوراندخت با روم شرقی (بیزانس) قرارداد صلح امضاء کرد و دستور رعایت عدالت، بخشودن مالیات عقب افتاده، لغو امتیازهای ناشی از برتری های طبقاتی و اختیارات اضافی فرمانداران را داده و سکه ملی واحد ضرب کرده بود.
- روزی که کازرونی ها نیروهای انگلیسی را شکست دادند، مقامات انگلیسی که طبق سازشنامه سن پترزبورگ (قرارداد آگوست 1907 انگلستان و روسیه) نیمه جنوبی و شرقی ایران را به نام منطقه نفود در کنترل داشتند در پی حملات کازرونی های میهندوست به تاسیسات انگلیسی در این شهر و ناامن ساختن راههای اطراف برای جلوگیری از تردّد آزادانه انگلیسی ها و عوامل آنان، 28 دسامبر سال 1916 دستور دادند که پانصد تن از نظامیان تحت فرمان آنان مرکب از سربازان هندی و افراد «اس پی آر» با چند توپ و مسلسل از شیراز به کازرون بروند و کازرونی ها را سرکوب کنند. توده ایرانی (نه مقامات تهران) ناخرسند از استقرار روسها و انگلیسی در میهنشان، با آنان به صورت های مختلف مبارزه می کردند و جنبش کازرونی ها هم در همین راستا بود.
آدینه 9 دی:
- کشته شدن فریدون شاه در جنگ با گرجیان، سی ام دسامبر سال 1120 میلادی فریدون شاه شروانشاه ( شاه منطقه ای در قفقاز جنوبی که استالین آن را جمهوری آذربایجان نام نهاد) در جنگ با گرجستانی ها کشته شد و پسرش منوچهر برجای او نشست. این خاندان که از سوی دولت ساسانیان به حکومت قفقاز جنوبی منصوب شده بودند پس از فروپاشی امپراتوری ساسانی ایران، با حفظ زبان پارسی و دین زرتشتی به حکومت خود بر آن منطقه (از سده سوم میلادی ـ دوران اردشیر پاپکان تا سال 1538) ادامه داده بودند که مورخان از آنان به عنوان دودمان شروانشاهیان (شیروانشاهیان) یادکرده اند.
برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی : | ||
نیزارهای دریاچهي زریوار مریوان، برای چندمین بار در یک ماه كنوني آتش گرفتند. اين آتشسوزيها آسيبهاي جبرانناپذیری به این اثر طبیعی و گردشگری رسانده است.
به گزارش مهر، برای چندمینبار در یک ماه، بخش گستردهای از سطح این دریاچه در آتش سوخت و به شوند(:دلیل) نبود امکانات، آتشسوزی تا چندین ساعت همچنان ادامه داشت. این آتشسوزی آسيبهاي بسياري به این دریاچه رسانده، مرگ شمار فراوانی از جانوران دریاچه را در پی داشت. در ماهي كه گذشت، ١٠ مورد آتشسوزی در این دریاچه روی داد. ناصح قادری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: ٦ هکتار از نیزارهاي سطح این دریاچه در آتشسوزي نابود شدهاند و تا کنون فرد یا افراد خاطی، شناسایی و دستگیر نشدهاند. به گفتهي وی با توجه به سختی مهار آتش، با تلاشهای گروههای محیطزیستی در اطفای حریق تلاش داشتهاند اما رويارويی با این پدیدهی خطرناک نیازمند توجه بیشتر مسوولان کشوری و استانی است. او گفت: شایعهی ارتباط آتشسوزی نیزارها توسط اداره کل محیطزیست به هیچ عنوان صحت ندارد. عدم برنامهریزی مناسب در راستای مقابله با آتش سوزی در نیزارهای دریاچهي زریوار مریوان در حالی ادامه دارد که تاکنون مسوولان كاری در راستای مقابله با این وضعیت انجام ندادهاند و زریوار در میان مشکلات بیشمار ناچار است که با موضوع آتشسوزی نیز کنار بیاید. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفينيا : | ||
گذر قطار شهری شیراز، از کنار ارگ کریمخان و مجموعهی زندیه، دوستداران میراث فرهنگی را دربارهي لرزشهایی که بر ارگ کریمخان برجای می گذارد نگران کرده است. |
بنام خدا
به گزارش598 به نقل از ايسنا درخت چنار كهنسالي در حياط امامزاده علی اصغر در روستای زرآباد الموت در استان قزوين وجود دارد كه به درخت چنار خونبار نامور است. خونبار بودن اين درخت، قدمت ديرينهای دارد و حتا در زمان شاهسلطان حسين صفوی نيز روايتهايی از آن مطرح شده است.
در اين باره، اسدالله بيرانوند ـ مديركل ميراث فرهنگی و گردشگری استان قزوين ـ در گفتوگو با خبرنگار ايسنا بيان كرد: در نزديكی سحرگاه روز عاشورا، صمغی قرمز رنگ شبيه خون از اين درخت بیرون می آید كه آزمايشهايی هم روی آن انجام شده است. البته هيچكدام از آزمايشها با وجود مشاهدهی تركيبات مشابه خون در اين صمغ، اين مسأله را تأييد نكردهاند كه اين مايع، به خون انسان مربوط می شود.
او با اشاره به قدمت بيش از 600 سال دو درخت چناری كه درهم تنيده شدهاند، افزود: هر سال در روزهای عزاداری ماه محرم، بيش از 10هزار نفر در اين محل حضور می يابند و امكانات لازم و مهمانسرا نيز برای آنها فراهم می شود.
همچنين فاطمه آسيابانها ـ مدير روابط عمومی اين ادارهی كل ـ كه دو سال شاهد اين ماجرا بوده است، با اشاره به اينكه مردم معتقدند، اتفاقهايی در روز عاشورا برای اين درخت رخ می دهد، گفت: پس از پايان مراسم عزاداری و سينهزنی در روز تاسوعا، جمعيت حاضر در امامزاده، سحرگاه روز عاشورا دور درخت جمع می شوند و به خواندن مرثيه و عزاداری می پردازند. در اين زمان، صمغ قرمز رنگی از برخی شاخههای اين درخت چنار به آرامی شروع به تراوش می كند. اين اتفاق تا ظهر روز عاشورا ادامه دارد و پس از آن، اين شاخهها خشک می شوند.
او بيان كرد: نكتهی جالب اين است كه اين مايع فقط روز عاشورا از درخت بیرون می آید، يعنی با توجه به متفاوت بودن سالهای هجری خورشیدی و هجری قمری، اين اتفاق درست در روز دهم ماه محرم رخ می دهد.
وی افزود: وجود اين درخت كه به يكی از جاذبههای گردشگری و مذهبی استان قزوين تبديل شده است، هر سال در ماه محرم گردشگران زيادی را از كشورهای مسلمان مانند عراق و سوريه و حتا برخی از كشورهای اروپايی به اين محل می كشاند.
سايهی شهرداری نجفآباد بر كهنترين «ساعت آبی» شهر
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفی نيا : | ||
شهر زیرزمینی «اویی» در زیر بافت شهر «نوشآباد»، در 8 کیلومتری شمال کاشان، در استان اصفهان جای دارد. این شهر در 3 اشكوب(:طبقه)، در زیرزمین، با ژرفايی(:عمق) بین 4 تا 18 متر، بهگونهی دستکن، ساخته شده و جاهای گوناگونی مانند اتاق، راهرو، چاهها و کانالهای بسياری برای در پناه ماندن از دست دشمنان دارد.
به گزارش برنا؛ تا سال 1381 هیچ اطلاعات مستندی از این گستره از ديد سیستم دفاعی و پناهگاهی، از آن در دست نبود و به دخمههای اسرار آمیز شهرت داشت. راههای ورود به درون این شهر، به شکل پنهاني در خانه یا درون دژ خشتی، در روبهروي شهر و یا محلهای پر جمعیت و درون کانالهای پایابهایی که از زیر خانهها و برای گذر آب كاريز(:قنات) ایجاد شده، چاههای درون مساجد و باغها و بازارها و هر جایی که در هنگام يورش دشمن امکان دسترسی تند و فرار ساکنان را فراهم میکرده، بودهاست. در شهر زیرزمینی، اتاقهایی به اندازههاي گوناگون برای زندگی موقت، كندهاند. در بدنه اتاقها، شماری تاقچه ديده میشود. هر اتاق 180سانتی متر بلندا دارد. اتاقها، تودرتو و با راهروهای زاویهدار که دید مستقیم را با فضای بعدی از بین میبرد، ساخته شده است. در 20سانتی متری زیر سقف و به فاصله 1متر در همهي بدنهي اتاقها، گودالهايي برای جاي دادن چراغهای پیهسوز، جهت تامین روشنایی فضاها كارگذاشته شده است. در بدنه دیوار اتاقها و در برخي از آنها چاهکهایی ديده میشود که به سختی میتوان وارد آن شد؛ بلنداي این چاهکها 3تا 5متر است که راه دسترسي به اشكوبهاي ديگر است. با توجه به تودرتو بودن فضاها، هیچ گونه مشکل تنفسی احساس نمیشود و این، یکی از شگفتیهای درون این شهر است. آب مورد نياز ساکنین درون شهر زیرزمینی، از راههای پنهان، که به پایابهای مرتبط به رشته كاريزها بوده و از زیر زمین میگذرد تامین می شد. این فضاها نه تنها در سطح زیرین شهر گسترده شده، بلکه تا حصار بیرون شهر و حتا شهر تاریخی و تالار نیاسر راه دارد. |
بنام خدا
● |
رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 12 تا 18 آذر |
گروه مردم :
شنبه 12 آذر:
- اولتیماتوم تند شاپور دوم (ذوالاکتاف) به امپراتوری روم و تعرض نظامی تازه ایران به متصرفات شرقی روم، سوم دسامبر سال 359 میلادی امپراتور روم، کنستاتینوس دوم اولتیماتوم شدید اللحنی به این شرح از شاپور دوم (ذوالاکتاف) شاه وقت ایران از دودمان ساسانیان دریافت کرد: «پس از تحیت ... ، آگاه باش که طبق اسناد و مکتوب های موجود و نوشته های مورخان ، اراضی و سرزمین های آن سوی رود خانه استرومون Strymon (که در تراکیه = تراس جریان دارد و به دریای اژه می ریزد) تا مرز مقدونیه متعلق به ایران بوده است. آن امپراتور باید آنجا را از نیروهای مسلح خود تخلیه کند تا ماموران ما بتوانند در آن مناطق به جمع کردن مالیات و تمشیت امور بپردازند.
سهشنبه 15 آذر:
- افتادن بغداد به دست عثمانی، سلطان سلیمان امپراتور عثمانی در این روز در دسامبر 1534 تصرف بغداد را تکمیل کرد. نیروهای عثمامی دو روز پیش از این وارد حصار بغداد شده بودند که برخی از مورخان آن روز را زمان تصرف بغداد ذکر کرده اند. دولت صفویه ایران بعدا بغداد را از عثمانی ها پس گرفت و در آنجا یک پایگاه نظامی ثابت به وجود آورد و یک واحد کاملا مجهز را مستقر ساخت. جنگ متناوب ایران و عثمانی بر سر بغداد دو سده طول کشید و در زمان نادرشاه مصالحه صورت گرفت؛ ایران از دعاوی خود بر بغداد دست کشید و عثمانی حاکمیت ایران بر ایروان و همه قفقاز جنوبی را برسمیت شناخت. در زمان شاه عباس هم عثمانی ها همین نظر را داشتند و شاه عباس موقتا و تا رسیدن به هدفهای مقدم خود آن را رد نکرده بود.
چهارشنبه 16 آذر:
- روزی که کوروش وصیت کرد گور او در پاسارگاد (پارس) باشد و "زروبابل" را رئیس یهودیان آزاد شده از اسارت کرد، کوروش بزرگ بنیاد گذار ایران هفتم دسامبر سال 539 پیش از میلاد ضمن دیدار از معبد اصلی شهر بابل و ادای احترام نسبت به آن، در همین جا خطاب به همراهانش اعلام داشت که در هرجای جهان که بمیرد باید جسد او را به پاسارگاد پارس منتقل و در آنجا دفن کنند. این بیان کوروش در تاریخ تحت عنوان "وصیت کوروش" ضبط شده است. کوروش با این که زرتشتی بود به ادیان دیگر که پیروان داشتند و نزد آنان مقدس بودند احترام می گذارد.
پنجشنبه 17 اذر:
- پادگان خجند، مرزبان شمال شرقی ایران در دو هزار و 543 سال پیش، کرونیکلر های اروپایی در صدر رویدادهای «هشتم دسامبر» دستور سال 534 پیش از میلاد کوروش بزرگ (هخامنشی) به ایجاد یک پادگان مرزبانی در کنار «سیردریا» به منظور جلوگیری از عبور طایفه «ماساگاتا» از سیردریا (رود سیحون ـ آراکزس) و هجوم به منطقه ایرانی «فرارود» را درج کرده و نوشته اند که محل این پادگان که بعدا شهر خجند در کنار آن ساخته شد «کوروشکده (بر وزن دانشکده)» نامیده می شد.
- افتادن گیلان به دست مغولها، 85 سال پس از آغاز حمله چنگیزخان مغول به ایران، گیلان هم هشتم دسامبر سال 1306 میلادی به دست ایلخان وقت (حاکمران مغول بر ایران) افتاد و آسیب فراوان دید. مغولان هم بمانند عرب قادر به عبور از کوههای البرز و حمله به گیلان و مازندران پوشیده از جنگل نبودند که مردمی عمیقا میهندوست و وفادار به ایران داشته اند.
آدینه 18 آذر:
- هارون الرشید یک دولتمرد ایرانی را وزیر خود کرد و ... هارون الرشید خلیفه توانمند عباسی نهم دسامبر سال 794 میلادی یحیی برمکی را که یک ایرانی و در علم مدیریت و تدبیر کشور داری و شهرت امانتداری سرآمد دیگران بود به وزارت خود برگزید تا به تمشیت امپراتوری او بپردازد. هارون که مردی هوشمند بود پی برده بود که بقاء امپراتوری پهناور او بستگی به وجود یک وزیر لایق و باکفایت دارد که بر امور اداری و مالی نظارت دقیق داشته باشد و کسی را بهتر از یحیی نیافته بود.
برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفی نيا : | ||
نابودسازی خانههای تاریخی در روستای نمونهی گردشگری پاده به دست مردم بومی در حالی آغاز شده که مسوولان ادارهی میراث فرهنگی استان سمنان تصویب این روستا به عنوان روستای نمونهي گردشگری و ثبت آثار تاریخی آن را یک پيروزی برای خود میدانند. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد - آفتاب یزدانی : | ||
بخشی از نگارهی نقش شده بر غار ميرملاس كه ١٢ هزار سال ديرينگی دارد، بريده شد و به سرقت رفت. اين غار در کوه سرخين شهرستان کوهدشت استان لرستان نخستين غاری است که بر روی ديوار آن رنگيننگارههايی از ١٢ هزار سال پيش يافت شده است، با اين حال اما با عدم محافظت از غار و بی توجهی در نگهبانی از آن، بخشي از سنگنگارههايش دزديده شد. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
حسين شهرستانی : | ||
در فرهنگهای انگلیسی و فرانسه نوشتهاند که واژهی کراوات از نیمه سدهی هفدهم در زبان فرانسه گسترش يافت، و البته این یک دزدی فرهنگی است. آنان شوند آنرا اينگونه می آورند: چون سربازان کروآت (اهل کرواسی) که در هنگ پادشاهی کروآت در روزگار لويی چهاردهم بودند دستمالی به گردن میبستند پس این رسم از آن روزگار آغاز شده. اما این دلیل هم در برابر آنچه که ثابت میکند آيين بستن کراوات درپيوند با نیاکان ما ایرانیان دارد بسیار ضعیف است.
شايد مردم فرانسه در سدهی هفدهم از سربازان کرواسی آموخته باشند تا دستمال گردن ببندند و حتا اگر بپذیریم که نام آن دستمال گردن را کراوات گذاشتهاند، دلیلی بر نفی این وجود ندارد زیرا که ریشه این واژهی کهن، ایرانیست چرا که اسناد و مدارکی مستند و مستدل و غیرقابل انکار به ما این چنین میگوید: در آغاز با نگاهی به اوستا کتابی که هزاران سال پیشتر از سدهی هفدهم در اختیار ایرانیان بوده خواهیم دید که در(ویدیودات فرگرد 14 آیه 9) آمده و از دوازده چیز که مرد جنگی به آنها نیازمند است نام میبرد. ... هفتم زره، هشتم کُئِرِس، و این عبارت از واژه کُئِرِت است و در برابر آن در پهلوی «گرپویان» آمده ودربارهی آن میگوید که کُئِرِت به زره بسته میشود. به این نگاره بنگريد! چهرهای است از «پاپک» پدر اردشیر که در تخت جمشید بر روی سنگ نگاشتهشده و کراوات یا چیزی شبیه به آنچه امروزه بهعنوان کراوات از آن استفاده میکنند دیده میشود. هرتسفلد نیز در Iran In The Ancient East (fig 402)آورده که آن چهرهی پاپک پدر اردشیر است و رخت مادها را به تن دارد. اینجاست که بهراستی و به خوبی روشن میشود که کُئِرِت کدام است و واژه کراوات از کجا گرفته شده! البته این کراوات پیشتر نیز بهگونهي پهنتر و پیش سینه هم بسته میشده و در نگارهها دیده میشود که پادشاهان و بزرگان سپاه آنرا میبستند و در بیشتر چهرههای کندهشده بر روی سنگ در تاق بستان و سکههای باستانی دیده میشود. و میتوانیم بگويیم که شاید پاپیون هم با اندكی دگرگونی از روی آن برداشت شده باشد. این پیش سینه را تا روزگار صفویه و پس از آن نیز بهعنوان یک آيين میبینیم. شماری از نگارههايی که بردیوار سنگی ایوان موزه تخت جمشید و آيين تاجگذاری اردشیر دوم که در تاق بستان نقش بسته را به همراه نگارههايی از پادشاهان روزگار باستان که پوشش آنان این ادعا را ثابت میکند. همچنین یادآوری میشود دکتر محمدمقدم استاد زبانشناسی دانشگاه تهران در سال 1324 خورشيدی در جزوه شمارهي سه خود که به تلاش کتاب فروشی ابن سینا با عنوان «ایران کوده» بهچاپ رسیده به ریشه واژه کراوات پرداخته و پژوهشگران گرامی میتوانند از آن بهره ببرند. در پایان این نوشتار اعتراف میکنم گرچه توان نویسنده بیش از این نبود اما همین اندازه هم میتواند گامی هر چند اندک برای آشنايی جوانان و نوجوانان با فرهنگ و تمدن سرزمینش و پیبردن به خرد نیاکانش باشد زیرا که نیاکانش هزاران سال پیش پوششی داشتند که مردمان جهان امروز بهرهگیری از آنرا شوند بزرگی خود میدانند. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفی نيا : | ||
آبشار «آتشگاه» در استان چهارمحالوبختیاری كه بلندترين آبشار ایران و یکی از گيرايی های گردشگری این استان، با اجرایی شدن دو پروژه نابود میشود. |
عروسی زرتشتیان و یزدیها
کلوخ اندازون؛ سنت فراموش شده ابرکوهیها
مراسم ازدواج ترکمنها
آواز کمانچه و دهل با عطر بهار نارنج و تویانه در میان عروسیهای ایرانی!
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبريار امرداد-نگار پاكدل : | ||
«عباس نوروزی»، معاون ميراثفرهنگی هرمزگان گفت: «آيين قبله دعای شهرستان جاسک به عنوان ميراث معنوی ثبت ملی می شود.» |
بنام خدا
رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 28 آبان تا 4 آذر |
گروه مردم :
شنبه 28 آبان:
- بی کفایتی شاه سلطان حسین، شورش قندهار و سقوط اصفهان، «میرویس» بزرگ قندهاری ها که برای تظلم از جور و ستم عبدالله خان حکمران اعزامی دولت صفویان رنج سفر به اصفهان را بر خود هموار کرده بود ولی موفق به دیدار شاه سلطان حسین نشده بود 19 نوامبر سال 1699 (1078 هجری خورشیدی) با دست خالی به قندهار بازگشت و سران طوایف ناحیه را به باغ خود دعوت کرد و وجود ضعف در ارکان دولتی و رواج فساد اداری و چاپلوسی در دربار صفویان را برایشان بیان داشت و گفت که شاه در محاصره عده ای کوته نظر آزمند قراردارد و کسی نمی تواند، حتی برای تظلم به او دسترسی یابد و احکام انتصابات خرید و فروش می شود و دلسوز وجود ندارد. در این شرایط راه دیگری جز این که خودمان بپاخیزیم وجود ندارد، و بذر شورش در همان روز کاشته شد و ظرف دو سال از زمین سر بر آورد. پشتونها و بویژه قندهاریها تا آن زمان سابقه نافرمانی و ضدیت با دولت متبوع، ایران، را نداشتند.
یکشنبه 29 آبان:
- اعلان جنگ ایران به روم شرقی در نوامبر 502، دولت وقت ایران بیستم نوامبر سال 502 میلادی (زمان پادشاهی قباد ساسانی) به دولت روم شرقی (قسطنطنیه) اعلان جنگ داد. این اعلان جنگ پس از سه اخطار پی در پی به دولت روم که این دولت در رعایت تعهداتی که به موجب پیمان صلح سال 442 (منعقد شده میان یزدگرد دوم و تئودور) سپرده بود تعلل کرده است صادر شده بود. در اخطاریه های کتبی سه گانه، دولت روم متهم شده بود که تعمدا در صدد اجرای چند بند از پیمان بر نیامده و تاکید شده بود که ادامه تعلل رومی ها، پیش از آن تحمل پذیر نخواهد بود.
دوشنبه 30 آبان:
- سالروز آغاز جنبش سوسیالیستی «مزدک» متفکر بزرگ ایرانی، 21 نوامبر سال 488 میلادی، درست 1360 سال پیش از انتشار «مانیفست کمونیست» از سوی کارل مارکس و انگلس، مزدک عقاید اقتصادی ــ اجتماعی (سوسیالیسم) خود را اعلام داشت و ترویج آن را آغاز کرد. مزدک پسر بامداد که یک روحانی زرتشتی در شهر استخر فارس (شیراز) بود مدعی شد که این عقاید تفسیر درست آموزشهای زرتشت است که هدفی جز نیکبختی بشر نداشته و زمانی این نیکبختی تحقق خواهد یافت که برابری انسانها تامین شود. از ابتدای سده 19 که عقاید مزدک مورد تحلیل و تفسیر اندیشمندان و مورخان بزرگ قرار گرفت «21 نوامبر» برای روشنفکران چپ، روزی گرامی بوده است.
- سامانیان بر سر کار آمدند، زبان پارسی و فرهنگ ایرانی زنده شد، مورخان «21نوامبر سال874 میلادی» را روزی ذکر کرده اند که سامانیان بر سرکار آمدند و کمر همت به احیاء زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ ایرانی و گسترش علوم و معارف بستند و در این راه لحظه ای از تلاش باز نایستادند. پایتخت سامانیان شهر بخارای خراسان بزرگتر و رودکی از شعرای بزرگ این دوران بود. برخی از مورخان سامانیان را از نسل بهرام مهران (چوبین) ژنرال معروف ایرانی که در «ری» زاده شده بود می دانند. در میان ایرانی تبارها، تاجیکها بیش از دیگران قدرشناس سامانیان هستند. دولت تاجیکستان پول ملی خود را «سامانی» نام نهاده است.
سهشنبه 1 آذر:
- در قرون وسطا، روزی که زلزله شهر تاریخی نیشابور را ویران کرد، 22 نوامبر سال 1267میلادی (666 هجری قمری) یک زمین لرزه شدید شهر تاریخی نیشابور خراسان را ویران کرد و هزاران تن را مقتول و مجروح ساخت. این شهر سه سال بعد به هزینه دولت وقت تجدید بنا شد. نیشابور که در جهان به شهر "عمر خیام" معروف است در دوران ساسانیان به صورت شهری بزرگ درآمد و یک بار هم پایتخت ایران شد. این شهر در ردیف بلخ، بخارا، هرات، سمرقند و مرو یکی از شهرهای باستانی خراسان بزرگتر بشمار می رود و طاهر ذوالیمینین در همین شهر تجدید استقلال ایران را اعلام داشت که آغاز پایان حکومت عباسیان برایران بشمار آمده است.
چهارشنبه 2 آذر:
- با فرار خسرو پرویز و در پی آن رویداد های دیگر مسیر تاریخ جهان یک بار دیگر تغییر کرد، خسرو پرویز هنوز بر جای پدر ننشسته بود که وارث دشواری های او و ضدیت ژنرال بهرام چوبین شد که با شاه متوفا درگیری پیدا کرده بود. خسرو پرویز که در تاریخ عمومی (جهان) به خسرو دوم معروف است چون یارای ایستادگی در برابر ژنرال بهرام (از مردم «ری»)را نداشت 23 نوامبر سال 589 میلادی به قسطنطنیه فرار کرد تا از موریس امپراتور روم شرقی کمک بخواهد. موریس که در انتظار چنین فرصتی بود یک سپاه کامل در اختیار خسرو دوم قرار داد و این سپاه با کمک هواداران داخلی خسرو، در جنگ سال 591 میلادی بهرام را شکست و به شمال خاوری ایران فراری دادند و خسرو دوم بر تخت نشست.
- شکست ایران در قادسیه و رد پیشنهاد انتقال پایتخت از تیسفون به شیراز ، 23 نوامبر 636 میلادی و چهار روز پس از شکست نظامی امپراتوری ایران در نبرد قادسیه (معرکة القادسیه) و عقب نشینی باقیمانده یگانها از پل عتیق و به مخاطره افتادن تیسفون (پایتخت)، جلسه بزرگان کشور برای چاره جویی در کاخ سلطنتی (ایوان مدائن ـ طاق کسرا) تشکیل شد. حاضران در جلسه پس از شنیدن گزارش جنگ پیشنهاد کردند که پایتخت به شهر استخر (شیراز) منتقل شود زیرا که عرب مهارت جنگ صحرایی دارد نه کوهستانی و رسیدن به استخر مستلزم عبور از کوهستان است.
پنجشنبه 3 آذر:
- عصیان سراسری هواداران بابک خرمدین در سال 842 میلادی، هواداران «بابک خرم دین» و پیروان عقاید اجتماعی ـ اقتصادی او از دهه سوم نوامبر 842 میلادی (آذر ماه221 خورشیدی) درآذربایجان، اصفهان، فارس و کرمان بر ضد حکومت خلیفه عباسی دست به یک عصیان گسترده زدند که به نوشته مورخان، در بیدارکردن ایرانیان موثر واقع شد.
آدینه 4 آذر:
- روزی که شهر بیشاپور ساخته شد، به گزارش کرونیکلهای جهان (روزشمار رویدادهای مهم ملل جهان در طول زمان)، شهر بیشاپور در منطقه کازرون 24 نوامبر سال 266 میلادی تکمیل شد. کار ساختن این شهر که به تصمیم شاپور یکم، شاه ساسانی وقت ساخته شد نزدیک به شش سال طول کشید. در ساختن این شهر هم از اسیران رومی استفاده شد. ارتش ایران به فرماندهی شاپور یکم در سال 260 در ناحیه «ادسا (امروز: ارفا = اورفا)» در شرق فرات (جنوب ترکیه امروز) ارتش روم را شکستی سخت داد و والرین امپراتور این کشور با 71 هزار نظامی رومی را اسیر کرد که از این اسیران برای ساختن سد شوشنر (بند قیصر)، ساختن شهر گندی شاپور در خوزستان و بیشاپور در فارس استفاده شد.
برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
|
||
خبرنگار امرداد- بهروز ساسانی : | ||
توليدی پوشاک و دوخت سنتی زرتشتی، از سوی انجمن زرتشتيان يزد آغاز به كار می كند و هنرجويان برای آموزش دوخت اين پوشاكک آموزش خواهند ديد. شركت كنندگان در اين كلاسها، برای دوختهای صنعتی آموزش می بينند تا بتوانند دوختهای سنتی زرتشتی همچون كشتی، دولوگ، كلاه اوستا و... را آماده كنند. پروين فرخانی، فرنشين انجمن زرتشتيان يزد، در اين باره گفت: «فرآوردههای اين گروه توليدی در فروشگاهی كه در اشكوب پايينی بنياد پورچيستا در يزد برگزار می شود، به فروش خواهد رسيد.» به گفتهی فرخانی، كسانی كه بخواهند در اين كلاسها شركت كنند، می توانند از ساعت 8 تا 11 با شماره تلفنهای 0351623774 و 03516240912 تماس بگيرند. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
سورنا لطفی نيا : | ||
گسترهی ميراث جهانی چغازنبيل راه خوبی برای گذر چارپايان و دامها است. فضولات حيوانی در راه گردشگران و بوی بد پسابهای نيشکر در اين فصل، شوندی(:سببی) شده تا گردشگران از بازديد گسترهی جهانی چغازنبيل خودداری کنند. از سوی ديگر کارخانههای پيرامون چغازنبيل که البته فاصله بسياری تا اين اثر دارند، زمينهای بسياری را زير کشت نيشکر دارند. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
نگار پاكدل : | ||
بهرام گور،(بهرام پنجم یا وهرام)، پانزدهمین شاهنشاه ایران از دودمان ساسانی، پسر و جانشین یزدگرد اول بوده است. پس از مرگ یزدگرد بزرگان ایران شاهزاده ای را بهنام خسرو بر تخت نشاندند اما ”منذر بن نعمان“ امیر حیره، که سرپرست بهرام بود او را یاری کرد و نيرويی مجهز به فرماندهی پسر خود «نعمان بن منذر» بهسوی بهرام فرستاد، نعمان به سوی تیسفون راند و بزرگان وحشت كرده و با منذر و بهرام به گفتوگو پرداختند، در پايان، خسرو از تخت پادشاهی به زير كشيده شد و بهرام (از سال ۴۲۱ تا ۴۳۸ میلادی به مدت ١٧ سال) بر تخت پادشاهی تكيه زد، مشهور است وی برای بهدست آوردن تخت سلطنت، تاج شاهی را از میان دو شیر ربود. ياری نامه ها: |
بنام خدا
مقبره کوروش هخامنشی
تخت جمشید
بنام خدا
از اردیبهشت سال ۸۸ صحبتهایی مبنی بر ساخت جزیره مصنوعی فروهر در اطراف شهر سیراف بوشهر و در خلیج همیشه فارس آغاز شده است. این پروژه بزرگ گردشگری برای نخستین بار است که در ایران اجرا میشود.
به گزارش تکناز طرح ساخت جزیره مصنوعی به شکل نماد فروهر در شاخاب پارس (خلیج فارس) درحال تکمیل بوده و مجوزهای اولیه و موافقت اصولی این پروژه نیز دریافت شده است.
این جزیره با مساحتی بالغ بر ۶ میلیون و دویست هزار متر مربع در محدودهای به ابعاد ۳ در ۵ کیلومتر، روبروی حاشیه بندر تاریخی سیراف در استان بوشهر ساخته خواهد شد.
این جزیره شامل منطقه مسکونی، هتل، دانشگاه، پارک انرژی خورشیدی، زمین ورزش، فرهنگسرای بزرگ ملل و گفتگوی تمدن ها، رصدخانه عمومی است. همچنین مجوزهای اولیه اجرای این پروژه نیز دریافت شده است.
اسفندیار اختیاری؛ نماینده ایرانیان زرتشتی که عضو تیم مدیریت این پروژه است ضمن اعلام این خبر افزود:«در آیندهای نزدیک طرح این پروژه که بیش از ۶۰ کارشناس در حال بررسی آن هستند، آماده میشود و طرح نهایی این جزیره در نشستهایی تخصصی برای آخرین بار بررسی خواهد شد تا شاهد اجرای یک پروژه کم نظیر باشیم».
این جزیره مصنوعی درکناره منطقه پارس جنوبی و در حاشیه بندر تاریخی سیراف ساخته خواهد شد.
براساس باور ایرانیان، فروهر یکی از اجزای وجود هر آدمی است که او را به سمت پیشرفت و راستی رهنمون خواهد کرد و هریک از قسمتهای این نماد مفهومی دربردارد.
در نشست انجمن موبدان تهران با طراحان و مجریان ساخت جزیره مصنوعی فروهر در شاخاب پارس ، درمورد نگاره فروهر و مفاهیم آن گفتگو شد.
اسفندیار اختیاری به مهندس فرصت، به عنوان ایدهپرداز و سرمایهگذار طرح و همچنین طراحان همراه وی تاکید کرد که ساخت این جزیره یک پروژه معماری ساده نیست؛ زیرا هر گوشهای از فرهنگ ایرانی و زرتشتی مفاهیم بالایی را در خود دارد. به ویژه نماد فروهر که هرکدام از بخشهای این نگاره مفهوم و منظور دارد و بیحکمت نیست.
نماینده انجمن موبدان همچنین با اشاره به استفاده از نماد فروهر پیش از دوران هخامنشیان توسط ملل دیگر ادامه داد:« این نماد در ایران مهر ایرانی خورده است و با اندیشه و مفاهیم ارزشمندی همراه شده است».
همچنین وی با اشاره به معماری خانههای زرتشتیان، دقت درجهت سازهها و نمادهای عددی رمزگونه را یادآور شد و مفاهیم اسطوره ای آنها را برای طراحان حاضر که دانشجویان معماری بودند، بازگو نمود.
سپس مهندس فرصت، در سخنانی بخشهای گوناگون جزیره فروهر را برای حاضرین توضیج داد و معماری را برگرفته از سه فلسفه دانست که یکی از آنها فلسفه سهروردی است.
نماینده ایرانیان زرتشتی نیز با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب که میگویند ما افتخار میکنیم که از آغاز یکتاپرست بودیم، پرسشهایی را درباره این پروژه بزرگ گردشگری مطرح نمود.
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبریار امرداد- صدیقه نوده فراهانی : | ||
همزمان با دومين جشنوارهی گردشگری «سفر به زيستگاه زاغ بور» در گسترهی نمونهی گردشگري «زيستکرهی توران» شاهرود، کارگاه پرندهشناسی برپا خواهد شد. |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
خبريار امرداد-نگار پاكدل : | ||
ترکهای فراوان و تازه بر بنای تخت جمشید، اين سازهی برجستهی ايرانی را در خطر ریزش و آسیب جدی قرار داده است.
به گزارش مهر، «محمد اسدپور»، فعال میراث فرهنگی و گردشگری و مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت گفت: «با گذشت زمان شاهد افزوده شدن ترکهایی ميان سنگها، ستونها و کاخهای مجموعهي جهانی تختجمشید هستیم.» وی ادامه داد: «هنگامیکه از پلکانها وارد تخت جمشید میشویم در دروازه ملل، ستونهایی هست که ترکهایی خوردهاند و اين ترک ها تازه است.» به گفتهی اسدپور سنگها به شوندهای(:دليلهای) گوناگون؛ فرسایش و بارانهای اسیدی، شرایط آب و هوایی و گذشت زمان، فسیل شده و ترکهایی در آنها پديد میآید، كه روزانه بر اين ترک ها افزوده می شود و به شوند(:دلیل) کنترل نشدن از سوی مسوولان و كارشناسان این ترکها روز به روز بیشتر شده است.
«اسدپور»، دربارهي آسيبها گفت:« در دیوارههای دروازهي ناتمام، ترکهایي دیده میشود که آجرهای آن قابل ديدن است. همچنين در کاخ صدستون، نیز ترکهای فراواني ديده ميشود، در این مجموعه هر گردشگری بخواهد بازدیدی از تختجمشيد داشته باشد به سادگی ميتواند این ترکها را ببيند.» اين مدير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي يادآور شد: «در درگاه کاخموزه، شکافها و ترکهای گوناگونی در بخش خاوری(:شرقی) ديده می شود كه انحنای یک ستون را درپی داشته است. ترکهای دیوارهی کاخموزه بهاندازهای است که هنگاميكه از سمت چپ به کاخموزه می رويم این ترکها را به سادگی ميتوان ديد.» وی در پايان گفت: «در مجموعهی جهانی تختجمشید، مدیریت بحران وجود ندارد، از همين روی به مسوولان امر پیشنهاد دادیم که دربارهی شوند(:دليل) این ترکها، كاوش شود و مقرر شده کارشناسان برای بررسی این موضوع و جلوگیری از پیشرفت آن به این مجموعه سفر کرده و راهکارها را ارايه دهند، چرا كه اگر این روند ادامه داشته باشد در آیندهای نه چندان دور با فروپاشی نمای کنونی رو به رو خواهیم بود. هر دم بر ترکهای سنگ یا دیوارهها افزوده میشود كه اگر این ترکها بهگونهی گسل و شکاف باشد و یکی از کاخها ويران شود دیگر نمیتوان کاری انجام داد از این رو نياز است كه کارشناسان راهکارهای اساسی را ارايه دهند.» |
بنام خدا
|
||
|
||
|
||
|
||
صديقه نوده فراهاني : | ||
آتشكدهی آتشكوه «آتشکدهی آتشکوه» یکی از مهمترین و برترین آتشکدههای زرتشتیان جهان به شمار میرود که در ۵ کیلومتری راه نیمهور به دلیجان و در نزدیکی روستای «آتشکوه» شهرستان محلات قرار دارد. تاريخدانها ديرينگي این ساختمان را به روزگار ساسانیان نسبت ميدهند. البته اكنون از اين ساختمان چهارتاقی تنها ستونهايی برجا مانده و از سقف و ديوارههای آن هيچ اثری نيست. چهارتاقی ساختمانی است كه بر چهارپایهی استوار ساخته ميشده و گنبدی بر روی گوشوارهها و بر بالای این چهارپایهای بزرگ قرار داشت که تاقنماهایی آنها را به یکدیگر پيوند ميداد. اين بنای چهار تاقی دربردارندهي ستونهای سنگی استوانهای است که بر روی هم استوار شدهاند. این ساختمان پيش از اين اتاقهایي سرپوشیده و جايي برای برافروختن آتش داشت. به گفتهي «ابنفقیه همدانی» این ساختمان تا سدهي چهارم هجری برپا و سالم بوده است. همچنین او این اثر را همرديف با «ایوان کسری» و «پرستشگاه آناهیتا» در کنگاور دانسته است. «هوتوم شیندلر» و «آندره گدار» در دههي ۱۳۱۰ خورشیدی به واكاوي این ساختمان پرداختهاند. گدار ابتدا از اين ساختمان با عنوان آتشكده یاد میکند و نقشهای از دیوار پيراموني و دهلیزهای احتمالی آن بر پايهي تصوراتی که میکرده، ميكشد اما پس از آن با بهدست آوردن دانستنيهاي بيشتر، نقشهي خود را رد میکند و از اين ساختمان به عنوان یک نشانهي راهیابی یاد میکند. از ويژگيهاي اين آتشكدهي خاموش ميتوان به ریزهکاریهای بهکار رفته در بهرهگیری از سنگهای پاستونها و ستونها اشاره كرد، به گونهاي كه هیچگاه دوبند سنگ روی هم قرار نگرفته است. در ساخت اين اثر از آجرهای چهارگوش با نمای سنگ استفاده شده و برای استواری بیشتر در درون دیوارها، تیرچهي چوبی بهکار رفته است. «آتشکدهي آتشکوه»، در ٢١ آبانماه 1317 خورشيدي، به شمارهي 311 در سياههي آثار ملی ايران به ثبت رسیده است. آتشكدهي نياسر |
سنگنبشتههای باستانی؛ رازهای سر به مهر سنگی
جنگلی برای كویرنشینان!
کوچه باغهای خیال انگیز و کاخ سنگی ناصری/ سفری یک روزه به نگین البرز